چراغ فشار کم لاستیک اما تایرها خوب است: نحوه رفع آن

بر اساس گزارش اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراه، سالانه حدود 11000 تصادف و 200 مرگ و میر ناشی از خرابی لاستیک ها رخ می دهد که اکثر موارد ناشی از کم باد کردن لاستیک ها است. برای اطمینان از پایداری، کنترل، هندلینگ و عملکرد بهینه ترمز، لاستیک‌های شما باید به طور مداوم تا فشار هوای مطلوبی که توسط سازنده وسیله نقلیه شما مشخص شده باد شده باشند.

برای اطمینان از این امر، امروزه اکثر وسایل نقلیه جدیدتر دارای یک سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک هستند که هنگامی که باد تایر به میزان قابل توجهی کم است، یک چراغ هشدار را روی داشبورد شما نشان می دهد. با این حال، یک مشکل رایج در دیدن نور کم باد تایر وجود دارد، اما لاستیک ها خوب هستند. 

پس دلیل این مشکل چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟ بخوانید تا متوجه شوید. با این حال، قبل از بررسی دلایل مشکل فشار باد لاستیک ها و راه حل های آن، ابتدا باید اصول اولیه فناوری اندازه گیری فشار باد لاستیک را در داخل خودرو درک کنید.

سیستم مانیتورینگ فشار تایر: چه کاری انجام می دهد؟

چراغ سنسور tpms روشن است
چراغ سنسور TPMS روشن است: مشکل چیست؟ 

لاستیک های خودرو باید به درستی با فشار هوای مطلوبی که سازنده وسیله نقلیه شما تعیین کرده است، باد کنید. هم لاستیک های کم باد و هم لاستیک هایی که بیش از حد باد می شوند می توانند روی هندلینگ و ترمز تأثیر منفی بگذارند، لاستیک های شما را سریع تر و ناهموار تر فرسوده کنند و در نتیجه می توانند ایمنی شما را در جاده ها به خطر بیندازند.

لاستیک‌های کم باد مشکل‌سازتر هستند و بیشترین تصادفات مربوط به لاستیک‌ها را تشکیل می‌دهند. کم باد شدن به معنای تماس بیشتر با سطح جاده است که منجر به تجمع سریع گرما می شود که در بدترین حالت می تواند آج را از چرخ کاملاً جدا کرده و خودرو را از کنترل خارج کند.

امداد خودروی آقای امداد دارای مجوز رسمی از اتحادیه و اینماد هست و تمامی خدمات پنچرگیری سیار را به صورت شبانه روزی انجام می دهد.

اکثر وسایل نقلیه جدید دارای TPMS هستند که مخفف سیستم مانیتورینگ فشار تایر است. TPMS یک جعبه الکترونیکی است که روی لبه لاستیک نصب شده است که اطلاعات فشار تایر را برای سیستم کامپیوتری خودرو تولید می کند.

وقتی فشار لاستیک به میزان قابل توجهی کمتر از فشار توصیه شده باشد، TPMS چراغی را روی داشبورد روشن می کند. با این حال، به شما اجازه نمی دهد فشار دقیق را بررسی کنید. بنابراین فقط به این دلیل که چراغ هشدار روشن نیست به این معنی نیست که فشار باد لاستیک شما درست است. علاوه بر این، وسایل نقلیه قدیمی ممکن است TPMS نصب نشده باشند.

دو نوع TPMS با مزایا و معایب خاص خود وجود دارد : مستقیم و غیر مستقیم. سیستم های TPMS مستقیم از حسگرهایی در داخل هر تایر برای اندازه گیری مستقیم فشار استفاده می کنند. سیستم های غیرمستقیم TPMS از سنسورهای سرعت چرخ برای محاسبه غیرمستقیم فشار استفاده می کنند.

هنگامی که ماشین روشن می شود، چراغ TPMS به طور معمول برای یک یا دو ثانیه روشن می شود تا نشان دهد که سیستم کار می کند. این چراغ ممکن است مانند یک لاستیک با علامت تعجب در داخل آن به نظر برسد، یا ممکن است به سادگی بگوید “TPMS”.

اگر لاستیک دارای فشار کم باشد، چراغ TPMS داشبورد روشن می شود. ممکن است چشمک بزند یا روشن بماند. بنابراین چه چیزی باعث می شود چراغ TPMS روشن شود اما لاستیک ها خوب هستند ؟

دلایلی که پشت لاستیک کم فشار است، اما تایرها خوب هستند

بسیاری از مواقع که لاستیک ها صاف یا کم باد نمی شوند، چراغ کم فشار روی داشبورد روشن می شود. دلایل کامل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد:

هوای فوق العاده سرد

نور کم باد لاستیک بسیار رایج است، اما لاستیک ها در صبح های بسیار سرد زمستانی مشکل خوبی هستند. هوای گرم منبسط می شود، فضای بیشتری را اشغال می کند و چگالی کمتری دارد، اما در داخل فضای محدود یک تایر، این انبساط به معنای افزایش فشار هوا است. در مقابل، هوای سرد متراکم می شود و فضای کمتری را اشغال می کند، بنابراین در داخل تایر، این تراکم به معنای کاهش فشار هوا است.

لاستیک خودرو ممکن است در دمای 80 درجه در طول روز 30 PSI اندازه گیری کند، اما صبح زود روز بعد، زمانی که دما به 30 درجه کاهش می یابد زیرا اغلب در طول شب سردترین است، ممکن است تنها 25 PSI را نشان دهد.

در روزهای با نوسانات قابل توجه دما، مثلاً بین 40 تا 50 درجه فارنهایت بین روز و شب، فشار تایر شما ممکن است حدود 3 PSI تا 5 PSI تغییر کند. به همین دلیل است که اگر در یک صبح سرد زمستانی، چراغ نشانگر فشار کم روی داشبورد خود را روشن کنید، بسیار طبیعی است، اما وقتی شروع به رانندگی کنید، لاستیک‌ها گرم می‌شوند. هوای داخل لاستیک منبسط می شود، بنابراین فشار هوا افزایش می یابد و نور خاموش می شود. بنابراین نور کم باد لاستیک را می بینید اما لاستیک ها سالم هستند.

با این حال، اگر پس از گرم شدن لاستیک‌ها، چراغ خاموش نشد، باید فشار سنج لاستیک خود را بگیرید تا فشار دقیق لاستیک‌هایتان را اندازه‌گیری کنید و آن‌ها را تا سطح فشار مطلوب باد کنید.

چرخش یا تعویض لاستیک اخیر

چراغ چک فشار باد لاستیک
چرخش لاستیک اخیر می تواند دلیل چراغ چک باد لاستیک باشد.

همانطور که قبلاً گفته شد، TPMS روی رینگ لاستیک قرار دارد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که این جعبه الکترونیکی در طی فرآیند چرخش یا تعویض لاستیک آسیب ببیند. بنابراین، هر زمان که برای تعویض لاستیک خودرو می‌روید، مشکل کم‌فشار لاستیک‌ها را بررسی کنید، اما لاستیک‌ها خوب هستند تا بعداً دوباره به مغازه‌های خودروسازی مراجعه نکنید.

علاوه بر این، می‌توانید لاستیک‌های قدیمی را با استفاده از لاستیک دیگری جایگزین کنید که مانند بقیه دارای TPMS نیست یا TPMS مناسبی که توسط خودروساز شما مشخص شده است ندارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، مثل این است که وسیله نقلیه شما باید یک فرآیند یادگیری مجدد را طی کند، که می‌تواند نور TPMS را فعال کند اما فشار باد تایر خوب است.

ادامه مطلب
علت کم شدن آب رادیاتور خودرو حتی بدون نشتی

در این حالت، تنها چیزی که برای خاموش کردن چراغ نیاز است این است که وسیله نقلیه خود را به یک رانندگی معمولی با سرعت ثابت به مدت 10 دقیقه یا بیشتر ببرید. اگر با این کار مشکل حل نشد، به احتمال زیاد باید ماشین خود را برای کالیبراسیون مجدد خارجی نزد مکانیک ببرید.

خرابی سنسور TPMS

اگر از فشارسنج استفاده کرده اید و تأیید کرده اید که هر چهار لاستیک به درستی به سطح مطلوبی که خودروساز شما تعیین کرده است، باد شده است، اما هر بار که ماشین را روشن می کنید، چراغ فشار روشن می شود و روشن می ماند، به این معنی است که TPMS به درستی کار نمی کند. . در این مورد، بهتر است برای بررسی و احتمالاً تعویض TPMS با یک مکانیک مشورت کنید.

حسگرهای فیزیکی در طول زمان مستعد ساییدگی و پارگی هستند، به ویژه در واشر، مهر و موم، درپوش سوپاپ یا هسته سنسور. این سنسورها همچنین بر روی باتری‌های داخلی کار می‌کنند که عمر محدودی در حدود 5 تا 7 سال دارند (در بهترین موارد تا 10 سال). باتری کم و فرسودگی ناشی از افزایش سن می تواند باعث اختلال در عملکرد سنسور TPMS و نور فشار کم تایر شود، اما لاستیک ها مشکل خوبی هستند.

یکی دیگر از دلایل عدم کارکرد سنسورهای TPMS، وجود ماده ای غیر از هوا یا نیتروژن در لاستیک است، مانند درزگیرهای تعمیر تخت که هنگام تعمیر پنچر لاستیک استفاده می شود.

لاستیک زاپاس فراموش شده

ممکن است لاستیک زاپاس خود را که مدتی بدون توجه و مراقبت در اطراف نشسته است، تعویض کرده باشید. همه لاستیک‌های زاپاس دارای TPMS نیستند، اما اگر چنین باشد و فشار تایر در زاپاس خیلی کم باشد، ممکن است چراغ هشدار را روشن کند.

تقریباً همه لاستیک‌ها به مرور زمان فشار هوا را از طریق دریچه باد از دست می‌دهند، حتی با زاپاس یا اگر وسیله نقلیه در انبار باشد و به ندرت رانده شود. یک کلاهک وجود دارد، اما نقش درپوش گرد و غبار میل سوپاپ این است که به جای حفظ بهتر هوا، آلودگی را از آن خارج کند. بنابراین با وجود اینکه توصیه می شود حداقل یک بار در ماه فشار باد لاستیک خود را چک کنید، همیشه ایده خوبی است که زاپاس خود را چک کنید. لاستیک را نیز ببندید و آن را با فشار بهینه باد کنید تا همیشه یک لاستیک زاپاس باد شده مناسب برای تعویض در هر زمان داشته باشید.

از دست دادن هوا در اثر ضربه های فیزیکی

کاهش ناگهانی فشار هوا در لاستیک‌ها بسیار رایج است و ممکن است باعث شود چراغ TPMS روشن شود، اگرچه چند روز پیش لاستیک‌های خود را به درستی باد کرده‌اید. از دست دادن فشار احتمالاً ناشی از رانندگی در زمین‌های بسیار ناهموار یا برخورد به حاشیه است که می‌تواند باعث شود مهر و موم بین لاستیک و رینگ چرخ به‌طور لحظه‌ای جدا شود و در نتیجه مقدار کمی هوا از آن نشت کند.

دیگر دلایل رایج نشت هوا که می‌تواند باعث کم‌فشار لاستیک شود، اما لاستیک‌ها مشکل خوبی هستند، عبارتند از آسیب به رینگ چرخ به دلیل ضربه‌های فیزیکی در جاده مانند سنگ‌ریزه‌های پرنده یا زباله، یا معیوب بودن دریچه لاستیک که هوا را به تدریج تخلیه می‌کند.

 

کم فشار تایر کم است اما لاستیک ها خوب هستند: نحوه تعمیر

اکنون که به خوبی در مورد دلایل کم فشار بودن نور تایرها آگاه هستیم، اما لاستیک ها مشکل خوبی هستند، بیایید با این مشکل مقابله کنیم.

شما می توانید خودتان TPMS را بازنشانی کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید. اما توجه داشته باشید که طبق قانون، هر فروشگاه خودرو باید قبل از اینکه به شما اجازه رانندگی بدهد، مشکل را حل کند. بنابراین در موارد نادری که عیب یابی و رفع آن بیش از حد انتظار زمان بر باشد، خودروی شما تا رفع مشکل گروگان می ماند.

دکمه ریست را پیدا کنید

در داخل جعبه دستکش (محفظه ای در داخل داشبورد) قرار گرفته است، به راحتی می توانید آن را در جلوی صندلی سرنشین پیدا کنید. اگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید، دکمه‌ای را که روی آن «SET» مشخص شده است پیدا کنید، یا دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

توجه: موقعیت این دکمه ممکن است با توجه به برند و مدل خودرو متفاوت باشد.

دکمه ریست را فشار دهید

مرحله بعدی در این فرآیند فشار دادن دکمه واقع شده به مدت سه ثانیه است. هنگامی که چراغ روی داشبورد سه بار چشمک می زند، به این معنی است که TPMS دوباره تنظیم می شود. بعد از این کار موتور را خاموش کرده و بعد از پنج ثانیه دوباره روشن کنید (از زمان چشمک زدن چراغ).

این موضوع را حل می کرد. اما، در اینجا مهم است که توجه داشته باشید که فرآیند تنظیم مجدد TPMS ممکن است مطابق با مدل خودرو متفاوت باشد. بنابراین، قبل از رفتن به سمت آن، دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید.

با این حال، اگر راه حل فوق برای شما یا شما جواب نداد، خودروی خود را برای بررسی دقیق نزد نزدیکترین مکانیک ببرید.

گاهی اوقات خودت نمی‌توانی…

برخی از وسایل نقلیه مانند سوباروس به شما اجازه نمی دهند حسگرهای TPMS خود را به تنهایی تنظیم مجدد کنید. شما به ابزار خاصی نیاز دارید که فقط در هر تعمیرگاه خودرو، فروشگاه قطعات خودرو و نمایندگی لاستیک موجود است.

در این مورد، به سنسور TPMS یک شناسه منحصر به فرد داده می شود که باید در ECU ثبت شود، همراه با اطلاعات فشار و همچنین موقعیت و دمای لاستیک در آن زمان. هنگامی که لاستیک خود را بچرخانید یا تعویض کنید، برای پر کردن لاستیک خود، یک یا چند مورد از این اطلاعات تغییر می کند، که نیاز به کالیبره شدن مجدد سنسور با ابزار ویژه بالا دارد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو