چگونه گشتاور دور موتور پایین را افزایش دهیم 4 ترفند ساده

گشتاور دور موتور پایین به مجموع گشتاوری اطلاق می‌شود که یک خودرو در دورهای پایین‌تر تولید می‌کند . هرچه گشتاور پایین‌تر بیشتر باشد، خودرو سریع‌تر و پاسخ‌گوتر خواهد بود.

گشتاور به نیروی چرخش موتور اشاره دارد. حداکثر گشتاور یک خودرو در محدوده دور موتور به جای سرعت ایجاد می شود. به عنوان مثال، موتور فورد فیستا اکوبوست بالاترین گشتاور خود را در محدوده دور 1400 و 4000 دور در دقیقه به دست خواهد آورد. اگر راننده اوج گشتاور را در انتهای پایین محدوده دور انتخاب کند، پاسخگوی خودرو بیشتر خواهد بود. گشتاور پایین به مجموع گشتاوری اطلاق می‌شود که یک خودرو در دورهای پایین‌تر تولید می‌کند. هرچه گشتاور پایین‌تر بیشتر باشد، خودرو سریع‌تر و پاسخ‌گوتر خواهد بود. به همین دلیل، اکثر مردم مشتاق خواهند بود که بدانند چگونه گشتاور دور موتور پایین(Low End Torque) خودرو را افزایش دهند . 

چگونه گشتاور را افزایش دهیمیک خودرو در گشتاور پایین تر بهتر عمل می کند

گشتاور دور موتور پایین چیست؟

ما قبلاً می دانیم که گشتاور دور موتور پایین تر، واکنش پذیری یک وسیله نقلیه را افزایش می دهد و باعث می شود موتور سریعتر کار کند. اتومبیل های بنزینی بالاترین گشتاور خود را در بیش از 5000 دور در دقیقه تولید می کنند در حالی که موتور دیزلی آن را بین 1500 تا 3000 دور در دقیقه به دست می آورد. این نشان می دهد که خودروهای بنزینی برای ارائه بهترین عملکرد خود باید بیش از 5k دور داشته باشند در حالی که خودروهای دیزلی در دورهای بسیار پایین تر به آرامی حرکت می کنند.

گشتاور کم بیشتر برای خودروهایی که هر روز در جاده ها می بینیم مناسب است. اکثر مردم وسیله نقلیه خود را با سرعت 3000 دور در دقیقه رانندگی می کنند. بنابراین، مقدار بیشتری از گشتاور در محدوده دور، خودرو را پاسخگوتر می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد عملکرد نرمی از خودرو با کنترل بهتر و کشش بهتر داشته باشد.

 

چگونه گشتاور پایین را افزایش دهیم؟

هر راننده ای دوست دارد در دورهای پایین گشتاور بالایی داشته باشد زیرا تجربه رانندگی بهتری را تسهیل می کند. اما چگونه می توان گشتاور پایین را افزایش داد ؟ خوب، این ترفندها را برای افزایش قدرت و گشتاور در هر وسیله نقلیه ای، چه گیربکس اتوماتیک یا دستی، دنبال کنید:

1. اگزوزهای جاری و سیستم های ورودی را تغییر دهید. 

در صورت مشاهده هر گونه آسیب، این قطعات را با یک قطعه جدید تعویض کنید. حتی تغییر نمونه های قدیمی باعث بهبود عملکرد گشتاور می شود. علاوه بر این، تیونینگ اگزوز خودرو نیز راهی موثر برای افزایش گشتاور خودروها است. زیرا زمانی که سوخت و هوا وارد موتور شما می شود مقدار زیادی آلایندگی به همراه دارد و بالعکس. لوله‌های اگزوز به خروج آسان‌تر و سریع‌تر گازهای گلخانه‌ای از موتور کمک می‌کنند. در این زمان، موتور مجبور نیست مثل همیشه انرژی زیادی برای بیرون راندن اگزوز صرف کند. و این کار می تواند به افزایش گشتاور موتور خودرو کمک کند.

ادامه مطلب
امداد باتری تهران و کرج آقای امداد
نحوه افزایش گشتاور پایین
از سرب احتراق با محافظ بهتر استفاده کنید. 

2. ورودی هوای سرد

استفاده از سیستم ورودی هوای سرد یکی از اولین مدهایی است که در تلاش برای گشتاور بیشتر انجام می شود. این یک نصب ساده است و می توان آن را در خیابان یا گاراژ با ابزار اولیه انجام داد. ایده این است که هوای سردتر را از بیرون بگیرید که اکسیژن‌دارتر است (زیرا هوای سردتر همیشه متراکم است و به این معنی است که مولکول اکسیژن به هم نزدیک‌تر خواهد بود) تا هوای گرم از محفظه موتور شما و ماشین شما دارای مقدار بیشتری است. قدرت حاصل از آن باعث افزایش گشتاور موتور می شود. همچنین باید اصل کارکرد موتور را بدانید.

هرچه سوخت و هوای بیشتری وارد کنید، موتور می تواند قدرت بیشتری تولید کند. با این حال، مخلوط سوخت و هوا باید در نسبت مناسب باشد. اگر هوای ورودی بیش از نسبت باشد، سوخت بدون چربی وجود خواهد داشت. برعکس، اگر مصرف سوخت بیش از حد زیاد باشد، از نظر سوخت غنی می شود و باعث سوختن و تخلیه سوخت می شود.

3. چند شمع با کیفیت بالا نصب کنید. 

کیفیت دوشاخه ها نباید به خطر بیفتد زیرا برای افزایش گشتاور به جرقه های بهتری نیاز خواهید داشت. آنهایی که از مس ساخته شده اند را بخرید و از تمام موارد بی کیفیت ساخته شده از پلاتین، نقره و ایریدیوم خودداری کنید. همچنین از شمع های مسی با روکش نیکل خودداری کنید.

4. سرب احتراق را با سرب بهتر تعویض کنید.

شما باید یکی بخرید که محافظ خوبی داشته باشد. همچنین می توانید ناحیه را زمین بزنید تا نتیجه بهتری داشته باشید.

5. نصب هدر اگزوز

به زبان ساده، استفاده از هدر اگزوز می تواند اسب بخار را افزایش دهد و از این طریق به ماشین شما گشتاور بیشتری می دهد. نصب هدر به این معنی است که قطر لوله اگزوز بزرگتر می شود و انتشار گازهای گلخانه ای از موتور خودرو به لوله را سریعتر منتقل می کند. با این حال، هنگام استفاده از این روش، باید قبل از انجام فرآیند با متخصصان مشورت کنید. زیرا برخی از معایب مانند آلایندگی بد و کاهش مصرف سوخت وجود دارد. علاوه بر این، نصب هدر برای شما ارزان نخواهد بود. هزینه کل می تواند بین 2000 تا 5000 دلار باشد.

6. نسبت هوا/سوخت (AFR) و نقشه های زمان احتراق را دوباره تنظیم کنید. 

به یاد داشته باشید که باید هر دو را تنظیم کنید و نه فقط AFR.

انجام همه این کارها با هم پاسخی به سوال شما در مورد چگونگی افزایش گشتاور پایین در خودرو خواهد بود. با این حال، به یاد داشته باشید که به این اصول پایبند باشید و سعی نکنید کاری بیش از حد لازم انجام دهید. ارتقاء غیر ضروری ممکن است باعث القای اجباری شود و بر عملکرد موتور تأثیر بگذارد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو