علت بوی بنزین در خودرو

اصلی ترین علت به مشام رسیدن بوی بنزین در خودرو به علت خرابی اورینگ پمپ بنزین و یا شلنگ های پمپ بنزین می باشد؛ اما اورینگ و شلنگ های پمپ بنزین این چه کاربردی دارند و چگونه خرابی آن‌ها را برطرف کنیم؟

علت بوی بنزین در خودرو 

اورینگ پمپ بنزین چیست و چه کار می‌کند؟

اورینگ در حقیقت یک قطعه انعطاف پذیر است که از لاستیک تهیه میشود و در صورت قرارگیری در جای مناسب خود، به آب بندی صحیح فضای مورد نظر می‌پردازد. به طور کلی از اورینگ ها در بخش های مختلف خودرو استفاده می‌شود؛ از پمپ ها و سیلندرها گرفته تا اتصالات و دریچه ها اورینگ ها به کار می‌روند و به آب بندی اتصالات بین قطعات جداگانه و جلوگیری از نشت مایعات و گازها کمک می کنند.

از اورینگ های پرکاربرد در خودرو می‌توان به اورینگ منیفولد، اورینگ لوله بخاری، اورینگ سوزن انژکتور دریچه گاز، اورینگ ترموستات، اورینگ بوش پیستون، اورینگ واترپمپ، اورینگ فیلتر روغن و اورینگ پوسته هوزینگ آب اشاره کرد. اما اورینگ پمپ بنزین که با نام های اورینگ درب باک بنزین و اورینگ مهره باک هم شناخته میشود، وظیفه دارد تا پمپ بنزین را درزگیری و آب بندی کرده و از نشتی بنزین و احساس بوی آن در خودرو جلوگیری کند. اورینگ باک بنزین اغلب از جنس NBR ساخته می‌شود و مخصوصاً در برابر بنزین و روغن نیز مقاوم است.

اورینگ پمپ بنزین چیست و چه کار می‌کند؟

چرا اورینگ پمپ بنزین خراب می‌شود؟

اندازه و سایز نامناسب اورینگ یکی از عواملی است که سبب به مشام رسیدن بوی بنزین در خودرو میشود؛ چرا که در اثر کشش باعث پاره شدن شده و نمی تواند آب بندی فضای باک را به خوبی انجام دهد. همچنین در صورتی که نقطه کشش شیشه اورینگ پایین باشد و از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، شکسته و یا پاره شده و نمی تواند از خروج بنزین از پمپ جلوگیری نماید، در نتیجه بوی بنزین به مشام خواهد رسید. هرچقدر که کیفیت اورینگ بیشتر باشد، مقاومت آن نیز در برابر سایش و خراشیدگی بالاتر خواهد بود و دیرتر خراب خواهد شد. از این رو اگر با این مشکل مواجه هستید بهتر است یا یکبار برینگ پمپ بنزین را بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید. در صورتی که این قطعه سالم بود به احتمال زیاد یکی از شلنگ های بنزین آسیب دیده و یا دچار نشتی شده اند.

خودروی دست دوم یا صفر؟ نظر شما کدام است؟!

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

شلنگ های پمپ بنزین چه کاربردی دارند و چرا خراب می‌شوند؟

دیگر علت بوی بنزین در خودرو، خرابی و یا پارگی شلنگ های پمپ بنزین است که حتی گاهی با جاری شدن بنزین در زیر خودرو هم قابل تشخیص می‌باشد. این شلنگ‌ها در خودروهای قدیمی، بنزین را از باک به سمت کاربراتور و انژکتور منتقل می‌کردند و کوتاه بودند، اما به علت ضعف‌ این سیستم، امروزه از شلنگ های فیبر کربن و آلومینیومی و لاستیکی که قوی هستند، استفاده می‌شود.

ادامه مطلب
ضد یخ و طریقه استفاده آن
شلنگ های پمپ بنزین چه کاربردی دارند و چرا خراب می‌شوند؟

این شلنگ ها در صورتی که با جنس ضعیف و بی‌کیفیتی جایگزین شوند، خیلی زودتر از معمول دچار خرابی می‌شوند‌ و لازم است تا به دقت و با یک شلنگ عالی تعویض شود. برای اینکار ابتدا با استفاده از یک چراغ قوه و یا حتی چراغ قوه موبایل، وضعیت شلنگ را بررسی کنید و محل پارگی را بیابید.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

برای رفع مشکل چه کنیم؟

برای رفع بوی بنزین در داخل خودرو، دو راه پیش رو دارید؛ یک ترمیم محل پارگی شلنگ و دو تعویض آن. اما بهترین راهکار تعویض شلنگ است. برای این کار به شلنگ بنزین جدید، پیچ گوشتی،‌ جعبه آچار، انبردست و سیم چین، چراغ قوه، دستکش ایمنی، جک و منبعی برای جابجا کردن بنزین نیاز دارید.

حالا برای شروع کار، خودرو را در جایی صاف پارک کنید و مطمئن شوید در جای خود ثابت بماند. به طور مثال روی دنده ۱ گذاشته و مانعی نظیر سنگ جلوی چرخ های آن قرار دهید تا تکان نخورد.

جک را زیر خودرو قرار داده و آن را تا جای ممکن باز کنید. سپس به سراغ باتری بروید و اتصالات آن را نیز جدا کنید. در این مرحله با استفاده از دستکش‌های ایمنی و لباسی مناسب وارد عمل شوید. ابتدا ظرفی را در زیر باک بنزین قرار دهید و بست‌های شلنگ قدیمی را باز کنید؛ به نحوی که محتویات باک داخل ظرف خالی شود. پس از آن شلنگ را جدا کرده و منتظر بمانید تا تمام بنزین داخل ظرف خالی شود. در این زمان محل اتصال شلنگ را کامل تمیز کنید.

درنهایت شلنگ جدید را به محل اتصال در سیستم سوخت رسانی وصل کرده و بست فلزی را دور آن بپیچید. دقت کنید که بست فلزی نباید سفت و نه شل باشد. در آخرین قدم اتصالات را بررسی، جک را به آرامی باز کرده و باتری را به ترتیب قبلی وصل کنید. اگر وقت و زمان کافی برای این کار را ندارید، کافیست با ما در مجموعه آقای امداد تماس بگیرید.

جالب است بدانید که نشتی بنزین و مشکلات مربوط به آن، حتی می‌تواند منجر به کاهش شتاب خودرو نیز شود. پس باید سریعا تشخیص و رفع گردد.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو