تیم امدادخودروی آقای امداد از متخصصان مجرب و کارآزموده تشکیل شده است که به انواع خودروها و مشکلات جاده ای تسلط دارند.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

چرا پایین آوردن دنده به دنده 1 سخت است؟ دیدگاه فنی

وقتی ماشینی را استارت می‌زنید، همیشه به راحتی می‌توانید از دنده 1 استفاده کنید. این سناریو زمانی تغییر می کند که شما باید از دنده بالاتر به دنده 1 پایین بیاورید. چرا اینطور است؟ بیایید نگاهی بیندازیم.

1. Un-Synchronized First Gear

گیربکس های دستی دارای دو نسخه هستند. اول همگام و دیگری غیر همگام است. ممکن است تعجب کنید که “همگام ساز” به چه معناست؟ این مکانیسمی را نشان می دهد که به متعادل کردن سرعت به دنده بعدی که می خواهید وارد آن شوید کمک می کند. این مکانیسم تضمین می کند که انتقال از یک دنده به دنده دیگر نرم و طبیعی است.

برای تعجب شما، دنده اول هماهنگ نیست. از آنجایی که دنده 1 به طور کلی فقط زمانی استفاده می شود که شما باید از نقطه ای مرده شروع به کار کنید، غیرهمگام است. بعید است که ترجیح دهید بدون توقف به دنده اول تغییر دهید. به همین دلیل است که دنده اول برای همگام سازی طراحی نشده است. این خلاصه دلیلی است که چرا پایین آوردن دنده به دنده 1 سخت است .

ادامه مطلب
امداد خودرو بهشهر مکانیک سیار یدک کش 24 ساعته
کم کردن دنده به دنده 1 سخت است
دیدگاه فنی در مورد اینکه چرا کم کردن دنده به دنده 1 سخت است

 

2. فرآیند دو کلاچینگ

فرآیندی که برای کاهش دنده از دنده سنگین تر به دنده 1 انجام می شود طولانی تر از حد معمول است. یک توقف میانی وجود دارد که باید قبل از تعویض به دنده 1 انجام دهید، به این ترتیب، این فرآیند دو کلاچ نامیده می شود. چنین جابه‌جایی معمولاً هنگام رانندگی از تپه، پیچ‌ها یا جاده‌های لغزنده به کار می‌رود. شما باید پدال کلاچ را فشار دهید و برای شروع باید به دنده خنثی تغییر دهید.

به محض اینکه به دنده خنثی رسیدید، پدال کلاچ را رها کنید. پدال کلاچ را دوباره فشار دهید، از حالت خنثی به دنده 1 تغییر دهید و سپس دوباره پدال کلاچ را رها کنید. وویلا! بدون نیاز به توقف روی دنده 1 تعویض می کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد دنده و تعویض دنده، نکات رانندگی را بخوانید .

چرا راه طولانی تر؟

مردم عاشق حرکت با سرعت هستند! چرا کسی بخواهد در دنده اول بماند در حالی که دنده های سنگین تر سرعت مورد نظر را می دهند؟ برعکس، اگر کسی به دلایلی می‌خواهد دنده 1 را پایین بیاورد، انجام آن به روش صحیح ضروری است.

در صورت عدم رعایت مراحل ذکر شده؛ احتمال دارد به گیربکس های خودروی خود آسیب وارد کنید. این زمانی اتفاق می افتد که سرعت موتور با تکانه دنده 1 مطابقت نداشته باشد.

چه اتفاقی می افتد زمانی که به سختی به دنده 1 تغییر دهید
چرا کم کردن دنده به دنده 1 خیلی سخت است

 

بسته بندی

تعویض دنده هنری است که باید در زمانی که تغییر سرعت نرم زیر سوال می رود، در آن برتری داشت. شاید در گیربکس های دستی پایین آوردن دنده به دنده 1 سخت باشد ، اما امیدواریم که اطلاعات به رفع شک و تردید شما کمک کرده باشد. دفعه بعد که می خواهید در مسیری با دنده سبک تر مانور دهید، به یاد داشته باشید که این کار را به آرامی انجام دهید. به هر حال، تمرین یک مرد را کامل می کند!