وظیفه دینام در ماشین – نشانه های نقص دینام چیه؟

تشخیص مشکلات دینام ممکن است کمی مشکل باشد زیرا سیستم الکتریکی در خودرو از دو مکان می آید: باتری و دینام. من یک پیش زمینه کوچک در مورد نشانه های نقص دینام به شما می دهم تا بتوانید اگر دچار نقص دینام شده اید آن را تشخیص دهید.

باتری یک وظیفه اصلی دارد و آن روشن کردن خودرو است. مقدار زیادی ولتاژ مورد نیاز برای چرخاندن موتور را فراهم می کند. پس از روشن شدن موتور، دینام کار را به دست می گیرد.
دینام اساساً یک ژنراتور است که مقدار یکنواخت الکتریسیته سطح پایین را فراهم می کند که با یک بسته دایره ای سیم مسی و یک آهنربای چرخان تولید می شود.

 

نشانه های نقص دینام

برای تشخیص مشکل برق خودرو چه چیزی را بررسی کنید:

 

شیر برقی یا استارتشمع یا کویل جرقهباتریدینام
اگر شیر برقی یا استارت خودرو شما خراب باشد، چراغ ها به شدت می درخشند اما موتور روشن نمی شود.هنگامی که یک سیم پیچ احتراق خراب می شود، نتیجه مشابه دینام خراب است: ماشین برق را از دست می دهد و روشن نمی شود.

 

اگر مشکل از باتری شما باشد، به طور کلی فقط در راه اندازی ماشین خود مشکل خواهید داشت زیرا این کارکرد اصلی باتری است. نورهای شما نیز ممکن است بسیار کم نور باشند.

 

اگر مشکل از دینام بد باشد، ماشین شما کم کم برق را از دست می دهد. در جاده رانندگی می‌کنید، چراغ‌هایتان کم می‌شود و قدرتتان را از دست می‌دهید و می‌میرید.
هنگامی که می خواهید موتور را روشن کنید، یک شیر برقی خراب می تواند صدای کلیک ایجاد کند.

 

وقتی سیم پیچ خراب می شود ممکن است دود یا بو وجود داشته باشد. فورا کاپوت را باز کنید و چک کنید.سایر مشکلات نیز می توانند باعث روشن نشدن خودرو شوند. این می تواند یک استارت بد، کابل های خورده، یا اتصال خراب در جایی بین باتری و استارت باشد.هنگامی که دینام کار نمی کند، تمام سیستم های الکتریکی مورد نیاز برای ادامه کار خودرو نیز انجام می شود.

دینام چیست و چه کاربردی دارد؟

در فناوری خودرو، دینام بخش مهمی است که نقشی حیاتی در تضمین عملکرد روان سیستم الکتریکی خودرو دارد.دینام یک ژنراتور فشرده و در عین حال قدرتمند است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. دینام شامل یک مجموعه روتور، استاتور و دیود است. همانطور که موتور کار می کند، یک تسمه متصل به میل لنگ موتور، روتور را در داخل دینام می چرخاند. این چرخش یک میدان مغناطیسی در سیم پیچ های استاتور ایجاد می کند و جریان متناوب (AC) تولید می کند. مجموعه دیود سپس جریان متناوب را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند، نوع جریان مورد نیاز برای تغذیه سیستم‌های الکتریکی خودرو.

در حالی که موتور استارت جریان را از باتری می گیرد تا موتور را روشن کند، دینام پس از روشن شدن موتور کار را به دست می گیرد. انرژی مصرف شده برای راه اندازی موتور را دوباره پر می کند. این انرژی اجزای الکتریکی خودرو مانند چراغ ها، تهویه مطبوع و سیستم های سرگرمی را تامین می کند و همزمان باتری را برای شروع بعدی شارژ می کند.

آیا نیاز به بررسی ماشین خود دارید؟ اکنون با ما تماس بگیرید! خدمات حرفه ای را رزرو کنید:
برای تماس با ما کلیک کنید:

تلفن تماس: 02148287

 

 

علائم و نشانه های نقص دینام

خوشبختانه دینام‌ها معمولاً بیشتر از باتری‌ها عمر می‌کنند، اما قرار گرفتن در معرض آب، گرمای بیش از حد، بار بیش از حد و قطعات معیوب می‌تواند باعث خرابی زودرس آنها شود. مانند باتری های معیوب، دینام معیوب احتمالاً شما را سرگردان می کند.

 

چراغ هشدار شارژ باتری

معمولاً وقتی دینام خراب می شود، چراغ قرمز هشدار باتری روی داشبورد ظاهر می شود. همانطور که بسیاری به اشتباه معتقدند، این چراغ لزوماً نشان دهنده نقص باتری نیست. درعوض، می‌تواند نشان‌دهنده نقصی باشد که بر خود دینام تأثیر می‌گذارد.

 

بد کارکردن دینام عمدتاً به دو نوع مشکل منجر می شود:

شارژ ناکافی: دینام برق کافی را به خودرو نمی رساند و در نتیجه باتری ناکافی شارژ می شود. در نتیجه باتری باید این کمبود را جبران کند تا زمانی که به طور کامل تخلیه شود.

شارژ بیش از حد: دینام انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند که سپس تنظیم شده و قبل از عرضه به سیستم تثبیت می شود. این فرآیند گاهی اوقات ممکن است مختل شود و منجر به ولتاژ و شدت بیش از حد بالا شود. شارژ بیش از حد می تواند به اجزای مختلف خودرو آسیب برساند که بسیاری از آنها بسیار گران هستند.

هنگامی که دینام از کار می افتد، تمام نیازهای الکتریکی خودرو روی باتری قرار می گیرد که نمی تواند بار را برای مدت طولانی حمل کند. پس از اتمام باتری، خودرو خاموش می‌شود و شما را در مکان‌های بالقوه خطرناکی مانند کناره بزرگراه سرگردان می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق به علائم دینام معیوب توجه کنید.

 

علائم دینام معیوب

اکیداً توصیه می کنیم در صورت مواجه شدن با مشکلات زیر فوراً خودرو خود را به یک کارگاه تخصصی ببرید:

مشکلات راه اندازی، یعنی موتور فقط پس از چند تلاش روشن می شود.
چراغ هشدار باتری روشن روی داشبورد؛
چراغ های داشبورد کم نور می شوند.
خوانش کم یا زیاد غیرعادی نشانگر ولتاژ هنگام رانندگی (در صورت نصب)؛
باتری ها به طور مکرر تخلیه می شوند.
باتری خودرو به دلیل شارژ بیش از حد گرم می شود.
شدت نور چراغ جلو با سرعت موتور متفاوت است.
لامپ های رشته ای در فواصل کوتاه تر می سوزند.
نورها خیلی ضعیف، خیلی روشن یا سوسو می زنند.
لوازم جانبی ضعیف یا خراب (پنجره، رادیو، گرمکن صندلی و غیره)؛
صدای ناله، جیغ یا غرغر زیر کاپوت؛
بوی تند لاستیک سوخته.

کدام مولفه‌ها می‌توانند باعث بروز مشکلات شوند؟

قبل از در نظر گرفتن جایگزینی دینام، لازم است از چهار پاشنه آشیل بالقوه که می تواند منجر به عیوب مختلف شود آگاه باشید:

باتری خودرو قدیمی یا معیوب
خود دینام
تنظیم کننده شارژ
کابل ها و کانکتورها
تسمه V
کشنده تسمه یا کلاچ غلتکی
اگر مشکل از دینام معیوب باشد، مقصر احتمالی برس های کربن فرسوده است. با تعویض کامل دینام می توان این مشکل را برطرف کرد.

از طرف دیگر، مشکل ممکن است مربوط به تنظیم کننده شارژ باشد، که مسئول کنترل خروجی الکتریکی از دینام است. در چنین مواردی، قطعه باید در یک کارگاه تخصصی بررسی و تعمیر شود.

سوکت‌ها و کابل‌های دینام فرسوده یا آسیب دیده که دینام را به باتری متصل می‌کنند، می‌توانند منبع تغذیه را ضعیف یا قطع کنند.

علاوه بر این، تسمه V شکل شل یا فرسوده نیز می تواند منبع مشکل باشد. این امر منجر به انتقال قدرت ضعیف بین دینام و موتور می شود و از دریافت موثر انرژی مکانیکی دینام از موتور جلوگیری می کند.

 

چه باید کرد؟

دینام ها به گونه ای طراحی شده اند که عمر طولانی داشته باشند. با این حال، در دراز مدت، آنها می توانند به دلیل عوامل مختلف فرسوده شوند و از کار بیفتند. توصیه می شود آنها را حتی بدون علائم قابل توجه بررسی کنید. اغلب چنین علائمی تنها زمانی آشکار می شوند که آسیب غیر قابل برگشت باشد.

همانطور که می توانید تصور کنید، تعویض دینام کار ساده ای نیست که بتوان آن را در هر مکانی و توسط هرکسی انجام داد. بدیهی است که همیشه اولین توصیه این است که به مکانیکی متخصص مراجعه کنید.

آیا مدت زیادی است که دینام خود را چک نکرده اید؟ آیا اتومبیل شما شروع به نشان دادن علائمی می کند که باعث می شود فکر کنید خراب است؟

لطفا یک قرار ملاقات بگذارید و ماشین خود را به مکانیک ما بسپارید که خوشحال می شود شما را راهنمایی کند!

 

 

8 سؤالات متداول دینام

در اینجا به سوالات رایجی که ممکن است در مورد دینام ها داشته باشید پاسخ داده شده است:

 

1. دینام چیست؟

سیستم شارژ خودرو دارای سه جزء خودکار است: باتری خودرو، تنظیم کننده ولتاژ و دینام.

دینام بخشی خودکار است که وظیفه تامین انرژی اجزای الکتریکی وسیله نقلیه شما و شارژ باتری را در حین کارکرد موتور بر عهده دارد. در نزدیکی قسمت جلویی موتور قرار دارد و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

دینام از قطعات زیر تشکیل شده است:

روتور: از طریق قرقره دینام و سیستم تسمه محرک به میل لنگ متصل می شود. روتور با کمک یک یاتاقان دینام که روی شفت ثابت است می چرخد.
استاتور : روتور در داخل استاتور می چرخد ​​که سیم پیچی دارد و در اثر القای الکترومغناطیسی جریان الکتریکی تولید می کند.
یکسو کننده: از دیودها تشکیل شده و خروجی دینام AC را به ولتاژ DC مورد استفاده در سیستم الکتریکی خودرو تبدیل می کند.
سه دیود: همانطور که از نامش پیداست از 3 دیود تشکیل شده و خروجی AC استاتور را به DC تبدیل می کند. این ولتاژ DC به نوبه خود از طریق حلقه های لغزشی به روتور اعمال می شود.
برس ها و حلقه های لغزنده: در هر انتهای شفت روتور قرار دارند و به اعمال ولتاژ DC به روتور کمک می کنند. این ولتاژ اعمالی چیزی است که باعث می شود روتور به عنوان یک آهنربای الکتریکی عمل کند.
علاوه بر این قطعات، برخی از دینام ها دارای یک تنظیم کننده ولتاژ داخلی هستند که اطمینان می دهد باتری خودرو و سایر سیستم ها منبع ولتاژ کنترل شده ای دارند.

خروجی دینام توسط هر قطعه الکتریکی از جمله سیستم شمع ، سیستم تهویه مطبوع، چراغ های جلو و شیشه های برقی استفاده می شود.

 

2. دینام چقدر عمر می کنند؟

در حالی که دینام در حالت ایده آل باید تا زمانی که وسیله نقلیه شما دوام بیاورد، همیشه اینطور نیست. به سختی می توان گفت که یک دینام دقیقا چه مدت دوام می آورد زیرا عوامل زیادی بر طول عمر آن تأثیر می گذارند.

به یاد داشته باشید، دینام در اتومبیل‌های قدیمی‌تر فقط باید چند چیز مانند چراغ‌های داخلی و خارجی، رادیو و یک یا دو جزء الکتریکی دیگر را تغذیه کند. بنابراین، وسایل نقلیه با بسیاری از لوازم جانبی الکتریکی ممکن است بار روی دینام را افزایش داده و بر طول عمر آن تأثیر بگذارد.

 

3. چگونه بفهمم دینام یا باتری خراب دارم؟

در ساده‌ترین شکل آن، راه‌اندازی و راه‌اندازی یک موتور شامل سه مرحله است: باتری ابتدا یک تکان انرژی را به موتور استارت می‌رساند و ماشین را روشن می‌کند. به نوبه خود، موتور دینام خودرو را تغذیه می کند که باتری را دوباره شارژ می کند.

اگر مطمئن نیستید که باتری شما خراب است یا دینام ماشین شما نیاز به تعویض دارد، ماشین خود را به سرعت روشن کنید:

اگر موتور روشن شود اما بلافاصله بعد از آن خاموش شود، ممکن است با خرابی الکتریکی مواجه شده باشید، که نشان می دهد دینام احتمالا باتری را شارژ نمی کند.
اگر ماشین شما روشن شود و همچنان در حال کار باشد، اما نتوانید با استفاده از نیروی خود دوباره آن را روشن کنید، احتمالا باتری بدی خواهید داشت.
می توانید دینام را با کمک ولت متر یا مولتی متر بررسی کنید.

 

4. چگونه می توانم دینام را با استفاده از مولتی متر بررسی کنم؟

یک مولتی متر می تواند اختلاف پتانسیل الکتریسیته بین دو نقطه از مدار را اندازه گیری کند. اگر به بد بودن دینام مشکوک هستید، می توانید از یک مولتی متر برای بررسی عملکرد آن استفاده کنید.

این چیزی است که یک مکانیک انجام می دهد:

ماشین را روی زمین صاف پارک کنید و ترمز دستی را بگیرید.
مولتی متر را روی مقدار 20 ولت DC تنظیم کنید.
مولتی متر را به پایانه های باتری (قرمز به مثبت و مشکی به ترمینال منفی) وصل کنید.
ولتاژ باتری را بررسی کنید – باید نزدیک به 12.6 ولت باشد. مقدار کمتر نشان دهنده مشکل باتری خودرو است.
موتور را روشن کنید و دوباره مولتی متر را بررسی کنید. این بار باید حداقل 14.2 ولت باشد.
هر یک از اجزای الکتریکی خودرو از جمله چراغ های جلو و کابین، برف پاک کن ها و سیستم استریو را روشن کنید.
ولتاژ باتری خودرو را دوباره بررسی کنید – باید مقداری بالاتر از 13 ولت را نشان دهد. خوانش کمتر به معنی مشکل دینام است.

 

5. آیا می توانم ماشینم را با دینام خراب رانندگی کنم؟

بله، اما بستگی به جدیت موضوع دارد.

اگر دینام با راندمان کاهش یافته کار می کند، همچنان می توانید ماشین خود را رانندگی کنید. با این حال، بهتر است از انجام این کار خودداری کنید.

اگر خودرویی دارید که فرمان برقی دارد، می‌تواند خطر ایمنی ایجاد کند، زیرا می‌توانید تمام قدرت فرمان را از دست بدهید.

همچنین، اگر دینام به دلیل شکستن تسمه سرپانتین از کار بیفتد ، پمپ آب کار نمی کند. این امر بر سیستم خنک کننده تأثیر می گذارد و می تواند با گرم شدن بیش از حد به موتور آسیب برساند. بهتر است از چنین خطری اجتناب کنید.

اگر دینام شما به طور کامل کار نمی کند، زمان محدودی دارید تا ماشین شما بدون راه اندازی مجدد به دلیل خرابی باتری ماشین متوقف شود. اگر در حال رانندگی هستید و چراغ داشبورد که نشانگر دینام در حال مرگ است روشن می‌شود، همه لوازم برقی را ببندید و مکانی امن برای پارک پیدا کنید.

 

6. چه چیزی باعث خراب شدن دینام می شود؟

دینام ماشین شما ممکن است به دلایل مختلفی از کار بیفتد:

سن و فرسودگی مربوط به استفاده اغلب دلیل پشت سر یک دینام در حال مرگ است.
نشت روغن موتور یا روغن فرمان به دینام خودرو می تواند منجر به خرابی آن شود.
بیکار ماندن طولانی مدت در حین استفاده از لوازم جانبی برقی متعدد می تواند دینام را زودتر از موعد فرسوده کند.
نفوذ نمک و آب می تواند منجر به خرابی دینام شود، به خصوص اگر در نزدیکی پایین موتور قرار داشته باشد.

ادامه مطلب
نکاتی در مورد سفر جاده ای و آمادگی برای سفر
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو