مشکلات گیربکس تویوتا پریوس و رفع آن

مشکلات رایج گیربکس پریوس

شیفتر هیبریدی می تواند با مشکلات زیادی روبرو شود، اما ما در انجمن ها جستجو کرده ایم تا مشکلات منحصر به فرد پریوس را پیدا کنیم. مشکلات گیربکس تویوتا پریوس که اغلب ذکر شده است عبارتند از 

خرابی انتقال قبل از زمان

خرابی انتقال زودرس نه تنها آزاردهنده است بلکه گران است. تعویض یا بازسازی آن هزینه گزافی دارد. 

یکی از دلایل ممکن می تواند تعویض نکردن روغن گیربکس طبق توصیه سازنده باشد. شما باید حداقل هر 30000 کیلومترآن را تغییر دهید تا عمر شیفتر افزایش یابد. 

یک تابه مربع شکل کوچک در پایین جعبه دنده وجود دارد. هر بار در طول تعویض روغن آن را بردارید تا مایع بیشتری تخلیه شود.

مشکلات انتقال پریوس
انتقال ممکن است بدون هیچ هشداری از کار بیفتد.

انتقال به طور ناگهانی از کار می افتد

فرض کنید در جاده ای تپه ای رانندگی می کنید و گیربکس ناگهان از کار می افتد! شما نمی توانید دنده را در هیچ حالتی قرار دهید و باید از ترمزهای اضطراری برای پارک خودرو در مکانی امن استفاده کنید. 

این کاملا ترسناک است و هر کسی را با یک تجربه آسیب زا رها می کند. این می تواند در خودروهایی اتفاق بیفتد که کمتر از 100000 کیلومتر در آنها مسافت دارند و به طور منظم نگهداری و سرویس شده اند.

این مشکل ترسناک می تواند نتیجه یک محور R محدود باشد که به آستین گیربکس آسیب می رساند. این یک عارضه نادر و گران است.

 

واکنش موتور کند است

این یکی از مشکلات رایج  گیربکس پریوس است که مربوط به مدل هایی است که دارای شیفتر CVT هستند. این مشکل باعث می‌شود که وقتی گاز را از حالت توقف فشار می‌دهید دور موتور بچرخد، اما پاسخ ضعیف است. 

تقریباً شبیه یک کلاچ لغزنده است زیرا شیفتر پریوس هیچ کلاچ، کوپلینگ مایع یا مبدل گشتاور ندارد.

علت این سکسکه چیست؟ این به دلیل فرمان سیستم کامپیوتری به ICE (موتور) است که در شرایطی که افزایش گشتاور ضروری است، سریعتر رانندگی کند. 

همین مشکل ممکن است در هوای بسیار سرد رخ دهد – چیزی بین منفی 15 تا 45 درجه. در این صورت، گرم کردن مایع به مدت پنج دقیقه آن را حل می کند. با این حال، بر روی مصرف سوخت تأثیر می گذارد.

مشکلات انتقال پریوس
تعمیر و نگهداری منظم احتمال خرابی را کاهش می دهد. 

صدای زیاد

موتور پر سر و صدا یکی از مشکلات آزار دهنده گیربکس پریوس است . ناله با افزایش سرعت افزایش می یابد. 

این می تواند عواقب یک گیربکس از کار افتاده باشد، اما این قطعه بادوام است و بعید است قبل از 100000 کیلومترشکسته یا فرسوده شود، مگر اینکه ماشین  آسیب ببیند.

نشت مایع گیربکس

نشت مایع گیربکس یک مشکل معمولی در پریوس است. برای عملکرد گیربکس ضروری است زیرا روغن کاری لازم را برای عملکرد صحیح اجزای مختلف فراهم می کند. 

هنگامی که نشتی وجود دارد، انتقال ممکن است به طور موثر کار نکند و در نتیجه تعدادی از مشکلات ایجاد شود. آسیب به سینه گیربکس یکی از دلایل احتمالی نشت مایع گیربکس در پریوس است. 

تشت را می توان با برخورد با آوارهای جاده یا با عبور از حاشیه از بین برد. بعلاوه، سفت کردن بیش از حد پیچ ​​های تابه در حین سرویس ممکن است باعث آسیب و نشتی شود.

مهر و موم گیربکس آسیب دیده یکی دیگر از منابع احتمالی نشت مایع انتقال است . کاسه نمد وظیفه جلوگیری از نشت مایع از جعبه دنده را بر عهده دارد. 

نشت مایع انتقال
مهر و موم ممکن است به مرور زمان فرسوده یا شکسته شود و در نتیجه نشتی ایجاد کند. 

نشت مایع گیربکس در پریوس باید در اسرع وقت برطرف شود تا از آسیب بیشتر گیربکس جلوگیری شود.

سطح پایین مایعات، اگر کنترل نشود، می تواند باعث فرسودگی و پارگی بیش از حد گیربکس شود و در نتیجه تعمیرات پرهزینه یا حتی خرابی گیربکس را به همراه داشته باشد.

اگر مشکوک به نشت مایع گیربکس در پریوس خود هستید، خودرو را توسط مکانیک دارای گواهینامه تویوتا معاینه کنید. آنها می توانند منبع نشتی را پیدا کرده و آن را برای جلوگیری از آسیب های بعدی تعمیر کنند.

مشکل تسمه CVT

تسمه گیربکس متغیر پیوسته (CVT) یکی از شایع ترین مشکلات گیربکس تویوتا پریوس است. 

تسمه CVT وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد و ممکن است به مرور زمان فرسوده یا آسیب ببیند. مشکل CVT ممکن است باعث کاهش قابل توجه در شتاب یا مشکل در تعویض دنده شود.

هنگام حرکت با سرعت کم، تسمه CVT ممکن است در برخی شرایط صدای ناله یا خراش ایجاد کند.

برای جلوگیری از مشکلات تسمه CVT، سرویس Prius خود را به طور منظم انجام دهید، از جمله بررسی سطح روغن گیربکس و تعویض تسمه CVT در صورت نیاز. 

تویوتا پیشنهاد می‌کند در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌ای از سایش یا آسیب، تسمه CVT را هر 100000 کیلومتر یا زودتر تعویض کنید.

مشکل تسمه CVT
تسمه CVT وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد.

به روز رسانی نرم افزار انتقال

تویوتا پریوس از زمان عرضه‌اش تا کنون یک خودروی هیبریدی محبوب بوده است، اما مشکلاتی از آن بی نصیب نبوده است. یکی از مشکلاتی که برخی از دارندگان پریوس تجربه کرده اند، نرم افزار گیربکس خودرو است. 

برخی از رانندگان شکایت کرده اند که وسایل نقلیه آنها با شتاب غیرمنتظره یا مشکل در تعویض دنده مواجه می شوند که می تواند خطرناک باشد. 

تویوتا مجموعه‌ای از بولتن‌های خدمات فنی (TSB) را در مورد نقص‌های نرم‌افزار گیربکس منتشر کرده است و برخی از خودروهای پریوس برای رفع این نگرانی‌ها فراخوان شده‌اند.

برای رفع این مشکلات، تویوتا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را منتشر کرده است و بسیاری از دارندگان پریوس پس از نصب وصله‌ها، عملکرد و قابلیت اطمینان بهتری را تجربه کرده‌اند.

تویوتا در رفع نگرانی‌های مربوط به نرم‌افزار گیربکس در پریوس تهاجمی عمل کرده و یک سری فراخوان‌ها و TSB برای حل این مشکلات صادر کرده است.

به روز رسانی نرم افزار انتقال
یکی از مشکلاتی که برخی از دارندگان پریوس تجربه کرده اند، نرم افزار گیربکس خودرو است. 

چگونه از تویوتا پریوس خود به خوبی مراقبت کنیم

در اینجا 5 نکته وجود دارد که رانندگان برای نگهداری و محافظت از تویوتا پریوس خود برای یک دوره خدمات با کیفیت بالا باید در نظر داشته باشند.

سطح روغن موتور را بررسی کنید

تویوتا پریوس، به همان اندازه که قابل توجه است، زمانی که به محدودیت های خود برسد، یک نقص دارد. 

تویوتا پریوس یک خودروی اقتصادی است که ممکن است مالکان را به این باور برساند که همه چیز در مورد پریوس باید ارزان باشد. اما این نیست!

در حالی که پریوس بدون شک خودروی سختی است، خرید اقلام نامرغوب مانند روغن موتور ممکن است منجر به مشکلات بیشتری شود. 

استفاده از روغن کم عیار که به سرعت توسط دارندگان پریوس خراب می شود یک مسئله اساسی است. رسوبات باقی مانده به رینگ پیستون و سایر نواحی موتور ختم می شود.

پریوس سپس شروع به مصرف روغن موتور می کند . اگر مالک از این موضوع آگاه نباشد، ممکن است روغن موتور تمام شود و در نتیجه موتور از کار بیفتد.

تمیز کردن فن خنک کننده هیبریدی

مو، کثیفی و سایر زباله ها ممکن است داخل فن خنک کننده هیبریدی شما نفوذ کرده و میزان جریان هوا را که دریافت می کند را به شدت محدود کنند. شما نه تنها از خراب شدن زودهنگام باتری های خود جلوگیری می کنید، بلکه از خرابی های قابل اجتناب نیز جلوگیری می کنید. 

برای مالک بسیار مهم است که فن را بررسی کند یا به طور منظم آن را تعمیر کند تا از تمیز بودن و کارکرد آن اطمینان حاصل کند.

فن خنک کننده هیبریدی تمیز
معاینه فن یا سرویس منظم آن بسیار مهم است. 

روغن گیربکس را تعویض کنید

تویوتا پریوس مانند هر خودروی دیگری گیربکس استاندارد ندارد. این یک گیربکس بی نظیر است که از دو موتور ژنراتور استفاده می کند. 

نقطه ضعف این است که تویوتا از مایع گیربکس به عنوان یک مایع “طول عمر” یاد می کند که “نیازی به تعویض ندارد”. این کاملا نادرست است. 

در حالی که مایع نسبتاً انعطاف پذیر است، هنوز باید تعویض شود. مستعد شکست است و ممکن است منجر به مشکلات کوتاه شود. 

این مشکل از نسل اول پریوس وجود داشت. این یکی از دلایلی است که تویوتا از مایع نوع T-IV به مایع جدید WS تبدیل شده است.

مطمئناً ارزش آن را دارد که مایع خود را هر 60 تا 90 هزار مایل تعویض کنید. شما می توانید این کار را خودتان با حدود 60 دلار انجام دهید و قطعات OE را از فروشنده محلی خود خریداری کنید. 

فیلترها را عوض کنید

فیلتر هوای موتور بسیار مهم است. دور نگه داشتن تمام کثیفی ها از موتور شما نه تنها عمر آن را افزایش می دهد بلکه باعث صرفه جویی در مصرف بنزین می شود. 

یک فیلتر تمیز به دور نگه داشتن زباله ها از سنسور MAF کمک می کند. این را در نظر بگیرید: حفظ تریم سوخت در عملکرد بهینه به شما کمک می کند در هزینه پریوس خود صرفه جویی کنید.

هدف این است که فیلتر هوای موتور خود را تعویض کنید. بسته به شرایط رانندگی، OE فروشنده باید حدود 30000 کیلومترطول بکشد.

فیلترهای ماشین
دور نگه داشتن تمام کثیفی ها از موتور شما نه تنها عمر آن را افزایش می دهد بلکه باعث صرفه جویی در مصرف بنزین می شود.

تمیزی مایع خنک کننده را حفظ کنید

خنک کننده طولانی مدت تویوتا با در نظر گرفتن فواصل تخلیه طولانی تر ساخته شده است. این بدان معنا نیست که شما می توانید آن را نادیده بگیرید. 

خنک کننده، مانند سیال انتقال، یک سیال غیر رسانا است. طول عمر هم دارد. با این حال، اگر می‌خواهید از فلاش‌های گران قیمت جلوگیری کنید، یک تخلیه دوره‌ای انجام دهید و هر 30 تا 60000 کیلومتر را پر کنید.

وقتی خنک کننده کهنه شود، اتفاقات زیادی ممکن است رخ دهد . الکترولیز یک فرآیند شیمیایی است که بین فلزات اتفاق می افتد و منجر به فرسایش می شود. 

این بدان معناست که تمام مواد افزودنی در مایع خنک کننده تجزیه می شوند. وقتی این اتفاق می افتد، همه نوع مشکلات ممکن است ظاهر شوند. واشرهای سر، پمپ های آب، و در واقع، هر چیز دیگری که تماس های مایع خنک کننده فلزی است ممکن است از کار بیفتد.

همیشه مایع خنک کننده خود را به طور منظم تعویض کنید تا سیستم خودروی خود سالم بماند.

کلمات پایانی

پیش بینی و پیگیری مشکلات انتقال پریوس در هر زمان آسان نیست زیرا این در کنترل ما نیست. با این حال، ما رانندگان همیشه می‌توانیم از نحوه استفاده و سرویس‌دهی خودروهای خود آگاه باشیم تا آنها را طولانی‌تر در جاده نگه داریم. 

ادامه مطلب
برای حفظ محیط زیست نیازی به ماشین الکتریکی ندارید
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو