نکات مهم در زمان استفاده از خدمات امداد خودرو

در زمان انتخاب امداد خودرو و استفاده از خدمات آن، موارد بسیار زیادی ممکن است که ذهن ما را درگیر کند. از این موارد می‌توان به با کیفیت بودن خدمات امداد خودرو، زمان رسیدن آن، تقلبی نبودن، قیمت و تعرفه خدمات و… اشاره کرد. به طور کلی باید پیش از انتخاب امداد خودرو در رابطه با آن تحقیق کرده و از کیفیت خدمات و خدمت دهی آنَها اطلاعات لازم را کسب کرد. در واقع شما باید همین حالا یک امداد خودروی مناسب که در سطح منطقه مورد نظر شما به فعالیت می پردازند، انتخاب کرده و اطلاعات ارتباط با آن را همچون شماره تماس، آدرس وبسایت و… را در گوشی و یا در خودروی خود نگهداری کنید؛ چرا که در زمان وقوع نقص فنی و مشکلات خودرو به سختی میتوان یک امداد خودروی مناسب را پیدا کرد. ما در این مطلب به بررسی نکات مهم استفاده از امداد خودرو پرداخته و به شما خواهیم گفت که در زمان استفاده از خدمات امداد خودرو به چه نکاتی توجه کنید.

 

نکات مهم استفاده از امداد خودرو

به طور کلی می‌توان موارد و نکات مهم استفاده از امداد خودرو را در دو دسته اصلی بیان کرد:

۱) شناخت و تشخیص امداد خودرو معتبر 

۲) کیفیت خدمات امداد خودرو

در واقع یافتن یک امداد خودرو شناخته شده که تمامی مجوزهای لازم را داشته باشد و از کادر امدادی و امدادرسانانی معتبر برخوردار باشد مورد بسیار مهمی است و اهمیت زیادی دارد. در مقابل میزان توانایی این امداد خودرو و امدادرسانان آن در خدمت دهی، تجربه، میزان مهارت، تجهیزات لازم و توانایی آن‌ها در رفع مشکلات مطرح می‌شود.

نکات مهم استفاده از امداد خودرو

تشخیص امداد خودرو معتبر

شرکت های امداد رسانی خودرو ها و شرکت های خودروسازی برای رفاه حال رانندگان و خودرو سواران در جاده‌ها اقدام به در دسترس قرار دادن امداد خودرو برای آنها می‌کنند. این شرکت ها با داشتن امکانات و تجهیزات کافی و کامل نقص ها و مشکلات خودروها را ارزیابی کرده و آن ها را برطرف می‌کنند.

اما شناخت و تشخیص امداد خودرو معتبر که بتواند مشکلات خودروی ما را در محل به سرعت حل کرده و آسیبی به آن نرساند و هزینه اضافی بر دوش ما نگذارد، نیاز به توجه و دقت زیادی دارد. در واقع با کمی تحقیق ساده متوجه خواهیم شد که کدامیک از امدادخودرو ها تقلبی و کدام یک معتبر هستند. در این بین ما با بررسی برخی از نکات خواهیم توانست این مورد را تشخیص دهیم. از این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدمات امداد خودرو

آسیب خودرو و یا نقص فنی آن یکی از مشکلاتی است که می‌تواند در هر زمانی رخ دهد. در این بین برخی از افراد با دانش فنی که دارند می توانند مشکلات خود را رفع کنند، اما بسیاری از مشکلات و نقص های موجود در خودرو به این سادگی ها رفع نمی‌شود و نیاز به امکانات و تجهیزات گوناگونی دارد. در این زمان که ما مجبور می شویم تا از خدمات امداد خودرو استفاده کنیم و مشکل نقص فنی خودرو خود را برطرف نماییم، در واقع تماس با امداد خودرو و استفاده از خدمات آن‌ها بهترین تصمیم گیری است که می تواند در رفع سریع تر مشکل ما به کار آید و مشکلات خودروی ما را برطرف کند. اما خدمات امداد خودرو شامل چه مواردی می شود؟

خدمات امداد خودرو

خدمات امداد خودرو به طور کلی شامل مواردی همچون اعزام یدک کش ها به محل و یا تعمیرگاه ها تخصصی و طرف قرارداد، تعمیرات در محل، خدمات تعمیرگاهی و خدمات ارائه کارت عضویت و خدماتی، خدمات تلفنی و مشاوره ای مخصوص توسط مشاوران و متخصصان حرفه ایی، سوخت رسانی در جاده ها، بررسی سیستم برق و مکانیکی خودرو و… می‌شود.

در این بین به دلیل آن که امدادگر و تیم امداد رسانی هستند که باید خدمات تعمیر و تعویض را انجام دهند، از این رو باید دارای ویژگی های متعددی باشند تا بتوان به آن ها اطمینان کرد و خودروی خود را برای تعمیر در اختیار آنان قرار داد.

 

  • امدادگر

امدادگر یکی از اعضای تیم امداد است که باید از دانش و تخصص و مهارت کافی و بالایی در رابطه با تعمیر و رفع مشکل خودروها برخوردار باشد. یکی از نکات مهم در استفاده از امداد خودرو، اعتماد امدادگران است. به طور کلی امدادگر باید هم توانایی جسمی و هم توانایی علمی در جهت رفع مشکلات فنی خودرو را داشته باشد.

امدادگر

هر امدادگر برای عضویت در یک شرکت امداد خودرو معتبر باید دارای دو پیش شرط صلاحیت های عمومی و صلاحیت های فنی و تخصصی باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

صلاحیت های عمومی:

صلاحیت های عمومی شامل مواردی همچون داشتن گواهی عدم سوء پیشینه، حداقل سن 22 سال و حداکثر سن 55 سال، داشتن گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر، داشتن گواهی پایان خدمت یا معافیت، معرفی تعداد 3 نفر از همکاران امدادرسان به همراه شماره تماس، سلامت جسمی و روانی ( گواهی از متخصص مغز و اعصاب)، توانایی انجام کارهای فنی و فیزیکی در هنگام امدادرسانی، دارا بودن حداقل گواهینامه پایان دوره ابتدایی، کروکی محل سکونت به همراه آدرس و شماره ثابت دقیق، احراز صلاحیت فردی بر اساس آئین نامه اماکن است و یکی از نکات مهم در استفاده از امداد خودرو به شمار می‌رود.

صلاحیت های فنی و تخصصی:

هر امدادگر برای کسب صلاحیت های فنی و تخصصی باید دارای گواهی نامه پایه 2 باشد، دوره های آموزش مدیریت عملیات امداد در زمان بروز حادثه (آشنایی با وظایف کلیه گروه های درگیر در زمان امدادرسانی البته بعد از اشتغال) را گذرانده و گواهینامه امدادگر 2 امدادخودرو از مراکز آموزش فنی و حرفه ای(دارندگان گواهینامه برق و مکانیک خودرو از دو سال قبل نیز مورد تائید است) و گواهینامه پایان دوره آموزشی مقدماتی کمکهای اولیه از هلال احمر را دارا باشد.

صلاحیت های فنی امدادگر

تمامی این موارد باید توسط شرکت امداد رسانی از پیش انجام شده و به طور کامل و با توضیحات کافی در دفاتر شرکت ثبت و ضبط شده باشد. همچنین بهتر است تا هر یکی از امدادگر ها به صورت کامل در وبسایت و یا شبکه تخصصی امداد خودرو معرفی شوند تا رانندگان و کاربران نیز بااطمینان بیشتری از خدمات آن‌ها استفاده نمایند. در واقع یکی از نکات مهم استفاده از امداد خودرو، میزان شفافیت اعمال و گفته های تیم امدادگران آن است.

 

  • تجهیزات ایمنی و لوازم افراد امدادگر

هر امدادگر در زمان حضور در محل باید دارای لوازم مخصوصی باشد تا بتوان او را تشخیص داد:

  • لباس کار با نام و آرم شرکت و مناسب با فصول سال با سردوشی تخصصی
  • جلیقه مجهز به نوار شبرنگ و روز رنگ مطابق با استاندارد (EN471)
  • کارت شناسایی امدادگری- خودروئی با کد شناسایی
  • کفش و دستکش ایمنی و عینک محافظ

تجهیزات ایمنی و لوازم افراد امدادگر

به همین جهت در زمان حضور هر یک از امدادگرها در محل به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱) زمانی که فردی خود را با عنوان نماینده امداد خودرو و یا تعمیرکار سیار معرفی می‌کند، دقت کنید که حتما دارای کارت امداد گری باشد.

۲) در صورتی که خودرو شما به منظور رفع عیب توسط یدک کش امداد خودرو به تعمیرگاه منتقل شد و نیاز بود تا خودرو در تعمیرگاه بماند، باید حتما از تعمیرکار برگه پذیرش را دریافت نمایید.

ادامه مطلب
علت داغ شدن لنت ترمز در تابستان چیه؟ تاثیر هوای گرم بر لنت ها

۳) یکی دیگر از نکات مهم استفاده از امداد خودرو آن است که تمامی خدمات امداد خودرویی که در صورت مراجعه به تعمیرگاه طرف قرار داد با امداد خودرو بر روی خودروی شما انجام می‌شود، باید توسط شخص تعمیرکار و در پشت فاکتور شما ضمانت گردد.

۴) یکی از ساده ترین و راحت‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، خرید کارت امداد خودرو را از شرکت‌های معتبر است. تا اطمینان داشته باشید و خیالتان راحت باشد که در صورتی که در جایی ماشینتان خراب شد، حتما نیروهای امداد خودرو برای کمک به شما اقدام نمایند. دقت کنید که با بررسی موارد بالا امداد خودرویی معتبر را انتخاب نمایید.

۵) امدادگر پس از رسیدن به محل توقف خودروی شما باید ابتدا اطلاعات و مشخصات فردی شما را دریافت کرده و سپس با مطابقت دادن آن با کارت شناسائی معتبر همچون اصل گواهينامه و کارت ملی و روئيت کارت شناسائی خودرو به مطابقت آن با نوع خودرو و پلاک خودرو بپردازد.

نکات مهم در زمان مراجعه امدادگرها

۶) و مرحله بعدی به علت یابی خودرو پرداخته و در خصوص علت توقف اقدامات مناسب را انجام دهد. همچنین امدادگر موظف است تا در صورت همراه نداشتن مدارک خودرو، مراتب را با پليس 110 در ميان بگذارد و پس از حصول اطمينان و کسب مجوز از پليس 110 اقدامات لازمه را انجام دهد.

 

  • اکیپ سیار یا امدادرسانان

امداد رسانان به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند می‌شوند :

  • امدادرسانان مختص حمل و بکسل خودرو
  • امدادرسانان فنی خودرو
  • امدادرسانانی با هر دو شرایط 1 و 2

امداد رسانان یا اکیپ‌های سیار در واقع افرادی هستند که ماشین های مخصوص امداد خودرو را دارند و به صورت شبانه روزی در منطقه مشخص شده گشت می‌زنند تا در صورت مشاهده هر نوع مشکل و یا نقصی در جاده به سرعت کمک شما بیایند و در کوتاه ترین زمان ممکن دسترسی به خدمات امداد خودرو را در اختیار شما قرار دهند.

امدادرسانان

فعالیت امدادرسانان به صورت ماموریتی و یا شیفتی بوده و بر اساس ابلاغ و دستور کاری که از طریق واحد عملیات و واحد پیام ابلاغ می گردد، خواهد بود.

یکی از نکات مهم استفاده از امداد خودرو آن است که در زمان مراجعه اکیپ سیار یا امدادرسانان، دقت کنید که به هر خودرو یدک کشی که به صورت عبوری با شما برخورد می‌کند، اعتماد نکنید. حتما پیش از هر نوع اقدام به کاری، چک کنید که آیا یدک کش مذکور دارای برچسب معتبر امداد خودرو مخصوص به خود باشد.

در صورتی که از این نکات آگاهی نداشتید و تحت شرایطی خاص به دام امداد خودروهای تقلبی افتادید، کافیست تا شکایت خود را با واحد شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان بگذارید و اقدامات لازم برای ثبت شکایت را انجام دهید تا مسئولین مربوطه شکایت شما را بررسی نمایند.

 

کیفیت خدمات امداد خودرو

همان طور که گفته شد، شرکت های امداد خودرو خدمات متفاوتی را ارائه می دهند. یکی از این خدمات حمل خودرو با یدک‌کش است. یکی از نکات مهم استفاده از امداد خودرو، تخصص امدادرسانان در تعمیر و ارائه‌ی خدمات است. زمانی که امدادرسانان تصمیم می گیرند تا خودروی شما را برای تعمیر به تعمیرگاه های طرف قرارداد خود ببرند، در بسیاری از مواقع از یدک‌کش استفاده می‌کنند. در زمان استفاده از یدک کش باید نکات مخصوصی را در نظر داشت. با این که این کار تخصصی و مختص به کارشناسان و متخصصان است، اما بهتر است تا شما نیز آگاهی متخصری از آن‌ها داشته باشید تا در مواقع ضروری از آسیب بیشتر به خودرو خود جلوگیری نمایید. از این نکات مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل حرکت در پیچ­ ها

یکی از موارد بسیار مهم در زمان استفاده از یدک کش ها، حرکت در پیچ ها است. پیچ ها می توانند موانع بسیار بزرگی برای راننده باشند و در صورتی که راننده دید مناسبی نداشته باشد، کنترل کردن خودرو برایش بسیار سخت خواهد بود. از این رو بهتر است تا امداد رسان ها به جاده های فرعی نیز مسلط باشند تا بتوانند خودرو را در امنیت کامل به تعمیرگاه برسانند.

  • داشتن وسعت دید مناسب برای راننده خودرو یدک کش

یکی دیگر از نکات مهم در استفاده از امداد خودرو و یدکش کردن خودرو، دید مناسب راننده یدکش نسبت به مسیر و اطراف است. این دید مناسب در زمان دور زدن در یک پیچ و سبقت گرفتن از خودروهای دیگر بسیار ضروری خواهد بود؛ چرا که هر نوع اشتباه امکان دارد که منجر به خطرات غیر قابل جبرانی برای هر دو خودرو شود.

  • ذخیره کردن تایر زاپاس

در بسیاری از خودروها همواره یک تایر کمکی اضافه وجود دارد، این نکته در رابطه با یدک کش ها نیز باید صدق کند و چه بسا که از اهمیت بیشتری نیز برخوردار باشد. به عنوان مثال تصور کنید که خودروی بروکسل یک تریلی باشد که مطمئنا در این زمان وجود یک تایر زاپاس بسیار ضروری خواهد بود.

  • ترمز گیری درست و به موقع

یکی از نکات مهم استفاده از امداد خودرو آن است که خودرو یدک کش نیز باید بتواند با سیستم ترمزی مناسب خودرو خود را هدایت نماید. در صورتی که خودرو یدک کش ترمز گیری درست و به موقع آن داشته باشد، مطمئنا در یک جاده خطرناک پر پیچ و پر از سراشیبی هم برای خود و هم برای خودروی در حال حمل خطرناک خواهد بود. به طور کلی در زمان بوکسل کردن باید ترمز ها سالم و کاملا مناسب باشند تا در زمان استراحت به سرعت عمل کرده و فاصله استاندارد را رعایت کنند.

  • تنظیم فشار باد لاستیک­ ها

یکی از نکات بسیار مهم در زمان یدکش کردن خودروها تنظیم فشار باد لاستیک های آن‌ها است. مخصوصاً در خودروهای معیوبی که بر روی خودرو یدک سوار می شوند از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که تنظیم باد لاستیک ها و استاندارد بودن باد آن‌ها در هندلینگ و توانایی خودرو تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

 

تیم امدادرسانی و امدادگران آقای امداد

امداد خودرو آقای امداد، نظارت دقیقی بر استخدام و به کارگیری نیروی انسانی خود داشته و در کنار دریافت مدارک کاری و هویتی تکنسین خود، گواهی عدم سوء پیشنه را نیز از آن‌ها دریافت کرده است. علاوه بر این تمامی خدماتی را که آن‌ها می توانند انجام دهند، به صورت کامل تایید صلاحیت می شود تا بتوانند به بهترین شکل ممکن خدمات را به مشتریان ارائه دهند.

امداد خودرو آقای امداد

در کنار آن، ما یک سیستم نظرسنجی و پیگیری کامل را نیز برای هر یک از واحدها و تکنسین خود ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم کیفیت آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و در جهت بهبود آن‌ها تلاش کنیم. در کنار آن شما می‌توانید با امدادگر های ما در همین وبسایت و یا اپلیکیشن آقای امداد آشنا شده و مشخصات آنان را پیش از حضور در محل دریافت کنید.

شما همچنین می‌توانید در این بخش از نرخ و تعرفه خدمات امدادی آقای امداد در سال 1400 مطلع شوید و در زمان درخواست خدمات از بابت هزینه ها آسوده خاطر باشید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو