مقایسه روغن گیربکس با روغن دنده

گیربکس و روغن دنده دو مایع مختلف هستند که در دسته روانکارها قرار می گیرند. بر اساس کاربرد این روغن ها در تجهیزات، عملکرد ممکن است به شدت متفاوت باشد. وقتی در مورد روغن گیربکس در مقابل روغن دنده صحبت می کنیم ، عوامل زیادی در تفاوت این دو جزء نقش دارند.

پس بیایید شروع کنیم!

روغن گیربکس در مقابل روغن دنده – کدام یک بهتر است

برای درک تفاوت بین روغن گیربکس و روغن دنده، جنبه هایی مانند ویسکوزیته، مقاومت در برابر حرارت و تحمل فشار نقش مهمی دارند. بنابراین، بیایید بازده هر دو مایع را بر اساس این جنبه ها اندازه گیری کنیم.

1. ویسکوزیته

ویسکوزیته نشان می دهد که یک مایع چقدر غلیظ تر است. روغن گیربکس ویسکوزیته پایینی دارد. نازک است و قسمت های شکننده سیستم خودرو را روان می کند. ویسکوزیته روغن گیربکس حدود 0W/5 تا 5W/10 است. روغن گیربکس نازک است زیرا برای انتقال نیرو باید دائماً از موتور به قسمت های دیگر جریان یابد.

وقتی صحبت از ویسکوزیته روغن گیربکس در مقابل روغن دنده می شود ، البته روغن دنده ضخیم تر است. دلیل آن عملکرد روغن دنده برای روانکاری کل قطار دنده است. جلوه بالش را فراهم می کند که از آسیب دیدن چرخ دنده ها در برابر ضربه ها محافظت می کند. ویسکوزیته روغن دنده 5W/30 است.

 

امداد خودرو آقای امداد دارای اینماد و مجوز از اتحادیه کشوری است و خدمات مکانیک سیار را به صورت شبانه روزی در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد

2. مقاومت در برابر حرارت

مایع انتقال به عنوان خنک کننده نیز عمل می کند. به طور کلی گرما را که حاصل اصطکاک است از قسمت های داخلی مختلف منتقل می کند. اما از آنجایی که نازک است و نقطه جوش کمتری دارد، گرما می تواند طول عمر سیال انتقال را کاهش دهد .

ادامه مطلب
بهترین روغن موتور برای هیوندا آزرا آوانته النترا سانتافه سوناتا آی۱۰ آی۲۰ آی ۳۰
مقایسه روغن گیربکس در مقابل روغن دنده
مقاومت حرارتی سیال گیربکس و روغن دنده. 

از طرفی روغن دنده قادر است با افزایش دما در گیربکس بایستد. برخلاف روغن گیربکس، در حین انتقال گرما از قطار دنده جوش نمی آید. بنابراین ضخامت روغن دنده باعث افزایش بازه زمانی آن می شود.

3. تحمل فشار

کارکرد گیربکس شامل فشار زیادی است. بنابراین روغن دنده می تواند بالاترین فشار را به راحتی تحمل کند. روغن دنده حتی با دنده های هیپووئید نیز عملکرد خوبی دارد. روغن زمانی که خودرو در حال کار است ثابت می ماند و به طور مداوم کار می کند.

از طرف دیگر، روغن گیربکس تحت فشار به خوبی کار نمی کند. در عوض، در انجام برخی عملکردهای دیگر مانند تمیز کردن کانال بین اجزا و ضد کف بهتر است. همانطور که روغن گیربکس نیرو را به موتور و سایر قسمت‌ها منتقل می‌کند، جریان هوا حیاتی می‌شود. خاصیت ضد کف شدن سیال انتقال به آن کمک می کند تا با جریان هوا جنگیده و به خوبی کار کند.

خلاصه

شما می توانید از روغن گیربکس در داخل گیربکس استفاده کنید اما برای گیربکس اتوماتیک این امکان وجود ندارد. ضخامت روغن دنده برای یک سیستم انتقال بسیار زیاد است که می تواند کل عملکرد را مختل کند. در بدترین حالت، از نکات نگهداری استفاده کنید یا در اسرع وقت با مکانیک تماس بگیرید.

همه چیز در مورد روغن گیربکس VS روغن دنده
روغن گیربکس در مقابل روغن دنده – که برای وسیله نقلیه شما بهتر است. 

قانون طلایی برای انتخاب بهترین مایع از روغن گیربکس در مقابل روغن دنده ، همان چیزی است که برای وسیله نقلیه شما توصیه می شود. به این ترتیب می توانید با دوام ماشین خود بازی ایمن کنید. پس همین حالا مناسب ترین مایع را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید!

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو