علت نوسان دور موتور خودرو در دور آرام

دور موتور در حالت آرام معمولاً بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ باید ثابت باشد. نوسان دور موتور خودرو به طور جزئی و در حد 50 واحد خیلی اهمیتی ندارند و مربوط به کثیفی سنسور یا عملکرد ECU برای تنظیم استپر هستند.
نوسانات بیشتر اگر با صدا همراه باشند بدلیل مشکل سخت افزاری در موتور مثل یاتاقان زدن هستند.
نوسنات موتور زمانی اتفاق می افتد که موتور به طور کلی نرم کار نمی کند. ممکن است فقط زمانی که موتور سرد است یا حتی موتور گرم است نوسانات سرعت ظاهر شوند.

تکنسین های ما در امداد خودرو آقای امداد خوشحال می شوند که موتور خودرو شما را بررسی کنند و توضیح دهند که چرا ماشین شما در دور موتور آرام دچار نوسان و لرزش می شود و برای تعمیر آن چه کاری می توانند انجام دهند.

نوسان دور موتور خودرو در دور آرام می تواند دلایل زیر را داشته باشد:

 

نوسان دور موتور خودرو

 

1 – ترمینالهای سوکت دریچه گاز ممکن است سولفاته شده باشند.

دریچه گاز در مجرای ورودی قرار دارد. دریچه گاز میزان هوای مکش شده توسط موتور را در اثر خلاء تنظیم می کند. برای اینکه بتوان منبع سوخت را به درستی تنظیم کرد، هوای ورودی توسط جرم سنج هوا اندازه می شود.

از علائم خرابی دریچه گاز افت بسیار آهسته دور موتور به محض برداشتن پای خود از روی پدال گاز است. نوسانات سرعت در زمان دور آرام نیز رایج است. اغلب تمیز کردن دریچه گاز کافی است. اما اگر نقص مکانیکی است، قطعه جدید نصب کنید.

 

2 – خرابی استپر موتور

استپر موتور یکی از قطعات مهم خودروست که به آن سوپاپ کنترل هوا در دور آرام هم می گویند. وظیفه آن کنترل دور آرام موتور خودرو در دور پایین است. مثل زمانی که ماشین در حالت خلاص کار می کند. این قطعه دور موتور را در حالتی که درجا کار می‌کند، در صورت لزوم افزایش یا کاهش می‌دهد.

اگر استپر خراب شود و خرابی آن را نادیده بگیرید باعث آسیب به قطعات موتور می شود. استپر دور آرام موتور را با توجه به پارامترهایی مانند دمای موتور و بار سیستم الکتریکی تنظیم می‌کند.
خرابی استپر موتور باعث نوسان دور موتور در حین درجا کار کردن می شود که معمولا با لرزش همراه است.

 

خرابی استپر موتور

شماره تماس آقای امداد: 02148287

3 – نشتی هوا از اتصالات مجموعه هواکش تا دریچه

موتور ماشین شما برای شروع به حرکت نیازمند احتراق است تا پیستون ها کار کنند و برای احتراق حتما باید هوا به درون موتور کشیده شود. زمان ورود هوا و میزان آن را قطعاتی مثل استپر موتور، سوپاپ هوا، دریچه هوای خودرو و سنسور فشار هوای ورودی تنظیم و کنترل می نمایند.
اگر متوجه شدید که موتور خودروی شما در دور پایین باقی می ماند و موتور دائما لرزش دارد، ممکن است دریچه گاز کثیف باشد. برای برطرف کردن آن، می توانید دریچه گاز اتومبیل خود را تمیز کرده تا لرزش موتور از بین برود.

ادامه مطلب
راهنمای انتخاب بهترین روغن موتور برای سانگ یانگ تیوولی

 

4 – تنظیم نبودن پتانسیومترCO در پیکان و RD

پتانسیومترCO وظیفه تنظیم سوخت را در خودروهای پیکان و پژو RD به عهده دارد.

 

5 – کثیف شدن نوک سنسور دور موتور

اگر سنسور دور موتور ماشین شما خراب باشد نمی‌تواند سیگنال‌های درستی به کامیپوتر ارسال کند و خودرو روشن نمی‌شود. یا در صورت روشن شدن به سرعت خاموش می شود. در بعضی موارد ممکن است این سنسور خراب نباشد و با براده آهن و یا روغن کثیف شده باشد که بعد از تمیر کردن آن مشکلتان حل می شود.

اگر تصمیم به تمیز کردن این قطعه دارید باید آن را از موتور خارج کنید و بعد نوک آن را تمیز و روغن کاری کنید. در صورتی که بعد از تمیز کردن سنسور مشکل حل نشود باید نسبت به تعویض سنسور دور موتور اقدام کنید.

 

6 – انژکتورها

انژکتور که نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها در ماشین شما دارد، یکی از قطعات سیستم احتراق خودرو است. این همانطور که گفتیم این قطعه بسیار مهم است زیرا در ورودی سیلندر خودرو قرار دارد وظیفه آن تنظیم و پاشش سوخت به درون سیلندر است. در نهایت همین سوخت طی فرایند احتراق به انرژی تبدیل و باعث به حرکت درآمدن خودرو می شود.
اگر انژکتور دچار خرابی یا عیب شود باعث ریپ زدن خودرو می شود و در نهایت خودرو خوب حرکت نمی کند و یا خاموش می کند.

 

علت خرابی انژکتور ماشین

داغ کردن موتور ماشین، دلایل و راه حل آن چیست؟

7 – شمع ها

شمع ها یکی از قطعات اصلی موتور خودرو هستند که وظیفه جرقه زنی و به نوعی روشن نمودن خودرو را دارند.
شمع خودرو یک قطعه مهم در موتور خودروهای سوختی محسوب می گردد و بدون کارکرد صحیح شمع ها، ماشین قادر به حرکت نخواهند بود.
هر شمع طول عمر معینی دارد و بعد از گذشت این مدت زمان تعیین شده باید اقدام به تعویض آن کرد.

 

8 –ECU موتور

کامپیوتر خودرو یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه آن کنترل و هماهنگی بخش های مختلف یک خودروی انژکتوری می باشد. هر ECU دارای تعدادی سنسور می باشد که در قسمت های مختلف خودرو و موتور قرار دارد و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره می کند.
در صورت عیب در سنسورها حتما ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود.

 

شماره تماس آقای امداد: 02148287

3.7 3 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
70 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

سلام.وقت بخیر.
پراید یورو چهار دارم مشکلش اینکه موقع روشن کردن ماشین گاز میخوره و حتی در زمان حرکت بین دنده یک و دو گاز میدم و بعد رها می کنم دور موتور روی 1500 مکثی می‌کنه بعد میاد پایین و موقع گاز دادن روی دور موتور 1500 کپ می‌کنه
استپر و سنسور دور موتور عوض کردم درست نشد دریچه گاز تمیز بازم نشد دیاگ چیزی نشون نمی ده فقط زمانی که فلش میشه ایسیو تا مدتی درست میشه اما دوباره مشکل رو داره.

سلام خدمت شما ؛ من سمند ال ایکس 98 دارم موقع استارت اولیه دور موتور بالای 1 ( تا 1.5 ) بالا میره و با صدای نسبتاً زیاد و به مدت 2 یا 3 دقیقه ( نسبتاً طولانی ) میاد پایین و صدا معمولی میشه . در ضمن شمع و صافی بنزین هم تازه تعویض شده . میخاستم ببینم مشکل هست یا طبیعیه. ممنون از شما

باسلام خدمت کارشناس..پژو۴۰۵ روی گاز وقتی کلاچ‌ گرفته میشه خاموش میشه ممنونم ازراهنماییتون

سلام ماشین من تیپ ۵ هست سه کار میکرد و دود زیاد شمع عوض کردم انژکاور شستشو دادم درست نشد سنسور مپ و سوکت هم عوض شد درست نشد سنسور اکسیژن عوض کردم درست شد بعد یک روز دوباره سه کار میکرد و دود که دیدم سنسور دمای اب قطع شده اونم عوض کردم درست شد الان دوباره بعد یکروز ملشین به مشکل خورده درجا که کار میکنه میلرزونه دور موتور هم بازی میکنه نیمتا هی بالا پایین میشه ولی تو سرات قشنگ گاز میخوره و میره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

سلام استاد
اینطور که مشخصه برای یک لرزش موتور می بایستی کلی از قطعات و تعویض کنیم و این مستلزم هزینه های سرسام آور میشه
آیا راهی هست که با تشخیص اولیه مشکل و پیدا و برطرف کرد؟

سلام من اینجا لیستی از احتمالات که این مشکل پیش بیاد خدمتون گفتم از راه دور بدون دیدن مشکل نمی شود دقیقا بگید مشکل از کجاست

سلام مهندس وقت بخیر
۲۰۶ تیپ ۳مدل ۸۹ ایسیو j34
دریچه گاز برقی
اولین بار صبح روز برفی ماشینو روشن کردم
رفتم تا برفا رو کنار بزنم متوجه یه نوسان شدید توی دور موتور شدم و بعدش دور برگشت سرجاش
دیدم چراغ چک روشن شده راه افتادم که بیام دیدم دور موتور از ۲/۵ بیشتر نمیره و فن هم با دور تند فعاله
ایسیو نشون دادم یه روز پیشش موند گفت درست کردم اما صبح روز بعد دوباره…
سیم‌کشی موتور عوض کردم یکی دور روز خوب بود البته بازم بعد از استارت یک دقیقه کار می‌کرد یهو خاموش میشد و بعد از استارت مجدد همه چیز عالی بدون چراغ چک
تا اینکه دیروز در هوای عادی دم نونوایی خاموش کردم موقع روشن کردن یهو گار رفت بالا و همون داستان چراغ چک و دور تند فن
با کندن سرباطری هم درست نشد همونطوری رفتم سرکار
صبح سرباطری کندم کنتاکتهای داخل دریچه گاز رو تمیز کردم استارت زدم همه چیز اوکی
اما بعد دو کیلو متر دوباره چراغ چک و فن دور تند،همونطور اومدم خونه
دریچه گاز رو باز کردم با اهم متر میزان اهم داخلی شو گرفتم هر دو از ۱۳۰۰ شروع می‌شد تا ۵۰۰
البته یکیشون اولش از ۱۳۰۰ میرفت روی ۱۳۸۰ بعد کم کم میومد پایین تا ۵۰۰
اما اون‌یکی قشنگ از ۱۳۰۰ آرام آرام با چرخوندن من میومد تا ۵۰۰
بنظر شما من چیکار بکنم
برم دنبال دریچه گاز یا یه ایسیو جدید
لطفا اگه سردرد نگرفتید راهنمایی کنید
سپاسگزارم

سلام من ساینا مدل 99 دارم بردم کارواش و موتور شویی کردم الان ریپ میزنه و شمع وتیر سنسور دریچه گاز استپر موتور همش عوض کردم ولی ماشین درجا که کار می کنه ریپ میزنه و دور موتور میره بالا و در حال سرد شدن وقتی استارت میزنم خاموش می کنه باید یکم گاز بدم تا روشن بمونه وقتی یکم گرم میشه درجا کار میکنه ولی دور موتور میره بالا می خواستم ببینم ایرادش کجاس دیاگ هم نشون نمیده راهنمایی کنید

با سلام مهندس عزیز
لوگان 90 مدل 89 دارم.دوگانه شرکتی.با دریچه گاز برقی.
وقتی ماشین خنکه و روشنش میکنم نوسان دور موتور ندارم.ولی وقتی ماشین به گرمای لازم میرسه(چهار تا خونه پر میشه)،در حالت درجا و سکون،نوسان دور موتور بین 1000تا1500دارم.دیاگ زدم مشکلی نبود.خودم یکبار سوکت سنسور اکسیژن رو باز کردم و نصف روز باهاش کار کردم ولی برطرف نشد.
ممنونتون میشم راهنماییم کنید.

سلام ببخشید من پراید مدل 89 دارم الان مدتی است که ماشینم در حالت ایستاده دور موتور بالا و پایین میشود و خاموش میشود و در حالت حرکت ریپ میزند وبنده استپر رو هم تعویض کردم ولی درست نشد و دیاگ هم زدم بازم درست نشد از راهنمایی شما ممنون میشم اگه درد ماشین بهم بگید باتشکر

با عرض ادب و سلام.پارس TU5مدل ۴۰۰ دارم موتور در حالت سکون نوسان دور موتور زیر 1 دارد دریچه گاز و استپر را باز و تمیز کرده وبسته ام نوسان کمتر شده ولی هنوز نوسان وجود دارد.لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنونم

سلام من ساینا دنده ای مدل ۹۸ دارم. در حالت ایستاده لرزش دارد. و در دور پایین چه ساکن وچه در حال حرکت موتور حالت پله پله دارد. لطفاً راهنماییم کنید. شمع و وایر را تعویض کردم. سوزن انژکتور رو هم شستم. اما برطرف نشد.

سلام ی پراید مدل ۹۸ یورو۴ دارم عیبیش اینه که صبح ها روشن میکنم دور موتور می‌ره روی ۲۵۰۰ و ماشین گاز میخوره توی تعویض دنده ها گاز میخوره تا آمپر آب میاد وسط خوب میشه گاز خوردنش بعدشم ی طوری هست ماشین ریپ داره و کپ می‌کنه توی دور موتور زیر دو هزار همه چیزی عوض کردم درست نشد برنامه ای سی یو فشنگی آب استپر موتور سنسور دریچه گاز کویل شمع واریر سنسور اکسیژن هم عوض کردم اولی بازم کپ و ریپ داره همه هم مارک کروز انداختم ولی بازم همین طوری دور موتور هم توی زمانی که موتور سرده استارت میزنم با نوسان میاد پایین گرم میشه خوب میشه ای سی یو هم lznf هسته به نظر شما مشکل از چیه در ضمن نشی از سیستم هوا رسانی هم نداره یعنی از جایی هوا نمی‌کشه تست شده

سلام جناب وقتتون بخیر . بنده یک دناپلاس توربو اتومات مدل ۱۳۹۹ دارم یک مشکل عجیبی داره ! ماشین روی حالت خلاص (N) پارک (P) نوسان دور موتور داره از حدودا ۶۵۰ دور تا ۸۰۰ دور هعی میره بالا هعی میاد پایین . ماشین هعی هوم هوم هوم صدایی میده .
سنسور دور موتور ، سنسور میلسوپاپ ، دسته سیم کوئل ، شمع ، وایر ، باتری و دینام هم تعویض شده حتی سنسورهای اکسیژن . نمیدونم چه مرگشه !!!! میتونه از کیفیت خیلی بد سوخت باشه ؟ هعی دور موتور زور میزنه میره بالا یهو میوفته روی نیم …. البته حس میکنم فن ها که روشن میشن خیلی بهمش میریزه!!

سلام مجدد ممنون از راهنماییتون یک فکت پیش آمده اینه که : دینام ماشین فرمان برقی بنده فقط از نظر شکل ظاهری با دینام پژو ۲۰۶ یکسانه ! اما دور موتور درجا یا سلو دناپلاس اتومات ۶۰۰RPm هستش و دینام پژو ۲۰۶ در این دور موتور قادر به شارژ کردن باتری نیست و دور موتور در حالت درجا شروع به نوسان میکند و ماشین رو به خاموش شدن میره مجدد دور موتور بالا میرود . و گفتن دینام مختص به دناپلاس توربو در اون دور قادر به شارژ دینام هست و کد فنیش متفاوته .
لذا بنده یک دینام مختص به دنا از تهران تهیه کردم منتظر ارسالش هستم .
بنظر شما این فکت درسته ؟

با سلام خودرو پارس سال مدل ۹۹ دارم از روز اول یه کپ ریزی داشت که رفته رفته ماشین کم جون تر شد با همون کپ اولیه.کاتالیز دراوردم سنسور اکسیژن دوم حذف شد و یک هفته خوب بود و بعد از یک هفته کپ خیلی شدید اومد سراغ ماشین بطوری که تحملش برام سخت بود.چند جا بردم و شمع وایر و سرویس دریچه گاز شد اما کپ سرجاش بود و در نهایت به گفته یه تعمیرکار برق تعمیر سخت افزاری ایسیو شد و سپس ریمپ..با برنامه خود کارخانه کپ سرجاش بود اما با برنامه ریمپ از کپ خبری نبود امااااا خودرو دور موتورش روی ۷۵۰ هست که باعث لرزشش شده و همه تعمیرکارها در یک ضمینه همنظر بودن که ایسیو ماشین زیمنسی یا همون کروز هست و مجموعه دریچه گاز ایران کاربرات یا irca با سنسور دریچه گاز مدل ساژمی هست که هیچگونه همخوانی با ایسیو ندارد.لطفا راهنمایی بفرمایید ماشین کلافم کرده

سلام. با توجه به توضیحاتی که دادید، به نظر می‌رسد که مشکل خودروی شما ناشی از موارد زیر باشد:

عدم هماهنگی بین ایسیو و مجموعه دریچه گاز: همانطور که اشاره کردید، ایسیو خودروی شما زیمنسی یا همون کروز است و مجموعه دریچه گاز شما ایران کاربرات یا irca با سنسور دریچه گاز مدل ساژمی است. این عدم هماهنگی می‌تواند باعث شود که دور موتور خودروی شما روی ۷۵۰ باشد و همچنین، باعث ایجاد کپ و لرزش در خودرو شود.
خرابی سنسور دریچه گاز: سنسور دریچه گاز وظیفه ارسال اطلاعات مربوط به موقعیت دریچه گاز به ایسیو را بر عهده دارد. اگر سنسور دریچه گاز دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که ایسیو اطلاعات دقیقی از موقعیت دریچه گاز دریافت نکند. این امر می‌تواند باعث ایجاد کپ و لرزش در خودرو شود.
خرابی ایسیو: اگر ایسیو خودروی شما دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که دور موتور خودروی شما روی ۷۵۰ باشد و همچنین، باعث ایجاد کپ و لرزش در خودرو شود.
برای رفع این مشکل، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

دریچه گاز خودرو را تعویض کنید.
سنسور دریچه گاز را تعویض کنید.
ایسو خودرو را تعمیر یا تعویض کنید.
اگر پس از انجام این اقدامات، مشکل خودروی شما برطرف نشد، باید خودرو را به یک مکانیک متخصص نشان دهید تا مشکل را به طور دقیق تشخیص دهد.

در مورد مشکلی که شما دارید، احتمال اینکه ناشی از عدم هماهنگی بین ایسیو و مجموعه دریچه گاز باشد، بیشتر است. با این حال، بررسی سنسور دریچه گاز و ایسیو نیز ضروری است.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده آورده شده است:

از قطعات با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
به طور منظم قطعات خودرو را بررسی کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

در مورد سوالی که شما دارید، پاسخ کوتاه این است که مشکل خودروی شما ناشی از عدم هماهنگی بین ایسیو و مجموعه دریچه گاز است.

عدم هماهنگی بین ایسیو و مجموعه دریچه گاز می‌تواند باعث شود که دور موتور خودروی شما روی ۷۵۰ باشد و همچنین، باعث ایجاد کپ و لرزش در خودرو شود.

بنابراین، با تعویض مجموعه دریچه گاز، احتمال دارد که مشکل خودروی شما نیز برطرف شود.

با سلام پارس سال مدل ۸۹ دارم با ایسیو کروز و دریچه گاز ایران کاربرات با سنسور درچه گاز مدل ساژمی.از روز اول ماشین یه کپ ریزی داشت که رفته رفته کپش بیشتر و ماشین کم جون شد.کاتالیز برداشتم و سنسور اکسیژن دوم حذف شد و تایک هفته خوب بود بعدش شروع به کپ شدید کرد و چندجا بردم با تعویض شمع وایرشمع و سرویس دریچه گاز درست نشد و در نهایت گفتن ایسیو از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری باید ردیف بشه.به قول خودشون ایسیو تعمیر و بعدش ریمپ کردن.با برنامه خودش کپ هنگام گاز دادن داشت اما با برنامه ریمپ درست شد اماااااا دور موتورم روی ۷۵۰ هست که ماشین لرزش داره اما بدون کپ.نظرات همه در یه چیز یکسان بود که ایسیو زیمنس یا همون کروز با مجموعه دریچه گاز که سنسور مدل ساژمی داره هیچ همخوانی باهم نداره..کلافه شدم از دست ماشین.لطفا راهنمایی بفرمایید که باید چکارا انجام بدم

با سلام. با توجه به توضیحاتی که دادید، به نظر می‌رسد که مشکل خودروی شما ناشی از موارد زیر باشد:

عدم هماهنگی بین ایسیو و مجموعه دریچه گاز: همانطور که اشاره کردید، ایسیو خودروی شما زیمنس یا همون کروز است و مجموعه دریچه گاز شما ایران کاربرات با سنسور درچه گاز مدل ساژمی است. این عدم هماهنگی می‌تواند باعث شود که دور موتور خودروی شما روی ۷۵۰ باشد و همچنین، باعث ایجاد لرزش در خودرو شود.
خرابی سنسور دریچه گاز: سنسور دریچه گاز وظیفه ارسال اطلاعات مربوط به موقعیت دریچه گاز به ایسیو را بر عهده دارد. اگر سنسور دریچه گاز دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که ایسیو اطلاعات دقیقی از موقعیت دریچه گاز دریافت نکند. این امر می‌تواند باعث ایجاد لرزش در خودرو شود.
خرابی ایسیو: اگر ایسیو خودروی شما دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که دور موتور خودروی شما روی ۷۵۰ باشد و همچنین، باعث ایجاد لرزش در خودرو شود.
برای رفع این مشکل، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

دریچه گاز خودرو را تعویض کنید.
سنسور دریچه گاز را تعویض کنید.
ایسو خودرو را تعمیر یا تعویض کنید.
اگر پس از انجام این اقدامات، مشکل خودروی شما برطرف نشد، باید خودرو را به یک مکانیک متخصص نشان دهید تا مشکل را به طور دقیق تشخیص دهد.

در مورد مشکلی که شما دارید، احتمال اینکه ناشی از عدم هماهنگی بین ایسیو و مجموعه دریچه گاز باشد، بیشتر است. با این حال، بررسی سنسور دریچه گاز و ایسیو نیز ضروری است.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده آورده شده است:

از قطعات با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
به طور منظم قطعات خودرو را بررسی کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

در مورد سوالی که شما دارید، پاسخ کوتاه این است که مشکل خودروی شما ناشی از عدم هماهنگی بین ایسیو و مجموعه دریچه گاز است.

عدم هماهنگی بین ایسیو و مجموعه دریچه گاز می‌تواند باعث شود که دور موتور خودروی شما روی ۷۵۰ باشد و همچنین، باعث ایجاد لرزش در خودرو شود.

بنابراین، با تعویض مجموعه دریچه گاز، احتمال دارد که مشکل خودروی شما نیز برطرف شود.

با توجه به توضیحاتی که دادید، شما قبلاً اقدام به تعمیر ایسیو و ریمپ آن کرده‌اید. با این حال، مشکل خودروی شما برطرف نشده است. بنابراین، احتمال اینکه مشکل خودروی شما ناشی از خرابی سنسور دریچه گاز یا ایسیو باشد، بیشتر است.

برای بررسی دقیق‌تر مشکل خودروی شما، توصیه می‌کنم که خودرو را به یک مکانیک متخصص نشان دهید. مکانیک می‌تواند با استفاده از تجهیزات و دانش تخصصی خود، مشکل خودروی شما را به طور دقیق تشخیص دهد و راه‌حل مناسب را ارائه دهد.

باسلام سپاس فراوان از شما.توضیحات و اطلاعات کاملی به من دادید.حتما خودرو رو میبرم و تمام این موارد رو بررسی میکنم.خیلی ممنون

خواهش می کنم

سلام خسته نباشید
مرسی از توضیحات کامل و جامعتون
بنده پارس سال مدل 1400 دارم
ماشین روی حالت درجا خیلی نوسان دور داره
شاید نزدیک 300 rpm
و بعضی وقتی ماشین روی دورای پایین کپ میکنه
و وقتی پامو از رو گاز برمیدارم یه حالت پله‌ای دور موتور میاد پایین
سنسور دور موتور و استپر و شمع و وایر عوض کردم و همه رو کروز اصل و denso و وایر تقویتی انداختم ولی بازم همون مشکل هست
البته بعد از تعویض استپر در حد نیم ساعت کم شد ولی بازم برگشت به حالت قبلی
دیاگ زدم خطای سنسور میل سوپاپ داد که بعدش کلا حذف شد
ریمپ حرفه‌ای زدم و اوستا کار گفت ایرادش از دینامه که اونم نشون دادم گفتن بلبرینگاش از بین رفته
حالا سوالی که دارم اینه به نظرتون اگه این ایرادو برطرف کنم و دینام اوکی شه و یه اتصال بدنه قوی نصب کنم مشکل دور آیدل و کپ کردن حل میشه؟

سلام. با توجه به توضیحاتی که دادید، به نظر می‌رسد که مشکل خودروی شما ناشی از موارد زیر باشد:

خرابی دینام: دینام وظیفه تولید برق مورد نیاز خودرو را بر عهده دارد. اگر دینام دچار مشکل شود، ممکن است باعث ایجاد نوسان در دور موتور شود.
خرابی سنسور میل سوپاپ: سنسور میل سوپاپ وظیفه ارسال اطلاعات میل سوپاپ به ECU را بر عهده دارد. اگر سنسور میل سوپاپ دچار مشکل شود، ممکن است باعث ایجاد نوسان در دور موتور شود.
خرابی اتصال بدنه: اتصال بدنه وظیفه انتقال جریان برق از بدنه خودرو به ECU را بر عهده دارد. اگر اتصال بدنه دچار مشکل شود، ممکن است باعث ایجاد نوسان در دور موتور شود.
برای رفع این مشکل، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

دینام را بررسی کنید. اگر دینام دچار مشکل باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
سنسور میل سوپاپ را بررسی کنید. اگر سنسور میل سوپاپ دچار مشکل باشد، باید آن را تعویض کنید.
اتصال بدنه را بررسی کنید. اگر اتصال بدنه دچار مشکل باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
اگر پس از انجام این اقدامات، مشکل خودروی شما برطرف نشد، باید خودرو را به یک مکانیک متخصص نشان دهید تا مشکل را به طور دقیق تشخیص دهد.

در مورد مشکلی که شما دارید، احتمال اینکه ناشی از خرابی دینام باشد، بیشتر است. با این حال، بررسی سنسور میل سوپاپ و اتصال بدنه نیز ضروری است.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده آورده شده است:

از دینام با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
به طور منظم دینام را بررسی کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

در مورد سوالی که شما دارید، پاسخ کوتاه این است که بله، اگر ایراد دینام و اتصال بدنه را برطرف کنید، مشکل دور آیدل و کپ کردن خودروی شما نیز برطرف خواهد شد.

در مورد اتصال بدنه، اگر اتصال بدنه دچار مشکل باشد، ممکن است باعث ایجاد نویز در سیستم برق خودرو شود. این نویز می‌تواند باعث ایجاد نوسان در دور موتور شود.

در مورد دینام، اگر دینام دچار مشکل باشد، ممکن است باعث ایجاد نوسان در ولتاژ برق تولیدی شود. این نوسان در ولتاژ برق تولیدی می‌تواند باعث ایجاد نوسان در دور موتور شود.

بنابراین، با برطرف کردن ایراد دینام و اتصال بدنه، مشکل نوسان در دور موتور و کپ کردن خودروی شما نیز برطرف خواهد شد.

خیلی ممنونم از راهنمایی کامل و جامعتون 🙏🙏

سلام خواهش می کنم

سلام خدمت دوستان عزیز

بنده سوال دارم
زانتیا دارم تنها مشکل من این هسته دور موتور ماشین روی 40گیر کرده روشن یا خاموش فرق نمیکنه روشن میکنی از رو 40 گاز میخوره میره ته قرمزی اصلا مکافات دارم
سنسور روی گیربکس هم شستم درست نشد کسی میدونه راهنمایی کنه ممنون میشم

سلام. با توجه به توضیحاتی که دادید، به نظر می‌رسد که مشکل خودروی شما ناشی از موارد زیر باشد:

خرابی سنسور دمای موتور: سنسور دمای موتور وظیفه ارسال اطلاعات دمای موتور به ECU را بر عهده دارد. اگر سنسور دمای موتور دچار مشکل شود، ممکن است ECU دمای موتور را به اشتباه تشخیص دهد و باعث شود که دور موتور روی ۴۰ گیر کند.
خرابی سنسور دور موتور: سنسور دور موتور وظیفه ارسال اطلاعات دور موتور به ECU را بر عهده دارد. اگر سنسور دور موتور دچار مشکل شود، ممکن است ECU دور موتور را به اشتباه تشخیص دهد و باعث شود که دور موتور روی ۴۰ گیر کند.
خرابی ECU: ECU وظیفه کنترل عملکرد موتور را بر عهده دارد. اگر ECU دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که دور موتور روی ۴۰ گیر کند.
برای رفع این مشکل، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

سنسور دمای موتور را بررسی کنید. اگر سنسور دمای موتور دچار مشکل باشد، باید آن را تعویض کنید.
سنسور دور موتور را بررسی کنید. اگر سنسور دور موتور دچار مشکل باشد، باید آن را تعویض کنید.
ECU را بررسی کنید. اگر ECU دچار مشکل باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
اگر پس از انجام این اقدامات، مشکل خودروی شما برطرف نشد، باید خودرو را به یک مکانیک متخصص نشان دهید تا مشکل را به طور دقیق تشخیص دهد.

در مورد مشکلی که شما دارید، احتمال اینکه ناشی از خرابی سنسور دمای موتور یا سنسور دور موتور باشد، بیشتر است. با این حال، بررسی ECU نیز ضروری است.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده آورده شده است:

از سنسورهای دمای موتور و دور موتور با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
به طور منظم سنسورهای دمای موتور و دور موتور را بررسی کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

باسلام.206تیپ ۵ پس ازتعمیر اساسی موتور یعنی همچیشو عوض کرد مکانیک نامرد.اونم تیکه تیکه بخاطر همین مشگل الانش.ماشین گرم میشه فرمونو تاته میچرخونم خاموش میشد وعلامت چراغ روغن وبعضی وقتا چراغ روغن واستپ چن ثانیه میومد ومیرفت.بعد میل سوپاپاشو عوض کردیم الان ذیگه خاموش نمیشه اما پس ازگرم شدن فرمونو میچرخونم علامت چراغ روغن چشمک میزنه.دیگه روانیم کرده کلی هزینه کردم هزارجابردمش.دیاگم چیزیش معلوم نی.استوپر وشمع هیدرولیک وروغن و پمپ روغن و….تعویض شده اما همونه

سلام

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادید، احتمال دارد که مشکل خودروی شما مربوط به یکی از موارد زیر باشد:

عیب در سنسور فشار روغن: سنسور فشار روغن، وظیفه اندازه گیری فشار روغن موتور را بر عهده دارد. اگر این سنسور دچار مشکل باشد، ممکن است فشار روغن واقعی موتور را به درستی تشخیص ندهد و باعث روشن شدن چراغ روغن شود.
عیب در مدار برقی چراغ روغن: اگر مدار برقی چراغ روغن دچار مشکل باشد، ممکن است چراغ روغن به درستی کار نکند و به صورت چشمک زن روشن شود.
عیب در پمپ روغن: پمپ روغن، وظیفه پمپاژ روغن به تمام قسمت های موتور را بر عهده دارد. اگر پمپ روغن دچار مشکل باشد، ممکن است فشار روغن موتور کاهش یابد و باعث روشن شدن چراغ روغن شود.
برای تشخیص دقیق علت مشکل خودروی شما، بهتر است خودروی خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید. مکانیک می تواند با بررسی خودروی شما، علت مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

در ادامه، به بررسی هر یک از موارد ذکر شده می پردازیم:

عیب در سنسور فشار روغن

سنسور فشار روغن، یک سنسور الکتریکی است که فشار روغن موتور را اندازه گیری می کند. این سنسور، معمولاً در نزدیکی فیلتر روغن قرار دارد. اگر سنسور فشار روغن دچار مشکل باشد، ممکن است فشار روغن واقعی موتور را به درستی تشخیص ندهد و باعث روشن شدن چراغ روغن شود.

برای بررسی سنسور فشار روغن، مکانیک می تواند از یک مولتی متر استفاده کند. مولتی متر می تواند فشار روغن موتور را به صورت مستقیم اندازه گیری کند. اگر فشار روغن موتور در حالت عادی، کمتر از حد استاندارد باشد، احتمال دارد که سنسور فشار روغن دچار مشکل باشد.

عیب در مدار برقی چراغ روغن

چراغ روغن، یک چراغ هشداردهنده است که در صورت کاهش فشار روغن موتور روشن می شود. مدار برقی چراغ روغن، معمولاً از یک فیوز، یک رله و یک سیم کشی تشکیل شده است. اگر مدار برقی چراغ روغن دچار مشکل باشد، ممکن است چراغ روغن به درستی کار نکند و به صورت چشمک زن روشن شود.

برای بررسی مدار برقی چراغ روغن، مکانیک می تواند از یک مولتی متر استفاده کند. مولتی متر می تواند جریان برق در مدار را اندازه گیری کند. اگر جریان برق در مدار چراغ روغن، در حالت عادی، کمتر از حد استاندارد باشد، احتمال دارد که مدار برقی چراغ روغن دچار مشکل باشد.

عیب در پمپ روغن

پمپ روغن، یک قطعه مکانیکی است که وظیفه پمپاژ روغن به تمام قسمت های موتور را بر عهده دارد. پمپ روغن، معمولاً در کنار موتور قرار دارد. اگر پمپ روغن دچار مشکل باشد، ممکن است فشار روغن موتور کاهش یابد و باعث روشن شدن چراغ روغن شود.

برای بررسی پمپ روغن، مکانیک می تواند از یک فشار سنج استفاده کند. فشار سنج می تواند فشار روغن موتور را به صورت مستقیم اندازه گیری کند. اگر فشار روغن موتور در حالت عادی، کمتر از حد استاندارد باشد، احتمال دارد که پمپ روغن دچار مشکل باشد.

با توجه به اینکه شما اعلام کردید که میل سوپاپا را تعویض کرده اید، احتمال دارد که مشکل مربوط به پمپ روغن باشد. پمپ روغن، معمولاً در اثر فرسودگی یا خرابی یاتاقان ها دچار مشکل می شود. همچنین، ممکن است پمپ روغن به دلیل نشتی روغن، دچار مشکل شود.

در صورتی که پمپ روغن دچار مشکل باشد، باید آن را تعویض کنید.

سلام خسته نباشید
من روا سال مدل ۸۹ دوگانه کارخونه دارم وقتی ماشینو روشن میکنم کلاجو میگیرم موقع حرکت باید یه سر گاز بدم دور موتور بره بالا بعد اروم کلاجو ازاد کنم حرکت کنه در حالت عادی دور موتورم روی یکه ولی اگه کلاج و اروم ول کنم ماشین خاموش میشه باید حتما گاز اولیه زیاد بدم تا دور موتور به دو برسه حرکت کنه وگرنه خاموش میشه ماشین انگار ماشین کم میاره
صفحه کلاج هم داره نمیدونم دلیلش چیه

سلام. با توجه به توضیحاتی که دادید، به نظر می‌رسد که مشکل خودروی شما ناشی از موارد زیر باشد:

خرابی صفحه کلاج: صفحه کلاج وظیفه انتقال نیروی موتور به گیربکس را بر عهده دارد. اگر صفحه کلاج دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که خودرو در حالت سکون خاموش شود.
خرابی سیم کلاج: سیم کلاج وظیفه انتقال نیروی راننده به صفحه کلاج را بر عهده دارد. اگر سیم کلاج دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که خودرو در حالت سکون خاموش شود.
خرابی پدال کلاج: پدال کلاج وظیفه انتقال نیروی راننده به سیم کلاج را بر عهده دارد. اگر پدال کلاج دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که خودرو در حالت سکون خاموش شود.
برای رفع این مشکل، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

صفحه کلاج را بررسی کنید. اگر صفحه کلاج دچار مشکل باشد، باید آن را تعویض کنید.
سیم کلاج را بررسی کنید. اگر سیم کلاج دچار مشکل باشد، باید آن را تعویض کنید.
پدال کلاج را بررسی کنید. اگر پدال کلاج دچار مشکل باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
اگر پس از انجام این اقدامات، مشکل خودروی شما برطرف نشد، باید خودرو را به یک مکانیک متخصص نشان دهید تا مشکل را به طور دقیق تشخیص دهد.

در مورد مشکلی که شما دارید، احتمال اینکه ناشی از خرابی صفحه کلاج باشد، بیشتر است. با این حال، بررسی سیم کلاج و پدال کلاج نیز ضروری است.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده آورده شده است:

از صفحه کلاج با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
به طور منظم صفحه کلاج را بررسی کنید.
از کلاج به درستی استفاده کنید.

سلام وقت بخیر
ماشینم پراید ۱۴۱ مدل ۸۷وهستش
روی سلو دور موتور بالا پایین میشه نوسان داره استوپر عوض کردم سنسور دور موتور تست کردم سوکت چک شده روی دیاگ هیچ خطایی نمیزنه ولی این مشکلو داره نمیدونم مشکلش چیه

سلام

با توجه به توضیحاتی که دادید، احتمال دارد که مشکل از موارد زیر باشد:

خرابی استپر موتور
خرابی سنسور دریچه گاز
خرابی سنسور فشار منیفولد
خرابی ECU
اگر استپر موتور خراب باشد، ممکن است باعث شود که دور موتور خودرو به طور نامنظم بالا و پایین برود. اگر سنسور دریچه گاز خراب باشد، ممکن است باعث شود که دور موتور خودرو به طور نامنظم بالا و پایین برود. اگر سنسور فشار منیفولد خراب باشد، ممکن است باعث شود که دور موتور خودرو به طور نامنظم بالا و پایین برود. اگر ECU خراب باشد، ممکن است باعث شود که دور موتور خودرو به طور نامنظم بالا و پایین برود.

برای تشخیص قطعی مشکل، باید خودرو را توسط یک مکانیک ماهر بررسی کنید. مکانیک می تواند با استفاده از ابزارهای مخصوص، استپر موتور، سنسور دریچه گاز، سنسور فشار منیفولد و ECU را بررسی کند و در صورت نیاز، مشکل را برطرف کند.

در مورد مشکل خودروی شما، احتمال دارد که مشکل از خرابی استپر موتور باشد. با توجه به اینکه شما ذکر کرده اید که استوپر موتور را عوض کرده اید و مشکل برطرف نشده است، احتمال خرابی استپر موتور بیشتر است.

برای تشخیص قطعی مشکل، باید خودرو را توسط یک مکانیک ماهر بررسی کنید. مکانیک می تواند با استفاده از ابزارهای مخصوص، استپر موتور را بررسی کند و در صورت نیاز، آن را تعویض کند.

در اینجا به برخی از نکات برای جلوگیری از بروز این مشکلات اشاره می کنیم:

به طور منظم خودروی خود را سرویس کنید.
از سوخت با کیفیت استفاده کنید.
از رانندگی پر تنش و ترمز و شتاب گیری های ناگهانی خودداری کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

سلام..ماشین من گاهی وقتا یه دل میزنه همزمان عقربه دور موتور میافته و سریع برمیگرده سر جاش ..سنسور دور موتور رو تمیز هم کردم .بهتر نشد..

سلام

با توجه به توضیحاتی که شما ارائه دادید، مشکل خودروی شما به احتمال زیاد مربوط به یکی از موارد زیر است:

خرابی سنسور اکسیژن
خرابی سنسور دریچه گاز
خرابی سنسور موقعیت میل لنگ
خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ
خرابی انژکتورها
برای اینکه بتوانید علت دقیق مشکل را تشخیص دهید، باید خودروی خود را به یک مکانیک مجرب نشان دهید. مکانیک می تواند با استفاده از دستگاه دیاگ، عملکرد سنسورهای مختلف را بررسی کند و در صورت وجود هرگونه مشکل، آن را برطرف کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل ارائه شده است:

از بنزین با کیفیت بالا استفاده کنید.
فیلتر هوای موتور را به طور منظم تعویض کنید.
شمع ها و وایر شمع را به طور منظم تعویض کنید.
از روغن موتور با کیفیت بالا استفاده کنید.
امیدوارم این اطلاعات مفید باشد.

در اینجا چند توضیح بیشتر در مورد هر یک از موارد ذکر شده ارائه شده است:

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن وظیفه اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی را بر عهده دارد. این اطلاعات به ECU موتور ارسال می شود تا نسبت سوخت و هوا را تنظیم کند. اگر سنسور اکسیژن خراب شود، ECU نمی تواند نسبت سوخت و هوا را به درستی تنظیم کند و این امر می تواند باعث ریپ زدن موتور شود.

خرابی سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز وظیفه اندازه گیری موقعیت دریچه گاز را بر عهده دارد. این اطلاعات به ECU موتور ارسال می شود تا میزان سوخت ورودی به موتور را تنظیم کند. اگر سنسور دریچه گاز خراب شود، ECU نمی تواند میزان سوخت ورودی به موتور را به درستی تنظیم کند و این امر می تواند باعث ریپ زدن موتور شود.

خرابی سنسور موقعیت میل لنگ

سنسور موقعیت میل لنگ وظیفه اندازه گیری موقعیت میل لنگ را بر عهده دارد. این اطلاعات به ECU موتور ارسال می شود تا زمان احتراق را تنظیم کند. اگر سنسور موقعیت میل لنگ خراب شود، ECU نمی تواند زمان احتراق را به درستی تنظیم کند و این امر می تواند باعث ریپ زدن موتور شود.

خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ

سنسور موقعیت میل سوپاپ وظیفه اندازه گیری موقعیت میل سوپاپ را بر عهده دارد. این اطلاعات به ECU موتور ارسال می شود تا زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را تنظیم کند. اگر سنسور موقعیت میل سوپاپ خراب شود، ECU نمی تواند زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را به درستی تنظیم کند و این امر می تواند باعث ریپ زدن موتور شود.

خرابی انژکتورها

انژکتورها وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارند. اگر انژکتورها خراب شوند، ممکن است مقدار سوخت ورودی به موتور به درستی تنظیم نشود و این امر می تواند باعث ریپ زدن موتور شود.

سلام وقت بخیر
206 تیپ دو دریچه برقی ، قبلا تو زمستون استارت میزدم دور موتور رو 1.5 بود بعد یه مدتی خاموش روشن میکردم درست میشد ، الان واشر زده و موتور تعمیر اساسی شده در حد عوض کردن بلوک سیلندر، ماشین استارت میزنم دورموتور بالا پایین میپره از 900 تا 2 هزار بعد گاز هم میدم گاز نمیخوره .
ممکنه مشکل از تنظیم ecu باشه ؟

سلام

بله، احتمال اینکه مشکل از تنظیم ECU باشد وجود دارد. ECU یا واحد کنترل موتور، وظیفه کنترل عملکرد موتور را بر عهده دارد. در صورتی که تنظیم ECU به درستی انجام نشود، ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند نوسان دور موتور، گاز نخوردن و غیره شود.

در مورد مشکل شما، احتمال دارد که ECU پس از تعمیر اساسی موتور، نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد. این تنظیم معمولاً توسط دستگاه دیاگ انجام می‌شود.

البته، احتمال وجود سایر مشکلات نیز وجود دارد، مانند:

خرابی سنسور دریچه گاز
خرابی سنسور دور موتور
خرابی استپر موتور
خرابی انژکتورها
برای تشخیص دقیق مشکل، بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک باتجربه ببرید تا با استفاده از دستگاه دیاگ، مشکل را بررسی کند.

در صورتی که مشکل از تنظیم ECU باشد، معمولاً با تنظیم مجدد ECU، مشکل برطرف می‌شود. اما در صورتی که مشکل از سایر موارد ذکر شده باشد، ممکن است نیاز به تعویض قطعه معیوب باشد.

امیدوارم مشکل شما هرچه زودتر برطرف شود.

سلام وقت بخیر تیبا 89دارم در اول صبح استارت میزنم دور موتور ناهنجار بالا میره به هر کی بردم نتونستن کاری بکنن کامپیوتر هم چیزی نشون نمیده شمع،وایر،،استپر،سنسور دریچه گاز عوض کردیم حل نشد خودم فکر میکنم از یه جایی هوا میکشه
لطفاً راهنمایی ونظرتون رو بفرمایید.ممنون

سلام

با توجه به توضیحاتی که دادید، به نظر می رسد که مشکل شما یکی از موارد زیر باشد:

مشکل در سیستم هوارسانی: اگر سیستم هوارسانی خودرو شما دچار مشکل شده باشد، ممکن است باعث شود که هوا به درستی به موتور نرسد و دور موتور ناهنجار بالا برود.
مشکل در سیستم سوخت رسانی: اگر سیستم سوخت رسانی خودرو شما دچار مشکل شده باشد، ممکن است باعث شود که سوخت به درستی به موتور نرسد و دور موتور ناهنجار بالا برود.
مشکل در سیستم برق رسانی: اگر سیستم برق رسانی خودرو شما دچار مشکل شده باشد، ممکن است باعث شود که برق به درستی به موتور نرسد و دور موتور ناهنجار بالا برود.
برای تشخیص علت دقیق مشکل، بهتر است خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید تا توسط یک مکانیک متخصص بررسی شود.

در اینجا چند پیشنهاد برای شما دارم:

ابتدا سیستم هوارسانی خودرو را بررسی کنید. مطمئن شوید که فیلتر هوا تمیز است و لوله های هوارسانی دچار نشتی یا گرفتگی نشده اند.
سپس سیستم سوخت رسانی خودرو را بررسی کنید. مطمئن شوید که فیلتر سوخت تمیز است و انژکتورها سالم هستند.
در نهایت، سیستم برق رسانی خودرو را بررسی کنید. مطمئن شوید که سیم های برق سالم هستند و هیچ گونه اتصالی وجود ندارد.
امیدوارم مشکل شما هرچه زودتر حل شود.

در مورد اینکه شما فکر می کنید از یک جایی هوا می کشد، احتمال دارد که یکی از موارد زیر وجود داشته باشد:

نشتی از لوله های هوارسانی
نشتی از منیفولد هوا
نشتی از دریچه گاز
برای بررسی این موارد، می توانید خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید تا توسط یک مکانیک متخصص بررسی شود.

ممنون،سپاسگزارم

خواهش می کنم

با سلام ماشین من پراید هستش وقتی ماشین در حالت گاز درجا کار میکنه دور موتور پایین میاد لطفا علتش را بفرمایید

سلام.

علت پایین آمدن دور موتور پراید در حالت گاز درجا می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

خرابی سنسور دور موتور
خرابی دریچه گاز
خرابی پدال گاز
خرابی ECU
سنسور دور موتور یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه اندازه‌گیری دور موتور را بر عهده دارد. اگر این سنسور خراب باشد، دور موتور به درستی اندازه‌گیری نمی‌شود و ECU نمی‌تواند دور موتور را به درستی تنظیم کند.

دریچه گاز یک قطعه مکانیکی است که میزان هوای ورودی به موتور را کنترل می‌کند. اگر این قطعه خراب باشد، میزان هوای ورودی به موتور به درستی کنترل نمی‌شود و دور موتور کاهش می‌یابد.

پدال گاز یک قطعه مکانیکی است که میزان گاز ورودی به موتور را کنترل می‌کند. اگر این قطعه خراب باشد، میزان گاز ورودی به موتور به درستی کنترل نمی‌شود و دور موتور کاهش می‌یابد.

ECU یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه کنترل عملکرد موتور را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب باشد، دور موتور به درستی تنظیم نمی‌شود.

برای تشخیص علت دقیق مشکل، باید خودرو توسط یک مکانیک مجرب بررسی شود.

با توجه به توضیحاتی که دادید، احتمال خرابی سنسور دور موتور یا دریچه گاز بیشتر است. توصیه می‌کنم خودرو را توسط یک مکانیک مجرب بررسی کنید تا مشکل دقیقاً تشخیص داده شود و در صورت نیاز، تعمیرات لازم انجام شود.

در اینجا چند نکته برای کمک به مکانیک در تشخیص مشکل وجود دارد:

دور موتور را در حالت گاز درجا اندازه‌گیری کنید. آیا دور موتور پایین می‌آید یا خیر؟
جریان برق ورودی به سنسور دور موتور را بررسی کنید. آیا جریان برق ورودی به درستی است؟
میزان هوای ورودی به موتور را بررسی کنید. آیا میزان هوای ورودی به درستی است؟
این اطلاعات به مکانیک کمک می‌کند تا مشکل را سریع‌تر تشخیص دهد.

سلام ماشین من پراید هستش مدتی میشه که بعد از گذشت زمان طولانی مثلا ۵ ساعت که میخوام ماشین رو روشن کنم ماشین به سختی روشن میشه و بعد روشن شدن که گاز میدم اول دور موتور میاد پایین بعد میره بالا و وقتی هم که به گاز cng میزنم و میخوام کلاچ بگیرم ماشین خاموش میکنه . ممنون میشم کمکم کنین

سلام

با توجه به علائمی که ذکر کردید، به نظر می رسد که مشکل از یکی از موارد زیر باشد:

ضعف باتری: اگر باتری ماشین شما ضعیف باشد، ممکن است در روشن کردن ماشین مشکل داشته باشید. همچنین، اگر باتری ضعیف باشد، ممکن است دور موتور ماشین بعد از روشن شدن به پایین بیاید.
سوخت رسانی نامناسب: اگر سوخت رسانی به موتور ماشین شما به درستی انجام نشود، ممکن است در روشن کردن ماشین مشکل داشته باشید. همچنین، اگر سوخت رسانی نامناسب باشد، ممکن است دور موتور ماشین بعد از روشن شدن به پایین بیاید.
مشکل در سیستم جرقه: اگر سیستم جرقه ماشین شما مشکل داشته باشد، ممکن است در روشن کردن ماشین مشکل داشته باشید. همچنین، اگر سیستم جرقه مشکل داشته باشد، ممکن است دور موتور ماشین بعد از روشن شدن به پایین بیاید.
مشکل در سیستم احتراق: اگر سیستم احتراق ماشین شما مشکل داشته باشد، ممکن است در روشن کردن ماشین مشکل داشته باشید. همچنین، اگر سیستم احتراق مشکل داشته باشد، ممکن است دور موتور ماشین بعد از روشن شدن به پایین بیاید.
مشکل در سیستم جرقه CNG: اگر سیستم جرقه CNG ماشین شما مشکل داشته باشد، ممکن است در روشن کردن ماشین با گاز CNG مشکل داشته باشید. همچنین، اگر سیستم جرقه CNG مشکل داشته باشد، ممکن است ماشین بعد از روشن شدن با گاز CNG خاموش شود.
برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، بهتر است ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل آورده شده است:

هر چند وقت یک بار باتری ماشین خود را چک کنید تا مطمئن شوید که ضعیف نشده است.
از سوخت با کیفیت استفاده کنید.
روغن موتور و فیلتر روغن را به موقع تعویض کنید.
شمعی ها را به موقع تعویض کنید.
سیستم جرقه را به طور منظم بررسی کنید.
سیستم احتراق را به طور منظم بررسی کنید.
سیستم جرقه CNG را به طور منظم بررسی کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

سلام،خودروی دنا مدل 98 بعد از حدود ۴سال استفاده در حالت درجا چه در حالت گرم و چه حالت سرد دورموتور بین نیم تا١ و گاهی تا١/۵ نوسان داره و خاموش میشه.تسمه تایم و باطری و استپرموتورو سنسور دریچه گاز و شمع ها هم به تازگی تعویض شده ولی همچنان مشکل برطرف نشده.لطف میکنید راهنمایی کنید؟ متشکرم

سلام

با توجه به علائمی که ذکر کردید، به نظر می رسد که مشکل از یکی از موارد زیر باشد:

مشکل در سیستم سوخت رسانی: اگر سیستم سوخت رسانی ماشین شما مشکل داشته باشد، ممکن است دور موتور ماشین نوسان داشته باشد و خاموش شود.
مشکل در سیستم جرقه: اگر سیستم جرقه ماشین شما مشکل داشته باشد، ممکن است دور موتور ماشین نوسان داشته باشد و خاموش شود.
مشکل در سیستم احتراق: اگر سیستم احتراق ماشین شما مشکل داشته باشد، ممکن است دور موتور ماشین نوسان داشته باشد و خاموش شود.
مشکل در سیستم برق: اگر سیستم برق ماشین شما مشکل داشته باشد، ممکن است دور موتور ماشین نوسان داشته باشد و خاموش شود.
برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، بهتر است ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل آورده شده است:

از سوخت با کیفیت استفاده کنید.
روغن موتور و فیلتر روغن را به موقع تعویض کنید.
شمعی ها را به موقع تعویض کنید.
سیستم سوخت رسانی را به طور منظم بررسی کنید.
سیستم جرقه را به طور منظم بررسی کنید.
سیستم احتراق را به طور منظم بررسی کنید.
سیستم برق را به طور منظم بررسی کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

در مورد مشکل خاص شما، با توجه به اینکه قطعات ذکر شده تعویض شده اند و مشکل همچنان وجود دارد، به نظر می رسد که مشکل از سیستم برق یا احتراق باشد. مکانیک باید با بررسی دقیق تر ماشین، مشکل را تشخیص دهد.

در اینجا چند مورد خاص که مکانیک باید بررسی کند آورده شده است:

رله های مربوط به سیستم سوخت رسانی و جرقه را بررسی کند.
سیستم سیم کشی ماشین را بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ سیمی قطع یا اتصال کوتاه نشده است.
ECU ماشین را بررسی کند تا مطمئن شود که مشکلی ندارد.
امیدوارم مشکل ماشین شما هر چه زودتر برطرف شود.

سلام خسته نباشیدمن کوئیک دارم وزمانی که موتورسرده واستارت میزنم دورموتوربالاوپائین میشودلرزش دارد
ولی زمانی که موتورگرم هست این مشکل وجودنداردلطفا راهنمایی کنید

سلام

با توجه به توضیحاتی که دادید، احتمال دارد مشکل از یکی از موارد زیر باشد:

مشکل در شمع ها: شمع ها وظیفه جرقه زدن در محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر شمع ها دچار مشکل باشند، می توانند باعث لرزش موتور شوند.
مشکل در انژکتورها: انژکتورها وظیفه پاشش سوخت به داخل محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر انژکتورها دچار مشکل باشند، می توانند باعث لرزش موتور شوند.
مشکل در سنسور اکسیژن: سنسور اکسیژن وظیفه اندازه گیری میزان اکسیژن در گازهای خروجی را بر عهده دارد. اگر سنسور اکسیژن دچار مشکل باشد، می تواند باعث لرزش موتور شود.
مشکل در ECU: ECU وظیفه کنترل سیستم های مختلف خودرو را بر عهده دارد. اگر ECU دچار مشکل باشد، می تواند باعث لرزش موتور شود.
برای بررسی دقیق مشکل، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

شمع ها را بررسی کنید: شمع ها را از نظر فرسودگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر شمع ها دچار مشکل باشند، باید آن ها را تعویض کنید.
انژکتورها را بررسی کنید: انژکتورها را از نظر وجود نشتی یا خرابی بررسی کنید. اگر انژکتورها دچار مشکل باشند، باید آن ها را تعمیر یا تعویض کنید.
سنسور اکسیژن را بررسی کنید: سنسور اکسیژن را از نظر وجود نشتی یا خرابی بررسی کنید. اگر سنسور اکسیژن دچار مشکل باشد، باید آن را تعویض کنید.
ECU را بررسی کنید: ECU را از نظر وجود مشکل بررسی کنید.
اگر با انجام این موارد نتوانستید مشکل را پیدا کنید، بهتر است خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید تا توسط یک متخصص بررسی شود.

در مورد خودروی شما، با توجه به اینکه لرزش موتور فقط در حالت سرد بودن موتور اتفاق می افتد، احتمال اینکه مشکل از شمع ها یا انژکتورها باشد، بیشتر است.

در اینجا چند نکته برای کاهش لرزش موتور در حالت سرد بودن موتور آورده شده است:

قبل از استارت زدن، به موتور اجازه دهید تا چند دقیقه گرم شود. این کار به گرم شدن روغن موتور و روان شدن قطعات کمک می کند.
هنگام استارت زدن، پدال گاز را کمی فشار دهید. این کار باعث می شود که موتور با دور بالاتر روشن شود و لرزش کمتری داشته باشد.
پس از روشن شدن موتور، به آرامی گاز دهید. این کار به گرم شدن موتور کمک می کند و از لرزش آن جلوگیری می کند.

سلام دوستان ماشین من پراید ۸۶ هست چند وقت میشه استارت میزنم خوب روشن میشه ولی بعد چند ثانیه به ریپ می افته تا مرز خاموش و حتی خاموش بعد خوب میشه و چند بار تکرار میشه تا از دور ۱۵۰۰به ۱۰۰۰ میرسه بعد که دور موتور ۱۰۰۰شود عادی میشه کسی میدونه مشگل چیه ممنون میشم جواب بدین

سلام

با توجه به توضیحاتی که دادید، احتمال دارد مشکل از یکی از موارد زیر باشد:

مشکل در شمع ها: شمع ها وظیفه جرقه زدن در محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر شمع ها دچار مشکل باشند، می توانند باعث ریپ زدن موتور شوند.
مشکل در انژکتورها: انژکتورها وظیفه پاشش سوخت به داخل محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر انژکتورها دچار مشکل باشند، می توانند باعث ریپ زدن موتور شوند.
مشکل در سنسور اکسیژن: سنسور اکسیژن وظیفه اندازه گیری میزان اکسیژن در گازهای خروجی را بر عهده دارد. اگر سنسور اکسیژن دچار مشکل باشد، می تواند باعث ریپ زدن موتور شود.
مشکل در ECU: ECU وظیفه کنترل سیستم های مختلف خودرو را بر عهده دارد. اگر ECU دچار مشکل باشد، می تواند باعث ریپ زدن موتور شود.
برای بررسی دقیق مشکل، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

شمع ها را بررسی کنید: شمع ها را از نظر فرسودگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر شمع ها دچار مشکل باشند، باید آن ها را تعویض کنید.
انژکتورها را بررسی کنید: انژکتورها را از نظر وجود نشتی یا خرابی بررسی کنید. اگر انژکتورها دچار مشکل باشند، باید آن ها را تعمیر یا تعویض کنید.
سنسور اکسیژن را بررسی کنید: سنسور اکسیژن را از نظر وجود نشتی یا خرابی بررسی کنید. اگر سنسور اکسیژن دچار مشکل باشد، باید آن را تعویض کنید.
ECU را بررسی کنید: ECU را از نظر وجود مشکل بررسی کنید. اگر ECU دچار مشکل باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
اگر با انجام این موارد نتوانستید مشکل را پیدا کنید، بهتر است خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید تا توسط یک متخصص بررسی شود.

در مورد خودروی شما، با توجه به اینکه ریپ زدن موتور در دور موتور بالا اتفاق می افتد، احتمال اینکه مشکل از شمع ها یا انژکتورها باشد، بیشتر است.

باسلام من یه سمندef7دوگانه دارم موقع حرکت اولیه روی cngموتورکله شدیدی میزنه وازروی گازمیپره روی بنزین فقط حرکت اولیه مشکل داره دردوربالاهیچ مشکلی نداره ممنون میشم راهنمایی کنیدکلافه ام کرده باتشکر

سلام،

با توجه به توضیحاتی که دادید، احتمال دارد مشکل از یکی از موارد زیر باشد:

خرابی شیر گاز: شیر گاز قطعه ای است که گاز را از مخزن گاز به موتور منتقل می کند. اگر شیر گاز خراب شود، ممکن است گاز به موتور به طور صحیح منتقل نشود و باعث ایجاد مشکل در حرکت اولیه شود.
خرابی رگلاتور گاز: رگلاتور گاز قطعه ای است که فشار گاز را تنظیم می کند. اگر رگلاتور گاز خراب شود، ممکن است فشار گاز بیش از حد باشد و باعث ایجاد مشکل در حرکت اولیه شود.
خرابی سنسور دریچه گاز: سنسور دریچه گاز قطعه ای است که میزان باز بودن دریچه گاز را به ECU ارسال می کند. اگر سنسور دریچه گاز خراب شود، ممکن است ECU اطلاعات نادرستی دریافت کند و باعث ایجاد مشکل در حرکت اولیه شود.
برای تشخیص دقیق مشکل، بهتر است ماشین را به یک مکانیک مجاز ببرید. مکانیک می تواند با بررسی دقیق سیستم گاز سوز، مشکل را تشخیص دهد و آن را رفع کند.

در اینجا چند نکته برای کاهش احتمال وقوع این مشکل در آینده آورده شده است:

از قطعات و لوازم جانبی با کیفیت استفاده کنید.
به طور منظم سیستم گاز سوز را سرویس کنید.
امیدوارم این اطلاعات مفید باشد.

در اینجا چند نکته اضافی برای کمک به شما در عیب‌یابی مشکل آورده شده است:

آیا مشکل فقط در هنگام حرکت اولیه در حالت گاز اتفاق می افتد؟
آیا مشکل در دورهای پایین موتور بیشتر است؟
آیا مشکل با افزایش دور موتور بهبود می یابد؟
این اطلاعات می تواند به مکانیک کمک کند تا مشکل را سریعتر تشخیص دهد.

سلام
خسته نباشید ماشین من ساینا هست تازگی ها متوجه شدم که دور کند فن کار نمی کنه فقط دور تند کار میکنه آمپر اب در وسط باز و بسته میشه رله را هم تعویض کردم ولی جواب نداد ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

سلام
ر فن ماشین شما فقط در دور تند کار می کند، ممکن است یکی از دلایل زیر وجود داشته باشد:

سوختن فیوز فن رادیاتور: فیوز فن رادیاتور وظیفه تامین برق موتور فن را بر عهده دارد. اگر این فیوز بسوزد، موتور فن نمی تواند کار کند.
خرابی رله فن رادیاتور: رله فن رادیاتور وظیفه ارسال برق به موتور فن را بر عهده دارد. اگر این رله خراب شود، موتور فن نمی تواند کار کند.
خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده: سنسور دمای مایع خنک کننده وظیفه ارسال اطلاعات دمای مایع خنک کننده به ECU را بر عهده دارد. اگر این سنسور خراب شود، ECU نمی تواند دمای مایع خنک کننده را به درستی تشخیص دهد و دستور روشن شدن موتور فن را صادر نکند.
خرابی موتور فن: موتور فن وظیفه چرخش پروانه فن را بر عهده دارد. اگر این موتور خراب شود، پروانه فن نمی تواند بچرخد.
برای تشخیص علت این مشکل، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا بررسی کنید که آیا فیوز فن رادیاتور سوخته است یا خیر. اگر فیوز سوخته بود، آن را تعویض کنید.
سپس بررسی کنید که آیا رله فن رادیاتور خراب است یا خیر. برای این کار می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. اگر رله خراب بود، آن را تعویض کنید.
اگر فیوز و رله سالم بودند، سنسور دمای مایع خنک کننده را بررسی کنید. برای این کار می توانید از یک تست کننده سنسور دما استفاده کنید. اگر سنسور خراب بود، آن را تعویض کنید.
اگر سنسور دما سالم بود، موتور فن را بررسی کنید. برای این کار می توانید موتور فن را به طور مستقیم به برق متصل کنید. اگر موتور فن کار کرد، مشکل از ECU یا سیم کشی است.
در صورت عدم توانایی در تشخیص علت مشکل، می توانید خودرو را به یک مکانیک حرفه ای ببرید تا علت آن را تشخیص دهد و اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل آورده شده است:

سطح مایع خنک کننده را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
از رانندگی در شرایطی که دمای هوا بالا است خودداری کنید.
در صورت مشاهده هرگونه عیب در عملکرد سیستم خنک کننده، سریعاً آن را برطرف کنید.
در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم:

بررسی سطح مایع خنک کننده: مایع خنک کننده وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارد. اگر سطح مایع خنک کننده پایین باشد، موتور نمی تواند به درستی خنک شود و ممکن است باعث آسیب به موتور شود.
اجتناب از رانندگی در شرایطی که دمای هوا بالا است: در دماهای بالا، موتور باید بیشتر کار کند تا دمای خود را پایین نگه دارد. اگر فن رادیاتور کار نکند، موتور ممکن است داغ شود و آسیب ببیند.
برطرف کردن هرگونه عیب در عملکرد سیستم خنک کننده: هرگونه عیب در سیستم خنک کننده، می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. در صورت مشاهده هرگونه عیب در عملکرد سیستم خنک کننده، سریعاً آن را برطرف کنید تا از آسیب به موتور جلوگیری شود.

سلام ،خودرو ساینا 1400 دارم بدلیل خرابی کاتالیزور در آوردم واحساس میکنم بوی دود وارد اتاق ماشین میشود،ماشین دو سه روز دور موتور در حالت ایستاده کم و زیاد میشه ودر جا خاموش می‌کند و در سربالایی نفس ندارد آیا بدلیل برداشتن کاتالیزور است یا اگزوز است ،ممنون میشوم اگر راهنمایی بفرمایید .

سلام وقت بخیر احتمال دارد مشکل از چند جا باشه برای همین حتما باید یک مکانیک متخصص اول برسی کنه امکان راهنمایی این مورد بدون دیدن ماشین امکان پذیر نیست

سلام

با توجه به علائمی که ذکر کردید، احتمال اینکه مشکل از یکی از موارد زیر باشد، زیاد است:

خرابی کاتالیزور: کاتالیزور یک قطعه مهم در سیستم اگزوز است که وظیفه کاهش آلاینده های خروجی موتور را بر عهده دارد. اگر کاتالیزور خراب باشد، ممکن است بوی دود وارد کابین خودرو شود. همچنین، ممکن است باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت شود.
نشتی اگزوز: نشتی اگزوز می تواند باعث خروج گازهای خروجی موتور به داخل کابین خودرو شود. این امر باعث ایجاد بوی دود و همچنین کاهش قدرت موتور می شود.
خرابی سنسور اکسیژن: سنسور اکسیژن وظیفه اندازه گیری مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی موتور را بر عهده دارد. اگر سنسور اکسیژن خراب باشد، ممکن است باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت شود.
برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، بهتر است ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

در مورد مشکل خاص شما، با توجه به اینکه بوی دود وارد کابین خودرو می شود، احتمال اینکه مشکل از خرابی کاتالیزور یا نشتی اگزوز باشد، زیاد است. تعمیرکار باید با بررسی دقیق تر ماشین، مشکل را تشخیص دهد.

در اینجا چند مورد خاص که مکانیک باید بررسی کند آورده شده است:

کاتالیزور را بررسی کند تا مطمئن شود که سالم است.
اگزوز را بررسی کند تا در صورت وجود نشتی، آن را تعمیر کند.
سنسور اکسیژن را بررسی کند تا مطمئن شود که سالم است.
اگر مشکل از خرابی کاتالیزور باشد، باید کاتالیزور تعویض شود. اگر مشکل از نشتی اگزوز باشد، باید نشتی تعمیر یا تعویض شود. اگر مشکل از خرابی سنسور اکسیژن باشد، باید سنسور اکسیژن تعویض شود.

امیدوارم مشکل ماشین شما هر چه زودتر برطرف شود.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل آورده شده است:

از بنزین با کیفیت مناسب استفاده کنید.
سیستم اگزوز را به طور منظم سرویس کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو