باطری ساز سیار آقای امداد

باطری ساز سیار آقای امداد آماده است تا کلیه تعمیرات سیستم برق خودروی شما را در محل و با مناسب ترین قیمت در کمترین زمان ممکن انجام دهد. امدادرسانان ما به صورت شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل در کلیه مناطق تهران حضور دارند و در صورت تماس شما نزدیکترین آن‌ها به سرعت در خدمت شما قرار خواهد گرفت. مرکز تخصصی امداد خودرو آقای امداد، افتخار دارد تا شما را برای تعمیرات انواع خودرو از جمله باطری سازی سیار همراهی کند. تیم امدادرسانی ما با برخورداری از بهترین و مجرب ترین تعمیرکاران، به شما کمک می کند تا در کمترین زمان خودرو خود را تعمیر نمایید. متخصصان و کارشناسان آقای امداد با بهره مندی از به روزترین و پیشرفته‌ترین ابزارآلات تعمیر، می‌توانند در زمانی اندک، اختلالات برق و اختلالات مکانیکی خودرو ایجاد شده را شناسایی، رفع و برطرف نمایند. اصلی ترین هدف باطری ساز سیار آقای امداد، ارائه ی بهترین خدمات و جلب رضایت شما کاربران گرامی است.

ما در آقای امداد با 13 سال سابقه ارائه‌ی خدمات امدادی در سطح شهر تهران، دو اصل کلیدی خود را تعهد به خدمت رسانی و تضمین کیفیت خدمات می‌دانیم و به آن پایبند هستیم. شما در هر بخشی از شهر بزرگ تهران که باشید، می‌توانید خدمات باطری سازی سیار را در محل و به راحتی دریافت نمایید.

باطری ساز سیار آقای امداد ابتدا به عیب‌یابی سیستم خودروی شما پرداخته و سپس متناسب با محل آسیب دیده همچون باطری، دینام و… اقدام به رفع آن خواهند نمود.

 

سیستم برق خودرو

یکی از مواردی که می‌توان در آن پیشرفت تکنولوژی را به خوبی احساس کرد، خودرو است. امروزه خودروها قابلیت‌های فوق العاده‌ زیاد و متنوعی دارند که تا چندین سال پیش تنها یک تصور و آرزو بودند. بسیاری از این قابلیت ها توسط برق و سیستم برق خودرو محقق شده است. به طوری که سیستم برقی و باطری خودرو یکی از قسمت های اصلی و تاثیرگذار خودرو هستند که خودرو بدون وجود آن‌ها قابلیت هیچ کاری را نخواهد داشت.

سیستم برق خودرو در واقع مجموعه ای از سیستم های الکتریکی است که انرژی مورد نیاز خودرو را تامین می کنند. این سیستم از قطعات متعددی تشکیل شده که هر یک وظیفه مخصوص به خود را دارند. در واقع کارکرد منظم و دقیق این قطعات است که موجب می‌شود تا انرژی ذخیره شده شیمیایی به صورت انرژی الکتریکی به دیگر قطعات منتقل گردد، به طوری که هر نوع عیب و ایراد در این سیستم می‌تواند موجب از دست رفتن عملکرد و قطعات فنی خودرو گردد.

بخش بزرگی از عملکرد خودرو به این سیستم وابسته است؛ چرا که خودرو توسط سیستم جرقه زنی موتور روشن شده و همچنین کامپیوتر خودرو وظیفه کنترل و تنظیم میزان سوخت، افزایش امنیت و برخی امکانات رفاهی را دارد. سیستم روشنایی و راه اندازی اولیه خودرو، بالا و پایین بردن شیشه ها، عملکرد سوئیچ و استارت زدن، کارکرد بخاری خودرو و کولر ماشین، عملکرد سیستم دزدگیر، سیستم های صوتی و ….. نیز با برق کار می‌کنند. بر همین اساس می توان چنین گفت که خودرو از زمان روشن شدن تا پایان مسیر استفاده از دزدگیر و قفل شدن، از سیستم برق استفاده می کند.

آیا می‌دانید که برای تعمیر و تعویض قطعات برقی خودور چه مقدار هزینه‌ای باید بپردازید؟ برای مشاهده تعرفه تعمیرات امداد خودرو آقای امداد، کلیک کنید.

 

سیستم برق را شاید بتوان گفت که یکی از سیستم های پیچیده خودرو است و از قطعات برقی همچون باطری و دینام، سنسور اکسیژن، کویل، انژکتور، وایر شمع، کامپیوتر خودرو، لامپ ماشین، چراغ های خودرو و… تشکیل شده است. به طوری که تامین کننده اصلی نیروی برق باطری بوده و دینام نیز وظیفه دارد تا باطری را مجددا شارژ نماید.

از همین رو باطری ساز سیار و تعمیرات برق خودرو بخش بزرگی از خرابی های اتومبیل را پوشش می دهد. شما می توانید در صورت مواجهه با علائمی همچون از کار افتادن ناگهانی موتور به دلیل اشکال در سیستم جرقه زنی، دیر روشن شدن خودرو، از کار افتادن چراغ سقفی و سیستم صوتی، نشتی اسید باتری، ضعیف شدن چراغ های خودرو، افت ولتاژ هنگام آمپر کشیدن باتری و روشن شدن چراغ هشدار در کنار صفحه کیلومتر شمار با امداد باطری ساز سیار آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما به سرعت منشأ مشکل را شناسایی و آن را رفع نمایند.

 

جزء اصلی سیستم برق خودرو: باطری

اصلی ترین و مهم ترین بخش سیستم برق خودرو باطری است. باطری الکتریسیته مورد نیاز خودرو را ذخیره کرده و آن را در مواقع لازم در اختیار اجزای مختلف خودرو قرار می‌دهد. باطری خودرو نوعی از باطری های قابل شارژ است و در ولتاژهای متفاوتی با توجه به نیاز خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول عمر آن متفاوت بوده و با توجه به نحوه نگهداری و استفاده از خودرو، این زمان افزایش یا کاهش می یابد. با این حال طول عمر مفید آن در بهترین حالت ۴ سال عنوان می‌شود. از این رو باید در مراقبت و نگهداری از آن کوشا بود؛ چرا که در صورت آسیب دیدن می‌تواند دیگر بخش های خودرو را نیز با مشکلاتی مواجه سازد.

همان طور که گفته شد، باطری خودرو سرمنشا سیستم برقی خودرو است و وظیفه ذخیره انرژی موجود در موتور، تامین انرژی لازم برای استارت زدن خودرو، چراغ های خودرو، کولر و بخاری، سیستم‌ پخش و مولتی مدیا را دارد که هر ساله با افزوده شدن تجهیزات و هشدار دهنده های جدید به خودرو، وظایف باطری نیز افزایش می یابد.

اجزای باطری خودرو:

باطری خودرو از نوع اسید-سرب(تر) بوده و از اجزای متعددی تشکیل شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جعبه‌ باطری

بخشی از باطری خودرو که برای ما قابل مشاهده است، جعبه ی آن است که از جنس پلی پروپیلن یا نوعی پلاستیک ساخته شده و دارای خانه های مجزایی درون خود می باشد. کف این خانه‌ها دارای برجستگی هایپر مانند بوده و ارتعاش اجزای داخل جعبه را به حداقل می رسانند و به همین ترتیب از آسیب رسیدن به الکترولیت ها و صفحات نیز جلوگیری می کنند.

  • درپوش باطری

درپوش باطری اغلب از جنس جعبه باطری بوده و شامل شش دریچه کوچک است که این دریچه ها محل تزریق الکترولیت به شمار می روند. علاوه بر این، این دریچه ها دارای سوراخ‌های سوزنی ریزی بوده و گازهای تولید شده از واکنش‌های شیمیایی درون جعبه را به بیرون هدایت می‌کنند.

  • ترمینال‌های باطری

واسطه اتصال باطری و سیستم برقی خودرو، ترمینال‌های بوشینگ خواه هستند که یکی از آن‌ها به کابل مثبت و دیگری به کابل منفی متصل می‌شود.

  • الکترولیت یا اسید باطری

این مایع در درون جعبه باطری جریان داشته و از درصد مشخصی آب مقطر و اسید سولفوریک تشکیل شده که پس از ترکیب و خنک شدن از طریق منفذ های درپوش باطری به درون جعبه ریخته می شود.

  • قطب‌های باطری

این قطب ها اغلب از جنس سرب بوده و از یک سمت درون مایع الکترولیت و از سمت دیگر به درپوش باطری متصل هستند.

  • نشانگر باطری

این قطعه استوانه ای شکل بوده و وضعیت شارژ باطری را در سه حالت دشارژ، نیمه شارژ و شارژ کامل نشان می دهد. هنگامی که چگالی الکترولیت درون جعبه باتری در حد مناسب باشد، گوی روی سطح استوانه ایستاده و رنگ آن سبز و قابل مشاهده خواهد بود اما در صورتی که چگالی الکترولیت به دلیل کاهش اسید کم شود، گوی پایین تر رفته و رنگ آن کمتر می‌شود تا زمانی که در حالت دشارژ رنگ آن سیاه خواهد شد.

  • صفحات باطری

صفحات باطری در خانه های اختصاصی خود جدا سازی شده، بر روی پل های درون جعبه‌ی باطری قرار گرفته و به بالای طناب متصل هستند. به طور کلی این صفحات به سه دسته صفحه مثبت، صفحه مربعی و صفحه عایق تقسیم می شوند و در تولید آن‌ها از اسکلت فلزی با حالت اسفنجی استفاده شده است. این صفحات از طریق اجزایی به نام اتصال به هم‌قطبان خود متصل می‌شوند.

سایر اجزای سیستم برق خودرو

سیستم برق خودرو در کنار باطری از اجزای مهم دیگری نیز تشکیل شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

دینام

از دیگر اجزای اصلی سیستم برق خودرو می‌توان به دینام اشاره کرد که انرژی مکانیکی حاصل از موتور را به مانند یک ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در خودروهای جدید و اتوماتیک دینام را آلترناتور می‌نامند. این قطعه با استفاده از تسمه دینام، انرژی مکانیکی موتور را دریافت کرده و برق مورد نیاز اجزای مختلف اتومبیل را تامین می نماید. به طور معمول این دستگاه برق ۱۲ ولت تولید می‌کند.

به طوری که در زمان روشن بودن اتومبیل برق باطری نیز توسط همین قطعه تامین می‌شود، از این رو در صورت خرابی دینام باید بدانید که زمان کمی تا خالی شدن باطری خود وقت دارید. یکی از قطعات مهم دینام، تسمه آن است که واسطه میان موتور با دینام بوده و باید هر چند وقت یک‌بار مورد بازدید و بررسی قرار گیرد تا در صورت هر گونه پارگی و آسیب دیدگی به سرعت تعویض گردد.

کوئل

این قطعه یک ترانسفورماتور فشار قوی است که برق دینام و باطری را تقویت کرده و به شمع می‌رساند. همان‌ طور که گفته شد، به طور معمول برق موجود در باطری و برق تولید شده توسط دینام یا آلترناتور، ۱۲ ولت است اما این جریان توانایی ایجاد جرقه را در شمع ها ندارد؛ چرا که شمع ها برای ایجاد جرقه به برق ۷۰۰۰ ولتی نیاز دارند که این امر توسط کوئل محقق می‌شود.

ادامه مطلب
چگونه یک واشر سر منفجر شده را بدون تعویض آن تعمیر کنیم؟

کوئل از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل شده و با توجه به قانون القای الکترومغناطیس در فیزیک کار می کند. در صورتی که یک روز اتومبیل شما روشن نشد و یا عملکرد آن همراه با لرزش موتور بود، می‌توان علت این مشکل را خرابی و آسیب کوئل دانست. از دیگر نشانه های خراب بودن کوئل می‌توان به افزایش مصرف سوخت اتومبیل و ریپ زدن موتور اشاره کرد.

دلکو

یکی دیگر از اجزای سیستم برق خودرو دلکو است که برق ولتاژ بالای تولید شده در کوئل را در بین شمع ها تقسیم کرده و می‌تواند جریان کوئل را نیز قطع و وصل نماید. هر اتومبیل با توجه به تعداد سیلندر پیشرانه خود به همان تعداد نیز دارای شمع خواهد بود به این معنا که که یک موتور چهار سیلندر دارای ۴ شمع برای ایجاد جرقه و احتراق در موتور است.

همان‌طور که احتراق در سیلندر ها به ترتیب رخ می‌دهد، جرقه نیز در شمع ها به همین ترتیب در زمان مناسب زده می شود که این کار توسط دلکو انجام می گیرد. در سیستم‌های برق خودروهای مدرن، قطعه دلکو حذف شده و با کوئل ترکیب گردیده است.

شمع‌ها

برای احتراق در موتور خودرو نیاز است تا سوخت و هوا در کنار هم قرار گرفته و به وسیله یک جرقه مشتعل شود که این کار توسط شمع‌ها انجام می گیرد. شمع ها ولتاژ خروجی از کوئل را دریافت کرده و با ایجاد جرقه و احتراق در موتور، موجب به حرکت درآمدن پیستون ها در سیلندر می‌‌شوند.

چنین می توان گفت که شمع در واقع آخرین قطعه در مدار جریان سیستم برق خودرو است. همچنین کیفیت جرقه زدن و زمان آن‌ها در عملکرد خوب موتور از اهمیت ویژه برخوردار است. بسیاری از مکانیک های حرفه ای و کارشناسان خودرو توصیه می‌کنند تا در هر ۸ الی ۱۰ هزار کیلومتر شمع ها را تمیز کرده و در هر ۱۶ الی ۲۰ هزار کیلومتر نیز آن‌ها را تعویض نمایید. هر چه کیفیت شمع بهتر باشد، عملکرد خودرو نیز بهتر خواهد بود. شمع‌ها انواع مختلفی دارند که از آن‌ها می توان به مواردی همچون شمع گرم، شمع سرد، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمع‌های چند الکترودی اشاره کرد.

وایر شمع‌ها

وایر شمع ها در واقع سیم های ولتاژ بالایی هستند که جریان برق تولید شده توسط دینام و باطری را پس از کوئل و دلکو به شمع ها می رسانند. برق ولتاژ بالا در صورتی که از عایق مناسبی برخوردار نباشد، می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد .هرچه که این وایرها کیفیت بهتر و بیشتری داشته باشند، جریان برق ولتاژ بالا در سریعترین زمان ممکن و با کمترین تلفات انرژی به شمع‌ها خواهد رسید. در صورت خرابی وایر شمع ها و یا آسیب دیدن آن‌ها، عملکرد پیشرانه اتومبیل افت خواهد کرد و مصرف سوخت بیشتر خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که خرابی این وایرها در کنار نشتی سیستم سوخت رسانی اتومبیل می‌تواند موجب ایجاد آتش سوزی در اتومبیل گردد. از این رو بهتر است تا به صورت دوره ای، آن‌ها را بررسی کرده و به مکانیک خود نشان دهید.

از دیگر اتفاقات رایج و شایع در رابطه با وایر شمع ها شل شدن آن‌ها در محل اتصال به کوئل یا شمع است. در این زمان خودرو استارت نخواهد خورد؛ چرا که احتراق در موتور صورت نگرفته است. از این رو امروز در خودروهای جدید کوئل به طور مستقیم به شمع وصل شده و وایر ها حذف شده‌اند.

 

فیوزها

فیوزها یکی از اجزای مهم سیستم برق خودرو هستند که در مسیر سیم کشی بخش های مختلف آن قرار می گیرند. فیوز ها دارای چند رشته سیم نازک در درون خود بوده و توانایی عبور جریان برق بسیار بالا را ندارند. از این رو در صورتی که جریانی بیش از حد معمول به فیوزها وارد شود، این سیم های نازک قطع شده و به اصطلاح فیوز ها می سوزند که در واقع همین اتفاق مدارهای مختلف سیستم برق‌رسانی خودرو را از آسیب جدی محافظت می‌کند.

به همین جهت طراحان خودرو در تمامی اتومبیل ها یک جعبه فیوز قرار می‌دهند تا در بین تمامی مدار ها فیوز های مختلف قرار بگیرد و اگر در بخشی از اتومبیل اتصالی صورت گرفت و جریان برق بیش از حد معمول بود، این فیوز ها بلافاصله سوخته و جریان برق قطع شود تا آسیبی به خودرو و قطعات اصلی آن وارد نشود.

فیوز ها با ظرفیت ها و رنگ های مختلفی در درون جعبه فیوز قرار می‌گیرند و عدد نوشته شده بر روی آن‌ها نشان دهنده ظرفیت آن‌ها بر اساس توانایی آمپر عبوری است.

 

کنترل‌کننده‌ها

در زمان روشن بودن خودرو، دینام و در زمان خاموشی آن، باطری به طور دائم در حال برق رسانی هستند. با این حال تمامی قطعات اتومبیل همواره به برق نیاز ندارند. به عنوان مثال چراغ های خودرو و برف پاک کن آن همواره کار نمی کنند. در این زمان است که کنترل کننده ها برق رسانی خودرو را کنترل و به اجزای مورد نیاز می رسانند.

کنترل کننده‌ها در واقع دکمه ها و کلیدهایی هستند که در بخش‌های مختلف مدارهای الکتریکی خودرو قرار گرفته و جریان برق را قطع و وصل می‌کنند. برخی از این کنترل کننده ها، می توانند سرعت و شدت جریان عبوری را نیز کم یا زیاد نمایند.

در واقع کنترل‌کننده ها به راننده و سرنشینان اتومبیل کمک می‌کنند تا بخش‌هایی از اتومبیل را که با برق کار می‌کنند را هدایت و کنترل نماید.

 

سوکت‌ها

از دیگر قطعات مهم سیستم برق خودرو که در ظاهر از اهمیت چندانی برخوردار نیستند، می توان به سوکت ها اشاره کرد. سوکت ها یا کانکتورها سیم های مدارهای مختلف را به قطعات مصرف کننده برق در خودرو متصل می کنند. آن‌ها کمک می‌کنند تا سیم ها به راحتی به این قطعات متصل شده و یا از آن‌ها جدا شوند. با توجه به این‌که چند رشته سیم باید وارد سوکت ها شوند، آن‌ها از انواع مختلفی برخوردار هستند.

 

سیم‌ها و توزیع‌کننده‌های برق

یکی از پرکاربردترین قطعات و اجزای سیستم برق خودرو سیم ها هستند که در ظاهر بخش مهمی به شمار نمی روند اما در واقع سیم‌ها انتقال برق را به قطعات برقی بر عهده دارند و همگی دارای روکش بوده و در نقاط مختلف آن‌ها کلید ها و کنترل کننده هایی قرار می‌گیرد.

تعداد این سیم ها بسیار زیاد است، به نحوی که اگر به صورت رها شده در اتومبیل باشند، نمی‌توان آن‌ها را شناسایی کرد و به همین جهت طراحان اتومبیل این سیم ها را ساماندهی کرده و آن ها را به صورت دسته بندی شده در کلاف‌ها و کانال‌های مختلف قرار می دهند.

خدمات باطری ساز سیار آقای امداد

عوامل مختلفی می توانند نشان دهنده خرابی و یا آسیب در سیستم برق رسانی خودرو باشند. از این عوامل می‌توان به روشن نشدن خودرو، روشن نشدن چراغ های خودرو، خرابی شیشه های بالابر، مشکل سیستم های سرمایشی و گرمایشی و… اشاره کرد که همگی نشان از بروز آسیب یا مشکل در سیستم برق رسانی خودرو هستند.

در زمان مواجهه با این علائم کافیست تا با آقای امداد تماس بگیرید تا تیم مکانیک سیار و باطری ساز سیار ما به سرعت در محل موردنظر شما حاضر شده و خدمات تعمیر خودرو و سیستم برقی آن را در کمترین زمان در اختیار شما قرار دهد.

شما همچنین می توانید از طریق اپلیکیشن آقای امداد درخواست امداد خود را ارسال کنید تا بلافاصله هماهنگی برای اعزام مکانیک و باطری ساز سیار به محل مورد نظر شما انجام گیرد. در کنار آن با مراجعه به اپلیکیشن آقای امداد می‌توانید از قیمت‌ها و تعرفه‌های تعمیر و انواع خدمات آگاهی یافته و در صورت دلخواه هزینه خدمات را نیز به صورت آنلاین پرداخت نمایید.

باطری ساز سیار آقای امداد پس از حضور در محل، ابتدا با استفاده از دستگاه های کامپیوتری، به کارشناسی خودرو پرداخته و سیم کشی و بخش های مختلف خودرو را بررسی کرده و آسیب ها و خرابی های ممکن را بررسی می‌کند. سپس به تعمیر و یا جایگزینی بخش های صدمه دیده پرداخته و در نهایت آزمایش های لازم سیستم را برای اطمینان از درستی و ایمنی کار خودرو پس از تعمیرات انجام می‌دهد. به صورت خلاصه از خدمات امداد باطری ساز سیار های امداد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعمیر و عیب یابی دریچه گاز برقی
  • تعمیر و عیب یابی سیستم ایمنی ایربک و کمربندها
  • تعمیر و عیب یابی پدال برقی (ترمز و گاز)
  • تعمیرات و عیب یابی یونیت های ایربگ
  • تعمیر و عیب یابی صفحه نمایش (کیلومتر)
  • تعمیر و عیب یابی پرده شیشه عقب
  • تعمیر و عیب یابی سنسورها و عملگرها
  • تعمیرات و عیب یابی سیم کشی کلیه شبکه ها
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو