علت صدای غیرعادی از موتور؛ چرا موتور ماشین صداهای عجیبی میده؟

موتور رو میشه به عنوان قلب خودرو معرفی کرد. مراقبت ازش خیلی مهمه و تاثیر زیادی در عمر مفید خودرو داره. گاهی اوقات ممکنه که متوجه صدای غیرعادی از موتور بشید. با اینکه اغلب این صداها چندان مهم نیستند، اما باید اول آن‌ها رو بررسی کنید و با شناخت علت ها از آسیب‌های جدی بعدی به خودرو جلوگیری کنید. اما این صداها حالت‌های مختلفی دارند و با علائم مختلفی هم همراه هستند. در ادامه علت این صداهای غیر عادی رو با هم بررسی می‌کنیم. شما می‌تونید همه سوالات خودتون رو از پشتیبانان امداد خودرو آقای امداد بپرسید!

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

علت صدای غیرعادی از موتور ماشین

شنیدن صداهای عجیب از موتور میتونه به خاطر دلالی مختلفی باشه. این دلایل عبارت‌اند از:

  • صدای سوپاپ‌ها

یکی از دلایل شنیدن صدای غیرعادی از موتور، وجود مشکل در سوپاپ‌هاست که این صدا اغلب به صورت تیک تاک و به طور مداوم، اون هم از قسمت بالای موتور و دقیقاً از سمت سوپاپ‌ها شنیده میشه. اما این صدا بیشتر به خاطر وجود مشکل در بخش روانکاری مثل کمبود روغن یا سفت شدن فیلر، کم شدن فشار اویل، دپمپ گرفتگی فیلتر روغن، بی‌کیفیتی روغن و … یا لقی سوپاپ‌ها رخ بده.

برای رفع این صدا بهتره که اول درب قالپاق سوپاپ‌ها رو باز کنید و برای مدتی نحوه پاشش روغن رو بررسی کنید. اگه فشارش کم بود، بهترین کار اینه که خودرو رو به یه تعمیرکار ماهر نشون بدید. یادتون باشه که در اغلب مواقع وقتی که فشار روغن کم میشه چراغ روغن نمایش داده نمیشه.

  • آسیب تسمه

آسیب دیدن تسمه هم می‌تونه باعث شنیدن صداهای غیر‌عادی از موتور بشه، اغلب اوقات این صدا جیغ مانند هستند. برای رفع این مشکل، تسمه باید تعمیر یا تعویض بشه. اگه حتی بعد از خاموش شدن موتور صدای جیغ ادامه داشت، سرپوش فشار رادیاتور رو چک کنید؛ چون‌که ممکنه باشه آسیب دیده باشه.

آسیب تسمه

  • یاتاقان زدن

خرابی یاتاقان‌ها می تونه باعث شنیدن صدای غیرعادی از زیر موتور بشه. این صدا واضح و بلند و اغلب به خاطر کمبود روغن موتور و روانکاری نادرست رخ میده. بهترین روش برای رفع این صدا اینه که موتور از زیر خودرو باز بشه و یاتاقان‌ها و میل لنگ بررسی بشوند. صدا اغلب به صورت تق تق هستش و میتونه آسیب جدی به موتور وارد کنه.

با این حال استفاده از سوخت نامناسب، وجود کربن در موتور و اهرم سوپاپ‌ها هم میتونه باعث شنیده شدن این صدا از موتور بشه. آیا شده یه روز صبح زمستانی که می‌خواهید ماشین رو روشن کنید، متوجه بشید که خودرو استارت نمی‌خوره؟ مقاله علت‌های استارت نزدن ماشین رو بخونید و خیلی راحت به این مشکل غلبه کنید.

 

  • تنفس غیرطبیعی موتور

یکی دیگر از علت‌های شنیدن صدای غیر عادی از موتور به علت تنفس غیر طبیعی موتور اتفاق می‌افته. ببینید در قسمت‌های ورودی و خروجی موتور اغلب از واشرهایی استفاده میشه که میتونه در این قسمت‌ها اتصال فلزی یا آهن به آهن رو به خوبی آب بندی کنه. حالا اگه این واشر گلویی اگزوز خراب بشه، دود در زمان حرکت به داخل اتاق نفوذ میکنه و این اتفاق باعث میشه که صدایی مثل پیس پیس از سمت گلویی اگزوز شنیده بشه. همچنین ممکن است که در زمان کارکرد ماشین این صدا به صورت تاپ تاپ هم پخش بشه.

علاوه بر این در اثر آسیب دیدن یا سوختن واشر بغل اگزوز هم صدایی شبیه صدای تاب تاب شنیده میشه که هر چقدر دور موتور بیشتر بشه این صدا هم به همون نسبت افزایش پیدا میکنه. اگه با صدای تاپ تاپ صدای مثل نشتی هوا هم به گوش‌تون رسید، ممکنه که واشر منیفولد هوا آسیب دیده باشه‌. وقتی که این بخش در خودروهای انژکتوری خراب میشه، میتونه باعث نوسان دور موتور شبیه به حالت خرابی استپر موتور بشه.

یکی دیگر از علت‌های شنیدن صدای غیرعادی از موتور به خرابی و ازبین رفتن و یا سوختن واشر سرسیلندر برمیگرده. وقتی که واشر سرسیلندر در بین دو سیلندر مجاور هم میسوزه یا از بین میره، باعث میشه تا کمپرس سیلندر در زمان جرقه به خانه بغلی سرایت کنه و قدرت موتور کم بشه. صدای ناشی از این اتفاق واضحه و حالت خاصی داره که متخصصان باتجربه آقای امداد میتونند خیلی راحت تشخیص بدهند و با تعویض واشر سرسیلندر مشکل را رفع کنند.

  • صدای ضربه در موتور

گاهی اوقات شنیدن صدای غیرعادی از موتور به خاطر ضربه در موتور رخ می ده که می‌تونه به خاطر گرم بودن بیش از حد موتور، تنظیم نبودن زمان جرقه، تایم‌بندی اشتباه حرکت پیستون و … باشه. ببینید وقتی که قبل از بالا آمدن پیستون جرقه زده میشه، پیستون در حین بالا آمدن با نیروی زیاد با انفجار در داخل سیلندر روبه‌رو میشه و همین زمانبندی نادرست باعث میشه تا یه صدای بلندی شنیده بشه. این اتفاق ضرر زیادی برای موتور داره و باید خیلی سریع زمانبندی بین پیستون و سیلندر هماهنگ بشه.

  • وجود جسم خارجی

وجود یک جسم خارجی در سیلندرها هم میتونه صدای غیر عادی ایجاد کنه که صدای واضحی هم داره. این جسم ممکنه در زمان باز کردن ورودی هوای موتور یا تعویض شمع‌های ماشین وارد سیلندر خودرو شده باشه که تنها راه از بین بردن این صدا باز کردن سرسیلندر موتور و خارج کردن اونه.

  • شل شدن زنجیر موتور

شل شدن زنجیر موتور

همون‌طور که می‌دونید موتورها انواع مختلفی دارند که بعضی از آنها از تسمه تایم یا میل لنگ برای باز و بسته شدن دقیق سوپاپ‌ها و گرفتن نیروی چرخش میل سوپاپ استفاده میکنند و در مقابل برخی هم از زنجیرتایم برای این هدف به کار میبرند. اما گاهی اوقات ممکنه که زنجیرتایم در اثر کار کردن طولانی مدت آسیب ببینه و صدایی شبیه به صدای فیلرها ایجاد کنه. این صدا به راحتی توسط متخصصان امداد خودرو آقای امداد قابل تشخیصه و با تنظیم یا تعویض زنجیر تایم از بین میره.

ادامه مطلب
علت سوراخ شدن رادیاتور بخاری + علت خیس شدن زیر پای راننده

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • خرابی دسته موتور‌ها

شاید دسته یا پایه موتورها اونقدر مهم به حساب نیایند، اما این قطعه ها با داشتن بخش لاستیکی علاوه بر اینکه میتونند بخش‌هایی مثل گیربکس، موتور و اتاق رو سر جای خودشون نگه دارند، از لرزش اون‌ها هم جلوگیری می‌کنند و می‌تونن باعث شنیدن صدای غیرعادی از موتور شوند. پایه‌ها به خوبی ارتعاش بخش‌هایی مثل شاسی و اتاق رو محدود می کنند. در صورتی که بخش لاستیکی دسته پاره یا خراب بشه، دیگه امکان کنترل این ارتعاش وجود نداره که در نتیجه بدنه خودرو و موتور در زمان کارکردن دچار لرزش میشن و صدایی هم می‌دهند.

در صورتی که متوجه یه لرزش شُدید، کافیه تا پایه یا دسته موتور ها رد بررسی کنید و از سلامت آنها مطمئن بشید. با این حال گاهی پاره شدن بست‌های اگزوز هم می‌تونه دلیل لرزش بدنه و ایجاد صدای غیرعادی بشه.

  • لقی گژنپین

یکی دیگر از علت‌های شنیدن صدای غیر عادی از موتور خودرو به علت لقی گژنپین هستش که متداوله و زیاد هم اتفاق میوفته. چونکه هر بار که پیستون و شاتون حرکت می‌کنند، باعث می‌شوند تا این صدا رخ بده. این صدا از بالای موتور شنیده میشه و فقط با باز کردن موتور و پیدا کردن گژنپین معیوب و تعویض اونه که از بین میره.

لقب گژنپین

آیا می‌دونید چرا خودرو جوش میاره؟ و علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان چیه؟!

سخن پایانی

اگه صدای غیرعادی از موتور، هر روز و به طور مداوم تکرار میشه، نشان دهنده این موضوعه که اشکال جدی در خودرو تون وجود داره. بهترین کار اینه که برای رفع آن اقدام کنید و عیب یابی رو از روی صدا جدی بگیرید. چون هیچ وقت بی توجهی نمیتونه مشکلات خود رو رفع کنه و حتی باعث ایجاد مشکلات جدی تر و خطرناک تری میشه. شما می تونید برای عیب یابی خودرو خودتون با ما در آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما خیلی سریع خودشونو به شما رسونده و با شناخت دقیق مشکلات خودرو، آنها را رفع کنند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

4.3 4 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
129 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

بنده 206تیپ دو دارم زمانی که واشر سرسیلندر رو بستم به این انگشتی ها که سر سوپاپها هستن با دست فشار اوردم حالا ماشین روشن شد ولی بعد سی ثانیه خاموش شد احتمال داره تنظیم پیستونها بهم ریخته باشه

سلام ی لیفان 1800 تلنت گرفتم
تازگیا صبح ها یا بهتره بگم وقتی چند ساعت موتور خاموشه استارت که میزنم در حد یکی دو ثانیه موتور صدای خر خر میده و یکی دو تا بوق ریز میزنه … کسی میدونه از چیه راهنمایی کنه 🙏
روغن موتورم تقریبا تازه عوض کردم و بعد تعویض روغن این حالت استارت اولیه که گفتم محسوس تر شده …

و اینکه فقط فقط تو استارت اول این صدا رو میده … یعنی صبح استارت اول صدا میده اگر بلافاصله خاموش کنم و دوباره استارت بزنم خبری از اون صدا نیست …

امروزم دیاگ زدم سنسور دمای آب هم گیج بود …

سلام ی 1800 تلنت گرفتم
تازگیا صبح ها یا بهتره بگم وقتی چند ساعت موتور خاموشه استارت که میزنم در حد یکی دو ثانیه موتور صدای خر خر میده و یکی دو تا بوق ریز میزنه … کسی میدونه از چیه راهنمایی کنه 🙏
روغن موتورم تقریبا تازه عوض کردم و بعد تعویض روغن این حالت استارت اولیه که گفتم محسوس تر شده …

و اینکه فقط فقط تو استارت اول این صدا رو میده … یعنی صبح استارت اول صدا میده اگر بلافاصله خاموش کنم و دوباره استارت بزنم خبری از اون صدا نیست …

سلام پژو ۲۰۷ دارم رو یه دست انداز بد که دسته موتور فلزی ماشین شکست و روغن خالی کرد از بعد از عوض کردن دسته موتور و عوض کردن روغن ماشین توی دور پایین موتور صدای تیک تیک تند میده ممنونم راهنمایی کنید

باسلام ووقت بخیر
بنده ماشینم ۲۰۶ تیپ ۵ هست وقتی ماشین دور پایین حرکت میکنه یه صدایی مثل حرکت نوار نقاله به گوش میرسه و وقتی دنده راخلاص میکنم صدا سریع قطع میشه و در دور موتور بالا هم صدا خیلی ضعیف میشه ممنون از پاسخدهیتون

سلام
من یه سمند ال ایکس مدل ۹۹ دارم . صدای هممممم توی کابین میپیچه و تو مسافت طولانی باعث کیپ شدن گوش میشه . علاوه بر اون دنده ها خوب جا نمیرن و لحظه حرکت اولیه اگه کلتج رو یه کم سریه ول کنی یه صدای قیژ یا استهکاک به وجود میاد .دسته موتورها ، کاتالیزور ، واشر گلو اگزوز رو عوض کردم مشکل حل نشد ایراد میتونه از کجا باشه ؟ متاسفانه خیلی جاها بردمش هیشکی علت رو نمیدونه.لطفا راهنماییم کنید بد جوری کلافم کرده

سلام دوست عزیز بنده یه هیوندا النترا مدل پایین دارم امروز ا سمت چرخ جلو راننده و بغل موتور ی صدای تق تق کوچولو شبیه ب صدای تیله کوچیک ک خشک بچرخه میداد ب نظرتون صدا میتونه ا چی باشه قالپاق سرسیلندر نشتی روغن موتور هم داره

سلام بنده یه پراید مدل 95دارم وقتی بادنده 5میرم احساس میکنم موتورماشین صدای قرقر میده علتش چی می‌تونه باشه

سلام من یه پارس tu5 مدل 97 دارم بعد از تعویض اینه سمت راننده چند دقیقه یک بار صدای شبیه به جیک جیک پرنده از داخل داشبورد میاد. صفحه پشت فرمان و ظبط ماشین چک کردم هیچ علامتی روش نمیاد. فقط صدای شبیه به پرنده. البته وقتی ترمز میکنم باز این صدا میاد

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو