دنده معکوس چه کاری انجام می دهد؟

چرخ دنده عقب به حرکت خودرو به عقب کمک می کند. عملکرد آن بسیار ساده است. شفتی وجود دارد که دندانه هایی روی آن قرار دارد که برای معکوس استفاده می شود. یک محور دیگر برای حرکت چرخ ها وجود دارد. همچنین دارای دندانه هایی است که به قرار دادن خودرو در حالت معکوس کمک می کند. وقتی به دنده معکوس می‌روید ، یک دنده دندانه‌دار کوچک بین دو محور قرار می‌گیرد و با کشیدن دندانه‌هایش به داخل دندانه‌های شفت، آن‌ها را درگیر می‌کند.

 

دنده عقب با سرعت بالا
دنده عقب به حرکت ماشین به عقب کمک می کند.

اگر هنگام حرکت به جلو به دنده معکوس تغییر دهید چه اتفاقی می افتد؟

فرض کنید، هنگام عبور از بزرگراه با دنده پنجم، تصادفاً یا عمداً به دنده معکوس تغییر دهید. این باعث می شود اهرم درگیر دنده پنجم شود تا از دنده خارج شود و به سمت چرخ دنده عقب حرکت کند تا با آن درگیر شود.

این کاملا غیرممکن خواهد بود زیرا هیچ هماهنگی بین شفت اصلی و چرخ دنده ها در چنین سرعت بالایی وجود نخواهد داشت. زمانی که خودروی شما در نهایت به سرعت همگام‌سازی دست یابد، عمل معکوس به حرکت در می‌آید. به بیان ساده، چرخ دنده معکوس باعث می شود که Gear 1 در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد و چرخ دنده 2 در جهت عقربه های ساعت بچرخد (زمانی که خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخید).

   

 

ادامه مطلب
نگهداری از خودرو؛ آیا راهی است تا دیرتر راهمان به تعمیرگاه ها بخورد؟!

این اقدام اجباری منجر به تعدادی عواقب فاجعه آمیز خواهد شد که حتی ممکن است منجر به آسیب کلی گیربکس شود . مسائلی که می توانید با آنها روبرو شوید عبارتند از:

  • چرخ دنده ها در حالت بن بست قرار می گیرند.
  • شکستن دندانه های چرخ دنده هایی که باید درگیر شوند
  • توقف موتور
  • آسیب جدی به چندین بخش موتور از جمله میل لنگ، شاتون و سایر اجزاء.

در واقع چه اتفاقی خواهد افتاد؟

خوب، هیچ یک از موارد خطرناک ذکر شده در بالا رخ نخواهد داد زیرا گیربکس در خودروهای مدرن برای جلوگیری از این وضعیت طراحی شده است. خودروهای اتوماتیک عملکردی به نام Reverse Inhibit دارند که درخواست شما را برای قرار دادن خودرو در جهت معکوس باطل می کند. تنها زمانی فرمان را فعال می کند که خودرو به سرعت مناسب برسد. حتی اگر بخواهید این کار را با سرعت کم انجام دهید، گیربکس صداهای عجیب و غریبی تولید می کند که به نظر می رسد هشداری باشد که شما کار اشتباهی انجام داده اید.

دنده معکوس
وسایل نقلیه مدرن دارای بازدارنده معکوس هستند.

اگر فرمان دنده معکوس را در یک تعویض چوب قدیمی قرار دهید ، گیربکس صدای وزوز نفرت انگیزی ایجاد می کند. دنده ها سعی می کنند در یک حرکت معکوس درگیر شوند اما سرعت بالا اجازه نمی دهد این اتفاق بیفتد. بنابراین، کاملاً ضد آب و هوا خواهد بود. ماشین روی یک سکه نمی ایستد و جهت را به سمت مخالف تغییر نمی دهد یا گیربکس منفجر نمی شود، مانند آنچه در یک فیلم می بینید!

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷