ضد یخ و طریقه استفاده آن

نگه داشتن ماشین در نظم مناسب نیاز به درک نحوه کار و اجزای مختلف مورد نیاز برای درست کار کردن آن دارد.یکی از اجزای مهم ,سیستم خنک کننده است که به ضد یخ نیاز دارد.این مایعات برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد وسیله نقلیه ضروری است.

ضد یخ چیست؟
ضد یخ چیست؟

ضد یخ

ضد یخ ، همچنین به عنوان خنک کننده شناخته می شود.مایعی است که به رادیاتور شما اضافه می شود تا موتور شما را در دمای مناسب کار کند.یک افزودنی است که تضمین می کند خنک کننده در سیستم خنک کننده شما یخ نمی زند ، جایی که نام خود را می گیرد.همچنین از طریق افزایش نقطه جوش خنک کننده و پایین آوردن نقطه انجماد به افزایش کارایی سیستم کمک می کند.

مایع خنک‌کننده موتور مایعی با پایه آب است که در سیستم خنک کننده برخی موتورها جریان دارد.در گذشته بیشتر از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور استفاده می‌شد. استفاده از آب خالص مشکلاتی را در بر داشت. محدودیت فاصله بین نقطه انجماد آب (صفر درجه سانتیگراد) تا نقطه جوش آن (یکصد درجه سانتیگراد) باعث می‌شود که آب به عنوان مایع خنک کننده، کاربرد خود را در دماهای بسیار کم یا بسیار زیاد از دست بدهد. از طرفی قطعات آلمینیومی بدنه موتور در شرایط کارکرد موتور، به اندازه‌ای گرم می‌شود که مشکل خوردگی به وجود می‌آید. سیالات خنک کننده، معمولاً نه تنها از قطعات فلزی در برابر خوردگی محافظت می‌کنند، بلکه نقطه جوش آب را بالا برده و نقطه انجماد آن را نیز کاهش می‌دهند. همچنین، این سیالات معمولاً ظرفیت انتقال حرارت آب را نیز افزایش می‌دهند. این سیالات در آب محلول بوده و غیرقابل اشتعال و غیر قابل آشامیدن هستند.

 

وظایف ضد یخ خودرو

1- یکی از مهم‌ترین وظایف ضدیخ، جلوگیری از یخ‌زدگی در فصول سرد سال است. با توجه به فلزی بودن قطعات خودرو، یخ‌زدگی آب خودرو می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود که ضدیخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌شود. زیرا یخ زدن سیستم خنک‌کننده باعث انبساط مایع ضد یخ و در نتیجه افزایش حجم آن موجب ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و در نتیجه ترکیدن رادیاتور می‌شود.

2- تقریباً تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضدیخ در زمستان واقف هستند ولیکن تعداد کمی از این رانندگان از عملکرد ضدیخ در فصول گرم، آگاهی دارند. استفاده از ضدیخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب شده و از این رهگذر، مانع از جوش آوردن خودرو خواهد شد. به عنوان مثال دمای شهر تهران در تابستان حدود 30 الی 35 درجه سانتی گراد است بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است.

3- یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن خودرو می‌شود، عدم رسیدن مایع خنک‌کننده به برخی از قسمت‌های و منافذ است که منجر به ازدیاد دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد. ضدیخ با کم نمودن رسوبات در داخل رادیاتور، تا حدودی زیادی این مشکل را مرتفع می‌کند.

4- خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند هزینه‌های بسیاری را بر مالکین خودرو تحمیل نماید. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی، یکی از مهم‌ترین وظایف ضدیخ است که افراد کمی از این نکته آگاه هستند.

 

مشکلات در سطح پایین ضد یخ

اگر به سیستم خنک کننده خود ضد یخ اضافه نکنید یا سطح ضد یخ شما کم باشد ، می تواند مسائل فاجعه باری را ایجاد کند.اگر مایع خنک کننده در سیستم شما یخ بزند ، سیستم شما را تصرف می کند.همچنین می تواند به دلیل منبسط شدن مایع خنک کننده در اثر یخ زدن ، باعث ایجاد ترک در خطوط سیستم شود.اگر مایع خنک کننده خیلی گرم شود ، می تواند به موتور ، سر سیلندر و بلوک شما آسیب برساند.حتی بدون وجود درجه حرارت شدید ، کمبود ضد یخ مناسب می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شما شود که منجر به مسائل دیگری می شود.

 

 

افزودن ضد یخ

هنگام بررسی مایعات دیگر در خودرو باید مرتباً ضد یخ خود را بررسی کنید.بررسی سطح درست قبل از افزایش دما در ماههای تابستان و قبل از پایین آمدن دما در ماههای زمستان بسیار مهم است.همچنین توجه داشته باشید که به مرور تخریب می شود ، بنابراین بررسی کیفیت آن مهم است.تکنسین های متخصص ما در آقای امداد در صورت لزوم می توانند رادیاتور شما را شستشو و دوباره پر کنند.از آنجا که ضد یخ در رادیاتور شما قرار دارد.مخزن نگهدارنده آن در نزدیکی رادیاتور شما قرار دارد که در قسمت جلوی ماشین شما در زیر کاپوت قرار دارد.به طور کلی یک درپوش وجود دارد که در آنجا که ضد یخ را می ریزید ، در دسترس است.ضد یخ را در مخزن بریزید و مستقیماً به رادیاتور بریزید.زیرا مایع می تواند دوباره بیرون بریزد و باعث سوختگی شدید شود.علاوه بر این ، باید فقط در مواقعی که موتور خنک است آن را اضافه کنید تا خطرات سوختگی را کاهش دهید.روی درپوش حتی ممکن است اخطار روی آن باشد که هنگام گرم شدن موتور باز نشود.ضد یخ خود را از طریق رادیاتور بررسی کنید.

ادامه مطلب
انواع سیستم تعلیق در خودروها چیست؟

مجدداً ، فقط پس از خنک شدن موتور درپوش را بردارید.برای بررسی مایعات به دستگاهی به نام هیدومتر نیاز دارید.قدرت مایع را تأیید می کند و به شما اطلاع می دهد که هنوز خوب است یا خیر.همچنین به شما امکان می دهد مایعات را ببینید.اگر به نظر می رسد کثیف است ، زمان آن است که تغییر دهید.اگر می دانید چطور این کار را انجام دهید می توانید سطح pH را نیز بررسی کنید.

 

زمان مناسب تعویض ضدیخ خودرو

ضدیخ‌ها از نظر کیفی در حالت کلی به دو دسته، تقسیم‌بندی می‌شوند: ضدیخ‌های با پایه معدنی و ضدیخ‌های با پایه آلی. ضدیخ‌های پایه معدنی، عمده‌ترین نوع ضدیخ در بازار هستند و مناسب‌ترین زمان تعویض آن‌ها دوره‌های سالیانه است. ضدیخ‌های پایه آلی، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه زمان تعویض آن‌ها بازه ای حدودا سه ساله است. از آنجا که تشخیص این دو مورد نسبت به همدیگر به این سادگی امکانپذیر نیست توصیه می‌شود که تعویض ضدیخ به صورت سالانه انجام گیرد.ضدیخ ها باید مانند ضدیخ زیپ دارای مواد ضدخوردگی ,ضدزنگ,ضد رسوب باشند.

 

یادداشتی درباره آب

شاید شنیده باشید که می توانید به جای ضد یخ به رادیاتور خود آب اضافه کنید.با این حال ، به چند دلیل توصیه نمی شود.اولین مورد این است که آب در دمای سردتر جامد می شود در حالی که ضد یخ نه.دوم اینکه ضد یخ امروزه به طور خاص برای کمک به تعادل بالا و پایین دمای مایع خنک کننده ساخته می شود ، کاری که آب نمی تواند انجام دهد.

در اکثر موتورهای مدرن ، آب نمی تواند دما را به درستی کنترل کند و می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شما شود.همیشه توصیه می شود از ضد یخ استفاده کنید و هرگز فقط از آب استفاده نکنید.

با این حال ، اگر 100 درصد محلول ضد یخ بخرید ، لازم است که آن را نصف و نیمه با آب مخلوط کنید.اگر نمی خواهید خودتان مخلوط کنید ، می توانید مخلوطی را که از قبل ساخته شده خریداری کنید.اطمینان حاصل کنید که می خواهید چه نوع ضد یخ بخرید.افزودن مخلوط اشتباه به رادیاتور می تواند منجر به مشکلاتی شود که قبلاً ذکر شد.زیرا ممکن است در حفظ درجه حرارت به درستی کار نکند و در صورت وجود آب زیاد می تواند منجر به یخ زدگی شود.

 

یادداشت های نهایی

یک توصیه نهایی این است که همیشه ضد یخ را از دسترس حیوانات خانگی و کودکان دور نگه دارید زیرا بسیار سمی است.اگر هرکدام را روی زمین ریختید ، حتماً آن را کاملاً تمیز کنید.اگر نشتی در سیستم خود مشاهده کردید ، در اسرع وقت با ما تماس بگیرید.

شرکت آقای امداد متخصص در امر خدمات امداد سیار در شرق تهران به صورت 24 ساعته در خدمت شما امدادخواهان محترم می باشد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو