5 علت خراب شدن موتور استارت و در مورد آن چه باید کرد؟

در حالی که موتورهای استارت خودرو قوی و قابل اعتماد هستند، اما باز هم به دلایل متعددی ممکن است خراب شوند. شاید مهمترین دلیل این واقعیت باشد که استارت ها اقلام خدماتی نیستند، به این معنی که انتظار می رود تا زمانی که نشکنند کار کنند.

با این وجود، و اگرچه استارت‌ها در اندازه‌ها، طرح‌ها و ظرفیت‌های متفاوتی هستند، اکثر استارت‌ها به روش‌های مشابه و عمدتاً به دلایل مشابه خراب می شوند. اجازه دهید به برخی از رایج ترین دلایل خرابی استارترها نگاهی بیندازیم.

 

علت خراب شدن موتور استارت

موتور استارت چگونه کار می کند؟

موتور استارت به طور معمول دارای چهار سیم پیچ میدانی (سیم پیچ میدان) است که از داخل به محفظه موتور استارت متصل می شود. آرمیچر (قسمت دوار) از طریق برس های کربنی به صورت سری با سیم پیچ های میدان متصل می شود. در قسمت جلویی آرمیچر یک چرخ دنده کوچک وجود دارد که از طریق یک کلاچ اوررانینگ به آرمیچر متصل می شود.

موتور استارت چگونه کار می کند؟ هنگامی که راننده کلید را می چرخاند یا دکمه استارت را فشار می دهد، سیم پیچ برقی برق می شود. پیستون شیر برقی در جهت فلش حرکت می کند و کنتاکت های شیر برقی را می بندد. این کار باتری را به موتور استارت (کویل های میدان و آرمیچر) متصل می کند. در همان زمان، پیستون دنده استارت را از طریق اهرم به جلو هل می دهد. سپس چرخ دنده با چرخ دنده حلقه فلکس پلیت درگیر می شود و آن را برمی گرداند. صفحه انعطاف پذیر به میل لنگ موتور متصل می شود.

بیشتر مشکلات استارت به دلیل فرسوده شدن یا سوختن کنتاکت های برقی، برس های فرسوده و کموتاتور و بوش های آرمیچر فرسوده ایجاد می شود. علامت فرسوده شدن کنتاکت های شیر برقی زمانی است که شیر برقی کلیک می کند اما موتور استارت کار نمی کند. هنگامی که برس های استارت فرسوده می شوند، موتور استارت هیچ صدایی ایجاد نمی کند. هنگامی که بوش های آرمیچر جلو و عقب فرسوده می شوند، آرمیچر به کفش های صحرایی ساییده می شود و باعث می شود موتور استارت کند و پر سر و صدا کار کند. بسیاری از موتورهای استارت مدرن به جای بوشینگ، بلبرینگ های کوچک دارند.

 

سایش بیش از حد مکانیکی

رایج ترین اقلام سایش در موتورهای استارت دو بوش برنزی فسفری هستند که آرمیچر را پشتیبانی می کنند. بوش ها در حین ساخت یا بازسازی روغن کاری می شوند و پس از نصب هیچ راهی برای روغن کاری آنها وجود ندارد.

به عنوان یک موضوع عملی، این بوش های برنزی در هنگام کارکرد موتور زیاد ساییده نمی شوند. بیشتر سایش زمانی رخ می دهد که برق از استارت قطع شود. این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما زمانی که استارت موتور در حال چرخش موتور است، فقط به سرعت موتور می چرخد ​​تا زمانی که موتور روشن شود.

هنگامی که برق از استارت قطع می شود، موتور برای یک لحظه سرعت خود را افزایش می دهد، که باعث می شود مکانیکی ترین سایش در بوش های برنزی ایجاد شود.

بوته های برنزی که بیش از حد فرسوده می شوند باعث می شوند که آرمیچر و سیم پیچ های میدان با هم تماس مستقیم پیدا کنند.

 

اتصال کوتاه اتصال

اتصال کوتاه زمانی اتفاق می‌افتد که جریان الکتریکی نتواند از طریق نقطه زمین مناسب به باتری بازگردد. جریان سعی می کند از طریق مسیر زنده دیگری به باتری بازگردد، از این رو اصطلاح “اتصال کوتاه” نامیده می شود.

شایع ترین علت اتصال کوتاه، خرابی عایق اطراف سیم پیچ های سیم مسی است. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که استارت موتور را برای مدت طولانی میلنگ بزند و استارت بیش از حد گرم شود. توجه داشته باشید که این یک علت شایع اتصال کوتاه و خرابی موتور استارت در خودروهای دیزلی است.

از دیگر دلایل گرمای بیش از حد می توان به انرژی بیش از حد باتری، مانند زمانی که وسیله نقلیه با یک باتری بزرگ استارت می خورد، اشاره کرد. هنگامی که استارت پس از روشن شدن موتور از فلایویل جدا نشود، گرمای بیش از حد شدید نیز ممکن است رخ دهد.

 

خرابی برس

برس های استارت قطعات کوچک و فنری هستند که جریان باتری را به آرمیچر منتقل می کنند. هنگامی که موتور در حال کار است، برس ها با هر بخش روی آرمیچر به نوبه خود با چرخش آرمیچر برای تامین برق به آرمیچر به طور مداوم تماس می گیرند.

با این حال، از آنجایی که آلیاژ فلزی که برس‌ها از آن ساخته شده‌اند نرم است، اصطکاک در نهایت باعث فرسودگی برس‌ها می‌شود تا زمانی که دیگر نتوانند با آرمیچر تماس بگیرند. هنگامی که این اتفاق می افتد، جریان باتری نمی تواند به آرمیچر عبور کند و بنابراین، استارت کار نخواهد کرد.

سایش بیش از حد برس ها باعث از کار افتادن استارت می شود. با این حال، این مشکل آنقدر از کار افتادن استارت نیست، بلکه ناشی از عملکرد عادی موتور است. برس ها را می توان به تنهایی تعویض کرد، اما تنها راه این است که استارت را از هم جدا کنید.

 

 

سیم کشی موتور استارت

استارت های خودرو سیم کشی داخلی زیادی ندارند. سیم‌کشی که دارد بیشتر در سیم‌پیچ‌های سیم پیچ و آرمیچر است که به خوبی محافظت می‌شوند. بنابراین، تنها آسیبی که احتمالاً سیم‌پیچ‌ها متحمل می‌شوند، از طریق اتصال کوتاه است که عایق اطراف سیم خراب می‌شود. این معمولا فقط زمانی اتفاق می افتد که استارت بیش از حد گرم شود.

 

خرابی رله استارت

خرابی رله استارت شاید شایع ترین علت مشکلات الکتریکی باشد که باعث از کار افتادن استارت ها می شود. در عمل، خرابی رله استارت معمولاً به استارت آسیب نمی رساند و با لغو رله، استارت دوباره کار می کند.

 

خرابی کابل باتری

خرابی کابل باتری در باتری های خودرویی که به طور منظم سرویس نمی شوند رایج است. اگر تجمع اسید برداشته نشود، اسید می تواند باعث از بین رفتن و شکستن رشته های ترمینال کابل باتری شود. با گذشت زمان، این وضعیت می تواند تداوم الکتریکی را در کابل باتری ایجاد کند و باعث از کار افتادن استارت شود. تعویض کابل باتری آسیب دیده تنها راه حل قابل اعتماد است.

 

خرابی مکانیکی

در حالی که خرابی های صرفاً مکانیکی نادر است، اما اتفاق می افتد. خرابی های مکانیکی رایج شامل خرابی کلاچ یک طرفه در بندکس یا در اتصال مکانیکی است که دوک برقی را به بندکس متصل می کند.

در این موارد، موتور نمی تواند نیرو را به فلایویل انتقال دهد یا نمی تواند از فلایویل جدا شود. آخرین وضعیت جدی است زیرا چرخ اکنون موتور را به حرکت در می آورد. به عنوان مثال، اگر موتور در 1000 دور در دقیقه کار کند، موتور استارت با چندین هزار دور در دقیقه می چرخد.

اگر موتور بلافاصله خاموش نشود، استارت می تواند متلاشی شود. اگر وسیله نقلیه دارای گیربکس اتوماتیک باشد، این می تواند آسیب جدی و گاهی کشنده به چرخ فلایویل یا مبدل گشتاور وارد کند.

 

خرابی گیربکس

برخی استارت ها دارای یک جعبه دنده کوچک کاهشی هستند تا بدون افزایش وزن و اندازه استارت، گشتاور موتور را افزایش دهند. این نوع استارت در موتورهای دیزلی رایج است، اگرچه برخی موتورهای بنزینی نیز از این طرح ها استفاده می کنند.

مانند بوش های برنزی، چرخ دنده های گیربکس را نمی توان بدون برداشتن و جدا کردن استارت بازرسی یا روغن کاری کرد. بنابراین، سایش بیش از حد یا دندان‌های دنده آسیب دیده معمولاً تا زمانی که یک یا چند دنده از کار بیفتند، شناسایی نمی‌شوند، به این معنی که موتور استارت نمی‌تواند موتور را بچرخاند.

ادامه مطلب
آیا به یک دینام جدید نیاز داریم؟

 

5 دلیلی که موتور استارت شما ممکن است از کار بیفتد و در مورد آن چه باید کرد

 

1 استارت موتور درگیر می شود اما موتور نمی چرخد

با فرض اینکه باتری شما سالم و کاملا شارژ شده است، اگر کلید را بچرخانید تا با درگیر شدن استارت به شما خوشامد بگوید اما موتور نچرخد، می‌تواند به معنی چند چیز باشد. ساده ترین دلیل این نوع خطا، شل شدن یا خوردگی اتصال الکتریکی است.

اگر ایرادی در سیم‌پیچ‌های داخلی موتور استارت، برس‌های بد یا سایر خطاهای الکتریکی وجود داشته باشد، ممکن است موتور استارت فاقد گشتاور برای به حرکت درآوردن موتور باشد. همچنین ممکن است مشکلات مکانیکی وجود داشته باشد، مانند یاتاقان‌های بد داخل استارت، یا اینکه دندان‌ها دیگر در استارتر یا چرخ دنده حلقه‌ای به هم متصل نمی‌شوند. اگر کلید را بچرخانید و فقط صدای تند یا کلیک بشنوید…

 

چه کاری باید انجام دهید؟

باید اتصالات الکتریکی بین استارت، باتری، زمین، و اگر از راه دور نصب شده است، شیر برقی را بررسی کنید. اگر همه آن ها تمیز و محکم باشند و هیچ یک از کابل ها به نظر در داخل خورده نشوند…
استارت را بردارید و آن را برای عملکرد مناسب موتور تست کنید. استارتی که از نظر مکانیکی بد است، وقتی چرخانده شود و به چیزی متصل نشود، صداهای زشتی ایجاد می کند. اگر بدون بارگیری آزادانه بچرخد و همه اتصالات روی ماشین خوب باشد، به احتمال زیاد سیم پیچ ها یا برس ها بد هستند.

2 موتور استارت می چرخد ​​اما موتور را نمی چرخاند

چرخ دنده پینیون موتور استارت دائماً با چرخ دنده حلقه روی فلایویل درگیر نمی شود. در عوض، استارت دنده کوچک‌تر را به بیرون هل می‌دهد تا با قطعه‌ای به نام Bendix، که چیزی بیشتر از یک آهن‌ربای الکتریکی بزرگ نیست، با فلایویل درگیر شود. این بود که چرخ دنده پینیون را به بیرون هل داد تا با فلایویل درگیر شود. اگر کلید را بچرخانید و فقط صدای زمزمه یا ساییدن را بشنوید…

 

چه کاری باید انجام دهید؟

برای بررسی چندین مورد باید استارت را بررسی کنید. اولین مورد این است که آیا استارت محکم به موتور یا گیربکس پیچ شده است یا خیر. پیچ و مهره ها ممکن است شل شوند و برای ایجاد اختلال در مش بندی صحیح چرخ دنده ها، حرکت زیادی لازم نیست.
مشکل احتمالی دیگر می تواند آسیب دیدن دندانه های استارت یا چرخ دنده حلقه باشد. اغلب نشانگر این است که مشکل فقط گهگاهی اتفاق بیفتد، به این معنی که نقاط خوب و بد روی دنده وجود داشته باشد، و گاهی اوقات مشبک نمی شود.
در نهایت، قسمت Bendix استارت ممکن است خراب شود و باعث شود که چرخ دنده کوچکتر را با نیروی کافی به بیرون هل ندهد تا کاملاً درگیر شود.
راه حل : موتور استارت می چرخد، بنابراین هنوز هم تا حدودی کار می کند. این معمولاً یک مشکل مکانیکی است. یک متخصص موتور استارت باید بتواند واحد را بازسازی کند و قطعات فرسوده یا Bendix خسته را جایگزین کند. با این حال، اگر چرخ دنده حلقه روی فلایویل آسیب دیده باشد، تعمیر آن یک کار گیربکس خاموش است.

3 موتور استارت روشن می ماند

اگر استارت روشن بماند، و می‌دانید چون راکت قادر به کار است، در صورت امکان فوراً ماشین را خاموش کنید – گاهی اوقات می‌تواند به دلیل گیرکردن شیر برقی ایجاد شود و تنها راه حل، قطع کردن باتری است.

این یک مشکل جدی است، و اگر سعی کنید و ماشین را برانید، فقط اوضاع را بدتر خواهید کرد. رانندگی با آن به شدت به عناصر الکتریکی و مکانیکی سیستم استارت آسیب وارد می کند.

 

چه کاری باید انجام دهید؟

ببندش، تعطیلش کن. شما باید موتور استارت را بردارید و آن را تعویض یا دوباره بسازید. مهم نیست که از نظر مکانیکی گیر کرده باشد یا اتصال الکتریکی داشته باشد، تنها راه حل در صورت جدا کردن آن و تعویض قطعات است.
راه حل : مانند بالا، قدیمی را بیرون آورده و آن را بررسی کنید. جایگزین کنید یا از متخصص کمک بگیرید. متخصصان امداد خودروی آقای امداد آماده خدمت رسانی به شما هستند.

شماره تماس 02148287

 

 

4 اصلاً هیچ اتفاقی نمی افتد، شاید یک کلیک خفیف

معمولاً، اگر کلید را بچرخانید و اصلاً چیزی دریافت نکنید، یا فقط یک کلیک کوچک، علت خاموش شدن باتری بیشتر از یک استارت بد است. اما، اگر باتری خوب شناخته شود، یا حتی با یک پرش شروع به کار نمی کند، ممکن است یک مشکل استارت باشد. اگر با چرخاندن کلید هیچ اتفاقی نیفتد…

 

چه کاری باید انجام دهید؟

از یک چراغ تست یا مولتی متر استفاده کنید و هنگام چرخاندن کلید، برق را از سوئیچ احتراق به شیر برقی و استارت تست کنید. برخی از خودروها همچنین دارای فیوز یا رله هستند که باید برای یافتن شکست در زنجیره فرمان از سوئیچ تا استارت آزمایش شوند.
همه خودروها دارای قفل ایمنی هستند، چه برای اطمینان از باز شدن کلاچ، چه دنده در پارک یا خنثی بودن. بررسی کنید که این سوئیچ نیز از طریق آن برق می فرستد.
وقتی کسی کلید را می چرخاند، با یک آچار یا چکش کوچک روی استارت ضربه بزنید. به اندازه کافی عجیب، این حالت آماده به کار قدیمی هنوز می تواند در صورت بروز مشکل جزئی که باعث پارازیت اشیاء در Bendix یا solenoid شود، کار کند.
راه حل : اتصالات را تمیز کنید یا کلیدها یا رله های خراب را تعویض کنید. اگر رپ از چکش همه چیز را حل کرد، زمان بازسازی یا جایگزینی استارت فرا رسیده است.

 

5 شروع پراکنده

آیا ماشین شما در بعضی مواقع خوب روشن می شود، اما در بعضی مواقع خراب می شود؟ با فرض مجدد اینکه می دانید باتری شما سالم است، این فقط یک چیز می تواند باشد و آن شیر برقی موتور استارت است.

شیر برقی موتور استارت یا جریان کامل را به استارت می فرستد یا نمی فرستد و چیزی به جز انبساط ناشی از گرمای موتور می تواند موقتاً از کار بیفتد – برخی از مدل ها به این امر معروف هستند.

مشکلات پراکنده شیر برقی موتور استارت نیز می تواند ناشی از یک سیم پیچ داخلی بد در داخل یا یک نقطه بد در کموتاتور استارت باشد. مشکلات متناوب به ندرت بهتر می شوند و اغلب بدتر می شوند.

 

چه کاری باید انجام دهید؟

تمام اتصالات خارجی را از نظر شل بودن سیم ها و شاخه ها، از جمله فیوزها و رله های خارجی، بررسی کنید.
حذف رله برقی استارت در واقع بسیار ساده است. با کتابچه راهنمای خود مشورت کنید. برخی ساده هستند، مانند فیوزهای بزرگ. برخی دیگر پیچ و مهره هستند و برداشتن آنها پیچیده تر است.
راه حل : شما نمی توانید یک رله معیوب را تعمیر کنید، بنابراین صرفاً خرید یک رله جدید و نصب آن است. در برخی از برنامه ها، این کار به آسانی تعویض فیوز است، در برخی دیگر، ممکن است لازم باشد آچارها را بیرون بیاورید. اما با این وجود، معمولاً کار سریعی است.

تیم مکانیک سیار تهران و کرج و شهرستان های آقای امداد، آماده‌ی ارائه خدمات ۲۴ ساعته به شما هستند تا مشکل خودروی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنید.

شماره تماس 02148287

 

 

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو