بررسی مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک: سهولت رانندگی و مسائل فنی

وسایل نقلیه گیربکس اتوماتیک از دهه 1950 زمانی که این نوع گیربکس برای اولین بار معرفی شد در ایالات متحده محبوب شد. گیربکس اتوماتیک در درجه اول به دلیل راحتی استفاده از آن محبوب شد. با این حال، پیشرفت در فناوری خودرو در چند دهه اخیر، گیربکس اتوماتیک را به یک نوع انتقال اصلی تبدیل کرده است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. زیرا راندن آن بسیار ساده تر است و قابلیت کنترل آن نسبت به گیربکس دستی بسیار بهتر است . اجازه دهید در مورد برخی از مزایا و حتی معایب قابل توجه گیربکس اتوماتیک در این مقاله صحبت کنیم.

 

 

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک نوعی سیستم دنده خودرو است. در حین رانندگی به خودی خود دنده ماشین را عوض می کند، بنابراین نیازی به انجام دستی این کار نیست. این امر رانندگی را به خصوص در ترافیک سنگین یا در جاده های تپه ای آسان تر می کند.

تیم مکانیک سیار تهران و کرج و شهرستان های آقای امداد، آماده‌ی ارائه خدمات ۲۴ ساعته به شما هستند تا مشکل خودروی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنید.

 

مزایای گیربکس اتوماتیک

یادگیری و استفاده آسان‌تر – ماشین‌های گیربکس اتوماتیک کارکردشان ساده‌تر است، و آن‌ها را برای رانندگان جدید یا کسانی که رانندگی راحت را ترجیح می‌دهند، انتخابی عالی می‌سازد.
خستگی کمتر راننده – رانندگی می تواند خسته کننده باشد، اما با گیربکس اتوماتیک، رانندگان خستگی کمتری را تجربه می کنند زیرا ماشین خودش بیشتر کار را انجام می دهد.
تعویض دنده نرم – تعویض دنده در وسایل نقلیه اتوماتیک بدون سختی و روان است و سواری راحت تری را در مقایسه با خودروهای دستی ارائه می دهد.
ایده‌آل برای ترافیک سنگین – در ترافیک و زمان توقف و حرکت، اتومبیل‌های خودکار عالی عمل می کنند زیرا تعویض دنده‌های مکرر را خودشان انجام می دهند و نیاز به تعویض دنده راننده ندارند.
تمرکز بیشتر بر روی جاده و ایمنی – در نهایت، گیربکس اتوماتیک به رانندگان اجازه می دهد تا توجه خود را در جاده حفظ کنند و با کاهش حواس پرتی، ایمنی را افزایش دهند.

 

معایب گیربکس اتوماتیک

خرید گران‌تر – ماشین‌های گیربکس اتوماتیک معمولاً قیمت بیشتری نسبت به همتایان دستی خود دارند. این به دلیل تکنولوژی و سیستم های پیچیده ای است که در تولید آنها استفاده می شود.
هزینه های نگهداری بالاتر – نگهداری از یک وسیله نقلیه گیربکس اتوماتیک می تواند گران تر باشد. سیستم های پیچیده نیاز به مراقبت های تخصصی دارند که می تواند منجر به هزینه های خدمات بالاتر شود.
راندمان سوخت کمتر – آنها تمایل به مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای دستی دارند. این به این دلیل است که سیستم های اتوماتیک نیاز به قدرت اضافی دارند که می تواند منجر به راندمان سوخت کمتر شود.
کنترل دستی محدود – رانندگان کنترل کمتری بر وسیله نقلیه در گیربکس اتوماتیک دارند. ماشین بیشتر کار را انجام می دهد و توانایی راننده را برای تعویض دستی دنده ها محدود می کند.
پاسخ شتاب آهسته تر – خودروهای اتوماتیک ممکن است هنگام شتاب گیری کندتر پاسخ دهند. این به این دلیل است که سیستم برای تعویض دنده زمان می برد که ممکن است افزایش سرعت خودرو را به تاخیر بیندازد.

 

انواع گیربکس اتوماتیک با مزایا و معایب آنها

در چند سال اخیر تقاضا برای خودروهای اتوماتیک افزایش یافته است. منظور ما از خودروی اتوماتیک، خودروی خودران نیست، بلکه گیربکسی است که کلاچ را از معادله خارج کند. در عصر افزایش ترافیک، گیربکس‌های اتوماتیک برای مردم نسبت به گیربکس‌های دستی معنا پیدا می‌کنند، زیرا راحتی را ارائه می‌دهند. اما گیربکس های اتوماتیک چه تفاوتی با گیربکس های دستی دارند؟ مزایا و معایب آنها چیست؟

چهار نوع گیربکس اتوماتیک معمولاً در بازار موجود است که هر کدام از نظر عملکرد متفاوت هستند. این شامل: –

AMT
مبدل گشتاور
CVT
گیربکس دوکلاچه (DCT)
واقعیت جالب: اولین گیربکس اتوماتیک “مدرن” در سال 1921 توسط آلفرد هورنر مونرو در کانادا اختراع شد.

ادامه مطلب
مشکلات رایج خودروهای کیا

 

1. AMT (گیربکس دستی خودکار)

گیربکس دستی خودکار (AMT) طراحی مشابه گیربکس دستی دارد. با این حال، کلاچ و تعویض دنده به طور خودکار از طریق وسایل هیدرولیکی یا الکتریکی انجام می شود. این نوع گیربکس عمدتاً در خودروهای شهری استفاده می شود.

مزایا

آسان برای استفاده.
تعمیر و نگهداری کم.
برای خریدارانی که از بودجه آگاه هستند خوب است.
به ارائه مصرف سوخت بهتر کمک می کند.

معایب

ممکنه پر سر و صدا باشه
تعویض دنده مانند سایر گیربکس های اتوماتیک روان و سریع نیست، بنابراین مطمئناً برای علاقه مندان به سرعت نیست.

2. مبدل گشتاور

مبدل گشتاور اساساً به عنوان یک جفت مایع کار می کند و به موتور اجازه می دهد تا به طور نسبتاً مستقل کار کند. این شکل از گیربکس اتوماتیک اصلی ترین در نظر گرفته می شود.

مزایا

راحتی رانندگی بالا
سایش کم
عملیات سریعتر

معایب

سنگین تر و در اندازه بزرگتر.
نگهداری بالا
نسبت به گیربکس های دستی برتری قابل توجهی دارد.

 

3. CVT (گیربکس متغیر پیوسته)

برخلاف سایر گیربکس های اتوماتیک، گیربکس متغیر پیوسته (CVT) از نسبت دنده های ثابت استفاده نمی کند، بلکه از یک تسمه متصل به دو قرقره با اندازه های مختلف استفاده می کند که یک سر آن به میل لنگ موتور و دیگری به چرخ ها/میل محرک متصل است. ، بنابراین تحویل برق را ممکن می کند.

مزایا

تحویل برق بدون خرابی تقریباً بدون تاخیر.
مصرف سوخت بالا
ایده آل برای رفت و آمد روزانه.

معایب

یک نویز شتاب دهنده غیر خطی (اثر نوار لاستیکی).
در موقعیت های تپه نوردی مناسب نیست.
هزینه تعمیر بالاست.

4. گیربکس دوکلاچه (DCT)

گیربکس های اتوماتیک با آرایش دوکلاچه به دلیل تعویض سریع دنده معروف هستند. ماهیت آنها شبیه به AMT است، اما آنها به جای یک ارسال فرعی، دو ارسال دارند. با این حال، یک کلاچ مسئول دنده های فرد (1،3،5،7) و کلاچ دیگر دنده های معکوس و مسئول دنده های زوج (2،4،6) است. در نتیجه این ترتیب، یک کلاچ می تواند به سرعت پس از جدا شدن دیگری درگیر شود، بنابراین تعویض دنده بسیار سریع را تضمین می کند.

مزایا

تعویض سریع دنده، ایده آل برای وسایل نقلیه مبتنی بر عملکرد.
برای موتورهای با دور بالا مناسب تر است.
بهره وری سوخت بیشتری نسبت به گیربکس دستی ارائه می دهد.

معایب

سایش و پارگی بیشتر
گران است برای خرید.
نگهداری سنگین و بالا.

 

 

گیربکس اتوماتیک یا دستی – کدام یک بهتر است؟

گیربکس اتوماتیک و دستی دارای ویژگی ها و مزایا و معایب خاص خود هستند. این در نهایت به ترجیحات رانندگان بستگی دارد که با کدام یک راحت تر هستند. رانندگانی که دوست دارند کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه خود داشته باشند ممکن است گیربکس دستی را انتخاب کنند در حالی که رانندگانی که به دنبال راحتی و سادگی هستند یک وسیله نقلیه با گیربکس اتوماتیک را انتخاب می کنند.

اگر سال‌ها از رانندگی با خودروهای گیربکس دستی خسته شده‌اید و نیاز به تغییری دارید که استرس کمتر و راحتی بیشتری را برای شما تضمین کند، انتخاب یک خودروی گیربکس اتوماتیک یک گزینه عالی خواهد بود. اکثر خودروسازان خودروهایی را با انواع گیربکس اتوماتیک و دستی عرضه می کنند تا به مشتریانی که ترجیحات گیربکس متفاوت دارند پاسخگو باشند.

 

نتیجه:

گیربکس یک ماشین اتوماتیک توسط یک سیستم کامپیوتری کنترل می شود که دور موتور را تشخیص می دهد و موقعیت دریچه گاز را کنترل می کند. کامپیوتر دنده بهینه وسیله نقلیه را بر اساس شرایطی مانند ارتفاع، وزن خودرو و درجه زمین محاسبه می کند. امروزه چند سیستم در خودروها موجود است، اما هر وسیله نقلیه مدرنی دارای سیستم همگام برای کمک به موقعیت خنثی نزدیک به پایان یک شیفت است – این سیستم‌ها در مدل‌های اولیه خودرو وجود نداشتند. این سیستم مجهز به synchro در مقایسه با رقبا امکان جابجایی سیال بیشتری را فراهم می کند زیرا می تواند بسیار سریعتر از سایر سیستم هایی که شامل synchromesh نیستند حرکت کند.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو