چه زمانی دنده ها را برای بهترین مصرف سوخت تعویض کنیم؟

علم وجود دارد که چه زمانی باید دنده را در یک گیربکس دستی تعویض کرد تا سوخت خودروی شما بهینه شود. حالا چه کسی فکرش را می کرد؟ برای اینکه بدانید رانندگی شما چگونه می تواند در مصرف سوخت صرفه جویی کند، ادامه دهید.

1. درک RPM

برای راندن کارآمد خودرو و استفاده اقتصادی از سوخت، حفظ RPM پایین (دور در دقیقه) ضروری است. به عبارت ساده، هرچه چرخش در دقیقه کمتر باشد، مصرف سوخت بهتر است. دلیل این امر بسیار ساده است. دورهای پایین تر برابر است با اصطکاک کمتر بین قطعات موتور.

اگر با دنده اول رانندگی می کنید ، دور در دقیقه بالاترین خواهد بود، بنابراین مصرف سوخت کمتری دارد. برعکس، وقتی با دنده پنجم رانندگی می کنید، دور در دقیقه کمترین، یعنی مصرف سوخت بهتر است. تا آنجا که به زمان تعویض دنده مربوط می شود، متوجه خواهید شد که چگونه حرکت در دنده های بالاتر می تواند به شما در حل این هدف کمک کند.

زمان تعویض دنده ها به روش صحیح

2. راندمان سوخت و بار

در کمال تعجب، بار موتور عامل دیگری است که راندمان سوخت خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد. بار شبیه باز شدن دریچه گاز است! هنگامی که کمترین بار را به موتور وارد می کنید، از کمترین میزان دریچه گاز استفاده می کنید. به نوبه خود، این بدان معناست که موتور برای بیرون کشیدن هوای ورودی از بدنه نیمه بسته دریچه گاز، نیاز به کار زیادی دارد.

از سوی دیگر، دریچه گاز باز و باز بهترین مکش و در دسترس بودن هوای ورودی را ارائه می دهد. این بدان معنی است که بار سنگین تر با باز شدن بهتر دریچه گاز هماهنگ می شود و در نتیجه مصرف سوخت بهتری دارد.

3. پس چه زمانی دنده ها را تعویض کنیم؟

پاسخ ساده به « زمان تعویض دنده برای بهترین مصرف سوخت»، به شتاب گرفتن در بار بیشتر و حفظ دور در دقیقه پایین اشاره دارد. هر چند اینجا یک گیرایی وجود دارد! وقتی خیلی زیاد شتاب می‌گیرید، به موتور فشار وارد می‌کنید که به نوبه‌ی خود منجر به چسبیدن آن می‌شود. برای اجتناب از این سناریو، همیشه ترجیح می‌دهید زمانی که دور در دقیقه شما بالای 1500 است، شتاب بگیرید. این بهترین ترفند زمانی است که مصرف سوخت را در ذهن داشته باشید!

همچنین می‌توانید به نکات رانندگی رجوع کنید تا بدانید رها کردن پدال گاز منجر به مصرف سوخت بیشتر می‌شود یا خیر.

همه چیز درباره زمان تعویض دنده

جمع بندی

وقتی یک وسیله نقلیه دنده دستی دارید، دانستن زمان تعویض دنده می تواند بسیار مفید باشد. دانستن چنین تکنیک هایی نه تنها شما را به یک راننده باهوش تبدیل می کند، بلکه باعث می شود تا حد زیادی در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.