محتمل ترین دلایل ساییدگی ناهموار لنت ترمز

مکانیسم ترمز یک خودرو نقش بسیار مهمی در ایمن نگه داشتن همه افراد داخل خودرو دارد. با این حال، لنت های ترمز به مرور زمان فرسوده می شوند و گاهی اوقات ممکن است شاهد ساییدگی ناهموار لنت ترمز باشید .

در نهایت، همه لنت های ترمز نیاز به تعویض دارند ، بنابراین عملی است که مراقب سایش ناهموار لنت ترمز باشید . برای اطمینان از بهترین ایمنی، راننده باید به دنبال علت سایش ناهموار لنت ترمز باشد . درصد پوسیدگی به متغیرهای مختلفی از جمله سبک رانندگی، انتخاب لنت ترمز، وضعیت روتور ترمز و کالیپرهای ترمز بستگی دارد.

لنت ترمز چیست و چگونه کار می کند؟

قسمت قابل مشاهده سیستم ترمز پدال ترمز است که روی آن نیرو وارد می کنید تا خودرو را متوقف کنید. قطعات دیگری نیز وجود دارد که در داخل خودرو پنهان می مانند. بسیاری از قطعات پیچیده از جمله دیسک ترمز، هیدرولیک و لنت ترمز را خواهید یافت. تمامی این قطعات به همراه سیستم های الکتریکی در اعمال نیرو برای توقف خودرو نقش دارند. ترکیب لنت ترمز ایده روشنی در مورد سایش ناهموار لنت ترمز می دهد .

لنت ها با روتور یا صفحه ترمز چرخ در تماس هستند و فشار اصطکاک کافی برای کاهش سرعت و توقف چرخ های تندرو اعمال می کنند. ورق فولادی ماده خام پد است که روی آن ماده اصطکاک، که می تواند آلی یا سرامیکی باشد، وجود دارد.

علل سایش ناهموار لنت ترمز
لنت ترمز دارای ماده اصطکاک است. 

ترکیبات کربن، شیشه، کولار، مخلوطی از لاستیک و برخی رزین ها مواد اولیه استاندارد لنت ترمز آلی هستند. این قطعات در طول زمان در حین حرکت خودرو فرسوده می شوند و رایج ترین مشکلی که ایجاد می کنند سایش ناهموار لنت ترمز است .

مونتاژ صفحه پشتی لنت یا آستر ترمز را در خود جای داده است. این مجموعه در داخل درام ترمز قرار می گیرد. هنگامی که به پدال ترمز نیرو وارد می کنید، دستگاه صفحه پشتی منبسط می شود. در این رویداد، لنت ترمز با درام ترمز در تماس است. به دلیل اصطکاک لنت ترمز با درام ترمز، چرخ متوقف می شود.

محتمل ترین دلایل ساییدگی ناهموار لنت ترمز

سایش نامنظم لنت ترمز یک وضعیت غیرعادی است و مراقبت از آن برای تناسب اندام خودرو بسیار مهم است. چنین لنت ها برای دستگاه ترمز مشکل ساز هستند.

  • سایش نابرابر روی لنت ترمز می تواند باعث از کار افتادن سیستم ترمز شود.
  • سایش ناسازگار لنت ترمز باعث می شود که مونتاژ صفحه عقب خیلی سریعتر از حد معمول خراب شود.
  • اگر پوسیدگی غیریکنواخت لنت ترمز نادیده گرفته شود، مجموعه چرخ خودرو و پیشرانه ممکن است آسیب جدی ببینند.
ادامه مطلب
بهترین گزینه های تعویض روغن هیبریدی

در اینجا شایع ترین دلایل سایش کج روی پدها آورده شده است:

تراز غیر یکنواخت لنت ترمز

در مواقعی که لنت های ترمز جدید در خودرو نصب می شوند، ممکن است تکنسین نتواند آنها را به طور یکنواخت نصب کند. همچنین ممکن است به دلیل فرورفتگی براکت در پشت لنت ترمز رخ دهد. هرگاه راننده از طریق پدال به لنت های ترمز نامناسب نیرو وارد کند، لنت ترمز به طور ناهموار فرسوده می شود.

راننده تنها چند روز پس از نصب لنت ترمز جدید با این مشکل مواجه خواهد شد. باید دوباره برای بررسی سیستم ترمز به مکانیک مراجعه کنید تا مشکل تراز را برطرف کند.

پیستون های کولیس چسبناک هستند

یکی از دلایل رایج سایش ناهموار لنت ترمز ، چسبندگی پیستون کالیپر است. زنگ زدگی، خاک، گل یا زباله باعث چسبندگی پیستون کالیپر می شود. چنین پیستون هایی با حرکت پدال ترمز قادر به حرکت آزادانه نیستند. کالیپر در یک مکان در تماس نزدیک با دیسک ترمز گیر می کند. بنابراین، لنت ترمز نیز به درام ترمز می چسبد و به آرامی خراب می شود. این وضعیت ممکن است تنها با یک یا دو چرخ اتفاق بیفتد و باعث سایش ناهموار لنت ترمز شود .

 

تغییر ضخامت درام یا روتور ترمز

تفاوت عمق دیسک چرخان ترمز یک کلمه فنی است که نشان می دهد که روتورهای درام ترمز یک ماشین دارای سطوح ضخامت متفاوتی هستند. هر گاه تفاوتی در ضخامت روتورهای ترمز وجود داشته باشد، باعث می‌شود لنت‌های ترمز خیلی سریع‌تر به صورت ناهموار پوسیده شوند.

روتورهای ترمز دارای نقاط مسطح بیشتری هستند که در آن لنت های ترمز با یکدیگر تماس پیدا می کنند و نیروی اصطکاک ایجاد می کنند. هنگامی که رخ می دهد، تکه های ناهموار روی لنت ترمز واقع در آن سمت خاص از خودرو وجود خواهد داشت.

لنت ترمز از تولید کنندگان مختلف

مارک و نوع لنت ترمز هنگام تعویض لنت های قدیمی باید یکسان باشد. گاهی اوقات، اگر لنت های ترمز از فروشگاه های لوازم جانبی یا منابع ارزان قیمت باشند، تغییرات خاصی را مشاهده خواهید کرد. همچنین یکی از دلایل مهم سایش نابرابر لنت ها است.

نتیجه

برای به حداقل رساندن سایش ناهموار لنت ترمز ، از ترمزگیری ناگهانی و بارگذاری بیش از حد خودرو خودداری کنید. همچنین در ترافیک سنگین، آهسته رانندگی را فراموش نکنید. بررسی و نگهداری منظم خودروی شما در یک مرکز خدمات تایید شده، اطمینان حاصل می کند که سیستم ترمز طبق برنامه کار می کند.

5 1 نظر
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو