علت صدای داخل گیربکس اتومات و راه حل آن

صدای ناله، وزوز، غرغر، ساییدن یا زمزمه کردن صداهایین که ممکنه از گیربکس شما به وجود آیند. علت صدای داخل گیربکس اتومات چی می تونه باشه؟ این صداها همگی دلایل جدی برای نگرانی هستند، اما تشخیص مشکلات گیربکس به این آسانی هم نیست.

علت صدای داخل گیربکس اتومات

1- اگر گیربکس شما غرغر می کند ، سطح روغن گیربکس را بررسی کنید. اگر غرغر به ناله تبدیل شود، ممکن است به دلیل عدم روغن کاری مناسب، آلودگی مایعات یا مسافت پیموده شده زیاد باشد. اگر صدای  دندانه های چرخ دنده ها را بشنوید که به سمت پایین ساییده می شوند، حتماً در اسرع وقت روغن گیربکس خود را بررسی کنید تا این احتمال را تأیید یا رد کنید.

2- اگر گیربکس شما هنگام پا گذاشتن روی پدال کلاچ صدا ایجاد می کند ، احتمالاً صدا از بلبرینگ آزاد کننده در مجموعه کلاچ می آید، نه خود گیربکس. اگر گیربکس شما وقتی پدال کلاچ را رها می‌کنید صدا ایجاد می‌کند، پس از درگیر کردن دنده، احتمالاً از بلبرینگ خلبان یا بوش ضعیف مجموعه کلاچ می‌آید.

3- اگر گیربکس شما هنگام تعویض دنده صدای خراش می دهد ، احتمالاً به دلیل ناکافی بودن روغن گیربکس، فرسوده شدن اتصال گیربکس،  یا “کلاچ در حال کشیدن” بین دنده ها اصطکاک ایجاد می شود  صدا تولید می کند. اگر هنگام تعویض دنده از حالت خنثی به هر دنده، صداهای خراش را می شنوید، ممکن است با اجزای اتصال متصل، خم شده یا شکسته سروکار داشته باشید. سنگ زنی همچنین ممکن است به دلیل آسیب دیدن یا فرسوده شدن حلقه های مسدود کننده همگام ساز، شاخک های دنده یا یاتاقان ها باشد.

علت صدای داخل گیربکس اتومات

4- اگر گیربکس شما صدای زمزمه می دهد ، ممکن است با روغن گیربکس کم رانندگی می کنید یا ممکن است روغن گیربکس شما به براده های فلزی آلوده شده باشد.

5- اگر صدای زمزمه را در همه دنده ها می شنوید ، ممکن است با شفت یا بلبرینگ فرسوده یا آسیب دیده سروکار داشته باشید.

6- اگر به طور خاص در حین حرکت صدای غرغر می شنوید ، معمولاً ناشی از بد کار کردن بلبرینگ شفت ورودی است. اگر اینطور باشد، می‌توانید صدای سنگ زنی را در هر دنده و با هر دور موتور بشنوید.

7- اگر صدای غرغر را در حالت خنثی می شنوید، ممکن است با یاتاقان آسیب دیده روی میل جلو، دنده ضد یا شفت ورودی سروکار داشته باشید. اگر صدای غرغر را در دنده های جلو/عقب می شنوید، اما نه در حالت خنثی ، ممکن است ایراد در یاتاقان های شافت خروجی وجود داشته باشد.

8- اگر صدای کلیک می شنوید، ممکن است با دندان های فرسوده یا آسیب دیده روی دنده پیشخوان یا مجموعه دنده خوشه ای رانندگی کنید.

9- اگر بعد از رها کردن کلاچ در دنده اول صدای کوبیدن شنیدید ، جعبه دنده یا پایه موتور شما ممکن است ترک خورده یا آسیب ببیند. می‌توانید این موضوع را با کشیدن کاپوت، استارت زدن موتور، درگیر کردن دنده اول و رها کردن کلاچ برای حرکت به جلو تأیید کنید. یک کناری بایستید و مراقب هر گونه تکان‌هایی باشید که خودرو با گیربکس درگیر می‌شود.

با این حال، امروزه هیچ صدای مشخصی در ارتباط با انواع خاصی از خرابی های گیربکس وجود ندارد. گیربکس ها به طرق مختلف با خرابی مواجه می شوند و از آنجایی که گیربکس های امروزی دارای قطعات الکترونیکی بسیار زیادی هستند، تشخیص آنها بدون ابزار و تکنیک های تشخیصی مناسب بسیار دشوار است.

ادامه مطلب
آشنایی با سیستم شاسی خودرو

از آنجایی که هیچ مجموعه ای از شرایط یا صداهای مشترک وجود ندارد که مسائل جزئی را از مشکلات اصلی متمایز کند، بهترین کار این است که به محض شنیدن صداهای عجیب در حین تعویض دنده، یک متخصص گیربکس خبره پیدا کنید .

امداد خودرو آقای امداد به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما است. شرکت ما دارای اینماد، پروانه کسب و کار مجازی و مجوز است. کافیست با تلفن 02148287 تماس بگیرید.

 

صرفه جویی در هزینه تعمیر گیربکس

هر چه مدت بیشتری این صداهای مرموز را کنترل نکنید، خطر فرسودگی سریع، تعمیرات پرهزینه و خرابی فاجعه بار گیربکس بیشتر می شود.

خواه وسیله نقلیه شما دارای گیربکس اتوماتیک، دستی یا متغیر پیوسته (CVT) باشد، کارشناسان امداد خودرو آقای امداد مهارت‌ها، تجهیزات و تجربه لازم را برای دریافت سریع تشخیص دقیق و تعمیر مقرون به صرفه دارند .

علت صدای داخل گیربکس اتومات

چرا گیربکس من به هم می ریزد؟

آیا گیربکس دستی وسیله نقلیه شما در حالت خنثی پر سر و صدا است؟ وقتی کلاچ را در حالت خنثی می گذارید، صدای زمزمه، وزوز یا ناله می شنوید؟

گیربکس خودروی شما باید توسط یک تکنسین خبره بازرسی شود، زیرا ممکن است یک علامت هشدار دهنده باشد که گیربکس شما از کار افتاده است.

راه صدای داخل گیربکس اتومات

صدای تلق به چه معناست؟

صدای تق تق از قسمت جلویی شما ممکن است نشان دهنده مشکلی باشد که می تواند در عملکرد ایمن وسیله نقلیه شما اختلال ایجاد کند.

در مورد ناله کردن، زمزمه کردن و هق هق زدن ناشی از مشکلات گیربکس، معمولاً طول می کشد، در حالی که ترکیدن و واکنش معکوس فقط به صورت لحظه ای اتفاق می افتد و با افزایش سرعت شما چرخیدن از موتور رخ می دهد.

آیا رانندگی با علت صدای داخل گیربکس اتومات ایمن است؟

صداهای خرخر کردن غیرمعمول، صداهای غوغای عجیب و صدای زمزمه یا ساییدن همگی می توانند نشانه های بدی باشند.

با این حال، تشخیص اینکه صدایی غیرعادی است یا نه، دشوار است، اما اگر هنگام تعویض دنده احساس ساییدگی می‌کنید، این قطعاً نشانه‌ای است که نیاز به سرویس گیربکس دارید.

گیربکس خراب چه صدایی ایجاد می کند؟

گیربکس یکی از ضروری ترین و بسیار پیچیده ترین قطعات هر وسیله نقلیه است. گیربکس سالم برای طول عمر کلی خودرو و موتور آن ضروری است.

قبل از اینکه نگران جایگزینی کامل گیربکس باشید، انجام یک آزمایش تشخیصی مناسب برای شناسایی مشکل بسیار مهم است.

چگونه یک انتقال پر سر و صدا را تشخیص می دهید؟

صداهای ناراحت کننده ای که از زیر کاپوت شما منتشر می شود را نباید نادیده گرفت.

علاوه بر این، اگر هنگام تعویض دنده صداهای غیرمعمولی می شنوید، یا اگر هنگام تعویض دنده احساس می کنید که ماشینتان می لرزد یا تعویض دنده را سخت می بینید، ممکن است کلاچ شما فرسوده شده باشد.

چرا وقتی شتاب می گیرم صدای خرخر می شنوم؟

صدای تق تق، صدای جیر جیر، صدای جیر جیر، اینها صداهایی هستند که هرگز نمی خواهید وقتی وسیله نقلیه شما در حالت بیکار در حالت پارک یا خنثی است بشنوید.

اگر در حین رانندگی صدای ناله ای دائمی می شنوید که گام را تغییر می دهد، یا صدایی ثابت در حالت خنثی، ممکن است مبدل گشتاور شما نیاز به بازرسی و تعمیر داشته باشد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو