10 نکته در مورد رانندگی و نگهداری از خودرو در تابستان

تابستان زمان سفر است. اما قبل از اینکه تابستان امسال وارد جاده شوید. می توانید چندین اقدام احتیاطی ساده را برای نگهداری از خودرو در تابستان، حفظ امنیت خانواده و صرفه جویی در هزینه های خرابی ماشینتان انجام دهید. گرمای شدید و رانندگی طولانی می تواند برای سلامت خودروها می تواند مضر باشد. ترک خوردگی شیلنگ ها، نشتی رادیاتورها، لاستیک های کم باد و فیلترهای کثیف می توانند به میزان قابل توجهی بهره وری ماشین شما را کاهش دهند. یا بدتر از آن، منجر به خرابی کامل شوند.

  • لاستیک های خود را بررسی کنید
  • روغن و فیلتر روغن را عوض کنید
  • ماشین خود را زمستان زدایی کنید
  • شیلنگ ها و تسمه ها را بررسی کنید
  • فیلتر هوا را عوض کنید
  • برف پاک کن های شیشه جلو خود را تعویض کنید
  • ترمزهای خود را بررسی کنید
  • خنک کننده و رادیاتور را بررسی کنید
  • باتری خود را بررسی کنید
  • تهویه مطبوع خود را حفظ کنید

 

نگهداری از خودرو در تابستان

 

در این مقاله با نکات رانندگی و نگهداری از خودرو در تابستان با ما همراه باشید.

 

1- لاستیک های خود را بررسی کنید

مطمئن شوید که فشار باد لاستیک خود را به طور منظم با یک گیج دقیق چک کنید.
لاستیک ها یکی از نادیده گرفته ترین قسمت های خودرو هستند. تنها یک راننده از هر 10 راننده فشار لاستیک خود را به درستی بررسی می کند. اما حقیقت این است که باد کم، باد زیاد، تایر فرسوده یا نامناسب می تواند بسیار خطرناک باشد، به خصوص در هوای گرم تابستان.

فشار تایر با افزایش دما تغییر می کند – با توجه به دفترچه راهنمای مالک یا دیواره جانبی لاستیک خود مشورت کنید تا ببینید فشار باد لاستیک شما چقدر باید باشد و آن را با فشار سنج دستی بررسی کنید یا فقط اجازه دهید افراد در فروشگاه خدمات این کار را برای شما انجام دهند.

لاستیک کم باد شده به سمت بیرون برآمده می شود و به دیواره های جانبی لاستیک فشار وارد می کند. با گرما و فشار کافی، آن لاستیک در نهایت باد می کند. از طرف دیگر لاستیک بیش از حد باد شده، تماس کمتری با جاده برقرار می کند.

از ترفند سکه استفاده کنید تا ببینید آیا هنوز آج کافی روی لاستیک های خود دارید یا خیر.

حتما بخوانید: علت از بین‌ رفتن آج لاستیک، تایرم چند درصد آج داره؟

امداد خودرو آقای امداد نیز می تواند لاستیک های شما را از نظر تراز و تعادل مناسب بررسی کند.با شماره های ما تماس بگیرید:

شماره تماس 02148287

و لوازم یدکی خود را فراموش نکنید! اگر لاستیک زاپاس شما بدتر از بقیه تایرهایتان باشد، داشتن لاستیک زاپاس فایده ای ندارد. اطمینان حاصل کنید که زاپاس به درستی باد شده و دارای عمق آج کافی است.

 

 

2-فیلتر هوا را عوض کنید

شما باید فیلتر هوای خودروی خود را هر 12000 مایل (19312 کیلومتر) تعویض کنید.

در طول زمستان، فیلتر هوای خودروی شما ممکن است با نمک و سایر زباله های غلیظ مسدود شود. گرفتگی فیلتر هوا واقعا می تواند بازده سوخت شما را کاهش دهد. تعویض فیلتر هوای کثیف یا خراب می تواندمصرف بنزین را تا 10 درصد بهبود بخشد.

اما چگونه متوجه شوید که چه زمانی فیلتر هوای خود را تعویض کنید؟ فاصله زمانی توصیه شده هر 12000 مایل (19312 کیلومتر) است، اما می تواند تحت تأثیر شرایط جاده و هوایی خاص که در آن رانندگی می کنید، باشد. اگر در جاده‌های خاکی یا سنگ‌ریزه‌ای زیاد رانندگی می‌کنید، فیلتر هوای شما خیلی سریع‌تر از فیلتر هوا در خودرویی که صرفاً برای رانندگی در بزرگراه استفاده می‌شود مسدود می‌شود. تنها راه واقعی برای دانستن اینکه آیا نیاز به تعویض فیلتر هوا دارید یا خیر این است که آن را بیرون بیاورید و سریع آن را بررسی کنید.

جالب اینجاست که یک فیلتر هوای کمی کثیف بهتر از یک فیلتر کاملا تمیز عمل می کند. این به این دلیل است که زباله‌های موجود در فیلتر به بخشی از فرآیند فیلتر تبدیل می‌شوند و ذرات کوچک‌تری را که ممکن است در غیر این صورت از آن عبور کرده باشند، به دام می‌اندازند.

 

 

3: ماشین خود را زمستان زدایی کنید

لاستیک های برفی سنگین هستند. وقتی زمستان تمام شد، آنها را با لاستیک های سبک تر تمام فصل تعویض کنید.

اگر در زمستان زیاد رانندگی نکرده‌اید، یا اگر ماشین را در پارکینگ نگه داشته‌اید، باید تمام سطوح مایع ها را بررسی کنید – مایع خنک‌کننده، گیربکس ، دیفرانسیل ، فرمان برقی و روغن ترمز. مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد. حتما روغن را عوض کنید، زیرا روغن غلیظ می شود. اگر مدتی است از باتری خود استفاده نکرده اید، ممکن است نیاز به شارژ مجدد یا تعویض داشته باشید.

همچنین مهم است که زیر خودرو را بعد از یک زمستان طولانی تمیز کنید، به خصوص اگر در آب و هوای برفی زندگی می کنید. نمکی که برای آب کردن برف و یخ در جاده‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند در قسمت زیرین ماشین شما بچسبد و شروع به خوردن فلز کند.

 

­

4: شیلنگ ها و تسمه ها را بررسی کنید

اگر شیلنگ پاره شود یا تسمه آن پاره شود، ممکن است ماشین شما بیش از حد گرم شود.
کلید رانندگی در تابستان خنک نگه داشتن موتور است. به زودی در مورد رادیاتور و مایع خنک کننده صحبت خواهیم کرد ، اما ابتدا باید شیلنگ ها و تسمه ها را بررسی کنید. شیلنگ‌های متصل به رادیاتور به پمپ کردن مایع خنک‌کننده به داخل و از بلوک موتور کمک می‌کنند، و تسمه‌ها فن را راه‌اندازی می‌کنند که به خنک شدن بیشتر سیستم کمک می‌کند. اگر شیلنگ ها ترک بخورند یا تسمه ها بشکنند، رادیاتور به سرعت بیش از حد گرم می شود و شما را سرگردان می کند.

شلنگ ها را از نظر ترک، نشتی و شل بودن اتصالات بررسی کنید. شیلنگ ها باید محکم بوده و هرگز نرم نباشند. آسیب پذیرترین قسمت شیلنگ آنهایی هستند که به رادیاتور یا موتور متصل می شود.

همچنین می توان تسمه ها را به صورت بصری از نظر ترک و آسیب بررسی کرد. تسمه را بردارید تا مطمئن شوید که مواد شروع به جدا شدن به لایه های مختلف نکرده اند. کارشناسان می گویند که خطر خرابی تسمه پس از طی 36000 مایل (57936 کیلومتر) به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

 

5: روغن و فیلتر روغن را عوض کنید

روغن ماشین خود را اغلب چک کنید.
روغن مایه حیات ماشین شماست. قطعات سخت کار موتور را تمیز، صاف و خنک نگه می دارد. اکثر دفترچه های راهنمای مالک پیشنهاد می کنند که روغن و فیلتر روغن خود را هر 7500 مایل (12070 کیلومتر) تعویض کنید. متخصصان تعویض روغن هر 3000 مایل (4828 کیلومتر) یا سه ماه را پیشنهاد می کنند. واقعیت این است که اکثر ما در طول تابستان که احتمال داغ شدن بیش از حد موتور وجود دارد، رانندگی های سنگین زیادی انجام می دهیم. بنابراین حداقل قبل از اینکه با خانواده به آن سفر جاده ای بروید، روغن خود را چک کنید.

ادامه مطلب
علت سوراخ شدن رادیاتور بخاری + علت خیس شدن زیر پای راننده

برای بررسی روغن، اجازه دهید خودروی شما چند دقیقه کار کند، سپس آن را روی سطح صاف پارک کرده و موتور را خاموش کنید . کاپوت را باز کرده و میله روغن را پیدا کنید . شما در اینجا به دنبال دو چیز هستید: سطح روغن و ظاهر روغن. اگر روغن شما کم است، می توانید یک لیتر دیگر اضافه کنید یا به سادگی روغن را کاملا عوض کنید. روغن باید زرد مایل به قهوه ای و روی چوب تمیز به نظر برسد. اگر رنگ روغن تیره است یا کثیفی و کثیفی زیادی در آن وجود دارد، پس حتما نیاز به تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن دارید.

 

 

6: برف پاک کن های شیشه جلو خود را تعویض کنید

طوفان های قدرتمند می توانند آب زیادی روی ماشین شما بریزند. آیا برف پاک کن های شیشه جلو شما می توانند باران را تحمل کنند؟

تابستان به خاطر رعد و برق های ناگهانی و شدید معروف است . هنگامی که باران به شیشه جلوی شما می کوبید، به برف پاک کن هایی نیاز دارید که واقعا کار کنند.

زمستان می تواند برای برف پاک کن ها سخت باشد . یخ، برف، نمک و دمای شدید باعث ایجاد شکاف و پارگی در لاستیک می شود که کارایی برف پاک کن ها را کاهش می دهد. اگر برف‌پاک‌کن‌های شما رگه‌های قابل مشاهده از خود به جا می‌گذارند یا چندین بار برای پاک کردن باران کار می کنند، باید تعویض شوند.

هنگام تعویض تیغه برف پاک کن، بهتر است کل تیغه را تعویض کنید، نه فقط قسمت لاستیکی. به نزد مکانیک سیار آقای امداد بروید و آنها می توانند تیغه های مناسبی را برای ساخت، مدل و سال شما به شما بدهند.

شماره تماس 02148287

 

7: ترمزهای خود را بررسی کنید

تعمیر زود هنگام مشکلات ترمز می تواند از مشکلات بزرگتر در آینده جلوگیری کند – و شما و خانواده تان را هنگام رانندگی ایمن نگه دارد.

ترمزهای شما تنها مهمترین ویژگی ایمنی خودرو شما هستند. با استفاده از ترمزهای فرسوده یا معیوب در تابستان امسال خود یا خانواده خود را در معرض خطر قرار ندهید.

هنگامی که لنت ترمز شما بیش از حداقل ضخامت تعیین شده توسط سازنده خودرو  فرسوده شده است، ترمزها باید تعویض شوند.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد ترمزهای شما باید بررسی شوند:

  • پدال ترمز شما بسیار نرم و لطیف می شود
  • پدال ترمز شما بسیار سخت و مقاوم است
  • پدال ترمز شما خیلی پایین یا خیلی زیاد است
  • چراغ های نشانگر یا هشدار روی داشبورد
  • صدای خراشیدن و ساییدن بلند و مداوم از ترمزها می آید

جالب اینجاست که صدای جیغ ترمز لزوماً نشانه ای از مشکل نیست. ترمزها به دلایل مختلف، از جمله رطوبت روی لنت ترمز، دیسک ، کفشک و طبل، جیغ می کشند و جیرجیر می کنند . فقط در صورتی باید نگران شوید که صدای جیغ به صدای خراشیدن یا ساییدن تبدیل شود. این نشانه تماس فلز با فلز است که می تواند برای همیشه به قطعات ترمز آسیب برساند.

اگر متوجه مشکل ترمز شدید، باید در اسرع وقت آن را بررسی یا تعمیر کنید. اگر حتی مشکلات جزئی به موقع برطرف نشود، هزینه تعمیر ترمز می تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد.

8: خنک کننده و رادیاتور را بررسی کنید

ماشین‌ها برای کارکردن گرم طراحی شده‌اند، اما محدودیتی برای گرمای آن‌ها وجود دارد. یک موتور احتراقی در حدود 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتیگراد) بیشترین کارایی را دارد. اما اگر به موتور اجازه داده شود بیش از حد داغ شود، قطعات فلزی متحرک می‌توانند در واقع شروع به ذوب شدن با هم کنند و باعث ایجاد مشکلات داخلی متعددی برای موتور شما شود و  هزینه تعمیرات سنگینی نیز به همراه خواهد داشت.

خوشبختانه، همه خودروهای مدرن دارای یک سیستم خنک کننده مبتکرانه هستند که از یک خنک کننده شیمیایی به نام ضد یخ و مجموعه ای از پمپ ها، شیلنگ ها، ترموستات ها و فن ها استفاده می کند تا ماشین را در دمای بهینه کارکرد خود نگه دارد. اما هر گونه مشکلی که در این سیستم وجود دارد – سطح پایین مایع خنک‌کننده، ترک خوردگی شیلنگ‌ها، شل یا شکستگی تسمه، نشتی در رادیاتور یا حتی شل یا گم شدن درپوش رادیاتور می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد ماشین شما و خرابی آن شود.

تابستان برای سیستم های خنک کننده سخت است. نشستن در ترافیک در روزهای گرم یکی از سریع ترین راه ها برای گرم کردن بیش از حد خودرو است. این به این دلیل است که هیچ هوایی برای خنک نگه داشتن موتور در سراسر موتور جریان ندارد. یک سیستم خنک‌کننده به خوبی تنظیم شده می‌تواند در هوای گرم به مدت طولانی در بیکار بنشیند، اما اگر سطح مایع خنک‌کننده پایین یا تسمه فن شکسته باشد، دمای موتور شما به سرعت بالا می‌رود.

زیر کاپوت را چک کنید و مطمئن شوید که سطح مایع خنک کننده شما خوب است. قانون کلی این است که رادیاتور خود را شستشو داده و مایع خنک کننده جدید را حداقل هر دو سال یکبار اضافه کنید. شستشوی رادیاتور با یک ماده شیمیایی خاص انجام می شود که زباله ها و رسوبات داخل رادیاتور را تمیز می کند. برای رانندگی در تابستان، خنک کننده باید به عنوان مخلوط 50/50 ضد یخ و آب اضافه شود. حتی می‌توانید خنک‌کننده پیش‌آمیخته بخرید تا نیازی به اندازه‌گیری نداشته باشید.

اگر زمانی که ماشین خود برای مدتی پارک شده است، یک گودال کوچک مایع خنک کننده در زیر ماشین خود مشاهده کردید، پس شما دچار نشت مایع خنک کننده هستید.

 

 

9: باتری خود را تمیز کنید

زمستان به خاطر باتری های مرده و شروع سریع صبحگاهی بدنام است . اما حقیقت این است که هوای گرم حتی برای باتری شما سخت‌تر است.

گرمای تابستان می تواند واکنش شیمیایی داخل باتری را تسریع کند و باعث شارژ بیش از حد باتری شود. این می تواند به طور چشمگیری طول عمر باتری شما را کاهش دهد. گرما همچنین می تواند با تبخیر مایع داخلی باتری به باتری آسیب برساند.

بهترین راه برای اینکه باتری خود را به خوبی کار کند تمیز نگه داشتن آن است. به طور مرتب کابل های باتری را جدا کرده و پایانه ها را پاک کنید. مطمئن شوید که باتری محکم بسته شده است و همه اتصالات ایمن هستند.

اگر مشکوک هستید که باتری شما بیش از حد شارژ شده است یا به خوبی شارژ نمی شود، آن را به یک تعمیرگاه ببرید تا بتوانند یک بازرسی سریع باتری را انجام دهند. و اگر نیاز به تعویض باتری دارید، مطمئن شوید که نوع باتری مناسب با برند و مدل ماشین شما است.

 

10: تهویه مطبوع خود را بررسی کنید

اگر تا به حال سیستم تهویه مطبوع خود را در یک روز گرم تابستان از دست داده اید، پس می دانید که کمی هوای خنک چه تفاوت بزرگی ایجاد می کند. بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا کولر گازی شما مشکل دارد این است که آیا نمی تواند دمای هوا را 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) کمتر از دمای هوای بیرون ایجاد کند یا حفظ کند.

شایع ترین علت خرابی دستگاه تهویه مطبوع، سطح پایین مبرد است. این می تواند باعث نشت در جایی در سیستم شود. از آنجایی که سیستم‌های تهویه مطبوع مدرن موجودات پیچیده‌ای هستند، بهتر است یک متخصص این مشکل را بررسی کنید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو