انژکتور خودرو چیست؟ وظایفه و نحوه عملکرد آن

مطمئنأ شما نیز تاکنون نام انژکتور را شنیده اید و می دانید که یکی از قطعات مهم موجود در در خودروها است، اما انژکتور چیست؟ و چگونه کار می کند؟ و چه وظیفه ای دارد؟

انژکتور خودرو و نحوه عملکرد آن

یکی از قطعاتی که می‌توان آن را در تمام خودروهایی که با سوخت کار می کنند مشاهده کرد، انژکتور یا سیستم پاشش سوخت است. به طور کلی انژکتور قطعه‌ای در خودرو است که در ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته و وظیفه دارد تا میزان پاشش سوخت را به درون سیلندر تنظیم نماید. در نتیجه این عمل فرآیند احتراق و انرژی ایجاد شده و در نهایت خودرو به حرکت درخواهد آمد.

به طور کلی زمانی که انژکتور خودرو درست کار کند، می توان گفت که به طور کل موتور و سیستم احتراق خودرو کارکرد مناسبی دارد، اما در صورتی که انژکتور خودرو از کار بیافتد و یا به خوبی کار نکند، خودرو با مشکل مواجه شده و اصطلاحاً ریپ زده و منجر به خاموشی خودرو و از حرکت باز ایستادن آن خواهد شد. در ادامه این مقاله ما تصمیم داریم تا به بررسی انژکتور خودرو و نحوه عملکرد و کارکرد آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو و تعویض و تعمیر انژکتور در محل و در منطقه الهیه، کافیست تا با امداد خودرو الهیه آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس امداد خودرو: 02148287

انژکتور خودرو چیست؟

انژکتور در حقیقت یک قطعه الکترونیکی مکانیکی است که در مسیر ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته و وظیفه سوخت رسانی به محفظه احتراق خودرو را دارد. انژکتور خودرو با قرار گرفتن در ورودی سیلندر و پاشیدن سوخت به صورت پودر به درون سیلندر، باعث می‌شود تا سوخت به طور کامل در محفظه احتراق، قرار گیرد و از سوختن ناقص آن جلوگیری شود. این دستگاه در ارتباط مستقیم با کامپیوتر خودرو یا ECU است و از طریق آن کنترل می‌گردد.

انژکتور خودرو چیست؟

میزان مصرف سوخت خودرو رابطه مستقیمی با تعیین میزان پاشش سوخت دارد. در صورتی که میزان پاشش سوخت از استاندارد تعیین شده خودرو، بیشتر باشد، عمل احتراق ناقص انجام خواهد گرفت و در صورتی که بلعکس و کمتر از میزان استاندارد باشد، خودرو به اصطلاح کم آورده و دچار ریپ زدن خواهد شد. بر همین اساس بهترین میزان پاشش سوخت، حالت استاندارد خودرو است و از طریق کامپیوتر خودرو تنظیم می شود.

پیش از حضور انژکتور در طراحی موتور خودرو ها از کاربراتور برای این کار استفاده می‌شد و توسط آن سوخت به سیلندر ها می‌رسید. اما با توجه به هدر رفته بسیار زیاد سوخت در این نوع خودروها و استهلاک بالای خودروهای کاربراتوری، این خودروها برچیده شده و کم کم جای خود را به انژکتور دادند. به صورتی که امروزه تمامی خودروهایی که با سوخت کار می‌کنند، با استفاده از انژکتور سوخت خود را به مصرف می‌رسانند.

 

نحوه عملکرد انژکتور خودرو

همان طور که گفته شد، سیستم انژکتور خودرو در ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته و وظیفه سوخت رسانی به محفظه احتراق را برعهده دارد. زمانی که دریچه هوای خودرو باز می‌گردد، در طی یک زمان‌بندی دقیق سیستم انژکتور خودرو عملیات پاشش سوخت را انجام می‌دهد و پس از آن شمع خودرو جرقه زده و سبب احتراق هوای موجود در سیلندر به همراه سوخت موجود می‌شود.

در طی این عمل انرژی زیادی ایجاد می‌شود. در این زمان با توجه به آن که مکانی برای خروج وجود ندارد، سیلندر خودرو را به سمت پایین حرکت داده و این عمل موجب به حرکت درآمدن خودرو می‌شود. پس از آن سوپاپ هوا به جای خود برگشته و در مقابل دریچه مخصوص خروجی دود با باز شدن سوپاپ مربوطه باز می شود. در نهایت دود حاصل از احتراق به بیرون هدایت و عملیات احتراق را از سر می‌گیرند.

نحوه عملکرد انژکتور خودرو

در صورتی که انژکتور نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، عملیات احتراق به طور کامل انجام نگرفته و باعث احتراق ناقص یا عدم احتراق می شود. با استفاده از دیاگ خودرو می توان متوجه شد که آیا انژکتور خودرو به درستی کار می‌کند و یا خیر.

با استفاده از دیاگ زدن خودرو شما می‌توانید به راحتی از نحوه صحیح عملکرد انژکتور خودرو اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود هر گونه مشکل در آن، سیستم انژکتور را تعمیر نمایید. امداد رسانان آقای امداد آماده هستند تا در هر ساعتی از شبانه روز، خدمات عیب یابی و کارشناسی خودرو را با استفاده از دستگاه های به روز برای شما انجام دهند.

در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو، یدک‌کش، تعویض روغن در محل، بنزین سیار و… در نیاوران، کافیست تا با امداد خودرو نیاوران آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

 

اجزای سیستم سوخت رسانی انژکتوری

انژکتور با اتصال و همکاری با دیگر بخش‌های خودرو به عنوان یک سیستم یکپارچه سوخت رسانی انژکتوری عمل می‌کند. از اجزای این سیستم می‌توان به بخش‌هایی چون سوئیچ اینرسی، موتور کنترل دور آرام، سنسور دور موتور، سنسور دمای هوا، واحد کنترل الکترونیکی، پتانسیومتر دریچه گاز، سنسور زاویه میل لنگ، فیلتر سوخت، سنسور میل بادامک سنسور دمای آب، سنسور فشار هوا، رگلاتور فشار شکن، سنسور اکسیژن، سنسور جریان جرمی هوا، سنسور سرعت، سنسور ضربه، پمپ، لوله های سوخت رسانی، ریل سوخت، انژکتور ها، مانیفولد هوا و بدنه گاز اشاره کرد.

اجزای سیستم سوخت رسانی انژکتوری

در این بین اما سوزن انژکتور یکی از اجزای مهمی است که باید سوخت را به صورت کاملا پودری در داخل محفظه احتراق پاشش کند. این پاشش در زمان مکش و بر روی سوپاپ هوا انجام می‌گیرد. در این بین هر چه که ذرات بنزین توسط سوزن انژکتور ریزتر پاشش شوند، ترکیب آن‌ها با هوا بهتر بوده و در نتیجه احتراق نیز به صورت کامل تری انجام می‌گیرد.

ادامه مطلب
دنسو در برابر NGK، کدام شمع انتخاب بهتری است؟

 

علائم خرابی انژکتور

کثیف شدن انژکتور و گرفتگی آن یکی از رایج ترین مشکلاتی که اغلب برای انژکتورهای خودرو اتفاق می افتد. در واقع در صورتی که آلودگی بتواند به انژکتور وارد شود، نخواهد توانست از مسیر سوزن عبور کند و در نتیجه موجب بسته شدن آن می‌گردد. این اتفاق باعث خواهد شد تا یکی از سیلندرها نتواند عمل احتراق داشته باشد و موتور خودرو نیز با مشکل مواجه شود.

علائم خرابی انژکتور

به طور کلی خرابی انژکتور خودرو همواره با علائمی همراه است که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مصرف سوخت
  • ایجاد لرزش، ضربه و صدا
  • کاهش محسوس قدرت در هنگام فشار دادن پدال گاز
  • افزایش میزان CO و O2 و سایر آلاینده های زیست محیطی در هنگام تست آلایندگی
  • عدم عملکرد مناسب در هنگام افزایش دور موتور و کاهش شتاب
  • لرزش و خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجا و در دور پایین

در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو در محل و تهران، کافیست تا با امداد خودرو آقای امداد به شماره زیر تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

عیب یابی سیستم انژکتور خودرو

برای بررسی سیستم انژکتور خودرو و عیب یابی آن، اغلب از دو دستگاه دیاگ و مولتی متر استفاده می‌شود. نحوه عملکرد این دو دستگاه را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • دستگاه عیب یاب یا دیاگ:

در صورت خرابی و یا نقص انژکتور، چراغ دستگاه روشن شده و در بخش خواندن به راحتی عیوب آن مشخص می شود. علاوه بر این در آن بخش پارامترها می توان زمان پاشش انژکتورها و قطع یا وصل بودن آن‌ها را مشاهده کرد و در کنار آن در بخش تست عملکرد ها به تست انجام تورها پرداخت.

  • دستگاه مولتی متر ( قسمت اهم متر ):

برای عیب یابی انژکتور با استفاده از دستگاه مولتی متر ابتدا سلکتور و یا کلید دستگاه مولتی متر را بر روی بخش های مربوطه قرار داده و سیم های مشکی و قرمز را به دوپایی انژکتور متصل می‌کنند. سپس به یادداشت کردن مقدار مقاومت انژکتورها در دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد پرداخته و آن‌ها را با مقادیر استاندارد مقایسه می نمایند. در صورت وجود هر نوع مغایرت باید اقدام به تعویض انژکتور نمود.

به طور کلی مقاومت استاندارد انژکتورها بین ۱۱ الی ۱۷ برآورد شده است.

 

تعمیر و نگهداری انژکتور

با توجه به هزینه‌های بالای تعویض انژکتور، بهتر است تا در تعمیر و نگهداری آن کوشش شود و از هزینه های غیرقابل پیش بینی و هنگفت در آینده جلوگیری شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تعمیر و نگهداری انژکتور باید به آن توجه کنیم، آن است که این بخش از خودرو بر خلاف سایر سنسورهای خودرو علت خرابی و یا معیوب بودن خودرو را به کامپیوتر یا ECU گزارش نمی دهد؛ چرا که عیوب انژکتور اغلب به صورت مکانیکی رخ می دهند و به بخش های الکترونیکی آن مرتبط نمی باشند.

تعمیر و نگهداری انژکتور خودرو

بر همین اساس عیب یابی و تشخیص عیوب انژکتور نیاز به متخصصانی کاربلد و آشنا با دستگاه های مخصوص این کار دارد. برای این امر دستگاه مخصوص تست و شستشوی انژکتور استفاده می‌شود که می‌تواند به صورت دقیق رفتار ECU را شبیه سازی نماید و با استفاده از مایع شست و شو، سوزن و مسیر جریان سوخت را تمیز و باز نماید.

در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو در محل و تهران، کافیست تا با امداد خودرو آقای امداد به شماره زیر تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

 

شستشوی انژکتور با دستگاه انژکتور شور

به مانند هر عضو دیگری از خودرو، انژکتور نیز پس از طی کردن چند هزار کیلومتر دچار استهلاک شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا می‌کند. یکی از اصلی ترین دلایل معیوب شدن انژکتور در کشور ما، وجود ناخالصی در بنزین است. در واقع این ناخالصی ها با عبور از فیلترهای بنزین به انژکتور و فیلتر بسیار نازک آن می‌رسند و گاهی نیز از این فیلتر عبور می کنند و باعث گرفتگی فیلتر انژکتور و یا سوراخ سر انژکتور می‌شوند.

از دیگر دلایل مسدود شدن انژکتور می توان به اجزای مومی و غلیظ بنزین اشاره کرد که این ذرات پس از خاموش شدن موتور خودرو و سرد شدن انژکتور بر روی انژکتور رسوب تشکیل داده و جهت و میزان پاشش سوخت توسط انژکتور را تغییر می دهند.

شستشوی انژکتور با دستگاه انژکتور شور

با استفاده از راهکارهایی همچون شستشوی انژکتور و تعویض کردن فیلتر و مسیر پاشش سوخت و سوراخ سر انژکتور، می‌توان این عیوب را از بین برد. اما در مواردی نیز راهکاری جز تعویض انژکتور وجود ندارد. توجه داشته باشید که شستشوی انژکتور باید توسط دستگاه‌های مخصوص این امر انجام شود؛ چرا که این دستگاه با شبیه سازی دستورات ECU میزان پاشش و سرعت پاشش سوخت را برای انژکتور تغییر می دهد و آن را در حالات مختلف تست می کند. از سوی دیگر مدل‌های خاص دیگری نیز از این دستگاه ها وجود دارند که مجهز به سیستم شستشو دهنده التراسونیک می‌باشند و سبب رفع انسداد مسیرهای انژکتور و تمیز شدن آن می گردند.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو