ماشین ترمز نمی‌گیره، چه کار کنم؟

تصور کنید که با سرعت بالا رانندگی می کنید و ترمز می گیرید و متوجه شوید که ماشین ترمز نمی‌گیره. چنین وضعیتی می‌تواند حتی یک راننده باتجربه را از جاده خارج کند و سبب تصادف شود. ترمزها تجهیزات ایمنی ضروری در خودروی شما برای کاهش سرعت یا توقف کامل آن هستند. بنابراین خرابی ترمز می تواند موقعیت خطرناکی باشد.

از این رو بهتر است برای چنین شرایطی آماده باشید. اگر از قبل بدانید که هنگامی که ماشین ترمز نمی‌گیره چه کاری باید انجام دهید، می توانید وضعیت را بهتر مدیریت کنید و می توانید از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنید. همیشه خوب است که از قبل آماده باشید، بنابراین به یاد داشته باشید که یک امداد خودرو معتبر مانند آقای امداد را در نظر داشته باشید که می تواند شما را در برابر هر حادثه ای محافظت کند و همچنین در صورت خرابی کمک های جاده ای را ارائه دهد.

 

ماشین ترمز نمی‌گیره

 

دلایل خرابی ترمز

1. غفلت مالک ماشین
شایع ترین علت خرابی ترمز، غفلت مالک است. ترمزها، مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو، عمر محدودی دارند و باید گهگاه از نظر سایش بررسی شوند. اگرچه بسیاری از برندهای لنت ترمز عمر طولانی دارند. اما اگر مدام در شهرها یا محله ها توقف می کنید یا در ترافیک از ماشین خود استفاده می کنید، عمر لنت تا حد زیادی کاهش می یابد.

 

2. گرم شدن بیش از حد لنت ترمز
لنت های ترمز ممکن است به دلیل استفاده زیاد بیش از حد گرم شده و سفت یا شکننده شوند. این سخت شدن توانایی لنت ها را برای گرفتن صحیح دیسک روتور چرخ کاهش می دهد و فاصله لازم برای توقف خودرو را افزایش می دهد.

 

3. دیسک های روتور آسیب دیده
دیسک های روتور آسیب دیده یا “نمره دار” روی چرخ می توانند عمر لنت های ترمز شما را کاهش دهند و توقف را دشوارتر کنند. هنگام تعویض لنت ترمز، دیسک های روتور خود را توسط یک مکانیک سیار آموزش دیده بازبینی کنید.

تعویض لنت ترمز در محل و خدمات امداد تعمیر ترمز آقای امداد

 

4. نشتی
روغن مایع هیدرولیک یا سایر مایعات هیدرولیک می تواند از موتور یا خطوط ترمز خودرو شما نشت کند. اگر متوجه شدید که توقفتان به مشکل میخورد، ترمزهای خود را بازرسی کنید تا هرگونه آلودگی ناشی از نشتی روغن هیدرولیک مطمئن شوید.

 

5. رانندگی در گل و لای یا آب
رانندگی در گل و لای یا آب به طور طبیعی لنت ترمز و دیسک های روتور شما را دچار آسیب می کند. ضربه زدن به آرامی روی ترمزها می تواند به حذف آب اضافی کمک کند و اصطکاک مناسب بین لنت ترمز و دیسک های روتور خودرو شما را دوباره برقرار کند. مثل همیشه، هنگام رانندگی در شرایط مرطوب، احتیاط کنید، به خصوص زمانی که چرخ های ماشین شما تا حدی در آب فرو رفته است.

 

6. از دست دادن فشار مایع ترمز هیدرولیک
کاهش فشار مایع ترمز هیدرولیک توانایی شما را برای توقف سریع کاهش می دهد. اگر متوجه شدید که ترمزهای شما اصلاً کار نمی کنند یا به طور متوسطی کار می کنند، چند بار روی ترمزها ضربه بزنید تا به فشار دادن مایع در سراسر سیستم ترمز کمک کنید. اگرچه برای کمک به توقف خودروی شما موثر است، اما نباید از این تکنیک استفاده کرد مگر در موارد ضروری. از یک متخصص ترمز خبره بخواهید سیستم ترمز شما را برای هر گونه نشتی بررسی کند و مخزن را با روغن ترمز جدید پر کند.

 

7. بارگیری بیش از حد خودرو
بارگیری بیش از حد هر خودرو توانایی توقف آن را تغییر می دهد و به طور بالقوه می تواند به سیستم ترمز آسیب برساند. فقط همانطور که در کتابچه راهنمای مالک پیشنهاد شده است، ماشین خود را بارگیری کنید.

 

ترمز نگرفتن ماشین

 

علائم خرابی ترمز

اگر متوجه شدید علائم هشدار دهنده ای وجود دارد که نشان دهنده خرابی ترمز است. توجه به این علائم و انجام اقدامات اصلاحی ممکن است شما را از وضعیت خرابی ترمز نجات دهد.

● چراغ های سیستم ترمز ضد قفل روشن خواهند شد.

● در هنگام شتاب گیری، کشش احساس می شود.

● نبض در پدال ترمز هنگام اعمال ترمز.

● هنگامی که ترمز گرفته می شود صدای کلیک یا جیرجیر به گوش می رسد.

● ماشین به یک طرف می کشد.

 

کارهایی که وقتی ماشین ترمز نمی‌گیره نباید انجام داد:

1. نترسید:

به محض اینکه متوجه شدید که سیستم ترمز خودروی شما از کار افتاده است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که وحشت نکنید. بهتر است خونسرد و روشن فکر باشید تا بتوانید به این فکر کنید که چگونه از این موقعیت خلاص شوید.

 

2. به سرعت دنده پایین را تغییر ندهید:

دنده را از 4 به 1 فورا عوض نکنید. ممکن است باعث سر خوردن ماشین شما شود و کنترل آن بدون کارکردن ترمز دشوارتر خواهد بود.

 

3. ماشین را خاموش نکنید:

این کار دوباره باعث لغزش می شود. خاموش کردن ماشین قبل از توقف، فرمان را قفل می کند و فرمان برقی را از کار می اندازد و همچنین ترمز موتور کار نمی کند. به این ترتیب کنترل کامل خودرو را از دست خواهید داد. بنابراین هرگز موتور را قبل از توقف خودرو خاموش نکنید.

 

ادامه مطلب
اگر ماشین روشن نشد چه باید کرد؟

4. از ترمزهای دستی با عجله استفاده نکنید:

ترمز دستی را با عجله فشار ندهید، چون ممکن است باعث لغزش شود. این کار باید فقط پس از تعویض دنده و پمپ کردن پدال ترمز اعمال شود.

 

ماشین ترمز نمی‌گیره

 

در صورت خرابی ترمز چه باید کرد؟

اگر ترمز از کار افتاده باشد، چگونه می خواهید ماشین خود را متوقف کنید؟ نکات زیر می تواند در چنین شرایطی به شما کمک کند.

1. چراغ های هشدار را روشن کنید:

چراغ های هشدار را روشن کنید و به بوق زدن ادامه دهید تا به سایر رانندگان اطراف خود در جاده هشدار دهید. به آنها اطلاع دهید که با خودروی خود با مشکلاتی روبرو هستید. این اخطار به شما کمک می کند تا ماشین ها از اطراف شما کنار برن و فضای اضافی در جاده به شما بدهند.

 

2. سعی کنید پدال ترمز را پمپ کنید:

خودروهای مدرن دارای سیستم ترمز دوگانه برای کنترل مستقل ترمزهای جلو و عقب هستند. اگر به طور مداوم پدال ترمز را پمپ کنید، ممکن است فشار ترمز ایجاد کند و ممکن است نیمی از ترمز را درگیر کند. این برای کاهش سرعت خودرو و توقف آن کافی خواهد بود. با این حال، در صورتی که هر دو سیستم ترمز خراب شده باشند، این راه حل ممکن است کار نکند.

 

3. به تدریج به دنده کم تغییر دهید:

اگر سیستم ترمز به طور کامل از کار افتاده است، از ترمز موتور برای کاهش سرعت خودرو استفاده کنید. پدال گاز را رها کنید و یکی یکی به دنده های پایینی تغییر دهید. در خودروهای اتوماتیک می توانید از پدل شیفتر برای پایین آوردن دنده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این کار را فقط یک بار انجام دهید.

 

4. با دقت از ترمزهای اضطراری استفاده کنید:

ترمزهای دستی با سیستم ترمز متفاوت هستند. با این حال، ممکن است به شما کمک کند تا سرعت ماشین خود را تا حد توقف کاهش دهید، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید. به یاد داشته باشید که این کار را بسیار آهسته و با احتیاط انجام دهید زیرا ممکن است باعث چرخش ماشین شود. اگر ماشین بچرخد ترمز اضطراری را رها کنید.

 

5. از ترافیک دور شوید:

اگر در یک جاده شلوغ هستید، سعی کنید لاین را تغییر دهید و از ترافیک دور شوید. در صورت امکان سعی کنید به یک سطح ناهموار برسید یا با مالش بدنه خودرو به هر نوع مانعی برای کاهش سرعت آن، اصطکاک ایجاد کنید. وقتی سرعت ماشین شما کم شد، آن را به حالت خنثی برسانید.

 

6. تماس برای کمک های کنار جاده ای:

هنگامی که موفق به توقف اتومبیل خود شدید، با امداد خودرو جاده ای تماس بگیرید. همچنین آن ها خدمات یدک کش را ارائه می دهد و تعمیرات را انجام می دهد و همچنین ترتیب رانندگی به مقصد شما را می دهد.

کافیست با تلفن 02148287 تماس بگیرید.

 

چگونه از خرابی ترمز جلوگیری کنیم؟

خرابی ترمز بیشتر به دلیل کاهش فشار ترمز اتفاق می افتد. و به دلیل فرسوده شدن لنت ترمز رخ می دهد. بنابراین، برای ایمنی خود بسیار مهم است که به احساس ترمز توجه کنید و سیستم ترمز خودرو خود را به طور منظم بازبینی کنید. همیشه لنت های ترمز را به موقع تعویض کنید، سیلندر اصلی را بررسی کنید و مایعات ترمز و مهر و موم روغن را بررسی کنید. اگر مطمئن نیستید، بهترین کار این است که به صورت دوره ای آن را توسط یک متخصص بازرسی کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از بروز مشکلات، ماشین خود را به طور منظم سرویس کنید.

برای ایمنی و سلامت خودروی خود، بهتر است از خرابی ترمز از طریق تعمیر و نگهداری معمول جلوگیری کنید تا اینکه مشکل را پس از وقوع آن برطرف کنید.

بیشتر خرابی های ترمز به دلیل از دست دادن فشار ترمز خودروها است. فشار ترمز اغلب زمانی از بین می رود که کالیپر بیش از حد کشیده شود، زیرا لنت ترمز و روتورها بسیار ظریف هستند. این زمانی اتفاق می افتد که شما بیش از حد طولانی بدون تعویض لنت ترمز خود حرکت کنید. روتورهای شما نباید به اندازه لنت ترمز شما تعویض شوند.

یکی دیگر از رایج ترین مشکلات هیدرولیک خرابی سیلندر اصلی است. اگر احساس می‌کنید که ترمزهایتان به تدریج ضعیف‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند، باید خودروی خود را سرویس کنید تا مطمئن شوید که سیلندر اصلی معیوب ندارید.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است سیلندر اصلی شما مشکل داشته باشد:

  • چراغ ترمز شما روشن است و اغلب به عنوان چراغ ABS (سیستم ترمز ضد قفل) نشان داده می شود
  • در خط روغن ترمز شما نشتی وجود دارد
  • ترمزهای شما اسفنجی یا چسبناک هستند
  • مهر و موم های آسیب دیده و آلودگی روغن ترمز شما
  • پدال ترمز در حال فرو رفتن
  • پوشیدن لنت ترمز ناهموار

 

نتیجه

در صورت گرفتار شدن در وضعیت خرابی ترمز، خونسرد باشید و نکات ذکر شده در بالا را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که “پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.” مراقب واکنش ترمزهای ماشین خود باشید. اگر متوجه کوچکترین علامت هشداری شدید، آن را نادیده نگیرید و از متخصص کمک بگیرید. در نهایت، روی یک امداد خودرو خوب با کمک جاده ای فکر کنید و سرمایه گذاری کنید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو