کدام گیربکس به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارد؟

دو نوع گیربکس وجود دارد که وسیله نقلیه می‌تواند داشته باشد: اتوماتیک و دستی.

هر دو فواید خود رادارند و هیچ‌یک بهتر از دیگری نیست. آنها به‌سادگی راه‌های مختلفی برای رانندگی ارائه می‌دهندبااین‌حال، مانند سایر اجزای موجود در خودرو، گیربکس شما برای ادامه کارکرد بهینه، به نگهداری معمول نیاز دارد. هر نوع برای حفظ قابلیت اطمینان خود نیاز به نگهداری متفاوتی دارد.

گیربکس

گیربکس اتوماتیک

بیشتر رانندگان وسیله نقلیه‌ای دارند که از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد. بنابراین رانندگان از سهولت استفاده لذت می‌برندهنگامی‌که اتومبیل خود را برای تعمیر و نگهداری سیستم انتقال نیرو به یک مرکز خدمات می‌برید، مواردی وجود دارد که برای اطمینان از ادامه کار ایده آل انتقال نیرو، برای خودروی شما انجام خواهد شد.

ظرف مایع انتقال داده برداشته‌شده، خالی می‌شود، کاملاً تمیز شده و جایگزین می‌شود. در مرحله بعدی، فیلتر انتقال با فیلتر جدید و تمیز جایگزین خواهد شد. سرانجام، هر نوع مایع انتقال قدیمی که هنوز در داخل سیستم است پاک می‌شود. سپس با مایعات تازه و جدید جایگزین می‌شود تا اطمینان حاصل شود که وسیله نقلیه شما به‌طور مؤثر کار می‌کندمی‌توانید سطح مایع انتقال‌دهنده خود را به‌تنهایی بررسی کنید، اما باید سرویس آن را توسط یک متخصص حرفه‌ای تهیه کنید.

 

گیربکس دستی

گیربکس دستی ممکن است مدتی طول بکشد تا به آن عادت کنید، اما رانندگانی که ماشین این‌چنینی دارند واقعاً عاشق این سیستم هستند. باگذشت زمان، سیستم می‌تواند فرسوده شود و هنگام لرزش یا لغزش منظم کلاچ، متوجه مشکلات خواهید شد. انتقال قدرت دستی دارای قطعات متحرک کمتری نسبت به اتوماتیک است، بنابراین اولین اقدام تعیین دقیق مشکل است. گاهی اوقات این مشکل نسبتاً جزئی است و ماشین شما با خرابی بسیار اندک در وضعیت خوبی قرار خواهد گرفت.

هنگامی‌که وسیله نقلیه دستی خود را به یک مرکز خدمات می‌برید، کاملاً موردبررسی قرار می‌گیرد تا ساییدگی و پارگی آن مشخص شود. هرگونه سخت‌افزار معیوب یا تعمیر می‌شود یا جایگزین می‌شود. یکی از اجزای اصلی گیربکس دستی، مجموعه کلاچ است. قطعات ممکن است فرسوده شوند، که در میزان عملکرد آن تأثیر می‌گذارد.

در پایان، گیربکس‌های اتوماتیک کمی بیشتر به تعمیر و نگهداری احتیاج دارند، بااین‌حال، هر دو تعمیرات شمارا مجبور می‌کند تا وسیله نقلیه خود را برای بررسی و همچنین تعمیرات به یک مرکز خدمات منتقل کنید. مراقب گیربکس خود باشید. زیرا که هزینه تعمیرات و تعویض آن می تواند سرسام آور باشد.

ادامه مطلب
علائم خرابی گیربکس دستی

 

بین گیربکس‌های مختلف، می‌توان گفت که گیربکس‌های دستی (یا مانوئل) نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. دلیل این امر عبارت است از:

1. پیچیدگی کمتر: گیربکس‌های دستی به طبیعت خود ساده‌تر و کمتر پیچیده هستند. آنها از قطعات کمتری تشکیل شده و عموماً از سیستم هیدرولیک یا الکترونیکی برای تغییر دنده استفاده نمی‌کنند. این کاهش پیچیدگی معمولاً به معنای کمتر شدن خطر خرابی و نیاز به تعمیر مکرر است.

2. قابلیت تعمیر ساده: به دلیل سادگی ساختار، گیربکس‌های دستی معمولاً قابلیت تعمیر و نگهداری ساده‌تری دارند. تعمیرات روزمره مانند تعویض روغن گیربکس، تعویض کلاچ و تعمیر قطعات سایر جزئیات مکانیکی، به طور معمول به راحتی قابل انجام هستند.

3. عدم وابستگی به سیستم‌های الکترونیکی: گیربکس‌های دستی عموماً به طور مستقیم و بدون واسطه با راننده همکاری می‌کنند. این به معنای عدم وابستگی به سیستم‌های الکترونیکی پیچیده است که ممکن است در گیربکس‌های اتوماتیک برای عملکرد صحیح نیازمند تعمیرات و نگهداری بیشتری باشند.

با این حال، همه گیربکس‌ها، از جمله گیربکس‌های دستی و اتوماتیک، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. رعایت دستورالعمل‌های تولید کننده و تعمیرکاران متخصص در مورد تعویض روغن، بررسی و تعمیر قطعات سایر و تشخیص مشکلات به موقع می‌تواند به حفظ و بهبود عملکرد گیربکس کمک کند.

 

شرکت آقای امداد متخصص در امر خدمات امداد سیار خودرو شمال تهران به صورت بیست و چهار ساعته در خدمت شما امدادخواهان محترم می باشد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

لطفا توضیح بیشتری راجع به گیربکس بدین.
ممنون

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو