استارت خودرو چیست؟ دلایل خرابی

استارت خودرو در حقیقت یک موتور الکتریکی است و وظیفه تبدیل نیروی الکتریسیته به نیروی مکانیکی را دارد. در واقع زمانی که خودرو استارت می‌خورد، برق از باتری گرفته شده و با عبور از سیم پیچ در استارت، باعث می‌شود تا چرخ دنده های استارت بچرخند. در نهایت چرخ دنده های استارت با چرخ دنده های موتور خودرو درگیر شده و چرخش آن‌ها، خودرو را روشن خواهد کرد.
حداقل دور موتور برای راه‌اندازی خودرو، 100 دور بر دقیقه است و این وظيفه استارت است تا خودرو را برای رسیدن به این میزان دور موتور آماده نماید. هنگامی که استارت با مشکل مواجه می‌شود، دور موتور به حد لازم نرسیده و در نتیجه خودرو روشن نخواهد شد.

اگر نیاز به امداد خودرو تهران در هر ساعت شبانه روز داشتید فقط کافیست با آقای امداد تماس بگیرید.

عوامل و دلایل خرابی استارت خودرو

موارد متعددی می‌توانند منجر به خرابی استارت و یا از کار افتادن آن شوند. از جمله عواملی که می‌تواند منجر به خرابی استارت شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی اتومات استارت
  • قطعی در اتصالات باتری به استارت
  • گیر کردن زغال های استارت بر اثر کثیفی
  • تمام شدن زغال های استارت
  • گیر کردن بازوی اجرایی استارت
  • اتصال قطب های مثبت و منفی استارت
  • خرابی موتور استارت
  • شکستگی و خرابی چرخ دنده های استارت

استارت خودرو چیست ؟ + 9 جزء اصلی استارت و علائم خرابی استارت

بخش‌های اصلی استارت خودرو

هر یک از اجزا و بخش‌های استارت خودرو وظیفه‌ی مختص به خود را دارند و وجود هر گونه خرابی یا مشکل در یکی از اجزا سبب عملکرد ناقص دیگر بخش‌ها شده و در نهایت منجر به خرابی استارت خودرو و روشن نشدن خودرو خواهد شد. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

بالشتک‌
بالشکت ها قطعاتی از جنس فولاد هستند که در درون پوسته استارت نصب شده و میدان مغناطیسی در اطراف آن‌ها ایجاد می‌شود. در هر استارت چهار بالشتک وجود دارد.

اتوماتیک استارت
این بخش جریان الکتریسیته را به سیم پیچ بالشتک انتقال می‌دهد.

پوسته استارت
این جزء محافظ پوسته اصلی استارت است و جنسی از فولاد دارد.

سیم پیچ
حلقه‌ای است که به دور بالشتک ها می‌پیچد و با کمک بالشتک و نیروی الکتریکی، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. هر استارت ۴ حلقه سیم پیچ دارد.

آرمیچر
این جزء حوزه مخالف با بالشتک ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا قطب‌های هم نام همدیگر را دفع نمایند.

دنده استارت
دنده نیروی گردشی مکانیکی موجود در آرمیچر را به دنده فلایویل منتقل می‌کند و در نتیجه موجب چرخش فلایویل می‌شود.

کلگی
در این بخش، زغال‌های مثبت و منفی قرار داده می‌شوند.

زغال استارت
زغال ها وظیفه انتقال الکتریسیته بر سر کالکتور آرمیچر برای ایجاد میدان مغناطیسی دارند.

شما می‌توانید برای رفع مشکلات مربوط به استارت خودرو خود با امداد خودرو شهریار آقای امداد تماس بگیرید. امدادرسانان خبره ما با 13 سال تجربه در زمینه امداد و تعمیر خودرو، می‌توانند تعویض بوش ها، تعویض اتوماتیک استارت، بالشت‌ها و آرمیچر استارت را به صورت کاملا تخصصی و در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

ادامه مطلب
امداد خودرو بابل آقای امداد 24 ساعته مکانیک سیار و یدک کش

بسیاری از مشکلات موجود در خودرو پیش از آن که جدی شوند و موجب تعمیرگاه رفتن خودرو شوند، از طریق چراغ‌های هشدار دهنده اخطار می‌دهند. از این رو آشنایی با انواع چراغ‌های هشدار دهنده، باعث خواهد شد تا بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن بتوانیم چاره‌ای برای آن بیاندیشیم و از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری کنیم.

بکسل و یدک کش آقای امداد 

علائم خرابی استارت

خرابی استارت با توجه به بخش آسیب دیده می‌تواند متفاوت باشد. از برخی از این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چرخش آهسته استارت و دیر خلاص شدن آن: 
یکی از علائم خرابی استارت، خشک شدن بلبرینگ های استارت و ضعف آن است که با صدای خرخر دنده برنجی در هر بار استارت زدن و در زمان روشن شدن خودرو همراه می‌شود. این صدا می‌تواند به دلیل خرابی فنرهای داخلی کلاچ دنده استارت و یا عدم توانایی اتوماتیک استارت در برقراری ارتباط با دنده استارت باشد. علاوه بر این گاهی نیز ممکن است این صدا به علت خرد شدن دنده استارت رخ دهد. این موضوع باید توسط کارشناسان متخصص به خوبی بررسی شود.

کار نکردن استارت:
در برخی مواقع خالی شدن شارژ باتری و یا خراب شدن باتری می‌تواند منجر به نچرخید موتور استارت و در نتیجه کار نکردن آن شود. این مورد می‌تواند با علائم دیگر همچون صدای درگیر شدن استارت بدوم چرخش آن، صدای تلق تلق و کم نور شدن یا روشن نشدن چراغ‌های خودرو همراه باشد. از این رو بهتر است تا ابتدا باتری خودرو را چک نمایید.
علاوه بر این کار نکردن استارت می‌تواند در نتیجه عوامل دیگری چون دمای بسیار پایین هوا، شل یا کثیف بودن اتصالات باتری، خشک شدن بلبرینگ های استارت، گیر مکانیکی موتور استارت و تمام شدن زغال استارت نیز رخ دهد.

عدم چرخش موتور استارت و نور ثابت چراغ ها:
این علامت به احتمال بالا به دلیل خرابی اتوماتیک استارت رخ می‌دهد و امکان دارد به دلیل خرابی توپی سوئیچ استارت باشد. علاوه بر این سوختن رله استارت نیز می‌تواند باعث این مشکل شود.

 

چرا ماشینم استارت نمی‌زند؟ چرا پس از استارت زدن روشن نمی‌شود؟

استارت یکی از اجزای مهم سیستم برق خودرو است و دلایل متعددی نیز می‌تواند منجر به خرابی آن شود که هر یک علامت مربوط به خود را دارد. خرابی استارت یک مشکل رایج است و بسیاری از رانندگان مخصوصا در فصل‌های سرد سال، حداقل یک بار با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند.
استارت از اجزای مختلفی چون دنده برنجی، موتور الکتریکی، بخش اتوماتیک، کلگی، زغال، آرمیچر، سیم پیچ و بالشتک‌ تشکیل شده است. از این رو عملکرد ناقص استارت می‌تواند به علت مشکل در یکی از این اجزاء باشد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو