مشکلات و دلایل خرابی بخاری خودرو و راه حل آنها

یکی از مهم ترین و ضروری‌ترین تجهیزات یک خودرو بخاری آن است که عدم وجود و یا خرابی آن در شرایط آب و هوای سرد و زمستانی، می‌تواند نشستن درون کابین خودرو را به امری ناخوشایند تبدیل کرده و سبب آزار سرنشینان و نفوذ سرما به بدن آن‌ها و حتی ناخوشی آن ها گردد. مطمئنا در زمان نفوذ سرما، با حرکت خودرو تشدید یافته و شرایطی به وجود خواهد آمد که سواری گرفتن از خودرو به یکی از آزاردهنده‌ترین کارها بدل شده و بسیار سخت خواهد بود.

بخاری خودرو و مشکلات آن

در این موقعیت می‌توان به اهمیت بالای عملکرد صحیح سیستم گرمایش خودرو و بخاری آن پی برد. در این بخش به بررسی نحوه عملکرد سیستم بخاری خودرو و دلایل مختلف خرابی آن خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد بخاری خودرو

بخاری خودرو در حقیقت یک بخش از سیستم گرمایشی خودرو است که انرژی خود را از حرارت تولید شده توسط پیشرانه دریافت می‌کند. در واقع این سیستم به هیچ گونه منبع خارجی تامین انرژی و اخذ مستقیم نیرو از موتور همچون کولر احتیاج ندارد. به طور کلی فرآیند احتراق سوخت در پیشرانه، از خود حرارت بسیار زیادی را آزاد می‌کند. این گرما در نهایت توسط مایع خنک کننده جذب می‌شود و پس از عبور از رادیاتور، دمای آن تعدیل یافته و حرارت موتور تا حد معمولی کاهش می‌یابد.

نحوه عملکرد بخاری خودرو

مایع خنک‌کننده در کنار عبور از میان مجاری رادیاتور اصلی، در بخش جلویی خودرو، در سر راه خود از یک رادیاتور کوچکتر نیز به نام رادیاتور بخاری عبور می‌کند. در نتیجه این عمل بدنه رادیاتور بخاری گرمای مایع خنک کننده را جذب کرده و هوای اطراف خود را گرم می‌کند؛ در این بخش فن دمنده‌ای وجود دارد که انرژی خود را از باتری اتومبیل گرفته و این هوای گرم را به داخل کابین می‌فرستد. بر این اساس دمای کابین به میزان کافی افزایش یافته و گرم خواهد شد.

در صورت نیاز به خدمات امداد و حمل خودرو در شمال تهران، کافیست تا با امداد خودرو شمال تهران آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

دلایل خرابی بخاری خودرو

گاهی اوقات امکان دارد که بر اثر عواملی بخاری خودرو کار نکرده و یا نتواند گرمای کافی را ایجاد کند. این اتفاق می‌تواند بر اثر علل مختلفی رخ دهد. در ادامه به معرفی و بررسی عواملی که باعث بروز چنین رخدادی می‌شوند می‌پردازیم:

– هوا گرفتن مجاری آبرسانی موتور و یا کمبود مایع خنک کننده

گاهی اوقات امکان دارد که در درون پیشرانه به اندازه کافی مایعات خنک کننده وجود نداشته و یا این مایعات در مجاری آبرسانی به موتور هوا محبوس شده باشند. در نتیجه این اتفاق، مایع خنک کننده به میزان کافی و با شدت مناسب به رادیاتور بخاری نخواهد رسید و در نتیجه گرمای کمتری نیز عاید این بخش خواهد شد. برای جلوگیری از این موضوع همواره از وجود مقدار کافی آب مخلوط با ضدیخ در رادیاتور و پیشرانه خودرو اطمینان حاصل کنید و به طور دوره‌ای و برنامه‌ریزی شده آن را بررسی نمایید.

دلایل خرابی بخاری خودرو

– گرفتگی لوله‌ها و مجاری آبرسانی به رادیاتور بخاری

در صورتی که مایع خنک‌کننده از مقدار کافی ماده ضدیخ که همزمان ضد رسوب نیز هست، برخوردار نباشد، به مرور زمان لوله‌ها و مجراهای رادیاتور بخاری با رسوبات ناشی از آب پر شده و سبب گرفتگی مسیر عبور آب داغ از میان آن می‌شوند. در نتیجه به علت کاهش شدت و عدم جریان آب داغ، رادیاتور بخاری نمی‌تواند گرمای کافی را برای افزایش دمای هوای دمیده شده به داخل اتاق فراهم نماید. برای جلوگیری و پیشگیری از این مشکل، توصیه ما به شما آن است که همواره از وجود مقدار کافی ماده ضدیخ در آب موتور اطمینان حاصل نمایید.

– خرابی ترموستات

ترموستات یکی از قطعات مهم خودرو به شمار می‌رود. این قطعه در حقیقت سوپاپی مکانیکی و خودکار بوده و درون آن با یک ماده حساس به حرارت پر شده است؛ این ماده پس از رسیدن به دمایی معین، منبسط شده و می‌تواند راه عبور جریان آب داغ از موتور به سمت رادیاتور خودرو را باز نماید. در صورتی که ترموستات خودرو خراب شده و مسیر آب بین موتور و رادیاتور همواره باز بماند، دمای مایع خنک کننده هیچ گاه نخواهد توانست به دمای بهینه برسد و در نتیجه، آب موتور نمی‌تواند انرژی کافی را در اختیار رادیاتور بخاری قرار داده و آن را به میزان کافی گرم نماید.

خرابی ترموستات از علل خرابی بخاری خودرو

بر همین اساس رادیاتور بخاری سرد مانده و انرژی گرمایی کمتری توسط فن دمنده به داخل کابین ارسال خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، پیشنهاد ما به شما آن است که هر سال و یا نهایتا هر دو سال یکبار، ترموستات خودرو خود را با یک نمونه نو و اورجینال تعویض نمایید.

ادامه مطلب
قطعات ماشین که بیشترین توجه را دارند و اولویت بندی تعمیرات

– عملکرد نامناسب واترپمپ

واترپمپ قطعه ای است که انرژی مورد نیاز برای به گردش در آمدن آب را در پیشرانه و رادیاتورها ایجاد می‌کند. از این رو هر گونه اختلال در عملکرد این قطعه سبب کاهش شدت حرکت جریان آب داغ درون محفظه موتور و رادیاتورها شده و گرمای کمتری را نصیب رادیاتور بخاری خواهد کرد.

عملکرد نادرست واترپمپ و خرابی بخاری خودرو

با وجود آن که واترپمپ‌ها معمولا عمر بالایی دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند، اما در صورتی که نشانه‌های فوق را مشاهده کردید، باید به برررسی واترپمپ پرداخته و در صورت وجود هر گونه نقص در آن، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

در صورت نیاز به خدمات امداد و حمل خودرو در ولنجک، کافیست تا با امداد خودرو ولنجک آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

راهکارهای بهبود عملکرد بخاری خودرو

با رعایت برخی از نکات می‌توانید از عملکرد بخاری خودرو خود اطمینان حاصل کرده و آن را بهبود دهید. با این حال یکی از مهم‌ترین نکات برای پیشگیری از بروز اختلال در عملکرد سیستم بخاری خودرو، آن است که همواره از مقدار کافی ضد یخ به صورت مخلوط در آب موتور استفاده کنید. از دیکر نکات مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درجه‌ حرارت خودرو را به‌درستی تنظیم کنید.
  • از سلامت ترموستات خودرو اطمینان یابید.
  • از باز بودن مسیر گردش آب و سلامت فن یا دمنده مطمئن باشید.
  • در صورتی که تعداد افراد حاضر در خودرو زیاد است، در کنار استفاده از بخاری، شیشه را کمی پایین دهید تا هوای تازه در گردش باشد.
  • پیش از آغاز به حرکت، میزان آب موتور موجود در خودرو را بررسی نمایید.
  • برای گرم‌شدن خودرو زیاد منتظر نمانده و اجازه دهید تا خودرو و باد بخاری در حین حرکت گرم شوند.
  • پس از اتمام کار خودرو و پیش از خاموش‌کردن آن، ابتدا هوای واردشده توسط فن به داخل اتاق را ببندید و درجه‌ تنظیم حرارت را بر روی بخش آبی بگذارید. این کار از هدررفتن دمای موتور جلوگيری کرده و کمک خواهد کرد تا روز بعد، بخاری ماشین بسیار زودتر گرم شود.
  • توجه داشته باشید که دکمه‌ AC تنها مربوط به فصول گرم و استفاده از کولر نیست. با استفاده از آن، هوای ورودی به خودرو را می‌توانید به راحتی تهویه کنید.

کارشناسان آقای امداد در طی انجام سرویس های دوره‌ای خودرو به بررسی سیستم گرمایشی و بخاری نیز پرداخته و در صورت وجود هر نوع مشکل به سرعت آن را رفع خواهند نمود.

علل ایجاد بوی بد بخاری خودرو

یکی از رایج ترین عیوب انواع بخاری، در کنار سرد بودن آن، ایجاد یک بوی نامطبوع در خودرو است که می‌تواند به دلایل متفاوتی رخ دهد.

علل ایجاد بوی بد بخاری

این عوامل عبارت‌اند از:

۱) عدم درزبندی مناسب پوسته فن

هنگامی که پوسته فن از درزبندی درستی برخوردار نباشد، هوای اطراف آن وارد کابین شده و سبب ایجاد بوی نامطبوعی خواهد شد. برای رفع این موضوع بهتر است تا تمامی واشرها و درزها را را بررسی نمایید، سپس تمامی پیچ‌ها را سفت کرده و از وجود هر نوع درز هوا اطمینان یابید.

۲) نشت آب از رادیاتور بخاری

با بررسی شیلنگ‌های ورودی به سیستم خواهید توانست تا از نشت آب از شبکه گرمایی جلوگیری کنید. سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده و از عدم سوراخ‌شدن آن اطلاع یابید. در گذشته تعمیرکاران نقطه سوراخ شده ره با لحیم کاری ترمیم می‌کردند، اما امروزه آن‌ها اقدام به تعویض شبکه گرمایی یا همان رادیات به جای تعمیر آن می‌کنند.

در کنار موارد عنوان شده، می‌توان عیوب دیگری را نیز برای بخاری انواع خودروها مطرح کرد، اما شایع‌ترین این عیوب، موارد فوق بودند. از این رو چنین می‌توان گفت که برای رفع عیب بخاری باید حتماً تجربه کافی داشته باشید و یا از تعمیرکاران مجرب در این زمنیه کمک بگیرید. اصلی‌ترین عاملی که از یک خودرو در فصل زمستان انتظار می‌رود، نحوه عملکرد بخاری آن است. برای رفع مشکلات بخاری در خودروهایی چون پژو ۴۰۵، ۲۰۶، روآ، سمند و… داشبورد باید باز شود؛ اما عده‌ای از تعمیرکاران ماهر می‌توانند بدون باز کردن داشبورد و متعلقات آن بخاری را سرویس و راه‌اندازی مجدد نمایند.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو