علائم و علل رایج آتش سوزی موتور

علائم خاموشی موتور را نباید نادیده گرفت زیرا موتور ناقص کار نمی کند و ممکن است به مرور زمان آسیب ببیند، اگرچه ممکن است برای مدتی بتوانید رانندگی کنید.

خودروی شما همچنین کاهش مصرف سوخت و افزایش آلاینده‌ها را تجربه خواهد کرد زیرا موتور مجبور است برای جبران سیلندر(های) که به درستی کار نمی‌کنند، سخت‌تر کار کند.

بیاموزید که چگونه آتش‌سوزی موتور رخ می‌دهد، علائم و علل رایج آتش‌سوزی موتور، و هزینه تعمیر موتور در حال احتراق ناقص چقدر است.

امداد خودرو آقای امداد در این شرایط با نیروهائی کاربلد و تجهیزات و امکانات کامل آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

آتش گرفتگی اجزای خودرو چگونه اتفاق می افتد

برای درک بهتر علائم و علل خرابی موتور، ابتدا باید نحوه عملکرد موتور خودرو را بدانید. اصول اولیه نحوه عملکرد یک موتور، زمینه را برای توضیح چگونگی کار نادرست آن فراهم می کند.

بلوک موتور خانه سیلندرهای موتور است که در داخل آن پیستون ها بالا و پایین می روند و انرژی ایجاد می کنند. هرچه یک موتور سیلندرهای بیشتری داشته باشد، قدرت آن بیشتر است. موتورها معمولاً دارای چهار، شش یا هشت سیلندر هستند.

مخلوط سوخت و هوا دقیق به سیلندر تزریق می شود. جرقه مشتعل می شود و یک احتراق یا انفجار کوچک ایجاد می کند که پیستون را به ترتیب در داخل هر سیلندر پایین می آورد.

این اتفاق در هر سیلندر تنها در لحظاتی از هم در یک زمان دقیق رخ می دهد. انرژی حاصل از احتراق از طریق میل لنگ به چرخ ها منتقل می شود که خودرو را به جلو می راند.

کل فرآیند به دقت دقیقی نیاز دارد تا موتور به درستی کار کند. حتی تنها یک انحراف جزئی در هر یک از اجزاء بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد.

آتش‌سوزی زمانی اتفاق می‌افتد که هر یک از سه جزء – سوخت، اکسیژن یا جرقه در زمان مناسب کار نکند. برای مثال، اگر نسبت هوا به سوخت نادرست باشد، ممکن است مخلوط اصلاً نسوزد یا زودتر منفجر شود.

اشتباه در موتور
شلیک نادرست زمانی اتفاق می افتد که سوخت، اکسیژن یا جرقه در زمان مناسب کار نمی کند. 

جدا از چنین زمان‌بندی نادرستی، مشکل می‌تواند مربوط به اجزای مکانیکی سیستم مانند خود سیلندر باشد.

احتراق ناقص به این معنی نیست که ماشین شما لزوماً کار نمی کند و اگر فقط یک سیلندر در حال سوختن ناقص باشد، بقیه می توانند به طور معمول به کار خود ادامه دهند. با این حال، شما متوجه یک رکود قطعی در نحوه کار موتور خود خواهید شد.

رایج ترین علائم آتش سوزی موتور 

 

از دست دادن قدرت

ممکن است از دست دادن قدرت محسوس ناشی از وسیله نقلیه ای که ممکن است با سیلندرهای کمتر از حد معمول کار کند، رخ دهد. یکی دیگر از علائم این است که وقتی پدال گاز را فشار می دهید، تردید کوتاهی در تحویل نیرو وجود دارد.

صداهای موتور

یکی از رایج ترین علائم خاموش شدن موتور، صدای بسیار قابل توجهی است که از موتور شما می آید. اگر با صداهای معمولی خودرو آشنا باشید، متوجه خواهید شد که صدای غیرعادی رخ می دهد.

در هنگام شلیک ناقص، موتور صدایی ناگهانی تولید می کند که می تواند به صورت ترکیدن، عطسه یا شلیک معکوس توصیف شود.

برگشت سوخت زمانی اتفاق می افتد که سوخت نسوخته از سیلندر در حرکت اگزوز خارج می شود، سپس توسط جرقه سیلندر بعدی در سیستم مشتعل می شود و با صدای بلند از سیستم اگزوز منفجر می شود.

در غیر این صورت، اگر یک سیلندر اصلاً کار نکند، ممکن است متوجه تغییر کلی صدای موتور شوید، زیرا یک خودروی چهار سیلندر اکنون فقط سه سیلندر در حال کار خواهد داشت.

علائم روشن نشدن موتور
برخی از نشانه های اشتباه وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

بوی غیر معمول

دیواره های سیلندر آسیب دیده گاهی می تواند باعث نشت مایعات شود که منجر به بوی گاز عمدتاً با رنگ روغن یا خنک کننده می شود.

بوی مایع خنک کننده سوخته کمی “شیرین” خواهد بود. شناسایی این یکی سخت تر است، زیرا انواع مختلف اشتباهات می تواند منجر به نشت های مختلفی شود که منجر به بوهای متفاوت می شود.

اگزوز غیر معمول

هنگامی که سوخت نادرست موتور باعث می شود سوخت به درستی نسوزد یا به درستی مخلوط نشود، متوجه دود بیش از حد اگزوز خواهید شد.

این همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که نشت داشته باشید که باعث مشکلات تراکم می شود که منجر به مخلوط شدن مایع خنک کننده یا روغن در واکنش احتراق می شود.

هر چیزی در محفظه احتراق که هوا یا بنزین نباشد بر توانایی وسیله نقلیه برای سوزاندن مخلوط همانطور که در نظر گرفته شده است تأثیر می گذارد.

اگر در هنگام احتراق روغن سوزانده شود، اگزوز شما ممکن است به طور غیرعادی ضخیم یا گاهی اوقات آبی رنگ باشد. اگزوز تیره و دوده ای می تواند نشان دهنده ترکیب غنی هوا و سوخت یا تجمع کربن باشد.

توقف موتور

آتش‌سوزی‌های ناقص گاهی اوقات می‌توانند باعث ایجاد مشکل در راه‌اندازی خودرو یا از کار افتادن موتور در هنگام توقف شود. توقف اغلب در حالت بیکار، اما احتمالاً حتی در حین رانندگی اتفاق می افتد، که به ویژه خطرناک است.

ادامه مطلب
آنچه در مورد ایمنی صندلی اتومبیل لازم است بدانید

زمانی که موتور را با بار لوازم جانبی بالا تحت فشار قرار می‌دهید، مانند زمانی که پشت چراغ توقف با تهویه مطبوع، چراغ‌های جلو و رادیو روشن هستید، احتمال خاموش شدن موتور بیشتر می‌شود.

آتش‌سوزی‌های ناقص گاهی اوقات می‌توانند باعث ایجاد مشکل در راه‌اندازی خودرو یا از کار افتادن موتور در هنگام توقف شود. 

راف راید

اکنون خودروها با کمک فنرها و فناوری‌های دیگری عرضه می‌شوند که به منظور به حداقل رساندن احساس ضربه‌ها در جاده یا غرغر کردن در موتور هستند. یکی از علائم رایج خاموشی موتور ، حتی زمانی که تنها یک سیلندر در حال سوختن ناقص است، لرزش محسوسی در رانندگی است.

ارتعاش بیش از حد در حین کارکرد وسیله نقلیه امری رایج است به خصوص اگر ایراد نادرست ناشی از یک مشکل مکانیکی باشد. شدت بسته به RPM متفاوت است و اغلب در حالت بیکار بدتر است.

شتاب خشن

اگر خودروی شما در هنگام شتاب گیری تکان می‌خورد اما در هنگام دور آرام تکان نمی‌خورد، احتمالاً با آتش سوزی ناقص موتور روبرو هستید. شتاب به موتور فشار وارد می‌کند و موتوری که کار نمی‌کند برای انجام آن کار مشکل دارد زیرا در شرایط بهینه کار نمی‌کند.

شتاب ضعیف

شما می توانید همزمان شتاب خشن و شتاب ضعیف را با آتش سوزی موتور تجربه کنید.

هنگامی که نسبت هوا و سوخت در نتیجه چیزی مانند سنسور O2 معیوب منحرف می شود، ممکن است مخلوط بیش از حد سوخت یا کم مصرف باشد. در برخی مدل‌ها، این امر چیزی به نام «حالت لنگی» را راه‌اندازی می‌کند.

این یک ویژگی ایمنی است که شما را با خیال راحت از جاده خارج می کند، وقتی مشکلی در موتور وجود دارد، و این شتاب را به شدت محدود می کند. رفتن خودرو به حالت لنگی نیز یکی از علائم رایج بالا رفتن موتور است.

علائم شلیک ناقص سیلندر
شما می توانید شتاب خشن و شتاب ضعیف را همزمان با یک اشتباه موتور تجربه کنید. 

 

چراغ موتور را بررسی کنید

این یک نشانگر نسبتاً مبهم از اشتباه است، با این حال، توجه داشته باشید که چراغ Check Engine با روشن و خاموش شدن موتور شما روشن و خاموش می شود. این یکی از معدود مشکلات موتور است که این کار را انجام می دهد زیرا دیگران معمولاً باعث روشن شدن و روشن ماندن چراغ می شوند.

علت آتش‌سوزی در خودروها چیست؟

چه عواملی باعث می شود یک خودرو روشن نشود؟ یک موتور برای روشن کردن سیلندر به سه چیز بستگی دارد: مقدار سوخت کافی، اکسیژن برای سوزاندن سوخت و جرقه برای احتراق. ناکافی بودن یا نبود هر یک از این عناصر باعث آتش سوزی ناقص موتور می شود.

برخی از دلایل احتمالی دیگر می تواند نشت خلاء، زمان اشتعال نادرست و فرسوده شدن فنر سوپاپ باشد.  بیایید برخی از علائم خاموشی موتور و علل آنها را مورد بحث قرار دهیم!

1. سیستم جرقه زنی

قطعات احتراق از جمله شمع ها، سیم های جرقه زنی و بسته های کویل به مرور زمان فرسوده یا خورده می شوند. طول عمر مشخصی دارند و پس از آن باید تعویض شوند.

زمانی که یک یا دو تا از این قطعات شروع به فرسودگی می کنند، زمانی پیش می آید که شمع ها برق کافی برای ایجاد جرقه دریافت نمی کنند.

علل خرابی موتور
شمع های فرسوده می تواند مقصر باشد. 

 

این به صورت اشتباهات متناوب کوتاه شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. با این حال، اکثر موارد موجود در سیستم جرقه زنی ارزان هستند و به راحتی قابل تعمیر هستند.

2. اجزای سیستم سوخت را بررسی کنید

اگر مشکل مربوط به سیستم جرقه زنی نیست، قطعات موجود در سیستم سوخت همان چیزی است که در مرحله بعد باید بررسی کنید.

این قطعات نیز فرسوده می شوند، هرچند با سرعت کمتری. گرفتگی فیلتر بنزین، کثیف بودن انژکتورهای سوخت و خرابی سنسور جریان هوا یا پمپ بنزین را بررسی کنید. شیر EGR همچنین می تواند برای تمیز نکردن آن برای مدت طولانی بچسبد.

اگر اینطور باشد، هدر رفت اگزوز به منیفولد ورودی می‌رود و باعث ایجاد آتش‌سوزی ناقص موتور می‌شود . بسیاری از مشکلات را می توان با تمیز کردن یا تعویض قسمت مشکل دار حل کرد.

3. دیواره های سیلندر آسیب دیده

موتوری که کار نمی کند صداهای ترکیدن یا عطسه ایجاد می کند. گاهی اوقات بوی مشخصی نیز وجود دارد که ترکیبی از بنزین، خنک کننده و بخار است.

چنین بوی قوی یک علامت هشدار دهنده است که دیواره سیلندر آسیب دیده را نشان می دهد. شما باید خودرو را نزد مکانیک ببرید تا در اسرع وقت موتور را بررسی کند.

علل خرابی در موتور
اگر مشکل برطرف نشد ماشین را نزد مکانیک ببرید. 

آیا رانندگی در هنگام خاموش شدن موتور ایمن است؟

معمولاً وسیله نقلیه می تواند با آتش سوزی ناقص در یک سیلندر به کار خود ادامه دهد، زیرا بقیه خودرو را در حرکت نگه می دارند. با این حال، به طور معمول اجرا نمی شود و ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.

نادیده گرفتن مشکل برای مدت طولانی می تواند به قطعات موتور مانند مبدل کاتالیزوری و سنسور اکسیژن آسیب برساند.

همچنین به نگرانی ایمنی زمانی که خودرو قطع می شود و در وسط یک جاده شلوغ توقف می کند، فکر کنید. موتور ناقص نیز باعث افزایش آلاینده ها و کاهش راندمان سوخت می شود.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو