چطور لنت ترمز خوب انتخاب کنیم؟

لنت ترمز یک مکانیسم به ظاهر ساده و در عین حال پیچیده است. هنگامی که یک خودرو ترمز می کند، دیسک ترمز و لنت تأثیر مستقیمی بر روی خودرو دارند که می تواند به خودروی شما کمک کند در زمان مناسب برای جلوگیری از تصادفات غیرضروری توقف کند. در این میان، اگر کیفیت لنت ترمز بد باشد، مستقیماً بر عملکرد ترمز تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که باید لنت ترمز خوبی را برای خودروی خود انتخاب کنید تا از کارآمدی ترمز مطمئن شوید. رانندگان می توانند در هر سفری که ترمزها نرم و کارآمد کار می کنند، مطمئن باشند.

هر کسی که ماشین دارد می داند که لنت ترمز یکی از مقاوم ترین قطعات در برابر سایش است. بنابراین علاوه بر تعویض آنها در زمان مناسب، باید بدانید که چگونه مناسب ترین لنت ها را برای خودروی خود انتخاب کنید.

خطرات لنت ترمز تقلبی و بی کیفیت

مواد لنت ترمز
هنوز انواع بی‌شماری از لنت‌های ترمز بی‌کیفیت وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که مواد لنت ترمز مناسب را انتخاب کرده‌اید 

شما خطر لاستیک‌های ارزان قیمت خودروی خود را ندارید، پس چرا ریسک استفاده از لنت ترمز ارزان برای تعمیر ترمز خود را دارید؟ در بازار، هنوز انواع بی‌شماری از لنت‌های ترمز بی‌کیفیت وجود دارد و مردم اغلب بدون توجه به لنت ترمز تقلبی می‌خرند. با این حال، نتیجه این مشکل می تواند عملکرد سیستم ترمز را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

  • فاصله ترمز را افزایش دهید، هنگامی که ترمزها فوری هستند، خودرو را نمی توان به موقع متوقف کرد و باعث تصادف غیر ضروری می شود.
  • قفل شدن چرخ ها و از دست دادن توانایی کنترل جهت آسان است.
  • هنگام ترمز گرفتن صدا می آید
  • لنت های بد می توانند روی روتورها تأثیر بگذارند. اگر لنت های ترمز بی کیفیتی دارید که منجر به پارگی، ترک خوردن و افتادن از روتور می شود، فشاری به ترمزی که اکنون مستقیماً روی روتور قرار می گیرد وارد نمی شود. روتور تاب خورده، ترک بخورد و در نهایت به کلی از کار بیفتد.
  • لاستیک ها در اثر بد بودن لنت ترمز آسیب دیده است. اگر ترمزها به دلیل فرسوده یا خوردگی لنت ترمز، روتور یا کالیپرها از کار بیفتند، می تواند باعث شود که ترمزها را زیر پا بگذارید و منجر به نامتعادل شدن لاستیک ها و در نهایت فرسودگی سریعتر از حد معمول شود.

اگر نیاز به امداد خودرو تبریز داشتید فقط کافیست با شماره با ما تماس بگیرید

چگونه لنت ترمز خوب انتخاب کنیم؟

نحوه انتخاب لنت ترمز خوب برای وسیله نقلیه موضوع مهمی است که بر عملکرد و ایمنی خودرو شما تأثیر می گذارد. انتخاب لنت مناسب به دلیل گستردگی انواع لنت ترمز به طور فزاینده ای دشوار می شود . همه لنت ترمزها یکسان طراحی نشده اند. و هر کدام با مواد و فرآیندهای خاص خود ساخته شده‌اند که عملکرد، نویز، قیمت، ضمانت‌ها و توانایی انجام مداوم و ایمن آن‌ها را در طول عمر خود تعیین می‌کنند. طول عمر یک پیش نیاز مشترک برای بسیاری از خریداران است، زیرا باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.

لنت های ترمز باید همیشه قبل از پوشیدن کامل و طبق توصیه سازنده برای حفظ قدرت توقف بهینه تعویض شوند. این آسیب به سایر اجزای ترمز مانند کالیپر ترمز و دیسک ترمز را کاهش می دهد. برای انتخاب پدهای سوتین با کیفیت بالا که نیاز دارید، به نکات زیر توجه کنید:

شرایط رانندگی

مواد لنت ترمز به سبک رانندگی و نیازهای شما بستگی دارد. خرید لنت های جایگزین مستلزم انتخاب موادی است که از آن ساخته شده اند. در این مرحله، باید شدت نیاز به ترمز را تعیین کنید. بهترین لنت ترمز برای ماشین شما به کاری که می خواهید انجام دهند بستگی دارد. لنت ها حاوی یک ماده اصطکاک قربانی است که به یک پد فلزی متصل شده است. هر بار که از ترمز استفاده می کنید، مقدار کمی از آن مواد فرسوده می شود. اینکه چقدر بپوشیم به عواملی بستگی دارد. به عنوان مثال، ترمزهای ناگهانی و توقف های ناگهانی مکرر، علت فرسودگی سریعتر لنت ترمز شما هستند. همین امر در مورد رانندگی در جاده های خاکی یا سایر شرایط شدید صدق می کند.

حداکثر دما

لنت های ترمز خوب باید بتوانند در هر آب و هوایی اعم از خشک، مرطوب، گل آلود، گرم یا سرد کار کنند.

حداکثر دما: این بالاترین دمایی است که لنت ترمز می تواند قبل از ناامن شدن تحمل کند. در هنگام استفاده معمولی در خیابان، لنت های ترمز معمولاً افزایش دما بیش از 200 درجه سانتیگراد یا 392 درجه فارنهایت را مشاهده نمی کنند. با این حال، روزهای پیست داستان متفاوتی است، زیرا دمای هوا احتمالاً به 1000 درجه فارنهایت می رسد، زیرا ترمزها اغلب و با شدت بیشتری اعمال می شوند.

پاسخ اصطکاک به دما

رانندگان باید توجه داشته باشند که در هنگام ترمزگیری اضطراری در مقایسه با ترمز معمولی، چه مقدار نیرو به پدال وارد می شود تا پاسخ یکسانی داشته باشند.

طول عمر لنت ترمز

لنت های ترمز مستعد سایش هستند. آیا باید در نظر بگیرید که لنت های ترمز چه مدت برای دوام طراحی شده اند؟ پدها به طور متوسط ​​می توانند حدود 50000 کیلومتر دوام بیاورند، اما دامنه آن بسیار گسترده است: به طور معمول، طول عمر آنها بین 35000 تا 65000 کیلومتر است. عوامل زیادی بر عمر لنت ترمز شما تأثیر می گذارد، از عادات رانندگی گرفته تا مواد لنت ترمز. برای مثال، آهسته تر رانندگی کنید و عمر لنت ترمز خود را طولانی تر کنید.

جنس لنت ترمز

بسیاری از رانندگان تعجب می کنند که ” چه نوع لنت ترمز برای ماشین من بهتر است ؟” نوع موادی که استفاده می کنید تا حدی به نوع وسیله نقلیه ای که رانندگی می کنید بستگی دارد. آیا می خواهید بچه ها را با یک وانت یا شاسی بلند حمل کنید؟ یا وسایل سنگین را روی کامیون حمل می کنید؟ لنت های ترمز معمولاً از یکی از سه ماده مختلف ساخته می شوند: آلی، سرامیکی و نیمه فلزی که هر کدام ویژگی ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند.

 

چه نوع لنت ترمز را باید انتخاب کنم؟

انواع لنت ترمز
هر نوع لنت ترمز با مواد و فرآیندهای خاص خود ساخته می شود که عملکرد، صدا، قیمت و ضمانت را نیز تعیین می کند. (عکس: autoblog.com)

3 نوع لنت ترمز وجود دارد: لنت ترمز ارگانیک، لنت ترمز سرامیکی و نیمه فلزی. این 3 نوع لنت ترمز به عنوان بسیار بادوام رتبه بندی می شوند، آنها نه تنها برای نیازهای رفت و آمد روزانه استفاده می شوند، بلکه بهترین لنت ترمز برای بکسل نیز محسوب می شوند . هر لنت ترمز که با استفاده از مواد مختلف و فرآیندهای تخصصی تولید می شود، عملکرد و کاربردهای متفاوتی دارد.

ادامه مطلب
یدک کش کرج شمانه روزی با ضمانت و لیست قیمت

لنت ترمز سرامیکی

تولید شده در نیمه اول دهه 90 قرن گذشته، تعداد کمی از خودروسازان شروع به استفاده از لنت ترمز سرامیکی کرده اند. این نوع لنت ترمز به دلیل نرمی آن مورد قدردانی قرار می گیرد. هنگام استفاده تقریباً هیچ صدایی ایجاد نمی کند. در مقایسه با لنت ترمز ارگانیک ” آیا لنت ترمز سرامیکی بهتر است ؟” لنت های ترمز سرامیکی از نظر کاهش گرد و غبار، سایش کمتر، عملکرد قابل اعتماد، محدوده دمایی وسیع و همچنین شرایط رانندگی بسیار غالب هستند.

مواد سرامیکی و ساخت مس باعث می شود که مکانیسم ترمز حتی در دماهای بالا به خوبی کار کند و سریعتر بازیابی شود. ساختار سرامیکی صدا و ارتعاشات را در محدوده فرکانسی که انسان می شنود جذب می کند.

لنت ترمز ارگانیک

هنگامی که برای اولین بار اختراع شد، لنت ترمز از آزبست ساخته می شد. با این حال، پس از مدتی استفاده، متخصصان دریافته‌اند که در صورت قرار گرفتن طولانی مدت، یک ترکیب بالقوه سرطان‌زا است. برای غلبه بر این مشکل خطرناک، لنت های ترمز ارگانیک ساخته شدند. این لنت ترمز از مواد ایمن تری مانند مخلوطی از الیاف، ترکیبات کربنی، لاستیک، شیشه یا فایبرگلاس استفاده می کند که توسط رزین به هم متصل شده اند. این نوع لنت ترمز فقط مقدار متوسطی اصطکاک ایجاد می کند و گرمای زیادی تولید نمی کند. بنابراین، ماشین همیشه به آرامی کار می کند، بدون اینکه صدای زیادی در هنگام ترمز ایجاد کند. اکثر سازندگان معتبر و رده بالا هنگام ساخت خودرو از لنت ترمز ارگانیک استفاده می کنند، اما این تنها در بیش از 50 درصد از خودروهای جدید صدق می کند. این در حالی است که سایر خودروسازان از انواع لنت ترمز در خطوط تولید خود استفاده می کنند.

با این حال، لنت‌های ترمز ارگانیک سریع‌تر فرسوده می‌شوند، بنابراین باید مرتباً تعویض شوند. علاوه بر این، این نوع لنت ترمز فقط در محیط های با دمای پایین بهترین عملکرد را دارد. زمانی که هوا خیلی شدید باشد یا ترمز خیلی قوی باشد که گرمای زیادی ایجاد کند، عملکرد لنت ترمز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

 

اگر نیاز به امداد خودرو فردیس داشتید فقط کافیست با شماره با ما تماس بگیرید

لنت ترمز نیمه فلزی

آخرین نوع مواد اصطکاکی لنت ترمز “نیمه فلزی” نامیده می شود زیرا 30-65٪ وزن آن فلز است. مردم برای ساخت این لنت از فلزات مختلفی از مس و آهن گرفته تا فولاد استفاده می کنند. بقیه سطح اصطکاک از پرکننده ها و عوامل گمرکی تشکیل شده است. و انواع مواد دیگر برای افزایش عملکرد و دوام لنت ترمز مورد نیاز است. لنت های نیمه فلزی در صنعت خودروسازی بسیار محبوب هستند و همه کاره ترین لنت ترمز در بازار به حساب می آیند. این لنت ترمز بدیهی است که محدودیت های زیادی دارد، اما بسیاری از مردم بر این باورند که استفاده از لنت ترمز نیمه فلزی همچنان بهترین انتخاب است. همه چیز به کاربرد آن بستگی دارد.

لنت ترمز با کیفیت بالا
انتخاب لنت ترمز با کیفیت بالا به دلیل گستردگی انواع لنت ترمز به طور فزاینده ای دشوار می شود (عکس: istockphoto.com)

لنت ترمز سرامیکی بهتر از نیمه فلزی است؟

لنت ترمز نیمه فلزی در مقابل سرامیکی که باید کدام را انتخاب کنید. پاسخ دقیق به این سوال بسیار دشوار است. قبل از ظهور لنت های سرامیکی، لنت ترمز نیمه فلزی بهترین لنت ترمز موجود در بازار محسوب می شد. البته، سودمندی نیز با فناوری جدید کم رنگ می شود، اما به گفته برخی خودروسازان، لنت ترمز نیمه فلزی خودرو همچنان می تواند با بسیاری از محصولات رده بالا رقابت کند.

لنت های ترمز ساخته شده از نیمه فلزی می توانند عملکرد بهتری داشته باشند و مقرون به صرفه تر هستند، اگرچه ممکن است در هنگام استفاده سفت و پر سر و صدا باشند.

لنت های سرامیکی دارای مزایای بسیاری هستند، اما هزینه تولید این نوع لنت ترمز در مقایسه با تمام لنت ترمز گران تر است. علاوه بر این، توانایی سرامیک در جذب یکنواخت گرما به اندازه سایر مواد نیست. این امر باعث می شود که گرمای حاصل از فرآیند ترمز از لنت ها خارج شود و به بقیه سیستم وارد شود و باعث ساییدگی و پارگی قطعات مرتبط شود. این نوع لنت ترمز نیز بهترین انتخاب محسوب نمی شود. هنگام رانندگی در شرایط آب و هوایی بسیار سرد یا در مسیر. آنها همچنین می توانند کمتر گاز بگیرند و عملکرد کمتری داشته باشند، به این معنی که وقتی برای اولین بار ترمز می کنید، به خصوص در هوای سرد، قدرت توقف فوری کمتری را متوجه خواهید شد.

اگر مرتباً از ماشین خود برای کارهای سخت تر استفاده می کنید – مانند بکسل کردن در مسیرهای کوهستانی – ممکن است بهتر باشد لنت ترمز سرامیکی، تمام فلزی یا درجه یک را انتخاب کنید.

نکاتی که باید قبل از خرید لنت ترمز در نظر بگیرید

اگر لنت ترمز معیوب یا فرسوده باشد، هیچ خودرویی را نمی توان ایمن در نظر گرفت. بنابراین در کنار توجه به ویژگی های لنت ترمز، در هنگام خرید باید به فاکتورهایی نیز توجه کرد.

یک برند قابل اعتماد بیابید: برای اطمینان از کیفیت و اصل لنت ترمز، باید محصولاتی را از تامین کنندگان معتبر در بازار خریداری کنید.

گارانتی را بررسی کنید: بسیاری از تولیدکنندگان (یا خرده فروشان) ضمانت هایی را برای لنت ترمز ارائه می کنند. در حالی که برای ساییدگی و پارگی تدریجی طراحی شده اند. اگر آنها با گارانتی مسافت پیموده شده ارائه می شوند، این نشانه خوبی از خدمات است.

گواهینامه ها را نادیده نگیرید. دو گواهینامه عمومی لنت ترمز شامل آنالیز اثربخشی دیفرانسیل (D3EA) و رویه های ارزیابی اثربخشی ترمز (BEEP) وجود دارد.

نتیجه گیری

لنت های ترمز نیز مانند لاستیک ها مستعد فرسودگی هستند و نیاز به تعویض فوری دارند. و بد بودن لنت ترمز می تواند در دراز مدت هزینه بیشتری برای شما داشته باشد. هنگام مقایسه مارک های لنت ترمز برای استفاده در وسیله نقلیه خود. شما باید بیشتر از نوع لنت ترمز را در نظر بگیرید.

همچنین باید ویژگی های کلیدی هر برند، طول عمر و کیفیت آنها را در نظر بگیرید. آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که یک مارک پایین تر و با کیفیت پایین بخرید. و آنها را روی شما بیفتند و به ماشین شما آسیب جدی وارد کنند. راه های زیادی وجود دارد که لنت ترمز بی کیفیت می تواند به قسمت های مختلف خودروی شما آسیب برساند. به عنوان مثال، لنت ترمز نامناسب می تواند به روتورها، کالیپرها و لاستیک ها آسیب برساند.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو