صدای خراش هنگام چرخش: علل و راه حل های احتمالی

ماشین‌ها زبان خودشان را دارند و درست مثل بچه‌ای که گریه می‌کند تا به شما بگوید پوشک نیاز به تعویض دارد، ماشین هر زمان که مشکلی در بدنه بزرگش وجود داشته باشد سیگنال‌های زیادی می‌دهد. یکی از انواع سیگنال های قابل توجه، صداهای عجیب و غریب است، مانند صدای خراش در هنگام چرخاندن فرمان. فرمان می تواند 10 نوع صدای عجیب و غریب تولید کند که هر کدام به مشکلی در خود یا جای دیگر اشاره می کند. خوشبختانه این مشکل به راحتی قابل حل است. در ادامه بخوانید تا بدانید خودروی شما چه چیزی می خواهد به شما بگوید و چگونه آن را به بهترین حالت خود بازگردانید.

امداد خودرو آقای امداد در این شرایط با نیروهائی کاربلد و تجهیزات و امکانات کامل آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

صدای سنگ زنی هنگام چرخش: علل احتمالی 

پس از مشورت با چندین متخصص مکانیک در مورد دلایل اصلی ایجاد صدا در ماشین، متوجه خواهید شد که هر مدل ماشینی مشکل منحصر به فرد خود را دارد .

با توجه به اینکه هر مدل خودرو منحصر به فرد است و مشکل نیز وجود دارد، تضمین علت مطلق خودرو دشوار است. اما، در اینجا لیستی از سه علت اصلی که باعث ایجاد صداهای ساییدن می شود، آورده شده است.

1. یاتاقان چرخ ضعیف

اگر در حال رانندگی با ماشین خود هستید و هنگام چرخش صدا ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد که صدای ساییدن دارد، یاتاقان‌های ضعیف چرخ‌ها می‌تواند دلیل آن باشد. بلبرینگ ها مانند یک بافر بین محور و چرخ عمل می کنند.

به همین دلیل از اصطکاک بین دو قسمت متحرک جلوگیری می کنند. بنابراین، یاتاقان‌های فرسوده چرخ‌ها منجر به اصطکاک می‌شوند که باعث می‌شود هنگام چرخش با خم شدن خودرو، صدای ساییدگی ایجاد شود.

وقتی خودرو شتاب می گیرد همان صدا ادامه دارد. بنابراین، راه برای جلوگیری از سر و صدا ساده است – یاتاقان ها را تغییر دهید.

 

2. مشکلات مربوط به CV 

این یک واقعیت کمتر شناخته شده است که مشکلات در مفصل CV ممکن است باعث ایجاد صدای خراش در هنگام چرخش شود . اتصال CV بخشی از محور محرک است که در هنگام چرخش نقش کلیدی دارد.

مشکل در مفصل CV می تواند عمده یا جزئی باشد، اما تنها چیزی که نیاز دارید این است که محور را بررسی کنید تا در اسرع وقت مشکل را پیدا کنید.

3. مسئله ترمزها

ماشین سنگ زنی هنگام چرخش
درک صدای ساییدن هنگام چرخش به شما کمک می کند تا دلایل درست را شناسایی کنید.

یکی دیگر از منابع مهم صدای ساییدن عجیب می تواند مشکل در مجموعه ترمز باشد. مسائل کلیدی شل بودن سپر ترمز، فرسوده بودن کالیپر ترمز و لنت ها یا ناهماهنگی روتور است. در هر صورت بهترین راه این است که کل سیستم ترمز را بررسی کنید.

سر و صدای هر قسمت نشان دهنده اصطکاک است که هر خودرو را از هم جدا می کند. از این رو ضروری است که در اسرع وقت مشکل را حل کنیم.

صدای سنگ زنی هنگام چرخش: 10 نوع قابل توجه 

در زیر 10 نوع صدای ساییدن وجود دارد که می توانید هنگام چرخش با آنها روبرو شوید.

1. به نظر می رسد که باد سوت می کشد

هنگامی که ماشین را روشن می کنید و صدای وزش باد از موتور را می شنوید، ممکن است سیستم خنک کننده موتور یا لوله خلاء موتور نشتی داشته باشد. این پدیده می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و مصرف سوخت خودرو شود.

2. به نظر می رسد مانند برخورد فلز

وقتی رانندگی می کنید و هیچ برخوردی ندارید، ماشین از چاله ها عبور نمی کند بلکه صدایی مانند برخورد صفحه فلزی به هم می شنود، یعنی در برخی قسمت ها ماشین دچار مشکل می شود.

این ممکن است به دلیل خرابی مفاصل، فرسودگی و پارگی فرمان، یا مشکلات شاسی یا سیستم تعلیق باشد . علاوه بر این، خروجی مایع نیز یکی از عوامل ایجاد این صدا است.

3. صدای جیغ حیوانات

در یک روز عادی و ماشین را سر کار می‌آورید و وقتی استارت می‌زنید، ناگهان صدای “ترسناک” را می‌شنوید که برخی از حیوانات هنگام سوراخ شدن صدا می‌زنند، ممکن است به دلیل فرسوده شدن بند لاستیکی یا عدم اطمینان از تنش باشد.

هزینه “خاموش کردن” این صدای موتور بسیار ارزان است، بنابراین در بیرون آوردن ماشین برای تعمیر تردید نکنید.

برخی از انواع صداهای ساییدن ممکن است هنگام چرخش بشنوید.

4. صداهایی مانند خش خش یا ناله از گلو

این نشانه ای از بروز مشکل در سیستم ترمز خودرو است. انواع بسیاری از ترمزها از صفحات فلزی کوچکی که به روتور مالیده شده اند، ساخته شده اند.

هنگامی که صفحات فلزی تا حدی فرسوده می شوند، اصطکاک سیستم ترمز روی روتور باعث ایجاد صدای عجیبی می شود.

5. صداها را تکرار کنید

آیا خودروی شما مجهز به سیستم دیفرانسیل جلو است و هنگام حرکت با سرعت کم، صدای جغجغه های تکراری از خود ساطع می کند؟ این یک علامت هشدار دهنده از مشکلاتی است که در کوپلینگ گیربکس رخ می دهد.

اگر صدا از عقب ماشین می آید، ممکن است به این دلیل باشد که عقب ماشین مشکل دارد.

6. به نظر می رسد مانند غرغر یا ناله

اگر صدای ماشین شبیه غرش شیر باشد، احتمالاً فرمان برقی مشکل دارد. مدل‌های جدید از جمله کامیون‌ها و خودروها به نیروی الکتریکی فرمان مجهز شده‌اند تا مانند گذشته جایگزین سیستم کمکی هیدرولیک شوند.

با این حال، تنها پس از چند سال استفاده، این سیستم قدرت شروع به نشان دادن علائم رکود می کند. هنگامی که این صداها را تشخیص می دهد، بهتر است ماشین خود را برای تعمیر و نگهداری ببرید، اگر بیش از حد طول بکشد، چرخاندن فرمان دشوار خواهد بود و باعث ایجاد خطر می شود.

صدای ساییدن فقط هنگام گردش به چپ
هنگام چرخاندن ماشین شما صدای غرغر یا ناله می آید.

7. به نظر می رسد که چکش از زیر سر ماشین کوبیده شده است

این نشانه آن است که سیستم جرقه زنی دارای ناهنجاری هایی است، احتمالاً احتراق زودهنگام. این پدیده معمولاً با شتاب دادن یا راه اندازی موتور رخ می دهد. بسیار مضر است زیرا می تواند به سیستم پیستون آسیب برساند.

برای غلبه بر این مشکل، می‌توانید از بنزین با اکتان بالاتر استفاده کنید که به تأخیر در زمان اشتعال و فرآیند غیر کربناته شدن در محفظه احتراق کمک می‌کند.

8. به صدا در می آید

هنگامی که موتور یک “کک” مانند ضربه در از خود ساطع می کند، ممکن است سیستمی برای بالا بردن پمپ های سوخت باشد که نمی توانند سوخت را فشار دهند یا دریچه های پمپ دارای شکاف هایی هستند که باید تنظیم شوند.

9. صدای ترش از گیربکس می آید

آیا وسیله نقلیه شما به گیربکس مجهز شده است ، وقتی که در حالی که گیربکس هنوز فعال است صدای خس خس شروع می شود؟ این می تواند نشانه ای از بسیاری از مشکلات مختلف باشد: ممکن است به این دلیل باشد که کلاچ مشکل دارد.

ادامه مطلب
امداد خودرو مزدا سیار شامل مکانیک سیار و یدک کش آقای امداد
صدای ترش از ماشین
صدای ترش از گیربکس می آید. 

10. به نظر می رسد که کودک گریه می کند

اگر خودروی شما از سیستم دیفرانسیل عقب استفاده می کند و هنگام شتاب گیری یا کاهش سرعت، این صدا را از پشت منتشر می کند، دنده ها فرسوده شده یا یاتاقان ها آسیب دیده اند.

راه حل هایی برای صدای سنگ زنی هنگام چرخش

1. روش جلوگیری از نویز در منبع

روش جلوگیری از نویز در منبع اولین راه حل برای ساییدن صدا در هنگام چرخش است که شامل جداسازی آن قبل از ورود به کابین و کاهش فرکانس نوسان است.

گفته می شود که عایق صدا در منبع موثرترین روش است. با این حال، همیشه امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، لاستیک ها هنگام سوار شدن در جاده های ناهموار ناراحت کننده هستند.

لاستیک های مختلف سطح صدای متفاوتی خواهند داشت. بنابراین، همان ماشین، اما صدای لاستیک از لاستیک بیشتر است. تقریباً همه تولید کنندگان صدا را روی لاستیک های خود ایجاد می کنند.

2. استفاده از مواد عایق صدا

این روش به عنوان عایق صدا نیز شناخته می شود و عمدتاً بر روی قطعات فلزی انجام می شود. اگر ماشین هنگام چرخش صدای ساییدن می دهد ، باید از این روش استفاده کنید.

لاستیک بین سیستم تعلیق و بدنه خودرو می تواند از ایجاد صدا جلوگیری کند. پلاستیک بین دو قسمت فلزی نیز عملکرد کاهش صدا را انجام می دهد.

اپراتورها اغلب از این روش برای نوسان کردن موتور بدون ورود به کابین استفاده می کنند. افزودن اسفنج به محور فلزی نه تنها استحکام ساختاری را افزایش می دهد و از لرزش مواد جلوگیری می کند.

صفحه فلزی روی بدنه با چسباندن ماتیز یا پانل های عایق صوتی انعطاف پذیر داخل آن ضعیف می شود. برای بهینه سازی عایق صدا، مهندسان می توانند از مجموعه بزرگی از بلندگوهای داخلی استفاده کنند.

ماشین هنگام چرخاندن چرخ صدا ایجاد می کند
مواد عایق صدا برای اتومبیل. 

آنها صدا را در سطوح مختلف تغییر می دهند. هنگامی که تایر می لرزد، یک اسکنر لیزری تعیین می کند که کدام موقعیت بیشترین ارتعاش را دارد. مهندسان فقط باید مواد عایق صدا را به منطقه اضافه کنند.

استفاده از عایق صدا ساده است، اما وزن خودرو افزایش یافته و مصرف سوخت را افزایش می دهد. بنابراین، میزان اضافه کردن باید به دقت محاسبه شود تا هر دو مورد نیاز به بهترین شکل محقق شود.

3. فرکانس منفی را تغییر دهید

تغییر فرکانس منفی سومین راهی است که حامل ها به خصوص برای کابینت ها استفاده می کنند. گوش انسان اغلب صداهای خیلی بلند یا خیلی پایین را نمی شنود. بنابراین فرکانس منفی این دو می تواند باعث شود مسافران چیزی نشنوند.

روش مورد استفاده برای افزایش سختی یا افزایش وزن تجهیزات می باشد. سپس فرکانس نوسان تغییر خواهد کرد.

سوالات متداول (سؤالات متداول)

علاوه بر تمام اطلاعات در مورد صدای ساییدن هنگام چرخش در بالا، ما همچنین برخی از سوالات متداول در مورد این وضعیت را جمع آوری می کنیم تا روشن شود.

همه سؤالات فقط بر یک چیز تمرکز می کنند: ماشین آنها هنگام چرخش خرد می شود و آنها می خواهند هر راه حلی برای حل مشکل بپرسند.

1. “بچه ها می توانید من را در مورد این مشکل راهنمایی کنید؟”

“در ماشین من صبح هنگام استارت زدن موتور اغلب بسیار پر سر و صدا است و لرزش ملایمی دارد. من اغلب مجبورم برای مدت طولانی کار کنم تا موتور به اندازه کافی داغ شود تا این پدیده کاهش یابد.

البته میفهمم موقع استارت زدن موتور گاز جبران میشه پس یه ذره تندتر میچرخه ولی مشکل اینجاست که ماشین سر و صدا داره و لرزش غیر عادی داره، کنار ایستادن و گوش دادن به نرده تقریبا مثل نشستن توی هواپیماه. 

بعضی ها به من گفتند سه پایه را عوض کن، اما وقتی آن را داخل شرکت و همچنین گاراژ گذاشتم، همه جواب دادند که سه پایه ستاره دار نیست.

آیا تا به حال کسی مثل من در این شرایط قرار گرفته است؟ و اگر چنین است، چگونه آن را مدیریت می کنید؟ 

بنابراین در اینجا چند پاسخ وجود دارد که می تواند با این سؤال مرتبط باشد. پس از مشکل شرح داده شده، حدس می زنیم خودروی شما دارای برخی از مشکلات برجسته است:

  • یک شکاف در اندازه سوپاپ وجود داشت
  • روان کننده سوپاپ با مشکل مواجه می شود که ممکن است به دلیل باریک شدن روغن، ضعیف بودن پمپ روغن یا متراکم شدن بیش از حد روغن باشد.
  • می تواند در اثر اشتعال یا گاز یا باد ایجاد شود که یکی از دلایل این حالت است. به دستگاه گرد خود نگاهی بیندازید که آیا ثابت است یا خیر.
  • پاهای لاستیکی ممکن است کهنه شوند و در حالی که دستگاه سرد است، قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهند، اما شکسته یا تغییر شکل ندهند.
سر و صدا هنگام رانندگی
مشکل داشتن سر و صدا هنگام رانندگی یا چرخش برای رانندگان غیر معمول نیست.

سریعترین راه بررسی سطح روغن و ویسکوزیته روغن دستگاه است. هرچه سریعتر تغییر کنید، کمتر با این مشکل مواجه می شوید.

همچنین در گاراژ، از مکانیک می خواهید که درب شیر چک را باز کند، سپس دستگاه را روشن کنید تا روغن روی ساقه را بررسی کند. تعویض روغن مناسب دستگاه ضروری است.

ماشین شما یک ماشین پیچیده با قطعات بی شماری است که در هماهنگی کامل کار می کنند. حتی یک آسیب کوچک در جایی می تواند تا حد زیادی بر نحوه کارکرد خودرو یا اصلاً کارکرد آن تأثیر بگذارد. هنگامی که هر گونه ناهنجاری را تشخیص دادید، مانند صدای ساییدن هنگام چرخش، فوراً عیب یابی کنید.

2. یاتاقان های چرخ وقتی شروع به ایجاد صدا می کنند چقدر می توانند دوام بیاورند؟

اگر نشانگر خرابی بلبرینگ چرخ را کشف کردید ، بیش از 500 کیلومتر با آن رانندگی نکنید. یاتاقان های چرخ آسیب دیده رانندگی را دشوارتر می کند. با این حال، با یک بلبرینگ چرخ با کیفیت بالا، می توانید 1000 کیلومتر اضافی را رانندگی کنید.

3. اگر ماشین من هنگام گردش به راست صدا بدهد اما به چپ نپیچد چه اتفاقی می افتد؟

اگر خودروی شما هنگام گردش به راست صدا تولید می‌کند، اما در هنگام گردش به چپ صدا تولید نمی‌کند، به احتمال زیاد مشکل از سیستم فرمان است، مانند فرسوده بودن مهاربند یا شکستگی قفسه و پینیون یا چیز دیگری.

همچنین می تواند به دلیل مشکلات سیستم تعلیق، مانند شکستگی، شل یا فرسودگی پایه ها و کمک فنرها باشد.

نتیجه 

“یک اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد.” – بنجامین فرانکلین. بهترین راه برای اطمینان از اینکه متوجه نخواهید شد که سر یک ماشین شکست خورده در کنار جاده سر و صدا کنید، این است که مطمئن شوید وسیله نقلیه مورد علاقه شما عشق و مراقبتی را که شایسته آن است دریافت می کند.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو