چرا گیربکس اتوماتیک ماشین من تکان می خورد و لگد می زند؟

گاهی اوقات صاحبان خودرو با مشکل لگد زدن گیربکس اتوماتیک یا تکان خوردن آن مواجه می شوند. برخلاف گیربکس های دستی که تعمیر و نگهداری آن بسیار کمتر است، گیربکس های اتوماتیک نیاز به مراقبت و توجه بیشتری از جانب مالک دارند.

  • دلایلی وجود دارد که باعث می شود گیربکس اتوماتیک تکان بخورد.
  • یک علت شایع می تواند سطح روغن گیربکس ناکافی باشد.
  • دلایل دیگر گرفتگی فیلتر روغن، گرفتگی روغن کمپرسور، دیسک های اصطکاک فرسوده، خرابی پمپ روغن و مشکلات بدنه سوپاپ و/یا شیر برقی است.

همه این دلایل به دلیل نگهداری نادرست توسط مالک خودرو یا مکانیک است. در بیشتر موارد، تعمیر و نگهداری و سرویس تنها چیزی است که برای عملکرد صحیح گیربکس اتوماتیک مورد نیاز است.

 

لگد زدن گیربکس اتوماتیک

 

علت لگد زدن گیربکس اتوماتیک چیست؟

پس از خرید یک خودروی جدید و رانندگی حدود 100 هزار کیلومتر (62000 مایل) البته این مقدار تقریبی و مشروط است، ممکن است این علائم را در گیربکس اتوماتیک خودرو خود مشاهده کنید.

در زیر ما در مورد تمام دلایل احتمالی که باعث می شود گیربکس شما تکان بخورد یا لگد بزند صحبت خواهیم کرد.

 

استفاده از روغن گیربکس اتوماتیک نادرست

هر سازنده خودرو دارای الزامات خاصی برای روغن گیربکس است، لازم است از روغنی با ویسکوزیته خاص و با ویژگی های عملکردی که در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است استفاده شود. استفاده از مایعی با پارامترهای نادرست باعث تکان و لگد زدن گیربکس اتوماتیک خودرو می شود.

در رابطه با روغن گیربکس، اغلب در زمستان شاهد تکان خوردن گیربکس خواهید بود، مخصوصاً به محض استارت زدن خودرو پس از اینکه خودرو برای مدتی در دمای پایین قرار گرفته است. با این حال، پس از گرم کردن، مشکل از بین می رود.

این بدان معنی است که شما در ابتدا روغن اشتباهی را انتخاب کرده اید که در سرما غلیظ می شود و عملکرد عادی گیربکس اتوماتیک را تضمین نمی کند. بنابراین، شما باید روغن مایع بیشتری را انتخاب کنید.

تعویض روغن سیار شرکت آقای امداد به صورت شبانه روزی آماده اعزام متخصص برای خدمات سرویس روغن سیار و فیلترها است. این خدمات تعویض روغن موتور در تهران ، کرج و تمامی شهرهای کشور فعال است.

تلفن تماس: 02148287

 

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک خراب است

به دلیل سایش قطعات گیربکس که به طور طبیعی بسته به مسافت پیموده شده و شرایط عملکرد خودرو ایجاد می شوند، تراشه های فلزی در طول زمان تشکیل می شوند و فرسودگی و پارگی بیشتر منجر به تشکیل براده های بیشتری می شود.

به دلیل وجود این زباله های فلزی، فیلتر روغن گیربکس به مرور زمان مسدود می شود و نمی تواند مقدار مناسب مایع را تامین کند. این امر منجر به کاهش فشار عملیاتی در سیستم می شود که بر دیسک های اصطکاک تأثیر می گذارد.

این دیسک ها در لحظه مناسب متوقف نمی شوند و نیروی کافی برای شروع به لغزش ندارند. به همین دلیل است که در هنگام تعویض دنده در هنگام شتاب گیری و ترمز لرزش و تکان احساس خواهید کرد.

در بدترین حالت، زمانی که سطح سیال بسیار پایین است، این امر باعث می شود بار روی دیسک ها حتی بیشتر شود و باعث سوختن آنها شود. این وضعیت به ویژه زمانی صادق است که هنگام گرم شدن، تکان هایی در گیربکس اتوماتیک مشاهده کنید.

نتیجه گیری ساده است. نظارت بر وضعیت فیلتر روغن گیربکس و استفاده از مایع گیربکس با کیفیت بالا با پارامترهای صحیح مشخص شده توسط سازنده ضروری است. و البته فیلتر و خود روغن را به موقع عوض کنید.

 

خرابی صفحات اصطکاکی

صفحات اصطکاک در گیربکس اتوماتیک هنگام تعویض دنده به عنوان کلاچ عمل می کنند. آنها توسط مایع انتقال که در سیستم تحت فشار گردش می کند هدایت می شوند و منقبض و منبسط می شوند.

اگر فشار کافی نباشد، صفحات قادر به فشرده سازی و خارج کردن فشار با نیروی لازم نیستند. آنها به سادگی می لغزند و به یکدیگر ساییده می شوند و در صورت کمبود روغن، گرم می شوند و می سوزند.

زمانی که این صفحات فرسوده شوند، هنگام تعویض دنده احساس تکان می کنید. همچنین مایع گیربکس خیلی سریعتر فرسوده می شود و خواص خود را از دست می دهد. در بدترین موارد، زمانی که دیسک‌ها به طور قابل توجهی فرسوده شده یا به سادگی سوخته‌اند، تکان‌ها، لگدها یا انقباضات شدیدتر احساس می‌شوند و در بیشتر موارد صداهای ناخوشایندی که از گیربکس می‌آیند را خواهید شنید.

همچنین، ممکن است به نقطه ای برسید که تعویض دنده غیرممکن باشد. سایش دیسک های اصطکاکی یک مشکل جدی است و بدون از بین بردن گیربکس اتوماتیک و باز کردن آن، تعمیر غیر ممکن است.

 

خنک کننده روغن گیربکس اتوماتیک خراب استک

منطقاً نقش این قطعه خنک کردن روغن گیربکس است. هنگامی که عملکرد آن کاهش می یابد، مایع بسیار داغ می شود و می سوزد. در نتیجه ، عملکرد گیربکس اتوماتیک به عنوان یک کل به دلایلی که قبلاً توضیح داده شد آسیب می بیند.

دلیل اصلی خرابی کولر مربوط به تعویض سیال قدیمی تحت فشار است. هنگام انجام این روش بر روی دستگاه های به اصطلاح پرفشار، سیستم در شکاف بین رادیاتور خنک کننده و خود گیربکس اتوماتیک نصب می شود. سپس تحت فشار، سیال قدیمی از سیستم استخراج شده و سیال جدید اضافه می شود.

با این حال، این فرآیند شامل تعویض فیلتر روغن یا شستشوی سینی جعبه، از جمله رادیاتور نیست. بنابراین، کثیفی از پایین به سمت بالا بالا می رود و اجزای جداگانه گیربکس، به ویژه رادیاتور، فیلتر روغن، صفحه هیدرولیک و شیر برقی را مسدود می کند.

رادیاتور از لوله های کوچک و لانه زنبوری زیادی تشکیل شده است که به سادگی با خاک مسدود می شوند. و هنگامی که دما افزایش می یابد، به دلیل سوختگی، راندمان رادیاتور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

بنابراین، برای خلاص شدن از شر تکان ها هنگام تعویض دنده، یکی از گزینه ها تمیز کردن رادیاتور خنک کننده ATF است. در آینده توصیه می شود که روغن گیربکس را تحت فشار تعویض نکنید، فیلتر روغن را تعویض نکنید و رادیاتور را نیز تمیز کنید. این هزینه بیشتر خواهد داشت، اما در دراز مدت، عمر گیربکس اتوماتیک را به طور کلی افزایش می دهد.

 

 

یک صفحه هیدرولیک خراب

این صفحه هیدرولیک به بدنه شیر نیز معروف است. این قسمت از کانال های کوچک زیادی تشکیل شده است که سیال AT تحت فشار از طریق آنها حرکت می کند. می توان اشاره کرد که هر چرخ دنده کانال خود را با مایع دارد که تحت فشار باعث فشرده شدن یا انبساط کلاچ ها می شود.

اگر این کانال ها با مایع کثیف مسدود شوند، فشار برای عملکرد عادی کلاچ ها کافی نخواهد بود. آنها نمی توانند به طور معمول منقبض و فشرده شوند و در رفتار گیربکس اتوماتیک احساس تکان می کنید.

ادامه مطلب
6 شایع ترین علامت سنسور در موقعیت میل لنگ

همانطور که قبلاً حدس زده اید، دلیل اصلی این اتفاق عدم تغییر روغن گیربکس در زمان مناسب یا تعویض آن تحت فشار است. تمیز کردن این کانال‌ها تنها در هنگام جدا کردن و جدا کردن گیربکس امکان‌پذیر است و این می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

دلیل مهم دیگر سایش صفحه است. این قسمت از دو بشقاب تشکیل شده است و بین آنها صفحه مخصوص دیگری قرار دارد. میله به شکل توپ از شیر برقی روی آن قرار می گیرد.

این اطمینان می دهد که فشار بسته است (قفل شده است). در صفحه مشخص شده سوراخی وجود دارد که دقیقا توسط توپ مشخص شده پوشانده شده است.

با گذشت زمان، سوراخ ترک می خورد و منجر به ضربه های جزئی هنگام تعویض دنده می شود. برای رفع این مشکل نیاز به تعویض پلاک مذکور می باشد.

 

خرابی شیر برقی

شیر برقی شیرهای مخصوصی هستند که در زمان مناسب باز و بسته می شوند و جریان روغن گیربکس را به کانال های صفحه هیدرولیک تنظیم می کنند.

با گذشت زمان، شیر برقی ممکن است به دلیل آسیب مکانیکی یا صرفاً به دلیل پیری از کار بیفتد. بنابراین ، آنها یا بسته نمی شوند یا اغلب کانال را باز نمی کنند و باعث می شود که شیر برقی به خوبی کار نکند و بر عملکرد کل گیربکس اتوماتیک تأثیر بگذارد و هنگام تعویض دنده تکان بخورد.

وضعیت به دلیل موادی که از آن ساخته شده اند بدتر می شود. در خودروهای مدرن، شیر برقی از پلاستیک ساخته می شود. بنابراین، در دمای بالا، آنها می توانند ذوب شوند، هندسه خود را از دست بدهند و به درستی کار نکنند.

شیر برقی های فلزی این مشکلات را ندارند. برای تعمیر شیر برقی باید صفحه هیدرولیک را جدا کرد و تمیز کرد و از جمله شیر برقی ها را تنظیم کرد.

 

دلایل دیگر برای لگد زدن گیربکس اتوماتیک

موارد نادری نیز وجود دارد که باعث تکان دادن گیربکس خودرو می شود.

واحد کنترل الکترونیکی بد (ECU)

خرابی ECU می تواند عامل تکان های گیربکس اتوماتیک باشد. نرم افزار آن می تواند خطا ایجاد کند. در این حالت، خودرو نه تنها هنگام تعویض دنده تکان می خورد، بلکه ممکن است نقص های دیگری نیز رخ دهد.

به عنوان مثال، سرعت موتور ناپایدار خواهد بود و گیربکس هنگام تعویض دنده واکنشی نشان نخواهد داد. در این صورت انجام عیب یابی کامپیوتری ECU ضروری است.

ضمناً نباید ماشین را در این حالت برانید، بلکه لپ تاپ را با برنامه نرم افزاری لازم و کانکتورها به ماشین بیاورید.

تعمیر ECU به مهارت های سخت افزاری و نرم افزاری خاصی نیاز دارد، این یک امر جدی است و بهتر است این کار را به متخصصانی بسپارید که برای کار خود گارانتی می دهند.

 

 

پمپ روغن گیربکس اتوماتیک خراب است

پمپ روغن گیربکس به ندرت از کار می افتد. طراحی پمپ بسیار قابل اعتماد است، اما در صورت آسیب مکانیکی یا نقص کارخانه، می تواند خراب شود.

تحت این شرایط، سیال انتقال در فشار کاری از گردش خارج می‌شود یا به سادگی گردش خود را متوقف می‌کند. فشار کاهش می یابد و منجر به تعویض ناگهانی دنده و در موارد شدید، خرابی کامل گیربکس می شود.

 

سیم کشی ECU بد

گیربکس اتوماتیک توسط ECU توسط سیگنال های الکتریکی از طریق سیم های مربوطه متصل شده کنترل می شود. به خصوص در خودروهای قدیمی و در موارد نادر سیم‌کشی اکسید شده یا کاملاً پاره می‌شود.

 

عللی که به مشکلات انتقال مربوط نمی شود

گاهی اوقات، تکان هایی که هنگام تعویض دنده احساس می شود، دلایل دیگری به جز گیربکس خودکار خراب دارد. دریچه گاز می تواند مقصر باشد، باید آن را تمیز کنید تا از عبور هوای مناسب اطمینان حاصل کنید.

همین امر در مورد فیلتر هوا نیز صدق می کند. به طور کلی تمیز کردن دریچه گاز و تعویض فیلتر هوای موتور منجر به کاهش ضربه های تعویض دنده و کاهش طولانی مدت تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک می شود.

علت تکان‌ها و لگد هنگام تعویض دنده می‌تواند پایه‌های فرسوده باشد که موتور و گیربکس روی آن‌ها ثابت هستند. این پایه ها دو صفحه فلزی هستند که یک درج لاستیکی بین آنها قرار دارد.

با گذشت زمان، از جمله تحت تأثیر ارتعاشات، لاستیک خواص خود را از دست می دهد و فرسوده می شود. این منجر به ظاهر شدن تکان ها هنگام تعویض دنده می شود. می توانید با تعویض آن پایه ها با پایه های جدید از شر آن خلاص شوید.

 

نقش مواد افزودنی برای گیربکس اتوماتیک در برابر تکان ها و ضربه ها

افزودنی های ویژه برای گیربکس های اتوماتیک برای اهداف زیر در نظر گرفته شده است:

  • افزایش نرمی گیربکس، به ویژه هنگام تعویض دنده؛
    افزایش طول عمر هر دو عنصر انتقال فردی و گیربکس اتوماتیک به عنوان یک کل؛
    کاهش نویز در گیربکس؛
    حفاظت از عناصر فردی گیربکس خودرو؛
    حفاظت از قطعات پلاستیکی و لاستیکی؛
    تمیز کردن روغن گیربکس از بقایای فلزی و کثیفی که باعث افزایش عمر مفید فیلتر روغن می شود.
    جلوگیری و از بین بردن نشت مایع انتقال از سیستم؛
    از بین بردن تکان ها هنگام کار با گیربکس اتوماتیک.

شما باید از این افزودنی ها در روغن گیربکس هر 20000 کیلومتر یا 12400 مایل استفاده کنید، اما بیش از سه بار روی همان روغن گیربکس استفاده نکنید.

 

نتیجه

دلایلی وجود دارد که باعث لگد زدن گیربکس اتوماتیک می شود، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که به گیربکس شما مربوط نمی شود. هنگامی که هنگام تعویض دنده از گیربکس اتوماتیک تکان یا لگد وارد می شود، اولین کاری که باید انجام دهید عیب یابی کامپیوتری است . خطاها، در صورت وجود، نشان می‌دهند که مشکل چقدر جدی است.

برای جلوگیری از بروز مشکل در گیربکس اتوماتیک در آینده، سعی کنید آن را تحت نظر داشته باشید و به طور دوره ای روغن و فیلتر را تعویض کنید. همچنین سعی کنید از گیربکس اتوماتیک در حالت های خشن استفاده نکنید.

اگر نمی خواهید کل گیربکس را بردارید، ابتدا باید روغن گیربکس و فیلتر روغن را تعویض کنید. به یاد داشته باشید، تعویض را تحت فشار انجام ندهید. اگر مشکل از مایع بود، این باید برای از بین بردن تکان‌ها کافی باشد. اگر تعویض روغن کمکی نکرد، باید گیربکس را از پایین بیاورید و عیب یابی را در کارگاه خودرو انجام دهید. این کار بسیار ضروری است.

آیا نیاز به بررسی ماشین خود دارید؟ اکنون با ما تماس بگیرید! خدمات حرفه ای را رزرو کنید:
برای تماس با ما کلیک کنید:

تلفن تماس: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو