نحوه ریست کردن چراغ چک موتور 4 راه آسان

اگر دلایل روشن شدن چراغ موتور را بدانید می توانید از همه دردسرها جلوگیری کنید. با این وجود، گاهی اوقات با وجود رفع اشکال، خاموش نمی شود. در این صورت، باید بدانید که چگونه چراغ چک موتور را بازنشانی کنید . بیایید مقاله زیر را بررسی کنیم.

نحوه تنظیم مجدد(ریست کردن) چراغ چک موتور: 4 روش آسان برای انجام

چراغ چک موتور زمانی روشن می شود که رایانه خودروی شما مشکلی را در پیشرانه تشخیص دهد. این می تواند نشان دهنده یک عارضه بزرگ یا جزئی باشد، اما نادیده گرفتن آن قطعا مشکل را بدتر می کند و منجر به آسیب و تعمیر پرهزینه می شود.

اگر چراغ قرمز نشانگر Check Engine همچنان از بین نرود، اکثر رانندگان احساس ناراحتی می کنند، حتی اگر عیب خودرو برطرف شده باشد. در این صورت، کامپیوتر خودروی شما مقصر است و برای حل این مشکل نیاز به تعمیر کمی دارد.

امداد خودرو آقای امداد یک شرکت معتبر است که خدمات مکانیک سیار را به صورت شبانه روزی در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد. این شرکت دارای اینماد و مجوز کسب و کار اینترنتی است، که نشان دهنده اعتماد و اعتبار آنها است.

1. از ابزار اسکن استفاده کنید

استفاده از ابزار اسکن ساده ترین راه برای بررسی تنظیم مجدد نور موتور است . اگر نمی دانید چگونه چراغ چک موتور را با این روش خاموش کنید ، در اینجا 3 مرحله برای شما آورده شده است.

چراغ چک موتور روشن و خاموش می شود
باید بدانید که چراغ چک موتور را با ابزار اسکن بازنشانی کنید 

مرحله 1: ابزار اسکن را به OBD – II وصل کنید

اتصال ابزار اسکن به OBD-II (کانکتور تشخیصی روی برد) در زیر ستون فرمان. سپس سوئیچ استارت را روی ON قرار دهید و فراموش نکنید که همه ابزارها را روشن کنید.

چراغ موتور را بررسی کنید که چگونه خاموش شود
اسکنر را به کانکتور تشخیصی روی برد وصل کنید 

مرحله 2: کدهای خطا را با فشار دادن دکمه “READ” مشاهده کنید

برای مشاهده کدهای خطای موتور، دکمه “READ” را روی ابزار اسکن فشار دهید . شما باید به یک خودکار نیاز داشته باشید تا کد یا کدها را به ترتیبی که برای تعمیرات بعدی دریافت کرده اند یادداشت کنید یا در صورت نیاز به آنها مراجعه کنید.

نحوه تنظیم مجدد چراغ چک موتور بدون قطع باتری
دکمه “Erase” را روی اسکنر خود فشار دهید تا کد خطا پاک شود 

مرحله 3: کد خطا را حذف کنید

برای حذف کد خطا، دکمه “ERASE” را روی ابزار اسکن فشار دهید . اگر همه کدهای خطا پاک شوند چراغ Check Engine خاموش می شود.

برخی از ابزارهای اسکن دارای قابلیت‌های زیادی هستند، مانند فریم فریم که هنگام تنظیم کد، برخی از خوانش‌های سنسور را یادداشت می‌کند و حذف کدها نیز این فایل را حذف می‌کند.

توجه: در برخی از اسکنرها، ممکن است یک گزینه خودکار و یک دکمه “CLEAR” یا “YES” به جای دکمه “ERASE” داشته باشند . فراموش نکنید که قبل از حذف کدها، احتراق را روشن کنید.

2. تکنیک قطع باتری را اعمال کنید

نحوه تنظیم مجدد چراغ چک موتور بدون اسکنر
جدا کردن کابل های باتری برای تنظیم مجدد چراغ چک موتور

استفاده از تکنیک قطع باتری یک روش قدیمی برای تنظیم مجدد چراغ چک موتور است . در اینجا 3 مرحله وجود دارد که به شما کمک می کند بدانید چگونه چراغ چک موتور را با این روش تنظیم مجدد کنید.

مرحله 1: کابل های باتری ماشین را جدا کنید

در این مرحله باید از آچار برای حذف کابل های مثبت و منفی استفاده کنید.

چراغ چک موتور بعد از یک هفته خاموش شد
تکنیک قطع باتری را اعمال کنید. 

مرحله 2: تخلیه برق باقی مانده

کاری که باید انجام دهید این است که بوق ماشین را حدود 30 ثانیه فشار داده و نگه دارید. این عمل به تخلیه هر گونه برق از خازن ماشین شما کمک می کند.

بوق خود را به مدت 30 ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا برق باقی مانده از خازن تخلیه شود.
بوق خود را به مدت 30 ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا برق باقی مانده از خازن تخلیه شود 

مرحله 3: منتظر ماندن و وصل مجدد باتری

پس از جدا کردن کابل های باتری و تخلیه برق باقی مانده، تنها کاری که باید انجام دهید این است که حدود 15 دقیقه صبر کنید و سپس کابل های باتری خودرو را دوباره نصب کنید. کدهای خطا باید حذف شوند که باعث خاموش شدن چراغ موتور می شود. (توجه: این روش ممکن است در همه کامپیوترهای ماشین استفاده نشود).

در صورتی که باتری خودرو قطع شود و چراغ دوباره روشن شود، ممکن است مشکل فعال را نشان دهد و باید رسیدگی و رفع شود.

3. احتراق را روشن و خاموش کنید

این تکرار تکنیک قبلی بدون جدا کردن باتری است. شما فقط باید کلید را در احتراق قرار دهید و سه بار متوالی با فاصله یک ثانیه در هر مرحله آن را روشن و خاموش کنید. پس از اتمام کار، ماشین را برانید تا ببینید آیا چراغ دوباره تنظیم شده است یا خیر.

4. اجازه دهید چراغ چک موتور به خودی خود خاموش شود

چراغ چک موتور پریوس
می توانید منتظر بمانید تا چراغ به خودی خود خاموش شود. 

راه دیگری برای تنظیم مجدد چراغ چک موتور این است که خاموش شود.

ادامه مطلب
5 نکته موثر برای جلوگیری از سرقت خودرو

این یک فرآیند آسان است زیرا شما عملاً نیازی به انجام هیچ کاری ندارید مگر اینکه طبق معمول رانندگی کنید . سیستم کامپیوتری در اکثر خودروها مشکلاتی را که در وهله اول باعث فعال شدن نور می شود، دوباره بررسی می کند.

اگر یک مشکل جزئی مانند نقص در جریان هوای جرمی یا سنسور O2 باشد ، ممکن است به طور خودکار برطرف شود و نور تاریک شود. با این حال، اگر پس از سه روز همچنان به شما خیره می شود، باید از روش های ذکر شده در بالا برای تنظیم مجدد آن استفاده کنید.

اگر چراغ چک موتور بازگردد چه؟

ممکن است طی چند روز یا چند هفته عود کند، که ممکن است نشانه یک عارضه بزرگ باشد. اگر با وجود پیروی از روش‌های تنظیم مجدد، همچنان اتفاق می‌افتد، باید خودرو را به یک مرکز خدمات ببرید و توسط یک مکانیک حرفه‌ای تشخیص دهید. چنین تعمیرگاهی از ابزارهای پیچیده تری برای کشف دقیق مشکلات استفاده می کند.

سوالات متداول در مورد بازنشانی چراغ چک موتور

1. آیا چراغ چک موتور نقطه ضعف سیستم خودرو شما خواهد بود؟

با وجود تمام مزایایی که از نظر بصری می توانیم بگوییم، چراغ موتور ممکن است معایبی داشته باشد. ممکن است مشکل اشتباهی را تشخیص دهد که واقعا وجود ندارد. علاوه بر این، هرگونه اتصالات الکتریکی شل ممکن است باعث شود سیستم یک نور کاذب را ثبت کند.

در هر صورت، شما نمی توانید مطمئن باشید مگر اینکه به مکانیک اجازه دهید مشکل را بررسی کند. بنابراین در نهایت، صرفاً فرض اینکه چراغ چک موتور شما خراب است، همیشه ایده آل نیست.

2. آیا ریست کردن چراغ موتور توسط خودتان قابل قبول است؟

وقتی نوبت به تنظیم مجدد چراغ چک موتور توسط خودتان می رسد، ممکن است به وسیله نقلیه خود آسیب جدی وارد کنید . اگر چراغ چک موتور ماشین شما روشن شد، باید یک بررسی عیب یابی انجام دهید.

3. چه مدت طول می کشد تا چراغ چک موتور ریست شود؟

در اکثر شرایط، اصلاح مشکلی که باعث روشن شدن چراغ چک موتور شده است، منجر به خاموش شدن خودکار آن می شود. اما این رویداد تنها پس از 10 تا 20 چرخه اتفاق می افتد که به فرآیند راه اندازی خودرو، مدتی کارکردن و سپس خاموش کردن آن اشاره دارد.

4. چراغ چک موتور اگر درپوش گاز بود چقدر طول میکشه خاموش بشه؟

اگر چراغ چک موتور با شل شدن درپوش گاز روشن شده باشد، پس از چند دقیقه رانندگی  خاموش می شود. به داشبورد دقت کنید. اگر چراغ همچنان روشن شود و پس از بسته شدن مجدد درب گاز خاموش شود، به احتمال زیاد درپوش شل است.

5. آیا چراغ چک موتور بعد از یک هفته خاموش می شود؟

بله، ممکن است در حین استفاده ناگهان از بین برود. اگر بعد از یک یا دو هفته چراغ چک موتور شما همچنان روشن است ، ممکن است مبدل کاتالیزوری یا سنسور اکسیژن شما مشکلاتی داشته باشد .

اگر مشکلی که باعث روشن شدن چراغ چک موتور شده اصلاح شود، چراغ خاموش می شود. بر این اساس، هنگامی که شما در حال انجام بسیاری از رانندگی های توقف و حرکت هستید، که فشار زیادی به مبدل وارد می کند، ممکن است چراغ چک موتور روشن شده باشد.

علاوه بر این، اگر قبل از تعویض روغن برای مدتی در بزرگراه رانندگی کنید، ممکن است مشخصات خودرو به محدوده متوسط ​​برگردد و باعث شود چراغ خاموش شود.

6. آیا چراغ چک موتور بعد از تعمیر به طور خودکار خاموش می شود؟

چراغ چک موتور فقط در صورتی می تواند پس از تعمیر به طور خودکار خاموش شود که زمان صبر داشته باشید.

7. برای تنظیم مجدد چراغ موتور چقدر باید رانندگی کنید؟

پس از تنظیم مجدد چراغ چک موتور ، باید حدود 80 تا 150 کیلومتر بیشتر رانندگی کنید تا به رایانه خودرو کمک کنید تا هر نوع سنسوری را نظارت کند و یک بار دیگر اطلاعات را یاد بگیرد/ثبت کند.

امیدواریم اکنون از طریق این مقاله بدانید که چگونه چراغ چک موتور را با روش ها تنظیم مجدد کنید. اگر سوالی دارید، در کادر زیر برای ما کامنت بگذارید، ما به شما پاسخ خواهیم داد!

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو