مشکلی که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم این است که شما ناگهان صدای جیرجیر ترمز را فقط در هنگام دنده‌کردن ماشین خود شنیدید. شما تعجب می کنید که چه اتفاقی برای سیستم ترمز افتاده است. بسیاری از رانندگان فکر می کردند شاید به این دلیل است که ترمز از قبل فرسوده شده است. بله، اما این تنها دلیل نیست که هنوز دلایل زیادی برای صدای جیر جیر سیستم ترمز شما وجود دارد.امداد خودرو آقای امداد خدمات مکانیک سیار را به صورت شبانه روزی انجام می دهد.

 

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

چرا ترمزهای خودرو در معکوس صدای جیر جیر می کنند؟ 

ترمز خودرو به عنوان یک وسیله ایمنی در هنگام رانندگی با ماشین شما طراحی شده است. با این حال، هیچ راننده ای نمی خواهد هر بار که پدال را فشار می دهد تا از درایو خود خارج شود، صدای آزاردهنده ای بشنود. چرا  هنگام دنده عقب ترمزهای من صدای جیر می کشد؟ دلایل دقیقاً در زیر آشکار خواهد شد:

چرا وقتی می چرخم ماشینم جیر می کشد
چرا وقتی می چرخم ماشینم جیرجیر می کند

ترمزهای عقب به روتور برخورد می کنند

در واقع، این دلیلی برای نگرانی برای ماشین شما نیست. این مشکل اغلب در خودروهایی با ترمزهای دیسکی 4 چرخ به دلیل موقعیت نسبی نصب کالیپر و نشانگر سایش لنت ها رخ می دهد. وقتی پدال را می زنید و جلو می روید، در آن زمان به اندازه کافی کشش روی نشانگر استیل فنر وجود دارد تا صدای عجیبی نداشته باشد. اما هنگام دنده عقب، صدای جیر ترمز را خواهید شنید. در این مورد، این ویژگی برخی از مدل های خودرو است، نه خطا یا آسیب.

لنت ترمز آسیب دیده

دلیل دوم به دلیل از بین رفتن یا خرابی لنت ترمز است. این قطعات فلزی معمولاً هنگام جداسازی نادیده گرفته می‌شوند، یا هنگام تعویض لنت ترمز فراموش می‌شوند که نصب شوند، که باعث می‌شود ترمزها در هنگام عقب‌نشینی ترمز به صدا درآیند. بنابراین باید به نصب لنت ترمز در هنگام تعویض لنت ترمز یا تعویض لنت ترمز در صورت آسیب دیدگی دقت کنید.

صدای جیر جیر ناشی از نوار نشانگر سایش است.

اگر خودروی شما صدای جیرجیر ترمزها را حتی زمانی که به جلو یا عقب می روید دارد، ممکن است به دلیل نوار نشانگر سایش باشد که در انتهای لنت های ترمز قرار دارد. این میله می تواند به دیسک ترمز ساییده شود و هنگام حرکت وسیله نقلیه صداهای آزاردهنده ای ایجاد کند. همچنین نشانه این است که باید لنت ترمز را تعویض کنید.

سطوح اصطکاک را بررسی کنید

صدای جیر جیر خودرو هنگام دنده عقب می تواند ناشی از قرار گرفتن قطعه فلزی بین لنت ترمز و دیسک ترمز باشد که باعث این صدای جیر جیر می شود. گاهی اوقات، ممکن است سنگ بزرگی باشد که بین روتور ترمز و صفحه محافظ محافظ گیر کرده که صدای آزاردهنده ای ایجاد می کند. برای رفع مشکل می توانید سطح لنت ترمز و دیسک ترمز را بررسی و تمیز کنید.

سر و صدای ناشی از عدم روانکاری

علاوه بر این صدا می تواند از لنت ترمز نیز ایجاد شود، پشت لنت ترمز دارای صفحه فلزی است و با ترمز فلزی در تماس هستند بنابراین اگر روغن کاری نشود باعث ایجاد صدا می شود. بنابراین، هنگام برداشتن لنت ترمز، آنها را تعویض کنید. برای محدود کردن صدا در هنگام ترمزگیری باید مقداری گریس روی پشت لنت های ترمز بزنید. اما زیاد آن را اعمال نکنید زیرا باعث گرد و غبار شدن لنت ترمز می شود.

سنسور لنت ترمز معیوب 

سنسور لنت ترمز گاهی اوقات صدایی ایجاد می کند تا به صاحبش سیگنال دهد که زمان تعویض این قطعه فرا رسیده است، صدای خش خش از این موقعیت ممکن است به دلیل اصطکاک فلز در هنگام ساییدگی لنت ترمز باشد. باعث می شود گیره فلزی به روتور ساییده شود و صدای جیرجیر ایجاد می کند. یکی از عواقب آسیب دیدن سنسور لنت ترمز این است که نویز دارد و می تواند به روتور آسیب برساند ، بنابراین به محض شنیدن این صدا باید فوراً آن را تعویض کنید تا از سایر قطعات محافظت شود و در عین حال راندمان کار بهبود یابد. ترمز ماشین

سایش ناهموار دیسک ترمز.

این نیز دلیلی است که خودرو هنگام دنده عقب یا جلو رفتن صدا ایجاد می کند. می توانید دیسک ترمز را جلو و عقب ببرید تا تماس بهتری با لنت ترمز داشته باشد و صدای جیر جیر ایجاد نشود.

ادامه مطلب
USB در ماشین کار نمی کند: علل و راه حل ها

دلایل دیگر

گاهی اوقات علت این مشکل ریشه در سیستم ترمز ندارد. زیرا هنگام دنده عقب رفتن، اغلب هنگام عقب نشینی از مسیر و داخل جاده از قفل فرمان کاملاً استفاده می کنیم. در این حالت، مشکل ممکن است مربوط به سیستم فرمان باشد، زیرا ما معمولاً پدال ترمز را فشار می‌دهیم تا خودرو در حالت کاملاً قفل متوقف شود، قبل از اینکه خودرو به دنده جلو برود و شروع به هدایت کند. پیچ خوردگی تسمه ها و کار نکردن پمپ فرمان به طور موثر علت صدای جیر جیر ترمز هنگام دنده عقب رفتن خودرو است.

چگونه از صدای جیر ترمز هنگام دنده عقب جلوگیری کنیم؟

چگونه می توان از صدای جیر جیر ترمز بدون برداشتن لاستیک جلوگیری کرد
چگونه بدون درآوردن لاستیک از صدای جیر ترمز جلوگیری کنیم 

بسته به علت ایجاد ترمز جیر، درمان متفاوت خواهد بود. برای سهولت در بررسی و تشخیص علت، باید چرخ ماشین را بردارید.

سیستم ترمز را تمیز کنید

اگر ترمز ماشین شما به دلیل کثیف بودن لنت ترمز جیغ می کشد یا دیسک های ترمز کثیف هستند، فقط سیستم ترمز را تمیز کنید. از پاک کننده ترمز و برس سیمی برای تمیز کردن روتورها، کالیپر و پایه کولیس استفاده کنید، از تمیز کردن قطعات لاستیکی خودداری کنید تا به آنها آسیب نرسانید. اگر صدای عجیب به دلیل فرسوده شدن لنت ترمز باشد، لنت ترمز باید تعویض شود. اگر ترمزها به دلیل شل شدن گل میخ ها، شل بودن لنت ترمز و غیره سر و صدا دارند ، فقط لنت های ترمز را سفت کنید یا در صورت ساییدگی تعویض کنید.

ترمز را با مواد مناسب تعویض کنید

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد صدای جیرجیر ترمز در هنگام دنده عقب، تعویض ترمز با مواد اصطکاک پایدارتر است. همانطور که می دانید لنت های ترمز اصلی اغلب از نظر کارایی و طول عمر مواد مورد قدردانی قرار می گیرند، اما به مرور زمان به دلیل زنگ زدگی روی دیسک ترمز صداهایی در آنها ایجاد می شود. اگر مایل به هزینه هستید، می توانید از لنت های ترمز ساخته شده از فلز مرغوب یا سرامیک مرغوب برای کاهش صدا در هنگام ترمزگیری استفاده کنید.

با این حال، بسیاری از سازندگان استفاده از لنت های ترمز سرامیکی با کیفیت بالا را توصیه می کنند. زیرا این ماده قابلیت عملکرد پایدار در دمای بالا را دارد و به سرعت بهبود می یابد و این ماده گرد و غبار ایجاد می کند. کوچک است و مانند لنت ترمز فلزی روی ترمزها تأثیر نمی گذارد. بنابراین می توانید مطمئن باشید که صدای آزاردهنده ای تولید نمی کند. علاوه بر این، طبق تحقیقات دو شرکت بزرگ تولید کننده لنت ترمز در جهان، Akebono و Raybestos، لنت های ترمز سرامیکی عملکرد خوبی دارند، دیسک های ترمز هنگام کار طولانی مدت کمتر فرسوده می شوند و به ویژه توانایی کنترل نویز چشمگیر را دارند. در نهایت، باید ماشین خود را ببرید تا سیستم ترمز به طور دوره ای سرویس شود تا از ایمنی کامل هنگام سفر در جاده اطمینان حاصل کنید و از شما و سایر کاربران جاده محافظت کنید.

توجه: قبل از قرار دادن کل چرخ به عقب، باید عادت خوبی داشته باشید که مقداری ضد گیر روی پیچ و مهره ها قرار دهید، این به شما کمک می کند در آینده در هنگام برداشتن گیره ها دچار مشکل نشوید.

قبل از اعمال هرگونه ضد گرفتگی، لنت های ترمز را نصب کنید. اگر خیلی سفت است، از کاغذ سنباده استفاده کنید یا لنت ترمز را روی نقطه تماس سوهان کنید.

نتیجه گیری

هر زمان که صدای عجیبی از سیستم ترمز خود می شنوید چه در حال حرکت به جلو یا عقب باشید. همیشه علامتی است که به شما می گوید برای جلوگیری از آسیب بیشتر، سیستم ترمز باید بازرسی شود. برای ادامه رانندگی با این علامت، خود را در معرض خطر قرار ندهید. در این پست وبلاگ، دلایل رایج و همچنین راه حلی برای رفع این مشکل را مورد بحث قرار دادیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد. شما می توانید برای حل این مشکل در کمترین زمان ممکن با امداد خودرو آقای امداد در تماس باشید تا از آسیب های جدی به خودروی شما جلوگیری شود.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷