گشتاور خودرو چیست؟ چیزهایی که باید بدانید!

هر چیزی معیار خود را برای اندازه گیری دارد. به عنوان مثال، برای مشاهده آلودگی در یک منطقه، از AQI – شاخص کیفیت هوا استفاده می کنیم، یا برای ارزیابی عملکرد یک بخش در یک دوره زمانی، شرکت ها و هیئت های سازمان از KPI – شاخص عملکرد کلیدی استفاده می کنند. خودروها همچنین دارای شاخص هایی برای بحث و مقایسه با یکدیگر هستند. ما معمولا برای این مورد از گشتاور در خودروها استفاده می کنیم. اما گشتاور در خودروها چیست ؟ گشتاور چگونه کار می کند ؟ چرا از آن استفاده می کنیم و آیا مفید است؟ پاسخ ها را در این پست و همچنین اطلاعات مفید دیگری خواهیم یافت.

گشتاور به چه معناست؟

از آنجایی که معمولاً گشتاور در تبلیغات ارائه نمی شود و به طور مکرر در زندگی روزمره استفاده می شود، ما می پرسیم ” گشتاور در اتومبیل ها چیست ؟” گشتاور یعنی چه ؟ برای تعریف ساده، گشتاور «قدرت چرخش» یک ماشین را نشان می دهد، نیروی چرخشی موتور، همان نیرویی است که هنگام چرخاندن آچار لازم است. از نظر موتورها، میزان “قدرت چرخش” موجود در میل لنگ در هر دور موتور در دقیقه (RPM) را اندازه گیری می کند. این مقدار با واحدهای پوند فوت (پوند فوت) و نیوتن متر (Nm) تعیین می شود. هرچه گشتاور موتور بیشتر باشد، توانایی کارکرد آن بیشتر است.

گشتاور در ماشین چیست
گشتاور «قدرت چرخش» خودرو، نیروی چرخشی موتور، همان نیرویی است که هنگام چرخاندن آچار لازم است. 

امداد خودرو آقای امداد دارای اینماد و مجوز از اتحادیه کشوری است و خدمات مکانیک سیار را به صورت شبانه روزی در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد

گشتاور چگونه کار می کند؟

اکنون، مطمئناً از قبل می‌دانید که « گشتاور در اتومبیل‌ها چیست »، اجازه دهید به شما نشان دهیم که گشتاور چگونه کار می‌کند.

اولین استفاده از گشتاور، شتاب گرفتن خودرو است. آماری که معمولا داده می شود حداکثر گشتاور موتور احتراق داخلی در میل لنگ است. گشتاور بیشتر به این معنی است که ماشین شما می تواند در حرکات فاز اولیه، زمانی که ماشین از ابتدا شروع به افزایش سرعت می کند، سریعتر شتاب بگیرد.

گشتاور در خودروها
اولین استفاده از گشتاور برای شتاب گرفتن خودرو است.

گشتاور توسط پیستون‌های داخل یک موتور هنگام بالا و پایین رفتن روی میل لنگ موتور ایجاد می‌شود و باعث چرخش مداوم آن می‌شود. سپس این گشتاور از طریق گیربکس و پیشرانه به چرخ های خودرو منتقل می شود.

حالا که معنی گشتاور را در خودروها می دانید .

گشتاور و اسب بخار

هر موتور، بنزینی یا هیبریدی، مقداری گشتاور و اسب بخار تولید می کند. این دو به هم مرتبط هستند، شما نمی توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید و راه های مختلفی برای بیان خروجی موتور دارند. در واقع، اگر بخواهید آن را از نظر ریاضی تجزیه کنید، ما داریم:

اسب بخار = گشتاور x RPM ÷ 5252

این بدان معنی است که هرچه موتور گشتاور بیشتری داشته باشد، اسب بخار بیشتری در هر دور موتور معین تولید می شود. با این حال، موتورهای با گشتاور زیاد زیادی وجود ندارند که دور آن‌ها بالا باشد، بنابراین ارقام قدرت نهایی اغلب ضعیف می‌شوند. در مقابل، ممکن است یک خودروی اسپرت بنزینی با دور بالا تولید شود که گشتاور کمتری داشته باشد، اما ارائه قدرت فوق‌العاده آن در سرعت‌های موتور بالا به آن اجازه می‌دهد سریع‌تر حرکت کند.

معنی گشتاور در اتومبیل
گشتاور کمتر اما ارائه قدرت فوق العاده آن در دورهای موتور بالا. 

به عبارت دیگر، اسب بخار توانایی کلی موتور را در تمام شرایط نشان می دهد. اما گشتاور در خودرو به چه معناست ؟ گشتاور خروجی نشان‌دهنده حداکثر خروجی موجود از آن موتور است، در شرایطی که سخت‌ترین کار خود را انجام می‌دهد.

ادامه مطلب
خرید یا اجاره خودرو

اکنون که می دانید گشتاور در خودروها چیست ، در مورد مطالب مرتبط در زیر اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

اهمیت گشتاور

علاوه بر دانستن اینکه گشتاور در خودرو چیست ، باید اهمیت آن را نیز بدانیم.

نه تنها گشتاور برای سرعت مهم است، گشتاور برای خودروهای سنگین تر و بزرگتر نیز مهم است. یک خودروی شهری کوچک به راحتی می‌تواند با گشتاور کم همراه شود، در حالی که یک SUV بزرگ یا یک ون برای شروع به حرکت یا ادامه حرکت به مقدار بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل است که خودروهای بزرگتر تمایل دارند از موتورهای دیزلی استفاده کنند زیرا دیزلی ها گشتاور بیشتری را در دورهای پایین تر از موتورهای بنزینی ارائه می دهند.

موتورهای دیزلی و پیکربندی V تمایل دارند در دورهای پایین تر گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید کنند. به عنوان مثال، موتورهایی با گشتاور بیشتر می توانند با سهولت بیشتری با همان سرعت در دورهای پایین تر حرکت کنند، که باعث می شود رانندگی شما بسیار نرم تر شود.

گشتاور در خودرو به چه معناست
موتورهای دیزلی و پیکربندی V تمایل دارند در دورهای کمتر گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید کنند . (منبع: Peakpx)

انتخاب خودروی پرشتاب

اگر شما فردی هستید که به دنبال رانندگی نرم‌تری هستید، نه واقعاً به سمت سرعت، ممکن است بخواهید پس از دانستن گشتاور در خودروها به دنبال یک خودروی پرشتاب باشید. هنگام انتخاب این نوع خودرو باید به نکاتی توجه کنید. 

  • ماشین سبک تر: ماشین های کوچکتر برای شتاب گیری و تولید سرعت به قدرت کمتری نیاز دارند. بنابراین، یک موتور متوسط ​​احتمالاً می تواند اتومبیل را “چرخش” کند و همچنین سرعت مناسبی را ارائه دهد.
  • لاستیک و چرخ با قطر زیاد. همچنین سعی کنید لاستیک های بهتری تهیه کنید زیرا لاستیک های چسبنده که قدرت را روی زمین قرار می دهند، سرعت شما را بسیار سریع تر می کنند.
گشتاور چگونه کار می کند
لاستیک و چرخ با قطر زیاد. (منبع: Naver Sports)
  • گشتاور بیشتر (مطمئنا) – که نقش مهمی ایفا می کند
  • مرکز جرم کمتر: وزن چرخ های محرک به فشار دادن لاستیک ها به زمین کمک می کند و کشش آنها را افزایش می دهد. در خودروهای جاده‌ای آسان نیست که مقادیر زیادی وزن را به اطراف خودرو منتقل کنید، اما هنگام اضافه کردن قطعات یا حذف قطعات، به این واقعیت توجه داشته باشید و واقعاً می‌توانید تفاوت ایجاد کنید.
  • موتوری با قابلیت تولید حداکثر گشتاور در محدوده وسیع تری از سرعت موتور

من معتقدم این ترکیب برای انتخاب یک خودروی پرشتاب به اندازه کافی منصفانه است. انتخاب های مختلفی در بازار وجود دارد، اما این توصیه ها را در نظر داشته باشید، می توانید خودروی صاف خود را برای رفتن به جاده پیدا کنید.

خلاصه کردن

ساده ترین راه برای پاسخ به این سوال ” گشتاور در خودروها چیست ” “قدرت چرخش” است که به اسب بخار و شتاب خودرو مربوط می شود. بسته به تقاضا و نیاز، ترکیب های مختلف گشتاور و اسب بخار، نوع متفاوتی از خودرو را برای شما به ارمغان می آورد. در حال حاضر، پس از دانستن پاسخ این سوال، اکنون می توانید با دوست خود در مورد خودروها در یک اصطلاح جدید و در عین حال تازه کننده از قدرت بحث کنید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو