معنی تغییر رنگ روغن گیربکس؟ روغن گیربکس چه رنگی باید باشه؟

دانستن رنگ های مختلف روغن گیربکس می تواند به شما در تشخیص مشکلات جدی کمک کند. اگر میله روغن گیربکس رو در موتور پیدا کنید، می توانید خودتان به طور مرتب رنگ مایع را بررسی کنید. در برخی موارد، میله اندازه گیری زیر خودرو قرار دارد و بررسی آن را سخت می کند مگر اینکه بتوانید به زیر ماشین بروید.

ما می توانیم در امداد خودرو آقای امداد به شما کمک کنیم . ما می توانیم روغن گیربکس شما را برای شما بررسی کنیم و در صورت لزوم آن را تعویض کنیم.

اما اگر میخواهید خودتان این کار را انجام دهید راهنمای زیر را دنبال کنید:

 

تغییر رنگ روغن گیربکس

 

قرمز روشن/ قرمز

وقتی روغن گیربکس کاملاً نو است، قرمز است – معمولاً قرمز روشن . یکی دیگر از ویژگی های روغن گیربکس جدید شفافیت است. شما می توانید از طریق مایع کاملا ببینید. روغن گیربکس قرمز و نیمه شفاف نه تنها قادر به روانکاری قطعات متحرک گیربکس و دنده ها است، بلکه به تعویض دنده ها نیز کمک می کند. روغن گیربکس تنها یک روغن نیست. همچنین یک مایع هیدرولیک است که به عملکرد گیربکس کمک می کند.

 

قهوه ای روشن

با افزایش سن روغن گیربکس، تیره تر می شود و به رنگ قهوه ای روشن می رسد. اگر روغن هنوز شفاف است، نیازی به تعویض آن نیست، حتی اگر دیگر قرمز نباشد. روغن گیربکس قهوه ای روشن هنوز در روانکاری قطعات داخلی گیربکس و کمک به تعویض دنده به آنها مفید است. وقتی روغن به این رنگ رسید، می توانید مطمئن باشید که هنوز کار می کند، اما باید برنامه ریزی کنید که به زودی آن را تغییر دهید.

 

قهوه ای تیره/مشکی

با افزایش سن روغن گیربکس، قهوه ای تیره تر می شود و شفافیت خود را از دست می دهد. مات می شود زیرا مایع در حال اکسید شدن است. در این مرحله است که شما قطعاً می خواهید روغن گیربکس را تعویض کنید. روغن گیربکس قهوه ای، قهوه ای تیره یا سیاه دیگر برای گیربکس مفید نیست و در واقع می تواند به آن آسیب برساند. پس از این حالت، مایع را در اسرع وقت عوض کنید.

 

رنگ صورتی

اگر روغن گیربکس شما صورتی رنگ است، بهتر است خودروی خود را فوراً به یک تعمیرگاه ببرید. تنها دلیل صورتی بودن روغن انتقال این است که توسط مایع خنک کننده رقیق می شود. برای خنک نگه داشتن گیربکس، روغن گیربکس از طریق یک لوله خنک کننده برنجی از طریق رادیاتور در گردش است. اگر لوله ترک بخورد، مایع خنک کننده با روغن گیربکس مخلوط شده و آن را رقیق می کند، که می تواند گیربکس را از بین ببرد.

ادامه مطلب
8 دلیلی که ماشین شما هنگام ترمز کردن صدای خراش ایجاد می کند!

 

رنگ روغن گیربکس

روغن گیربکس چیست؟

روغن گیربکس یک سیال چسبناک است که از واکنش های شیمیایی یا نفت خام و هیدروکربن های تغییر شکل یافته تشکیل می شود، بسته به اینکه گیربکس اتوماتیک یا دستی باشد.

این روغن از طریق گیربکس وسیله نقلیه عبور می کند تا اجزای داخلی را روغن کاری کرده و از سایش و خرابی محافظت کند. همچنین با خنک کردن گیربکس در هنگام گردش از گرمای بیش از حد جلوگیری می کند.

روغن گیربکس به عنوان یک مایع هیدرولیک عمل می کند و به مبدل گشتاور، بدنه سوپاپ و عملکرد اصطکاک کلاچ کمک می کند.

هدف اصلی روغن گیربکس این است که اطمینان حاصل شود که وسایل نقلیه می توانند بدون زحمت دنده را تغییر دهند و درگیر شوند. عناصر درونی گیربکس را حفظ می کند و به آنها اجازه می دهد تا مقدار مناسبی از قدرت را برای سرعت محرکه ارائه کنند.

 

اهمیت روغن گیربکس سالم

روغن گیربکس نقش مهمی در عملکرد وسیله نقلیه شما دارد. اساساً گیربکس شما را هیدراته می کند تا اطمینان حاصل شود که می تواند مسافت را طی کند. هنگامی که روغن گیربکس کم شود همه چیز در معرض خطر است، گیربکس شما را خسته می کند و ممکن است وسیله نقلیه شما علائمی مانند:

  • کم شدن قدرت
  • گرم شدن بیش از حد
  • پر سر و صدا در حالت خنثی
  • نشت روغن
  • بوی سوختگی
  • لیز خوردن یا مشکل در تعویض دنده
  • احساس ساییدن یا لرزش هنگام رانندگی
  • صداهای خروشان بدهد.

هنگامی که از این مورد غافل شوید، روغن گیربکس کم منجر به آسیب های گسترده و تعمیرات پرهزینه می شود. خوشبختانه، می توانید با بررسی منظم رنگ روغن گیربکس، مراقب آن باشید.

 

مشکلات روغن گیربکس

سوالات متداول رنگ روغن گیربکس

روغن گیربکس وقتی نشتی دارد چه رنگی است؟

رنگ مایع گیربکس معمولاً قرمز رنگ می شود، بنابراین تشخیص آن آسان است. رنگ نشت مایع گیربکس احتمالاً رنگ قرمز قهوه ای و قوام روغنی خواهد بود.

محل نشت راه مطمئن دیگری برای تعیین اینکه آیا مایع روغن گیربکس نشت کرده است یا خیر می باشد، زیرا معمولاً به سمت جلو وسط خودرو نشت می کند.

 

روغن گیربکس بد چه رنگی است؟

روغن گیربکس بد رنگ قهوه ای گل آلود، قهوه ای تیره یا سیاه است. اگر متوجه این موضوع شدید، تعمیر و نگهداری گیربکس را در اسرع وقت قبل از بروز آسیب برنامه ریزی کنید.

 

چگونه بفهمم که روغن گیربکس من نیاز به تعویض دارد؟

دفترچه راهنمای سرویس وسیله نقلیه شما باید دستورالعمل هایی در مورد چند بار تعویض روغن گیربکس داشته باشد. رنگ مایع انتقال نیز می تواند تعیین کند که آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو