نحوه تشخیص مشکل رله استارت و 5 علامت رایج

چگونه تشخیص دهیم که رله استارت خراب است ؟ خوب، یکی از اجزای اصلی سیستم جرقه زنی است که اغلب نادیده گرفته می شود . رله استارت  به دلیل نداشتن قطعات متحرک زیاد به ندرت خراب می شود.

اما، وقتی این اتفاق می افتد، برخی از علائم رله استارت بد شما را از مشکل آگاه می کند. رله استارت خراب به این معنی است که ممکن است ماشین اصلا روشن نشود.

تماس‌های خورده، مدار بد یا رله فرسوده می‌تواند منبع مشکل باشد. برای جلوگیری از خرابی ناگهانی باید مراقب باشید و رله ها را به طور مرتب کنترل کنید.

رله استارت چیست؟

قبل از آشنایی با نحوه تشخیص بد بودن رله استارت، بیایید دریابیم که رله استارت چه کاری انجام می دهد و عملکردهای اساسی آن در سیستم خودرو.

رله استارت یک قطعه الکتریکی است که موتور استارت و مدار برقی خودرو شما را کنترل می کند. این یک سوئیچ با جریان بالا است که برق موتور استارت خودرو شما را تامین می کند. معمولاً توسط مدار سوئیچ احتراق کنترل می شود.

هنگامی که کلید احتراق را می چرخانید ، مقدار کمی برق از باتری به رله راه اندازی منتقل می شود.

این رله را فعال می کند و اجازه می دهد الکتریسیته بیشتری از باتری به موتور راه اندازی منتقل شود. سپس موتور راه انداز موتور را روشن می کند و وسیله نقلیه شما شروع به حرکت می کند.

در مدار راه اندازی شما، یک رله استارت کاملاً کارآمد یک عنصر ایمنی بسیار مهم است. در صورت خرابی رله استارت، خودرو روشن نمی شود. اگر موتور استارت یا هر جزء دیگر سیستم الکتریکی از کار بیفتد، این کار از استارت زدن خودرو جلوگیری می کند.

رله استارت ماشین
رله استارت یک قطعه الکتریکی است که موتور استارت و مدار برقی را کنترل می کند. 

چگونه تشخیص دهیم که رله استارت بد است؟

عملکرد اصلی رله استارت این است که با روشن کردن یک جریان بزرگ از جریان کوچکتر تولید شده توسط مدار سوئیچ احتراق، به عنوان یک کلید برای شیر برقی استارت کار کند.

این کار را برای موتور استارت هنگامی که یک ماشین خودرو است انجام می دهد . با توجه به قیمت پایین، تعویض قطعه بهترین گزینه در صورت خرابی است.

بنابراین، چگونه تشخیص دهیم که رله استارت بد است یا نه؟ خوب، اینها علائم هشدار دهنده ای هستند که باید از آنها آگاه باشید:

1. وسیله نقلیه مرده است

بارزترین علامت خودروی کاملا بی صدا است که با چرخاندن کلید احتراق واکنشی نشان نمی دهد. هنگامی که کلید را بچرخانید یا دکمه استارت را فشار دهید، سیگنالی به رله استارت ارسال می کند و باعث می شود جریان از سیم پیچ رله عبور کند.

جریان در نهایت از شیر برقی و موتور استارت می گذرد و باعث می شود موتور شروع به کار کند.

اما، وقتی رله خراب یا آسیب دیده باشد، این موارد اتفاق نمی افتد. هنگامی که خودرو پس از چرخاندن سوئیچ استارت نمی خورد ، بررسی کنید که آیا باتری آن تمام شده است یا خیر. اگر خوب باشد قطعا مشکل از رله استارت است.

چگونه تشخیص دهیم که رله بد است؟
ماشین اصلا روشن نمی‌شود، که به شما می‌گوید مشکلی در رله استارت شما رخ داده است. 

2. شروع صداهای کلیک کردن

زمانی اتفاق می افتد که رله نتواند سیگنال کامل ارسال کند. رله یا یک سیگنال کاملا الکتریکی می فرستد یا هیچ.

اما، یک رله آسیب دیده یا فرسوده که از کار نیفتاده است، ممکن است سعی کند در هنگام روشن و خاموش کردن، کنتاکت ها را ببندد. تلاش های ناموفق منجر به صداهای کلیک سریع یا صدای آزاردهنده رله بد استارت می شود .

این مشکل خاص محصول جانبی یک رله قدیمی و تماس های خورده یا کثیف است. باتری با آمپر کم می تواند همین مشکل را ایجاد کند. بنابراین، قبل از تصمیم گیری برای تغییر رله، حتما آن را بررسی کنید.

 

3. نارسایی های گاه به گاه در راه اندازی خودرو

در میان علائم رله بد ، این یکی نیز می تواند به راحتی قابل مشاهده باشد. یک رله استارت کاملاً کاربردی هر بار که استارتر درگیر می شود، برق را به استارت منتقل می کند.

ادامه مطلب
4 علت اصلی لرزش فرمان

اما، آسیب ممکن است به دلیل کثیفی، گرمای بیش از حد، و مسائل دیگر رخ دهد که عملکرد نامنظم استارت را تحمیل می کند. اتصال سیم بد یا تماس های چرب به دلیل قرار گرفتن در معرض زیر کاپوت نیز می تواند مشکل باشد.

علائم رله شروع بد
شیر برقی یک استارت بد می تواند به دلایل احتمالی زیادی ایجاد شود. (عکس: تعلیق هیدرولیک)

بررسی سیم‌ها، تمیز کردن کنتاکت‌ها و تعمیر سیم‌های شکسته این مشکل را حل می‌کند.

4. استارت خاموش نمی شود

چرخاندن سوئیچ های کلید احتراق روی رله استارت منجر به عملکرد شیر برقی و موتور استارت می شود.

خاموش کردن کلید احتراق قرار است عکس العملی را ایجاد کند. هنگامی که رله استارت از این مسیر معمولی کار نمی کند، مشکلی وجود دارد.

اگر مدت زیادی پس از روشن شدن موتور روشن بماند، باید نگران باشید. دلیل احتمالی می تواند جوشکاری کنتاکت ها به دلیل گرم شدن بیش از حد یا قرار گرفتن در معرض جریان زیاد باشد.

سوالات متداول در مورد رله شروع و علائم شروع کننده ناموفق

  1. آیا رله استارت و شیر برقی استارت یکی هستند؟

شیر برقی استارت اغلب به عنوان رله استارت نامیده می شود، اما در بسیاری از وسایل نقلیه، این اصطلاح به رله متفاوتی اشاره دارد که به شیر برقی استارت برق می دهد.

در این شرایط، سوئیچ احتراق، رله استارت را فعال می کند، که به نوبه خود شیر برقی استارت را فعال می کند ، که به نوبه خود موتور استارت را فعال می کند.

  1. آیا می توانید ماشینی را که علائم استارت ناموفق را نشان می دهد پرش کنید؟

نه، شما نمی توانید ماشینی را با رله استارت معیوب راه اندازی کنید. رله استارت باید عملکرد خوبی داشته باشد تا بتواند یک خودرو را راه اندازی کند.

اگر رله راه انداز به درستی کار نکند، موتور استارت توان لازم را دریافت نمی کند و خودرو روشن نمی شود.

یک پرش فقط مایع باتری کافی برای راه اندازی موتور را فراهم می کند. رله راه اندازی معیوب را تعمیر نمی کند. اگر رله استارت شما خراب شد، باید آن را با یک رله جدید جایگزین کنید.

رله استارت معیوب
شما نمی توانید یک ماشین را با یک رله راه اندازی معیوب راه اندازی کنید. 
  1. چگونه می توان رله استارت را دور زد؟

با اتصال پایه های ورودی برق و خروجی برق رله، می توانید رله راه اندازی را دور بزنید. با این حال، باید از یک شماتیک سیم کشی و یک مولتی متر استفاده کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی انجام می دهید.

  1. رله راه اندازی چقدر دوام می آورد؟

هیچ پاسخ قطعی برای این موضوع وجود ندارد زیرا رله های استارت از نظر کیفیت و طول عمر بسیار متفاوت هستند. با این حال بسیاری از کارشناسان می گویند که طول عمر معمول یک رله راه اندازی بین 50000 تا 100000 کیلومتر است.

این نشان می دهد که عمر رله استارت شما باید بین 4 تا 8 سال باشد. این فقط یک تخمین تقریبی است. مسافت پیموده شده شما ممکن است متفاوت باشد

  1. هزینه تعویض رله استارت چقدر است؟

بسته به نوع ماشین و هزینه های کار، تعمیر رله استارت معمولی 200 هزار تومان هزینه دارد.

تعویض رله راه اندازی یک کار ساده است که نیازی به استفاده از هیچ ابزار تخصصی ندارد. اگر دستی دارید، ممکن است بخواهید با تعویض رله راه اندازی خودتان در هزینه خود صرفه جویی کنید.

نتیجه

ما به تازگی یاد گرفتیم که چگونه تشخیص دهیم که رله استارت بد است و علائم رله بد با جزئیات ذکر شده است. امیدواریم این بخش از اطلاعات برای شما مفید باشد!

5 1 نظر
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو