لرزش پدال ترمز: 4 علت رایج و راه حل برای رفع آن

دلایل زیادی برای لرزش پدال ترمز وجود دارد . با این حال، راه حل این است که خودرو را فوراً به نزدیکترین ایستگاه خدمات رسانی برسانید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

وقتی یک ماشین تکان می‌خورد یا می‌لرزد، چندین سؤال در ذهن ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، به نظر می رسد صدا یا لرزش از کجا می آید؟ آیا فرمان، پدال ترمز یا قسمت دیگری از وسیله نقلیه است که به درستی کار نمی کند؟

خوب، اگر پدال ترمز تکان بخورد ، به طور بالقوه یک مشکل جدی است که به سادگی وسیله نقلیه شما را برای رانندگی ناامن می کند.

لرزش پدال ترمز: علل و نحوه رفع آن

هنگامی که فشار با پای پیاده روی پدال ترمز با نیروی بهینه اعمال می شود، سیستم به طور خودکار تلاش می کند تا خودرو را متوقف یا کند کند.

در هنگام اعمال فشار، احساس محکمی خوبی ایجاد می کند، با این حال، گاهی اوقات لرزش در پدال ترمز هنگام باز شدن این پدال رخ می دهد.

این حرکت در ترمز بسته به شدت وضعیت، از لرزش خفیف تا لرزش شدید متغیر است.

بنابراین برای سهولت شما، در اینجا دلایل ریشه ای خاصی توضیح داده شده است که ممکن است به شما در یافتن دلایل اصلی لرزش خودرو هنگام ترمز کمک کند .

1. مشکل لنت ترمز

هر کالیپر چرخ دارای دو لنت ترمز است که سطح اصطکاک این لنت ها در مقابل روتور قرار دارد.

بنابراین، هنگامی که ترمزها به صورت هیدرولیکی اعمال می شوند (به عبارت ساده ترمزها با روغن مایع عمل می کنند)، سپس کالیپر لنت های ترمز را روی روتور چرخان فشار می دهد تا خودرو را متوقف کند.

لرزیدن ماشین هنگام ترمز گرفتن
مشکل لنت ترمز می تواند مشکلی باشد که منجر به لرزش ترمزها می شود. (عکس: تعمیر اسمیت)

با این حال، اگر لنت‌ها به روغن، کثیفی یا مواد دیگر آلوده باشند، باعث می‌شود که پدال ترمز در حین بستن لنت‌های ترمز روی روتور به لرزه درآید.

علاوه بر این، لنت های پیچیده، آسیب دیده یا بیش از حد فرسوده نیز می تواند یکی از دلایل لرزش ترمزها باشد .

چگونه رفع کنیم 

شما باید ترمز را از بین ببرید و سپس آن را تمیز کنید تا گرد و غبار، زنگ زدگی و سایر آلاینده ها از بین برود. خلاص شدن از شر چیزهای کثیف باعث می شود ترمز خودرو به آرامی کار کند .

با این حال، در صورتی که نمی تواند کمکی کند، آخرین انتخاب شما تعویض پدهایتان است.

2. دیسک ترمز (روتور)

قسمت روتور سیستم ترمز مهم است. بنابراین، برای ایمنی کلی خودرو بسیار مهم است که از آن به درستی نگهداری شود.

این قسمت چرخان از مجموعه ترمز دیسکی چرخ در برابر لنت ترمز کار می کند. معمولاً با رنگ آهن خاکستری (شکلی از چدن)، روتور برای کند کردن یا توقف خودرو عمل می کند.

به توپی چرخ چفت می شود تا این روتور در جهت چرخ بچرخد. هنگامی که ترمز اعمال می شود، روتور چرخان با استفاده از اصطکاک ناشی از تماس مستقیم با لنت ها، سرعت خودرو را کاهش می دهد.

بنابراین، شرایط بد روتور ممکن است باعث لرزش پدال ترمز هنگام توقف شود .

علل لرزش پدال ترمز
برخی از دلایل لرزش پدال ترمز وجود دارد که باید به آنها دقت کنید. (عکس: Andreadonetti)

با این حال، اگر این قسمت از سیستم دچار زخم، ترک خوردگی، تاب برداشتن یا زنگ زدگی بیش از حد شود، ممکن است باعث چنگ زدن ناهموار ترمزها شود که همچنین می‌تواند باعث ایجاد صداهای جیرجیر یا احساس تپش هنگام ترمزگیری شود.

چگونه رفع کنیم

روتورهای ترمز یا نیاز به روکش یا تعویض دارند. تعویض یا روکش کردن هر دو روتور (جلو یا مجموعه عقب)، حتی اگر تنها یکی از آنها در شرایط بدی باشد، بسیار مهم است.

هنگام تعویض روتورها لنت های ترمز جدید توصیه می شود زیرا سطوح فرسوده لنت ها تماس مناسبی با روتورهای صاف جدید برقرار نمی کند. اگر سطوح هر دو قسمت را به صورت هماهنگ تعویض نکنید، زمان می برد تا به درستی تراز شوند.

3. تراز نامناسب چرخ

تایرهای تراز شده خودرو کاملاً از فرمان فرمان پیروی می کنند. برعکس، وقتی لاستیک‌ها به هم ریخته‌اند، تمایل دارند صداهای جیغ تولید کنند.

این صدا یا لرزش ناخوشایند ناشی از مالش چرخ ها به لنت ترمز هنگام بسته شدن یا کاهش سرعت خودرو است. بنابراین، قبل از بدتر شدن عملکرد سیستم ترمز، باید در مراحل اولیه با آن برخورد کرد.

ادامه مطلب
علت صدای چرخ جلو هنگام رانندگی چیست؟

چگونه رفع کنیم

برای مسائل تعادلی، یکی از فرآیندهای ضروری تراز چرخ است . اعمال یک بازرسی نشان می دهد که به چه نوع تراز، یک تراز دو یا چهار چرخ نیاز دارید.

معمولاً تراز 4 چرخ برای SUV ها اعمال می شود در حالی که اتومبیل ها فقط به تراز 2 چرخ جلو نیاز دارند. در صورتی که محور عقب شما یا خود فریم خودرو آسیب دیده باشد، انجام یک تراز 4 چرخ بسیار مهم است.

4. فرسوده شدن قطعات

هنگامی که لنت های ترمز نازک شدند یا زخم یا ترک بر روی روتور ایجاد شد، رساندن خودرو به نزدیکترین ایستگاه خدمات به حل مشکل پدال لرزان کمک می کند.

جدای از دلایل ذکر شده لرزش پدال ترمز، فرسودگی مفاصل ساچمه ای، میله های اتصال، بلبرینگ چرخ ها و سایر قسمت های سیستم نیز می تواند منجر به مشکلات ترمز شود.

لرزش ترمز با سرعت بالا
یکی از دلایل لرزش پدال ترمز، فرسودگی قطعات است. (عکس: Istockphoto)

نحوه رفع این مشکل: حل این مشکل سخت‌ترین مشکل است، زیرا برای تشخیص دقیق اجزای فرسوده نیاز به زمان و بازرسی‌های زیادی دارد.

اگر اطلاعات زیادی در مورد موتورها یا خودروها ندارید، به شدت توصیه می‌شود که برای یافتن علت لرزش پدال ترمز، سیستم تعلیق خودرو را بررسی کنید .

چگونه هنگام ترمزگیری از لرزش جلوگیری کنیم؟

در اینجا چند راهکار برای مقابله با لرزش ترمز خودرو آورده شده است.

استفاده از ترمز را محدود کنید

به دلیل اصطکاک، ترمزها گرمای زیادی تولید می کنند. بنابراین، برای محافظت از سیستم ترمز ، سعی کنید از اعمال بیش از حد ترمز خودداری کنید.

طرح های ترمز می توانند دمای بالا را تحمل کنند، اما باید در بین استفاده خنک شوند. با اعمال مکرر ترمز، سیستم ترمز نمی تواند خنک شود.

از قطعات ترمز با کیفیت بالا استفاده کنید

قطعات ترمز با کیفیت پایین تر مانند لنت ترمز می توانند باعث ایجاد لرزش شوند. سرمایه گذاری بر روی قطعات با کیفیت بالا که انعطاف پذیرتر و مقاوم تر در برابر حرارت هستند ایده خوبی است. از نگرانی های ناشی از سایش سریع و گرمای بیش از حد جلوگیری می کند.

به متخصص ترمز مراجعه کنید

با جنبه های فنی مشکل دارید؟ بهترین اقدام برای شما مراجعه به متخصص ترمز است. لرزش ترمز ممکن است نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد و یک متخصص می تواند تمام مشکلات مرتبط را حل کند.

سوالات متداول در مورد ترمزهای لرزان در اتومبیل

  1. آیا لرزش خودروها هنگام ترمزگیری در سرعت بالا طبیعی است؟

فشار سیال در کالیپرها با اعمال نیروی بیشتر به ترمزها افزایش می یابد و فشار بیشتری بر لنت و روتور ترمز وارد می شود.

لرزش ترمز با سرعت بالا
هنگامی که خودرو با سرعت بالا می لرزد، با مکانیک مورد اعتماد خود تماس بگیرید. (عکس: تعلیق هیدرولیک)

هنگامی که ترمز را فشار می دهید، اگر کالیپر یا پیستون های کالیپر نتوانند به اندازه کافی لنت های ترمز را روی روتورها فشار دهند، ممکن است لرزش پدال ترمز ایجاد شود.

  1. آیا ترمزهای ABS لرزش دارند؟

هنگام ترمز، چرخش یا حتی فقط در حال حرکت، یک سنسور غیرقابل اعتماد ABS ممکن است لرزش ایجاد کند. سایر علائمی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از: چراغ کنترل کشش، چراغ هشدار ABS ، پدال ترمز اسفنجی یا خشن و ناپایداری هنگام ترمزگیری.

  1. آیا شوک های جلو می تواند باعث لرزش هنگام ترمزگیری شود؟

معمولا نه. با این حال ضربه‌های ضعیف می‌تواند باعث پرش چرخ شود، که می‌تواند منجر به سایش ناهموار تایر شود که ممکن است هنگام ترمزگیری احساس شود. با این حال، روتورهای ترمز تاب خورده مقصر معمولی برای لرزش، لرزش فرمان، و ضربان پدال ترمز هنگام توقف هستند.

  1. چرا پدال ترمز من روی زمین می رود؟

اگر پدال ترمز شما به پایین فرو می رود، ممکن است سیستم ترمز شما نشتی داشته باشد یا لنت های ترمز شما خیلی سریع فرسوده شوند.

این می تواند مشکل سازتر باشد زیرا باید سیلندر اصلی خود را تعویض کنید. اگر پدال ترمز شما به زمین برخورد کرد، بازرسی ترمز خود را به تعویق نیندازید.

کلمات پایانی

دانستن این دلایل احتمالاً می تواند شما را متوجه علائم هشدار دهنده سیستم ترمز ناایمن و مدار لرزش پدال ترمز کند . بنابراین، هر زمان که چنین علائمی را مشاهده کردید، سریعاً وسیله نقلیه خود را به ایستگاه خدمات رسانی ببرید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو