انواع روغن در خودرو، وظیفه و زمان تعویض آنها

به طور کلی خودرو برای حرکت کردن نیاز به چهار نوع روغن در خود دارد که باید به صورت دوره‌ای بررسی شوند تا خودرو با آسیب و نقص فنی مواجه نشود. این روغن‌ها عبارت‌اند:

  • روغن موتور
  • روغن ترمز
  • روغن هیدرولیک
  • روغن گیربکس

روغن موتور

وظیفه روغن موتور در خودرو

مهم ترین وظیفه روغن موتور در خودرو، روان کار کردن قطعات متحرک موتور است. این روغن بر پایه نفت خام تشکیل شده و پس از گذراندن فرآیندهای پیچیده برای مصرف نهایی آماده استفاده خواهد شد. این روغن به همراه موادی همچون مواد ضد جوش، ضد زنگ، ضد اکسید، ضد کف و مواد پایین آورنده نقطه ریزش توسط شرکت های تولیدکننده عرضه می‌شود. به طور کلی روغن موتور را می‌توان به سه دسته مینرال، سنتیک و نیمه سنتیک تقسیم کرد که مینرال ساده ترین نوع موتور خودرو و سنیک و نیمه سنیتک روغن موتورهای پیشرفته هستند. روغن موتور در کنار روان کاری خودرو، وظایفی همچون خنک کردن قطعات داخلی موتور، تمیزکاری، ضربه گیری و جلوگیری از زنگ زدگی را نیز دارد.

اگر می خواید روغن موتور خودروی خود را در محل تعویض کنید فقط کافیت با آقای امداد تماس بگرید.

تلفن تماس: 02148287

وظیفه روغن موتور در خودرو

طرز عملکرد روغن موتور به این صورت است که به بدنه و فضای داخلی خودرو نفوذ کرده و از قطعات داخلی خودرو مراقبت می‌کند. قطعات موتور در احتراق و برخورد با یکدیگر و گذشت زمان، ذرات معلق را جذب کرده و آلوده می‌شوند که روغن موتور می‌تواند آن‌ها را به راحتی تمیز نماید. علاوه بر این، روغن موتور به دلیل داشتن مواد ضد اکسید، از زنگ زدگی قطعات نیز جلوگیری می‌کند.

 

زمان تعویض روغن موتور

برای تعویض روغن موتور خود، همواره به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید، چرا که هر یک از سازندگان و تولیدکنندگان خودرو دستورالعمل خاص و متفاوتی را برای تعویض روغن موتور هر یک از محصولات خود و حتی محصولات یک رده ارائه می‌دهند. با این حال به طور معمول سازندگان خودرو ها پیشنهاد می‌دهند که تعویض روغن موتور را پس از هر 12 هزار کیلومتر راه رفتن انجام گیرد. شما می توانید پیش از 12 هزار کیلومتر نیز روغن موتور را تعویض کنید اما در صورتی که یک سال از آخرین هنگامی که روغن را تعویض کرده اید، گذشته باشد.

علاوه بر این توجه داشته باشید که این مقدار از زمان مربوط به شرایط عادی و کاملاً طبیعی است. به عنوان مثال در صورتی که خودرو شما در مکان های سخت کار می‌کند و یا مدت زمان زیادی را در حال کار کردن است، مطمئنا شرایط به نحو دیگری رقم خواهد خورد و بدون شک باید در زمان سریع‌تری اقدام به تعویض روغن موتور خودروی خود نمایید.

روغن موتور نیز به مانند تمام اقلام مصرفی تاریخ انقضا دارند و پس از گذشت مدت زمانی، خاصیت اولیه خود را از دست داده و نمی‌توانند به مانند اوایل کار خود عملکرد مطلوبی را ارائه دهند. عدم عملکرد مطلوب روغن موتور موجب عملکرد ناقص و ضعیف موتور نیز خواهد شد و حتی ممکن است آسیب هایی را به آن وارد کند که در طی زمان قابل جبران نباشد.

یکی از موارد بسیار مهم در نگهداری از روغن خودرو کنترل منظم و روزانه آن است. شما باید هر روز یا یک روز در میان با استفاده از میله تراز روغن موتور خودروی خود را بررسی کنید. در این بررسی میزان روغن موتور و رنگ آن را چک کرده و در صورتی که رنگ روغن موتور تغییر کرده بود باید اقدام به تعویض روغن نمایید.

آقای امداد دارای واحدهای امدادرسانی مختلفی در سطح شهر تهران است که متناسب با موقعیت شما خدمات امدادی را در اختیارتان قرار می‌دهند. یکی از این واحدهای امدادی امداد خودرو ملارد آقای امداد است که می‌تواند خدماتی چون تعویض روغن، یدک کش کردن خودرو، تعویض دینام و… را در کسری از ثانیه در کمترین زمان ممکن در اختیار شما قرار دهد.

 

اهمیت زمان در تعویض روغن موتور

همان‌طور که مشاهده کردید در کنار عامل مسافت طی شده، عامل زمان نیز برای تعویض روغن موتور اهمیت دارد و دلیل آن نیز این است که با گذر زمان روغن شروع به از دست دادن خواص اصلی خود می کند. به عبارت دیگر هر چه که از عمر روغن موتور بگذرد، از میزان گرانروی یا ویسکوزیته آن کم شده و چسبناک تر خواهد شد و همین امر سبب عدم حرکت راحت اجزای موتور می‌شود.

اهمیت زمان در تعویض روغن موتور

از این رو امروزه در ترکیب و ساخت روغن موتور از مواد مصنوعی استفاده می‌شود تا بتوانند خواص روغن را تا حد ممکن به تأخیر بیاندازند و شما بتوانید در بازی زمانی بیشتری از آن استفاده نمایید. با این وجود لازم است که حتما یک بازه زمانی برای تعویض روغن موتور خودرو خود در نظر داشته باشید.

اگر نیاز امداد خودرو در تهران دارید می توانید به صورت 24 ساعته با آقای امداد تماس بگرید.

 

روغن گیربکس

وظیفه روغن گیربکس در خودرو

روغن گیربکس یا روغن واسکازین یا روغن جعبه دنده در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن حاوی موادی است که به خوبی از چرخ دنده ها محافظت می‌کنند. مهم ترین خاصیت این روغن سازگاری بالا با فلزات جعبه دنده و همچنین گرانروی بالای آن است که گزینه مناسبی برای گیربکس به شمار می‌رود.

وظیفه روغن گیربکس در خودرو

این روغن از میزان غلظت بیشتری نسبت به روغن موتور برخوردار است و برای روانکاری انواع جعبه دنده اعم از دستی یا اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

نوع گیربکس و دستی و اتوماتیک بودن آن نقش بسیار زیادی در تعیین زمان تعویض روغن آن است. در واقع زمانی که گیربکس خودروی شما دستی باشد، همه چیز به دیسک و کلاچ آن بستگی دارد. بسیاری از تعویض روغنی ها و مکانیکی ها توصیه می کنند تا زمانی که دیسک و صفحه کلاچ خود را برای انجام تعمیر به تعمیرگاه می برید، روغن گیربکس را نیز در همان زمان تعویض نمایید.

به طور کلی عمر روغن گیربکس با عمر مفید دیسک و صفحه کلاچ نسبت مستقیمی دارد. دیسک و صفحه کلاچ به طور کلی حدوداً ۶۵ الی ۸۰ هزار کیلومتر عمر مفید دارند. از این رو در صورتی که خودروی شما از آخرین باری که صفحه کلاچ دیسک خود را تعویض کرده اید، مقداری راه رفته است، باید اقدام به تعویض آن‌ها نموده و همراه با آن روغن گیربکس خود را نیز تعویض نمایید.

با این حال با مشاهده برخی از علائم و نشانه ها می توان متوجه شد که آیا روغن گیربکس نیاز به تعویض دارد یا نه. از این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر رنگ روغن گیربکس

هر زمانی که متوجه شدید که رنگ روغن گیربکس شما از حالت طبیعی خارج شده و یک رنگ غیر طبیعی به خود گرفته، باید اقدام به تعویض آن نمایید؛ چرا که کارآیی لازم و خواص خود را از دست داده است. این مورد در رابطه با هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک صدق می کند.

  • صداهای غیر طبیعی

از دیگر نشانه های مربوط به رسیدن زمان تعویض روغن گیربکس می توان به شنیدن صداهای غیر طبیعی در زمان تعویض دنده و یا سخت تعویض شدن آن اشاره کرد.

با توجه به این عوامل بهتر است تا در حالت عادی به طور معمول پس از پیمودن ۶۰ هزار کیلومتر با خودرو اقدام به تعویض روغن گیربکس آن نمایید، اما در صورتی‌که در طی سال یا مدت ۳۶ ماه نتوانستید ۶۰ هزار کیلومتر را بپیمایید بهتر است باز هم تعویض روغن آن را انجام دهید.

 

روغن ترمز

وظیفه روغن ترمز در خودرو

روغن ترمز یکی از روغن های مهم کاربردی در خودرو است و می‌تواند تحت دما و فشار بالا كار کرده و تمام بخش های سيستم ترمز خودرو را حرکت دهد. این روغن نقش بسیار مهمی در کنترل خودرو دارد و بدون این روغن، خودرو شما در زمان فشار پدال ترمز نخواهد توانست تا توقف کند.

ادامه مطلب
آیا می توان در تمام فصول با تایر مخصوص رانندگی در برف رانندگی کرد

وظیفه روغن ترمز در خودرو

روغن ترمز در حقیقت يک ماده‌ی غير قابل تراكم است و در درون لوله های سيستم ترمز خودرو جريان دارد و نيروی وارد شده بر روی پدال ترمز را به روتورهای ترمز ها در چهار چرخ خودرو انتقال می‌دهد. اين فشار به چرخ ها منتقل شده و در نتیجه موجب كاهش سرعت و توقف خودرو خواهد شد.

 

زمان تعویض روغن ترمز

با مشاهده برخی از نشانه ها و علائم می‌توان متوجه شد که زمان تعویض روغن ترمز فرا رسیده است. در ادامه به بررسی ۵ علامت از مهمترین این علائم می پردازیم:

  • مشکلات پدال

در صورتی که مشاهده کردید وارد کردن فشار بر روی پدال ترمز سخت شده است، این به این معناست که به احتمال زیاد روغن ترمز خودرو شما کاهش یافته و به مایعات بیشتری احتیاج دارید. البته این امکان نیز وجود دارد که روغن ترمز کیفیت خود را از دست داده و نیاز به جایگزین کردن داشته باشد.

  • روشن شدن چراغ ABS 

یکی از راحت ترین و مطمئن ترین راهکارها برای این‌که بدانید روغن ترمز خودرو شما احتیاج به تعویض دارد، آن است که چراغ ABS خودرو خود را روشن نمایید. اصطلاح ABS: مخفف Anti-Lock Braking System است در صورتی که نیاز به تعویض و افزودن روغن ترمز در خودرو باشد این چراغ روشن خواهد شد.

  • بویی سوزان

از دیگر نشانه‌های نیاز خودرو به تعویض روغن ترمز، استشمام بوی شیمیایی و سوزان پس از یک ترمز سخت است. این بو نشان دهنده گرم شدن بیش از حد ترمز ها و کلاچ می باشد. در صورتی که این اتفاق برایتان رخ داد، ابتدا اجازه دهید که ترمزها خنک شوند؛ چرا که در غیر این صورت روغن ترمز را گرم نگه داشته و باعث خرابی سیستم ترمز خود خواهید شد. همچنین دقت داشته باشید در صورتی که ورودی را مشاهده کرده و یا بوی عجیب دیگری را استشمام نمودید، این به این معناست که نه‌تنها باید روغن ترمز خودرو خود را تعویض کنید، بلکه باید یکی از بخش های آسیب دیده ترمز را نیز تعمیر و یا تعویض نمایید.

  • عدم عملکرد لنت‌های ترمز

توجه داشته باشید که مایعات خودرو در صورتی که کم و یا کثیف باشند، مطمئنا بر روی لنت‌های ترمز شما نیز تاثیر خواهند گذاشت و از این رو در صورتی‌که وسایل شما همانند گذشته کار نمی کنند و یا در هنگام ترمز گرفتن صدای جیر جیر می شنوید، زمان آن رسیده تا روغن ترمز خود را بررسی نمایید.

  • صداهای عجیب

در صورتی که روغن ترمز خودرو قدیمی شده و یا به اندازه کافی در اتومبیل خود ندارید، در این زمان ترمزهایتان موضوع را به شما یادآوری خواهند کرد که زمان تعویض روغن ترمز فرا رسیده است. یکی از این علائم ایجاد هر گونه صدا در هنگام ترمز کردن است که باید آن را به کارشناس و متخصص مربوطه نشان دهید.

شما می‌توانید در زمان نیاز به تعویض روغن ترمز خود، از خدمات حرفه‌ای تعویض روغن در محل آقای امداد در تمامی محله‌های شهر بزرگ تهران برخوردار شوید. امدادرسانان ما برای تعویض روغن خودرو شما به سرعت خود را در کمترین زمان ممکن به درب منزل یا محل کارتان خواهند رساند. شما می‌توانید برای استفاده از خدمات تعویض روغن در محل، از طریق شماره تماس و یا سایت و اپلیکیشن‌ آقای امداد درخواست خود را ارسال و ثبت نمایید. تیم تعویض روغن در محل آقای امداد همواره از روغن‌های اورجینال و فیلتر هوا و فیلتر روغن مرغوب مطابق با نوع خودروی شما استفاده استفاده خواهد کرد. هزینه این سرویس برای شما منصفانه و مطابق با تعرفه خدمات امداد آقای امداد در سال 1400 تعیین شده است.

 

روغن هیدرولیک

وظیفه روغن هیدرولیک در خودرو

یکی از مهم ترین روغن های موجود در خودرو، روغن هیدرولیک است و وظیفه روان کنندگی در قسمت فرمان خودرو و انتقال قدرت را دارد. علاوه بر این، این روغن باعث می‌شود تا فرمان بهتر حرکت نماید و قدرت حرکت را به فرمان خودرو و دیگر بخش های هیدرولیکی خودرو انتقال دهد. روغن هیدرولیک قطعات را به حرکت درآورده و حرکت آن‌ها را سرعت می‌بخشد و در واقع عامل قدرت‌ دهی به خودرو به حساب می‌آید.

وظیفه روغن هیدرولیک در خودرو

زمان تعویض روغن هیدرولیک

تعویض روغن هیدرولیک همانند تعویض دیگر روغن ها از کیلومتر کارکرد و یا زمان مشخصی برخوردار نیست. زمان تعویض روغن هیدرولیک به شرایط گوناگون کارکرد، تنوع تجهیزات و نوع کاری که روغن در سیستم انجام می دهید، وابسته است. برای تمامی روغن های هیدرولیک مورد استفاده در خودروهای مختلف،می‌توان زمان کارکرد مشخصی را تعریف و آن را مبنای کار سیستم قرار داد. بسیاری از کارشناسان خودرو و خودروسازان توصیه می کنند که بهتر است تا پس از پیمایش هر ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر نسبت به تعویض روغن هیدرولیک اقدام نمایید. با این حال خودرو در زمان نیاز به تعویض روغن هیدرولیک علائم و نشانه های خاصی را از خود نشان می‌دهد. از این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخصات ظاهری روغن هیدرولیک

یکی از نشانه های تشخیص زمان تعویض روغن هیدرولیک توجه به مشخصات ظاهری همچون تغییر گرانروی، بوی سوختگی و تغییر رنگ آن است. در زمان مشاهده هر یک از این علائم باید اقدام به تعویض روغن نمایید.

  • صدا در هنگام چرخاندن فرمان

یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص صحت عملکرد روغن هیدرولیک توجه به فرمان خودرو است. در صورتی که هنگام چرخاندن فرمان، صدای عجیبی به گوشتان رسید این صدا نشان از عملکرد نادرست روغن و اصطحکاک در سیستم فرمان آن می باشد و باید به سرعت اقدام به تعویض روغن هیدرولیک خودرویتان نمایید.

شما می توانید برای بررسی روغن هیدرولیک از طریق مخزن آب اقدام نمایید. به طور معمول مخزن روغن هیدرولیک به شکل یک استوانه شفاف است و در نزدیکی تسمه هیدرولیک خودرو نصب گردیده. همچنین این دارای کلاهک مخصوص با عبارتی شاخص می باشد با این حال ممکن است در برخی از خودروها مکان مخزن فرق کرده و یا به جای پلاستیک شفاف از فلز استفاده شده باشد.

در صورتی که در منطقه‌ی سعادت آباد ساکن هستید و نیاز به خدمات امدادی پیدا کرده‌اید، کافیست تا تنها با یک تماس از خدمات تیم امداد خودرو سعادت آباد، مکانیک سیار و یدک کش آقای امداد بهره‌مند شوید.

یکی از نکات بسیار مهمی که در زمان تعویض روغن هیدرولیک باید به آن توجه داشته باشید، این است که به هیچ عنوان روغن ‌های هیدرولیک مختلف را با یکدیگر مخلوط نکنید. در صورتی که خودروی شما دچار روغن ریزی شده، بهتر است تا از همان روغن استفاده کنید که پیش تر در سیستم فرمان خودرو خود استفاده می‌کردید.

 

زمان طلایی تعویض روغن خودرو

برای یافتن و پیدا کردن بهترین زمان تعویض روغن موتور خودروی خود، باید به دفترچه راهنمای کاربری آن مراجعه نمایید. چرا که خودروهای مختلف برای انجام خدمات مکانیکی و سرویس های خود با یکدیگر تفاوت دارند. به خصوص آن که با وجود پیشرفت های چشمگیر فناوری در سال های اخیر متخصصان در تلاش بودند تا زمان تعویض روغن خودرو را تا حد امکان طولانی‌تر کنند و میزان عملکرد و طول عمر آن را افزایش دهند.

زمان طلایی تعویض روغن خودرو

تیم امداد رسانی آقای امداد آماده است تا در هر زمانی از شبانه روز برای انجام خدمات تعویض روغن در محل، در منزل و یا محل مورد نظر شما حاضر شده و امکانات لازم را در اختیارتان قرار دهد. تیم تعویض روغن در محل آقای با استفاده از تجهیزات کاملی چون ساکشن روغن موتورساکشن روغن گیربکس اتوماتیک، گریس پمپ (پمپ گریس)، واسکازین پمپ (پمپ واسکازین) و… و با برخورداری از بهترین روغن‌های خودرو، متناسب با خودروی شما خدمات تعویض روغن در محل را در کمترین زمان ممکن در اختیارتان قرار می‌دهد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو