سوار بر کلاچ چیست و چگونه از آن اجتناب کنیم

احتمالاً عبارت «سواری کلاچ» را شنیده اید . این اصطلاحی است که اغلب توسط مربیان رانندگی استفاده می شود و احتمالاً احساس کرده اید که این یک عادت بد رانندگی است ، اما دقیقاً کلاچ سواری چیست و چرا باید به آن اهمیت دهید؟ 

“کلاچ سواری” به عمل فشار دادن غیر ضروری پدال کلاچ اشاره دارد. برای کمک به درک اینکه چرا این کار برای خودروی شما مضر است، نقش کلاچ، تکنیک های صحیح کنترل کلاچ را برای نشان دادن عواقب رانندگی با کلاچ و همچنین راه هایی برای ترک این عادت بد توضیح خواهیم داد. اجتناب از سوار شدن به کلاچ نه تنها یک اصل اساسی در مورد رانندگی است، بلکه در مورد نگهداری صحیح وسیله نقلیه مورد علاقه شما نیز هست. چرا؟ بخوانید تا متوجه شوید. 

امداد خودرو آقای امداد در این شرایط با نیروهائی کاربلد و تجهیزات و امکانات کامل آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

سوار بر کلاچ: چرا باید اهمیت بدهم؟

به عبارت ساده، در هر وسیله نقلیه ای با گیربکس دستی ، کلاچ وسیله مکانیکی است که نیروی چرخشی را از موتور به پیشرانه یعنی چرخ ها منتقل می کند. این کار را با اتصال شفت موتور و شفت هایی که چرخ ها را می چرخانند انجام می دهد. 

کلاچ یک جزء حیاتی است، زیرا موتور همیشه نیرو تولید می کند و دارای قطعاتی است که دائماً در حال چرخش هستند، اما چرخ ها دائماً نمی چرخند و وقتی این کار را انجام می دهند، ممکن است با همان سرعت قطعات در چرخش نباشند. موتور. اینجاست که کلاچ وارد عمل می شود. کلاچ این امکان را به خودرو می دهد که بدون خاموش کردن موتور، سرعت خود را افزایش دهد، سرعت خود را کاهش دهد یا به طور کامل متوقف شود. 

سوار کلاچ
دیسک یا صفحه کلاچ بخشی از سیستم انتقال دستی خودرو است که نیرو را از موتور به چرخ ها می رساند.

برای تسهیل در تغییر سرعت، کلاچ به طور موقت اتصال بین چرخ ها و موتور را به مدت کافی قطع می کند تا بتوانید دنده ها را برای افزایش سرعت یا کاهش سرعت تغییر دهید. همچنین می توان گفت که هدف کلی کلاچ به حداکثر رساندن کارایی سیستم با کنترل اتصال بین قطعات در حال چرخش است که با سرعت های مختلف حرکت می کنند. 

قطعات زیادی در سیستم کلاچ/گیربکس وجود دارد. اگر به کنترل کلاچ تسلط داشته باشید، یک کلاچ خوب می تواند تا 80000 کیلومتر دوام بیاورد. اما اگر عادت بد “کلاچ سواری” و همچنین عادت های دیگری مانند پر کردن کلاچ در موقعیت های خاص دارید، باید خیلی زودتر آن قطعات را تعویض کنید، گاهی اوقات به محض اینکه به 35000 کیلومتر رسیدید. و این ارزان نخواهد بود. 

اصل کنترل کلاچ

در خودرویی با گیربکس دستی، اصل اساسی کنترل کلاچ صاف این است که هنگام تعویض دنده، با فشار دادن پدال کلاچ روی زمین با پای چپ، کلاچ را به طور کامل درگیر کنید و سپس با بلند کردن پدال، کلاچ را دوباره درگیر کنید. به طور کامل آن را آزاد کنید. جدا کردن کامل قبل از درگیر شدن مجدد، از برخورد دنده ها به یکدیگر جلوگیری می کند، بنابراین به شما امکان می دهد دنده را به آرامی تعویض کنید.

هنگامی که پدال کلاچ کاملاً فشار داده می شود و کلاچ کاملاً جدا می شود، دیگر ارتباط مستقیمی بین موتور و میل محرک وجود ندارد، بنابراین گشتاوری از موتور به چرخ ها منتقل نمی شود. در مرحله درگیر شدن مجدد، زمانی که پای خود را به طور کامل از روی پدال بردارید، دوباره اتصال کامل بین موتور و میل محرک برقرار می شود. اکنون موتور می تواند مستقیماً گشتاور را به میل محرک منتقل کند. 

هنگام تعویض دنده به درستی، پدال کلاچ باید به سرعت رها شود تا موتور دوباره به میل محرک درگیر شود. هنگامی که موتور و میل محرک دوباره درگیر می شوند و سرعت آنها یکسان می شود، احساس افتضاح مشخصی خواهید داشت که برای خودروهای گیربکس دستی متمایز است. 

با این حال، در شرایط خاص، کلاچ عمدا به آرامی آزاد می شود. در این حالت، دیسک کلاچ در برابر چرخ فلایویل “لغزش” می یابد و این مقدار اصطکاک به موتور اجازه می دهد تا انتقال نرم تری به سرعت چرخشی جدید خود داشته باشد. 

در اینجا صفحه کلاچ تا حدی درگیر می شود و بنابراین میل محرک تنها کسری از قدرت چرخشی موتور را دریافت می کند. این معمولا به عنوان “نیمه کلاچ” نامیده می شود.  

چنین لغزش معمولی دیسک کلاچ در برابر چرخ فلایویل باعث ساییدگی و پارگی کلاچ می شود که مشابه سایش لنت ترمز هنگام ترمزگیری است. مطمئناً مقداری سایش طبیعی و اجتناب ناپذیر است، اما همچنان می‌توانید با تکنیک‌های بهتر کلاچ کردن و تعویض دنده آن را به حداقل برسانید. 

قاعده کلی این است که کلاچ را تا حد امکان به دور موتور صحیح برای دنده و سرعت خودرو رها کنید. در این حالت هنگام تعویض دنده، باید اجازه دهید قبل از رها کردن کلاچ، سرعت موتور کاهش یابد تا انتقال نرم‌تری داشته باشید. برعکس، هنگام تعویض دنده، باید قبل از رها کردن کلاچ، دور موتور را با پدال گاز افزایش دهید. انتقال نرم تر مستقیماً به حداقل سایش کلاچ و هزینه های نگهداری کمتر منجر می شود.

 

سوار بر کلاچ به چه معناست؟ 

سواری به معنای کلاچ
کلاچ سواری زمانی اتفاق می افتد که راننده نتواند پس از تعویض دنده پای خود را از روی پدال کلاچ بردارد.

در خودرویی که دارای گیربکس دستی است، سوار شدن کلاچ به عمل باز نگه داشتن بی مورد کلاچ تا حدی اشاره دارد. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که راننده پس از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال کلاچ برندارد. 

این باعث می شود که دیسک کلاچ در برابر چرخ فلایویل لغزند و مقداری از نیروی موتور به موتور محرک و چرخ ها منتقل نشود. اصطکاک بین دیسک کلاچ و فلایویل باعث ایجاد گرما می شود و در نهایت کلاچ شما را پیش از موعد فرسوده می کند. 

قرار دادن پای خود بر روی کلاچ در حین رانندگی به جای روی تخته کف یا پدال مرده، عادت بدی است. این یک عادت بسیار رایج در بین رانندگان مبتدی است، اما فقط به زبان آموزان محدود نمی شود. کلاچ سواری کاری است که هر کسی می تواند در حین رانندگی انجام دهد. 

شما باید همیشه پای خود را از کلاچ دور نگه دارید، مگر اینکه لازم باشد ماشین خود را روشن کنید، دنده را بالا یا پایین ببرید و بایستید. حتی اگر فکر می‌کنید با قرار گرفتن پا روی پدال کلاچ هیچ فشاری وارد نمی‌شود، مطمئناً وجود دارد.

اگرچه این فشار جزئی برای لغزش خود دیسک کلاچ کافی نیست، اما کافی است یاتاقان رها کننده را در مقابل فنرهای آزاد نگه دارید. این باعث می شود که یاتاقان در حال چرخش باقی بماند که منجر به خرابی زودرس یاتاقان می شود.

بنابراین رفتار با پدال کلاچ مانند یک مکان استراحت می تواند باعث استرس و فرسودگی بیشتر بر روی برخی از قطعات شود. و از آنجایی که کلاچ یک کالای فرسوده مانند لاستیک و ترمز محسوب می شود، فرسودگی کلاچ مشمول گارانتی خودروی جدید شما نمی شود. در نهایت باید خیلی زودتر کلاچ خود را تعمیر یا تعویض کنید و این کار ارزان نیست. 

هزینه تعمیر کلاچ بسته به نوع و مدل ماشین شما می تواند متغیر باشد. اگر خودروی اقتصادی ژاپنی دارید، تعویض کلاچ مقرون به صرفه‌تر است و برای خودروهای پرفورمنس، خودروهای عجیب و غریب و مدل‌های اروپایی بسیار گران‌تر خواهد بود.

لازم به ذکر است که اگرچه کلاچ سواری عادت بدی است که باید آن را ترک کنید، اما بسیاری از رانندگان به طور معمول از این تکنیک به طور موثر در ترافیک توقف و حرکت استفاده می کنند، زیرا کنترل دریچه گاز و شتاب در سرعت های بسیار کم آسان تر است. . استفاده از کلاچ در هنگام رانندگی در عقب نیز عمداً مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا مسافتی که باید طی شود کوتاه است در حالی که درگیر شدن کامل دنده عقب منجر به سرعت بسیار زیاد می شود.

نکته دیگر این است که کلاچ سواری را نباید با “چرخ آزاد” یا “ساحل سواری” اشتباه گرفت، یک روش معمول که در آن کلاچ به طور کامل به پایین فشار داده می شود و به ماشین اجازه می دهد یا از سرازیری یا از اینرسی غلت بخورد، یا به فضای پارکینگ یا بیش از حد سرعت بپیچد. برآمدگی از طریق اینرسی. در حالی که این تکنیک به خودرو آسیب نمی رساند، می توان آن را راهی دشوار برای رانندگی در نظر گرفت زیرا در صورت نیاز نمی توانید به سرعت شتاب بگیرید.

چگونه از سواری کلاچ خودداری کنیم

گیربکس های اتوماتیک بدون شک راحت هستند، به خصوص در ترافیک شهری. اما یک گیربکس دستی هنوز دلها را به خاطر لذت ناب و بدون نقص رانندگی که ارائه می دهد، به دست می آورد. با این حال به اندازه یک گیربکس اتوماتیک راحت نیست، بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه در رانندگی خود تعادل ایجاد کنید. اگر می خواهید از گیربکس دستی خود لذت ببرید، باید عادات خوبی برای مراقبت صحیح از کلاچ خود ایجاد کنید.

برای شکستن عادت ریشه‌دار سواری کلاچ، مقداری تلاش لازم است. ممکن است کمی تمرین لازم باشد تا احساس کنید واقعاً شیفت خود را به دست آورده‌اید، اما ارزش تلاش را دارد، هم از نظر جلوگیری از تعویض زودهنگام و پرهزینه و هم از نظر ایجاد عادات خوب رانندگی.

اکنون که معنی کلاچ سواری را درک کرده اید ، باید یاد بگیرید که چگونه از انجام این کار اجتناب کنید. 

ادامه مطلب
یدک‌کش و امداد خودرو افسریه

اگر عادت به کلاچ سواری دارید، بزرگترین سرنخ که باعث ساییدگی و پارگی بیش از حد کلاچ می شوید بوی سوختگی مشخصی از صفحات کلاچ است که روی شفت گیربکس لیز می خورند. اگر متوجه این بو شدید، پای خود را بر این اساس تنظیم کنید.

گیربکس اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک

چند راه برای جلوگیری از کلاچ سواری در خودروهای دستی وجود دارد، اما راه دیگر برای جلوگیری از آن، خرید خودرویی با گیربکس اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک است. بدون پدالی برای استراحت، و در نتیجه فضای بیشتر پا، هرگز نیازی به نگرانی در مورد سوار شدن کلاچ نخواهید داشت و در صورت خرابی زودرس کلاچ، مجبور به پرداخت هزینه تعمیرات گران قیمت خواهید بود.

موقعیت رانندگی خود را تنظیم کنید

یکی از دلایل استفاده از کلاچ می تواند موقعیت ضعیف رانندگی باشد. اگر خیلی نزدیک به پدال ها بنشینید، ممکن است فضای پای کافی برای قرار دادن پای چپ خود را در جای دیگری در موقعیت راحت نداشته باشید و ممکن است ناخواسته آن را روی پدال کلاچ قرار دهید. 

برای رفع این مشکل، باید راه هایی برای تنظیم موقعیت رانندگی خود بیابید. بهترین راه برای انجام این کار این است که پدال کلاچ را با پای قفل شده در حالت کاملاً صاف فشار دهید، سپس صندلی را حرکت دهید تا زمانی که پدال کلاچ را روی دیواره پای راننده به خوبی فشار دهید. هنگامی که صندلی تنظیم شد، پای خود را از روی پدال بردارید و باید فضای کافی برای پا داشته باشید تا به راحتی پای خود را از پدال کلاچ دور کرده و روی زمین قرار دهید.

بسیاری از خودروها دارای زیرپایی بدون کلاچ هستند که جلوگیری از سوار شدن بر کلاچ را بسیار آسان‌تر می‌کند. با این حال، اگر در حال رانندگی با یک ماشین با جای پا تنگ هستید، ببینید آیا می توانید پای خود را پشت پدال کلاچ قرار دهید. ایده آل نیست، اما حداقل می توانید بدون دست زدن به پدال کلاچ رانندگی کنید.

از Neutral More استفاده کنید

قانون کلی برای وسایل نقلیه دنده دستی این است که از خنثی بیشتر و از کلاچ کمتر استفاده کنید. برای روشن کردن ماشین، بالا یا پایین رفتن و توقف باید پای خود را روی کلاچ بگذارید. در غیر این صورت، پای خود را از کلاچ دور نگه دارید. 

وقتی در سراشیبی می روید، دنده را پایین بیاورید و از ترمز استفاده کنید یا دنده را به حالت خنثی تغییر دهید و از ترمز برای کاهش سرعت استفاده کنید. در ترافیک، فاصله بیشتری بین خودروی خود و خودروی جلویی خود بگذارید و با جریان ترافیک کمی بیشتر به ساحل بپیوندید.

هنگامی که پشت چراغ قرمز توقف می کنید، ماشین خود را در دنده قرار ندهید زیرا این کار باعث می شود کلاچ شما دچار ساییدگی و پارگی غیر ضروری شود. هنگامی که ماشین خود را هنگام توقف در دنده قرار می دهید، اساساً سه قسمت اصلی کلاچ خود را به یکدیگر فشار می دهید: فنر، بلبرینگ و دیافراگم.

در عوض، اجازه دهید کلاچ بیرون بیاید، ماشین خود را در حالت نول قرار دهید و تا زمانی که نور تغییر کند از استراحت خود استفاده کنید. این به آن اجازه می دهد تا آرام شود و از سایش بیش از حد جلوگیری کند.

 

تغییر دنده: سریع و قاطع باشید

زمانی که نیاز به تعویض دنده دارید، سعی کنید مسیر دوردست را ببینید تا جایی برای فکر کردن در مورد موانعی که با آن روبرو خواهید شد، داشته باشید. هدف این است که به جای تعویض دنده هر از چند گاهی سعی کنید سرعت ثابتی را حفظ کنید.

همچنین، قاطع و سریع باشید. هنگام تعویض دنده معطل نکنید. این یک مشکل رایج در رانندگان جدید است که برای اولین بار نحوه رانندگی یک وسیله نقلیه دستی را یاد می گیرند. تعویض دنده تنها به چند ثانیه نیاز دارد. هر چه با هر بار تعویض دنده، پدال کلاچ را بیشتر فشار دهید، فشار و فرسودگی غیرضروری به کلاچ خود وارد می‌کنید. 

اگرچه تعویض دنده در یک چشم به هم زدن اتفاق می افتد، اما در یک سفر متوسط ​​بارها دنده را عوض می کنید و این می تواند به سرعت در طول زمان اضافه شود.  

هنگام پارک کردن از ترمز دستی استفاده کنید

در صورت امکان، به جای اینکه ماشین خود را در دنده پارک کنید، باید از ترمز دستی برای ایمن کردن خودرو هنگام پارک کردن استفاده کنید. پارک کردن خودرو در دنده حتی وقتی موتور خاموش است به کلاچ فشار وارد می کند. درعوض، استفاده از ترمز دستی باعث کاهش فشار وارد بر دیسک کلاچ در هنگام رانندگی نمی شود و در نتیجه در دراز مدت سایش کمتری خواهد داشت.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو