علت از بین‌ رفتن آج لاستیک، تایرم چند درصد آج داره؟

همانطور که از لاستیک استفاده می شود، طبیعی است که آج به تدریج کم عمق شود و عملکرد کلی تایر تغییر کند. علاوه بر این، علت از بین‌ رفتن آج لاستیک و ساییدگی نامنظم آج ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که ممکن است شما را مجبور به تعویض زودتر تایر کند. بررسی منظم عمق آج و وضعیت ساییدگی هر تایر در خودروی خود نه تنها به شما اطلاع می‌دهد که زمان تعویض لاستیک است، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا سایر تعمیرات مورد نیاز را تشخیص دهید و بیشترین ارزش را از وسیله نقلیه و لاستیک‌های خود داشته باشید.

آج لاستیک دور بیرونی لاستیک است که با جاده تماس پیدا می کند و کشش را ایجاد می کند. جدا شدن آج لاستیک زمانی اتفاق می افتد که آج از بدنه یا بدنه تایر جدا شود. امروزه اکثر خودروها، کامیون‌ها، وانت‌ها و خودروهای شاسی‌بلند در جاده‌ها از فناوری آج تایر با تسمه فولادی استفاده می‌کنند، که روشی است که آج به بدنه تایر فولادی متصل می‌شود. از آنجایی که چسبیدن لاستیک به فولاد دشوار است، امکان جدا شدن آج لاستیک در همه لاستیک ها، به خصوص در هوای گرم یا در سرعت های بالا وجود دارد. اتصال بین بدنه و آج به دلایل مختلفی از جمله نقص سازنده، سوء استفاده از لاستیک، تعمیر نادرست صاف، کم باد شدن و فرسودگی بیش از حد لاستیک می‌تواند به خطر بیفتد و منجر به جدا شدن آج شود.

هنگامی که جدا شدن آج در سرعت‌های بالا اتفاق می‌افتد، راننده ممکن است قبل از اینکه خودرو کنترل خود را از دست بدهد، ابتدا صدای ضربه‌ای بلند را بشنود. هنگامی که آج از بدنه لاستیک جدا می شود، می تواند باعث اصطکاک یا ترمز در حین برخورد یا گیرکردن در زیرشاخه خودرو شود. هنگامی که راننده سعی می کند عمل ترمز خودرو را اصلاح کند، معمولاً در جهت مخالف منحرف می شود.

 

علت از بین‌ رفتن آج لاستیک

 

یک راننده باید به دنبال علائم زیر باشد تا تشخیص دهد که آیا تایرهایشان در معرض خطر جدا شدن آج هستند یا خیر:

  • ترک خوردگی یا بریدگی در دیواره جانبی تایر
  • سایش ناهموار آج
  • برآمدگی یا تاول در دیواره جانبی
  • آج بیش از حد ساییده شده، که زمانی رخ می دهد که از حداقل عمق 1/16 اینچ ساییده شود.
  • لرزش بیش از حد در هنگام رانندگی

 

چرا ساییدگی لاستیک مهم است

آج بسیار کم تایر می تواند شرایط رانندگی ناامنی ایجاد کند. زمانی که لاستیک‌ها نتوانند در جاده گیر کنند، راننده ممکن است کنترل وسیله نقلیه خود را از دست بدهد. هنگامی که جاده ها خیس یا برفی هستند، عمق آج لاستیک  بسیار مهم است. هر زمان که بارندگی بین لاستیک‌های شما و جاده می‌بارد، باید آج آن را قطع کند و تا حد امکان با سطح جاده تماس برقرار کند. هرچه سطح آج شما کم‌عمق‌تر باشد، هنگام رانندگی در هوای خیس یا برف، به راحتی می‌توانید کشش را از دست بدهید. کاهش سرعت در آن شرایط به شما کمک می کند تا چسبندگی را حفظ کنید.

 

حداقل عمق آج تایر چقدر است؟

عمق آج تایر، به میزان سوزن‌هایی که در آج تایر قرار دارند و همچنین نوع و کیفیت تایر، بستگی دارد. در واقع، عمق آج تایر توسط تولیدکننده تایر تعیین می‌شود و برای هر نوع تایر ممکن است متفاوت باشد.

به طور کلی، عمق آج تایر برای تایر‌های جدید بین 8 تا 11 میلی‌متر است. با گذشت زمان و استفاده از تایر، عمق آج کاهش می‌یابد و در صورتی که به میزان کافی کاهش یابد، تایر به عنوان تایر فرسوده شناخته می‌شود و بهتر است تایر جدیدی را به جای آن قرار داد.

همچنین، بهتر است همیشه آج تایر را بررسی کنید و در صورتی که عمق آج زیادی از آن کاهش یافته باشد، تایر را تعویض کنید. این کار به افزایش عمر تایر، بهبود کنترل خودرو و کاهش خطرات حادثه‌ای کمک می‌کند.

حداقل عمق آج تایر به میزانی است که بتوان سوزن‌های یک دلاری در آن قرار داد. به طور کلی، در بسیاری از کشورها حداقل عمق آج تایر برای تایر‌های خودروهای سواری ۱.۶ میلی‌متر تعیین شده است.

در صورتی که عمق آج تایر کمتر از حداقل مشخص شده باشد، به شدت توصیه می شود که تایر تعویض شود. عدم تعویض تایر فرسوده می‌تواند باعث کاهش عملکرد ترمز و کنترل خودرو شود و در صورت بارش باران، عملکرد تایر در برابر آب و راندگی در شرایط خطرناک را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین، برای حفظ سلامتی و ایمنی خود و دیگران در جاده، توصیه می شود که با دوره‌های منظم، عمق آج تایر را بررسی کنید و در صورتی که کمتر از حداقل مشخص شده باشد، تایر را تعویض کنید.

 

چه چیزی باعث ساییدگی زودرس یا فرسودگی نامنظم لاستیک می شود؟

همانطور که وسایل نقلیه، رانندگان و عادات رانندگی با یکدیگر متفاوت هستند، همه لاستیک ها یکسان نیستند و می توانند  با نرخ های بسیار متفاوتی استفاده شوند . به عنوان مثال، لاستیک‌های با عملکرد بالا برای خودروهای اسپرت سریع‌تر از لاستیک‌های توری برای یک سدان خانوادگی فرسوده می‌شوند. با این حال، عوامل مختلفی می توانند باعث فرسودگی لاستیک زودتر از حد انتظار و/یا فرسودگی نامنظم آن و ایجاد صدا یا لرزش شوند. دو دلیل رایج فرسودگی زودرس لاستیک و فرسودگی نامنظم لاستیک، فشار باد نامناسب و شرایط تراز خارج از مشخصات است.

 

ساییدگی آج لاستیک علت 1: فشار باد نامناسب

وقتی لاستیک به طور نامناسب باد می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که با سرعت بیشتری شروع به سایش و/یا ناهمواری کند. سازندگان خودرو نه تنها فشار باد لاستیک های جلو و عقب را برای بهینه سازی عملکرد برای راحتی سواری، هندلینگ و مصرف سوخت مشخص می کنند، بلکه سایش لاستیک ها را نیز در نظر می گیرند. فشار باد مناسب به توزیع بهینه بار خودرو، شتاب، ترمز و نیروهای پیچیدن در آج کمک می کند. اگر فشار تایر خیلی کم یا حتی خیلی زیاد باشد، لکه تماسی آج لاستیک برای انجام کارهایی که از آن خواسته می شود بهینه نشده است. بنابراین، قسمت‌های مختلف آج ممکن است سریع‌تر و/یا به‌طور نامنظم ساییده شوند.

 

 

فشار تمام لاستیک های خود از جمله زاپاس را هر ماه چک کنید. همچنین قبل از رفتن به یک سفر طولانی یا زمانی که قصد حمل بار اضافی را دارید آن را بررسی کنید. شما می توانید مشخصات فشار لاستیک سازنده خودرو را بر روی یک پلاکارد/برچسب که روی درب راننده یا در امتداد گیره درب چسبانده شده است، بیابید. همچنین می توانید دفترچه راهنمای خودروی خود را برای توصیه های مربوط به فشار باد لاستیک بررسی کنید.

ادامه مطلب
TPMS (سیستم کنترل فشار تایر) چگونه کار می کند؟

 

علت ساییدگی آج لاستیک 2: تراز خارج از مشخصات لاستیک

تراز تایر که به عنوان تراز چرخ نیز شناخته می شود، به تنظیم فرمان و اجزای سیستم تعلیق خودرو اشاره دارد – سیستمی که حرکت چرخ ها را به هم متصل و کنترل می کند. این تنظیم خود لاستیک ها یا چرخ ها نیست. کلید تراز مناسب تنظیم زوایای لاستیک ها و تماس آن ها با جاده مطابق با مشخصات سازنده خودرو برای پارامترهایی مانند کمبر، پنجه و کاستور است.

تراز نادرست لاستیک ها می تواند باعث فرسودگی ناهموار و زودرس لاستیک های شما شود. شرایط ساییدگی نامنظم آج تایر ناشی از تراز نامناسب شامل موارد زیر است:

ساییدگی لاستیک پاشنه/پا:  این زمانی اتفاق می‌افتد که یک طرف بلوک‌های آج سریع‌تر از طرف دیگر فرسوده شوند. هنگامی که دست خود را روی بلوک های آج می گذارید، آنها مانند دندان های اره به نظر می رسند. ساییدگی پاشنه/پا معمولاً در دنده شانه رخ می دهد و اغلب به دلیل بیش از حد مثبت یا منفی انگشت پا ایجاد می شود.

 

 

ساییدگی لاستیک لبه پر:  لاستیک‌ها زمانی که دنده‌های آج از یک طرف پایین‌تر/صاف‌تر و از طرف دیگر بالاتر/تیزتر شوند، «پردار» می‌شوند. این اغلب به دلیل ترکیبی از تنظیمات تراز نامناسب، مانند بیش از حد انگشت پا و کاستور ایجاد می شود.

 

 

ساییدگی لاستیک شانه یک طرفه:  این نوع سایش نامنظم آج به این معنی است که دنده شانه داخلی یا خارجی آج به طور قابل توجهی بیشتر از دنده های دیگر ساییده شده است. خمیدگی بیش از حد مثبت یا منفی اغلب باعث این نوع سایش می شود.

 

با چک کردن فشار باد لاستیک خود به صورت ماهانه ، نگهداری صحیح لاستیک ها ضروری است   . اگر الگوهای سایش غیرمعمولی را تجربه می کنید، باید از یک تکنسین بخواهید  تراز شما را بررسی کند.

 

از تعویض لاستیک خسته شده اید؟

از پوسیدگی خشک گرفته تا معیوب بودن سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایرها، موارد مختلفی وجود دارد که می‌توانند اشتباه کنند و شما لاستیک‌های فرسوده مکرر را تجربه کنید. ما در آقای امداد اینجا هستیم تا به ماشین شما کمک کنیم تا درست پیش برود! برای تعمیر لاستیک، تشخیص TPMS و موارد دیگر از با متخصصان آقای امداد و پنچرگیری سیار تماس بگیرید.

شماره تماس 02148287

 

چگونه متوجه شوید که آیا به لاستیک های نو نیاز دارید؟

هنگام تصمیم گیری در مورد نیاز به لاستیک های جدید، باید از سه چیز آگاه باشید: سایش آج، قرار گرفتن در معرض اجسام خارجی و سن لاستیک.

سایش آج

با قرار دادن سکه در آج تایر، می توانید بررسی کنید که آیا عمق آج تایر کافی است یا خیر. برای این کار، سکه یک دلار را در آج تایر قرار داده و بررسی کنید که آیا قسمتی از سر سکه مخفی می‌شود یا خیر. اگر بخشی از سر سکه مخفی شود، عمق آج تایر کافی است. اگر سر سکه به طور کامل مخفی شود، بهتر است تایر را تعویض کنید

 

چرا نگران ساییدگی آج باشیم؟

مهمترین دلیل نگرانی در مورد سایش آج ایمنی است. هنگامی که آج لاستیک شما فرسوده می شود، ماشین شما ممکن است در شرایط نامساعد جوی مانند باران و برف واکنش ضعیفی نشان دهد. با آج‌های خوب، ماشین شما بهتر به جاده می‌نشیند. همچنین، داشتن آج ناکافی در بسیاری از کشورها غیرقانونی تلقی می شود. و در نهایت، آج های فرسوده می تواند باعث فرسودگی زودرس سایر قسمت های خودروی شما شود.

 

قرار گرفتن در معرض اجسام خارجی

قرار گرفتن در معرض گرما و اشعه ماوراء بنفش خورشید ممکن است باعث تغییرات ساختاری تایرهای شما شود. این تغییرات معمولاً در آب و هوای معتدل نگران کننده نیست.

 

سن تایر

لاستیک هاتون چند سالشه؟ صرف نظر از ساییدگی آج، سازندگان وسایل نقلیه به طور کلی توصیه می کنند تایرهای خود را در شش سالگی تعویض کنید. اکثر تولید کنندگان لاستیک توصیه می کنند تایرهای خود را در 10 سال تعویض کنید. توصیه های سازنده را در مورد لاستیک های خاص خود بررسی کنید.

 

راه‌های تشخیص فرسودگی تایر خودرو

برای تشخیص فرسودگی تایر خودرو، چند روش می‌توان به کار برد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

آج لاستیک

 

1. اندازه‌گیری عمق آج لاستیک:
اگرچه آج لاستیک‌های خودرو هرگز نباید کوتاهتر از ۱٫۶ میلیمتر باشند، اما در مناطقی که جاده‌های آن‌ها صاف و اکثراً بارانی و برفی هستند، بهتر است این میزان را دو برابر در نظر بگیرید. برای اندازه‌گیری عمق آج، می‌توانید از ابزارهای مخصوصی که برای این منظور طراحی شده‌اند، استفاده کنید. همچنین یک روش ساده قدیمی نیز وجود دارد که بدون هزینه بالایی قابل استفاده است. در این روش، باید یک سکه را به داخل آج لاستیک (شیار) فرو کنید و با اندازه‌گیری میزان فرو رفته سکه در داخل شیار، می‌توانید تخمینی از عمق آج لاستیک و نیاز به تعویض آن بدست آورید.

 

2. نوار شاخص فرسودگی آج‌ها

لاستیک‌های جدید دارای قابلیت جدیدی هستند که در لاستیک‌های قدیمی موجود نبود. این قابلیت شامل نوارهای شاخصی است که بر روی سطح لاستیک قرار دارند. در لاستیک‌های نو، این نوارها نامرئی هستند و یا به سختی قابل مشاهده، اما با گذشت زمان و فرسودگی لاستیک، این نوارها قابل مشاهده خواهند شد. این نوارها به صورت لاستیک صاف و عمود بر جهت آج‌ها قرار می‌گیرند. اگر بیش از یک یا دو نوار شاخص بر روی سطح لاستیک قابل مشاهده باشند، بهتر است این لاستیک را تعویض کنید. این نوارها به‌ویژه وقتی که لاستیک خیس و تمیز باشد یا از گودالی پر از آب بیرون بیایید، به خوبی مشخص هستند. با این حال، بهتر است همچنان از روش سکه برای بررسی عمق آج‌ها نیز استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید.

 

من به لاستیک های نو نیاز دارم

هنگامی که زمان تعویض لاستیک های خود فرا می رسد، بهتر است حتما از لاستیک های نو استفاده کنید. ما بهترین انتخاب تایرهای با کیفیت را متناسب با وسیله نقلیه ، بودجه و سبک رانندگی شما داریم. از لاستیک‌های اقتصادی گرفته تا لاستیک‌های با کارایی فوق‌العاده – از مارک‌هایی که به آن‌ها اعتماد دارید، از جمله مارک‌های معروف، می‌توانید آنچه را که نیاز دارید را همینجا پیدا کنید .

شماره تماس 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو