دلیل برق نداشتن خودرو؟

مشکلات الکتریکی می تواند یکی از سخت ترین مهره ها برای شکستن در هنگام عیب یابی خودرو باشد، اما در واقع تنها چند مشکل احتمالی وجود دارد که می تواند باعث خاموش شدن کامل سیستم الکتریکی خودرو شود. در خودروهای بنزینی و دیزلی مدرن، برق می تواند از دو مکان تامین شود: باتری و دینام. اگر در حال رانندگی هستید، و همه چیز ناگهان از بین می رود – بدون چراغ داشبورد، بدون رادیو، بدون چراغ های داخلی، بدون هیچ چیز – به این معنی است که برق به هیچ یک از آن قطعات نمی رسد. اگر خود موتور نیز بمیرد، به این معنی است که خود سیستم جرقه زنی نیز نیرو دریافت نمی کند.

امداد خودروی آقای امداد با سابقه درخشان و رضایت بالای مشتریان، به عنوان یک برند قابل اعتماد در زمینه امدادرسانی جاده ای شناخته شده است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

هنگامی که ماشین شما دچار مشکل برق می شود، متوجه یکی از موارد زیر خواهید شد:

  • هنگام رانندگی، قدرت خودرو به آرامی از بین می رود.
  • چراغ های ماشین شروع به کم شدن می کنند.
  • برای روشن کردن ماشین مشکل دارید.
  • ماشین اصلا روشن نمیشه

چند دلیل وجود دارد که منجر به این علائم بالا می شود که باید ماشین خود را بررسی کنید.

دلیل برق نداشتن خودرو؟

کابل های باتری بد و پیوندهای قابل ذوب

اتصالات باتری همیشه باید اولین مظنون در این نوع شرایط باشند، هم به این دلیل که آنها مقصر احتمالی هستند و هم به دلیل اینکه بررسی آنها نسبتاً آسان است.

اگر در کابل مثبت یا منفی یک اتصال شل پیدا کردید، باید آن را سفت کنید. اگر متوجه خوردگی زیادی در پایانه های باتری شدید، ممکن است بخواهید قبل از اینکه همه چیز را محکم کنید، پایانه ها و انتهای کابل را تمیز کنید. همچنین می توانید کابل های مثبت و منفی را ردیابی کنید تا مطمئن شوید که در انتهای دیگر نیز محکم هستند. کابل منفی معمولاً به قاب پیچ می شود، بنابراین باید زنگ زدگی را بررسی کنید و مطمئن شوید که اتصال محکم است. کابل مثبت معمولا به بلوک اتصال یا بلوک فیوز اصلی متصل می شود و می توانید آن اتصالات را نیز بررسی کنید.

برخی از خودروها از پیوندهای همجوشی استفاده می کنند که سیم های خاصی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که مانند فیوز عمل کرده و به منظور محافظت از سایر اجزاء منفجر می شوند. اینها اجزای ضروری و ارزشمندی در موقعیت هایی هستند که از آنها استفاده می شود، اما مسئله این است که پیوندهای همجوشی با افزایش سن می توانند شکننده شده و تا حدودی کمتر از انعطاف پذیری آن ها تبدیل شوند. اگر وسیله نقلیه شما پیوندهای همجوشی دارد، ممکن است بخواهید وضعیت آنها را بررسی کنید، یا اگر قدیمی هستند و تا به حال تعویض نشده اند، آنها را تعویض کنید و سپس ببینید که آیا این مشکل را برطرف می کند یا خیر.

اگر اتصالات باتری خوب است و هیچ پیوند قابل ذوبی ندارید، موقعیت‌هایی وجود دارد که فیوز اصلی بد می‌تواند باعث این نوع مشکل شود، اگرچه فیوزها معمولاً خراب نمی‌شوند و دوباره مانند جادو شروع به کار می‌کنند.

سوئیچ احتراق بد

سوئیچ بد احتراق یکی دیگر از مقصران احتمالی است، اگرچه بررسی و تعویض آن کمی پیچیده‌تر از سفت کردن کابل‌های باتری است.

بخش الکتریکی سوئیچ احتراق شما معمولاً در جایی در ستون فرمان یا داشبورد قرار می گیرد و ممکن است مجبور شوید انواع قطعات تزئینی را جدا کنید تا حتی به آن دسترسی پیدا کنید. اگر بتوانید به سوئیچ احتراق خود دسترسی پیدا کنید، بازرسی بصری که هرگونه سیم سوخته را نشان می دهد، نشان دهنده نوع مشکلی است که می تواند باعث قطع ناگهانی سیستم الکتریکی خودرو و شروع مجدد کار شود.

از آنجایی که سوئیچ احتراق برق را برای هر دو لوازم جانبی مانند رادیو و سیستم جرقه زنی وسیله نقلیه شما تامین می کند، سوئیچ بد قطعا می تواند باعث از کار افتادن ناگهانی هر دو شود. راه حل این است که به سادگی سوئیچ بد را جایگزین کنید، که معمولاً زمانی که کار دسترسی به آن را در وهله اول انجام دادید، بسیار آسان است. سایر اجزای جرقه زنی، مانند سیم پیچ و ماژول، باعث نمی شوند که وسیله نقلیه تمام توان الکتریکی خود را در صورت خرابی از دست بدهد. وقتی این اجزا از کار بیفتند، موتور از بین می‌رود، اما شما همچنان نیروی باتری را برای راه‌اندازی وسایلی مانند چراغ‌های جلو و رادیو در دسترس خواهید داشت.

اگر با مشکلی مواجه می‌شوید که در آن موتور پس از مدتی رانندگی از بین می‌رود و پس از خنک شدن مجدداً روشن می‌شود، ممکن است یک ماژول احتراق بد مقصر باشد. با این حال، اگر با مشکلی روبرو هستید که در آن خودرو تمام توان الکتریکی خود را از دست می دهد، نباید به ماژول جرقه زن مشکوک شوید.

باتری بد

باتری ماشین برق را برای تامین انرژی اجزای الکتریکی داخل وسیله نقلیه شما فراهم می کند. باتری انرژی را ذخیره می‌کند که وسیله نقلیه شما برای انجام سه عملکرد اصلی از آن استفاده می‌کند: راه‌اندازی موتور، روشن کردن لوازم جانبی هنگام خاموش بودن موتور، و تغذیه تنظیم‌کننده ولتاژ دینام. واکنش شیمیایی در سیستم باتری رخ می دهد و انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند تا ولتاژ را به استارت برساند. علاوه بر این، باتری ولتاژ را تثبیت می کند تا موتور شما به طور مداوم و مداوم کار کند. بدون باتری، خودرو انرژی لازم برای راه اندازی و حفظ نیروی لازم برای راه اندازی وسیله نقلیه شما را نخواهد داشت. 

وقتی به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا ممکن است وضعیت «ماشین کاملاً مرده بدون برق» داشته باشید، علائم و نشانه های رایج باتری ماشین خراب است که می تواند باعث آسیب رساندن به وسیله نقلیه شما شود. 

  • چراغ‌های جلوی بسیار کم نور – اگر متوجه شدید که چراغ‌های جلوی شما همیشه کم‌نور هستند و وقتی دور موتور خود را می‌چرخانید روشن‌تر نمی‌شوند، این به خاطر باتری رو به اتمام است که به زودی کاملاً از بین می‌رود. در این شرایط، چراغ‌ها پس از رانندگی با ماشین خود روشن‌تر نمی‌شوند و در روشنایی کمتر از حد مطلوب برای کل درایو باقی می‌مانند.
  • کلیک کردن کلید در سیستم جرقه زنی – صدای کلیک در هنگام چرخاندن کلید در احتراق، نشانه مطمئنی از مشکلات باتری خودرو شما است. هنگامی که کلید را می چرخانید، باتری یک جریان الکتریکی به شیر برقی استارت می فرستد تا خودرو را روشن کند. اگر باتری تمام شود، شیر برقی سیگنال را دریافت نمی کند و استارت قدرت کمتری برای راه اندازی خودرو خواهد داشت.
  • عملکرد معکوس موتور – خوشبختانه برای شما و اکثر رانندگان، این یک علامت هشدار است که تقریبا غیرممکن است از دست بدهید. خرابی باتری می تواند باعث ایجاد جرقه های متناوب شود که منجر به تجمع سوخت در داخل سیلندرها شده و باعث احتراق معکوس موتور می شود. 

آلترناتور بد

دینام برق تولید می کند و بخش بزرگی از سیستم شارژ خودرو است. تقریباً تمام خودروهای دارای موتور احتراق داخلی دارای دینام نیز هستند. هنگامی که موتور ماشین شما کار می کند، وظیفه دینام حفظ شارژ مناسب در باتری و تامین نیروی الکتریکی به سیستم های الکتریکی خودرو است. دینام به موتور متصل است و توسط یک تسمه محرک کنترل می شود. اگر دینام شارژ نشود، موتور به درستی کار نخواهد کرد و وضعیت «ماشین برقی ندارد» روی دستان شما خواهد بود. 

اگر متوجه شدید که دینام شما به درستی کار نمی کند، می توانید چند آزمایش روی این قسمت انجام دهید تا مطمئن شوید که در شرایط مناسب کار می کند. مکانیک شما می تواند وضعیت سیستم شارژ دینام شما را با استفاده از تستر باتری و سیستم شارژ تعیین کند. این تست باتری و سیستم شارژ، که به عنوان تست AVR شناخته می شود، در صورتی که آن را در یک فروشگاه خودرو انجام دهید، می تواند بین 30 تا 50 دلار متغیر باشد. اگر سیستم شارژ تست را قبول نکرد، مکانیک شما باید تست های بیشتری را انجام دهد تا ببیند آیا مشکل از شارژ نشدن دینام است یا خیر. برخی دیگر از مشکلات شارژ می تواند شامل خطای تسمه محرک یا معیوب بودن سوئیچ احتراق باشد. اگر تسمه درایو کار نکند، دینام به درستی کار نمی کند و نمی تواند شارژی ایجاد کند.

اینها نشانه های بد بودن دینام هستند:

  • چراغ داشبورد – رایج ترین علامتی که وجود مشکل در سیستم شارژ شما وجود دارد یک نماد روی داشبورد شما است که معمولاً نماد باتری است. ممکن است کلمه “CHARGE” نیز ظاهر شود. به طور معمول، این چراغ اخطار هنگام روشن شدن احتراق روشن می شود و سپس با روشن شدن موتور ناپدید می شود. اگر روشن بماند، وضعیت «ماشین کاملاً مرده بدون برق» دارید. 
  • کم نور چراغ‌های جلو – یکی دیگر از علائم بد دینام این است که چراغ‌های داشبورد و چراغ‌های جلو در زمان درحال‌حرکت بودن خودرو پایین‌تر می‌آیند، اما وقتی دور موتور خود را می‌چرخانید روشن‌تر می‌شوند. کمبود برق چراغ جلو به این معنی است که ممکن است دینام ضعیف یا اتصال آسیب دیده داشته باشید. همچنین می‌توانید تسمه‌ای شل داشته باشید که منجر به کمبود نیرو می‌شود و باعث می‌شود خودرو اصلاً برق ندارد. 
  • آهسته لنگ زدن موتور – وقتی دینام آسیب ببیند، موتور خودرو به آرامی میل لنگ می زند. برای پی بردن به علت کند شدن لنگ، باید قبل از تصمیم گیری، سیستم جرقه زنی را بررسی کنید. ناتوانی در لنگ زدن ممکن است با صداهای بلند به دلیل فرسوده بودن تسمه محرک همراه باشد و باعث شود خودروی شما دچار مشکل «ماشین اصلاً برق نیست» شود.

نتیجه

ممکن است احساس کنید ماشین شما به دلایل مختلف ناگهان برق ندارد. با این حال، بررسی درپوش توزیع کننده و رطوبت داخل خودرو، مشکلات باتری، اجزای دینام آسیب دیده، مشکلات کاربراتور پر از زباله، اتصالات ترمینال باتری و سایر شرایط می تواند به شما در جلوگیری از این مشکل کمک کند. اگر این مشکلات را قبل از بدتر شدن حل نکنید، می توانند بر شدت آن افزوده شوند و به مرور زمان ماشین شما را به آرامی بکشند! برای اطلاعات بیشتر که می تواند خودروی شما را به این شکل نجات دهد، از نکات تعمیر و نگهداری بازدید کنید !

ادامه مطلب
7 نکته برای ماندگاری بیشتر باتری خودرو
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو