دلایل متداولی که باتری خودروی شما به مرور زمان از بین می رود

بدون باتری سالم، ماشین شما به جایی نمی رسد. درست مانند بدنه پیچیده شما، وسیله نقلیه شما مجموعه ای پیچیده از قطعات و مکانیسم ها است و دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود باتری شما خالی شود.

در حالی که کابل های جامپر ممکن است یک راه حل سریع باشند، باتری مرده یا ناسالم ماشین آزاردهنده است و باعث تعمیر یا تعویض مشکل و پرهزینه می شود. اما همچنین می توان با نگهداری مناسب از آن جلوگیری کرد و با توجه به اینکه می دانید چرا باطری ماشین شما همچنان از بین می رود.

امداد خودروی آقای امداد با سابقه درخشان و رضایت بالای مشتریان، به عنوان یک برند قابل اعتماد در زمینه امدادرسانی جاده ای شناخته شده است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

دلایل متداولی که باتری خودروی شما به مرور زمان از بین می رود

اگر باتری ضعیفی داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

باتری یک جزء حیاتی است. برای به حداکثر رساندن طول عمر و عملکرد آن و اطمینان از تجربه رانندگی بدون دردسر، باید مطمئن شوید که باتری ماشین شما به درستی شارژ شده است. هنگامی که باتری ضعیفی دارید، سیستم شارژ (یعنی دینام) و موتور استارت برای جبران کمبود باتری، ولتاژ زیادی می کشند، بنابراین بیش از حد کار می کنند و به مرور زمان ممکن است دچار مشکل شوند.

بنابراین، باید باتری‌های خود را در صورت مشاهده اولین نشانه‌های مشکل بررسی و آزمایش کنید و به موقع آن‌ها را شارژ یا تعویض کنید. در غیر این صورت، می توانید قطعات الکتریکی گران قیمت را جایگزین کنید – معمولاً بدون هشدار.

دلایل اصلی برای اینکه باتری خودروی شما همچنان از بین می رود

1. پایانه های باتری شل یا خورده شده است

باتری ماشین شما تنها زمانی می تواند به درستی کار کند که اتصالات ترمینال ها دست نخورده باشند. همه ترمینال ها باید عاری از آلودگی باشند و محکم بچسبند تا نتوانید آنها را با دست تکان دهید (باید مراقب ترمینال های پست جانبی باشید، زیرا می توانید رزوه ها را جدا کرده و در واقع به داخل جعبه نفوذ کنید و باعث نشت الکترولیت ها شود).

با گذشت زمان، کابل ها و پایانه های باتری در معرض خوردگی هستند. علاوه بر این، اتصالات ترمینال می تواند شل شود. اینها توانایی دینام برای شارژ باتری و تامین برق خودرو را مختل می کند، بنابراین ممکن است در راه اندازی خودرو با مشکل مواجه شوید. حتی ممکن است در حین رانندگی متوقف شوید یا به قطعات الکترونیکی خودرو آسیب بزنید. 

اما نگران نباش خوردگی یک مشکل اجتناب ناپذیر در انواع باتری ها است. ترمینال های خورده و شل مشکل جدی نیستند و با تعمیر و نگهداری منظم می توان از آنها جلوگیری کرد. پایانه های باتری ماشین خود را با یک محلول تجاری و یک برس نرم تمیز کنید (به یاد داشته باشید که از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید) و یک نکته ساده اما موثر برای محافظت در برابر خوردگی اضافه کردن کمی وازلین روی پایانه ها است. راه حل آسان دیگر استفاده از نوار الکتریکی مایع برای ایجاد مهر و موم هوا است، اما قبل از برداشتن کابل باتری، باید آن را قطع کنید.

2. باتری شما فقط قدیمی است و باید بازنشسته شود

هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست، از جمله باتری ماشین شما. بسته به نحوه رانندگی و آب و هوای محل زندگی شما، باتری خودرو معمولا بین سه سال تا پنج سال دوام می آورد. هنگامی که باتری شما به مرز سه سال رسید، زمان آن است که آن را از نزدیک زیر نظر بگیرید. 

تعدادی از عوامل وجود دارد که می تواند بر طول عمر باتری شما تأثیر منفی بگذارد، از جمله دمای شدید و سفرهای کوتاه مکرر. اگر باتری خودروی شما به سرعت از بین می‌رود، حتی پس از شروع سریع، نشانه آن است که باتری‌های شما به اندازه کافی قدیمی شده و باید تعویض شوند. 

برای پیگیری سلامت باتری خود و دانستن زمان باتری جدید، به یک مولتی متر یا یک ولت متر نیاز دارید که هر دو ولتاژ ذخیره شده در باتری را در زمان مشخصی اندازه گیری می کنند. نیروی کارکرد خودرو در باتری ذخیره می شود و بر حسب ولتاژ اندازه گیری می شود و سطح ولتاژ باتری اساساً وضعیت سلامت آن است. 

یک باتری زمانی که ولتاژ 12.6 ولت یا بالاتر را نگه می دارد، کاملا شارژ می شود. هنگامی که باتری به 12.2 کاهش می یابد، تنها 50 درصد شارژ می شود و زمانی که ولتاژ آن زیر 12 ولت است، باتری “مرده” است و باید تعویض شود. 

برای استفاده از مولتی متر برای آزمایش باتری:

  • قبل از اینکه از یک مولتی متر برای تست باتری ماشین استفاده کنید، مهم است که بگذارید ماشین حداقل یک ساعت یا یک شب بماند. این به این دلیل است که دینام برق تولید می کند و باتری را شارژ می کند و اگر ماشین کار کرده باشد، شارژ از دینام برقی عدد گمراه کننده بالاتری روی مولتی متر ایجاد می کند. 
  • باتری را که اغلب در محفظه موتور زیر کاپوت قرار دارد، در یک طرف موتور قرار دهید. مولتی متر خود را روی ولتاژ 20 DC با چرخاندن دستگیره روی 20 در محدوده “DCV” (ولتاژ جریان مستقیم) تنظیم کنید، که به شما امکان می دهد باتری را که بین 0 تا 20 ولت ذخیره می کند را با دقت اندازه گیری کنید (شما باید مولتی متر را روی یک مقدار خاص تنظیم کنید. هر بار که از آن برای آزمایش چیزی استفاده می‌کنید، محدوده داشته باشید). مولتی متر باید 0.00 را نشان دهد.  
  • پروب متر قرمز (مثبت، با علامت “+”) مولتی متر را با پایانه باتری قرمز (مثبت) و پروب متر مشکی (منفی، با علامت “-“) را با پایانه باتری سیاه (منفی) وصل کنید.

نکته – دانستن سن باتری: درست مانند اینکه لاستیک ماشین شما با افزایش سن خراب می‌شود، حتی زمانی که به طور ایمن ذخیره می‌شود، باتری‌های شما نیز با افزایش سن، حتی بدون استفاده زیاد و مراقبت مناسب، قدرت خود را از دست می‌دهند. بنابراین، هنگام خرید باتری، همیشه باید باتری جدیدی بخرید که در 6 ماه گذشته تولید شده است. 

برای دانستن عمر باتری خود، می توانید کد تاریخ چهار یا پنج رقمی روی جلد جعبه باتری خود را بررسی کنید. آنچه شما نیاز دارید فقط قسمت اول کد است که از یک حرف و یک رقم تشکیل شده است، به عنوان مثال، A20. 

نامه به هر ماه اختصاص داده می شود: A برای ژانویه، B برای فوریه و غیره. عدد زیر نشان دهنده سال است: به عنوان مثال، 9 برای سال 2009، 12 برای سال 2012، 20 برای سال 2020، و غیره. بنابراین “A20” به این معنی است که باتری در ژانویه 2020 از کارخانه به توزیع کنندگان عمده باتری محلی ارسال شده است. 

3. دینام باتری را به درستی شارژ نمی کند

ماشین شما برای راه اندازی و روشن کردن موتور به باتری شما متکی است. اما وقتی وسیله نقلیه شما کار می کند، باتری شما به دینام متکی است تا به شارژدهی آن کمک کند. دینام انرژی الکتریکی را از انرژی مکانیکی خودرو تولید می کند و از این الکتریسیته برای شارژ باتری و همچنین تامین انرژی لوازم برقی مختلف مانند چراغ، رادیو و کولر استفاده می کند. 

اگر دینام کار خود را به درستی انجام دهد، یعنی شارژ اختیاری باتری را فراهم کند، طول عمر باتری به حداکثر می رسد. اما هم شارژ بیش از حد و هم شارژ کم باعث کاهش عمر باتری می شود. علاوه بر این، اگر دینام شما به درستی کار نمی کند، باتری شما را به طور موثر شارژ نمی کند، بنابراین ممکن است در راه اندازی ماشین خود با مشکل مواجه شوید. 

اگر باتری سالم است، و اگر مشکل استارت آهسته در زمان روشن شدن خودرو اتفاق بیفتد، یعنی زمانی که موتور داغ است، دینام ممکن است مقصر باشد.

مانند باتری خود، شما نیز باید دینام خود را به طور منظم یا هر زمان که با مشکل استارت یا عدم استارت مواجه شدید تست کنید. آنها باید دست به دست هم بدهند.

توجه داشته باشید که قبل از اینکه بتوانید دینام را آزمایش کنید، باید ابتدا باتری را تست کنید. این به این دلیل است که باتری موتور را روشن می کند و پس از روشن شدن موتور، دینام را می چرخاند و این چرخش باتری را شارژ نگه می دارد. اگر باتری خیلی ضعیف باشد، ماشین را روشن نمی کند و در نتیجه دینام را نمی توان تست کرد. باید دو تست روی دینام انجام دهید تا بررسی کنید که آیا در دور آرام و بدون تخلیه از لوازم الکتریکی و همچنین در سرعت بالاتر در شرایط استفاده زیاد به درستی کار می کند یا خیر.

  • برای آزمایش ولتاژ بدون بار دینام: موتور را در حالت بیکار رها کنید و تمام لوازم جانبی الکتریکی را که ممکن است از برق استفاده کنند، از جمله چراغ ها، داشبورد و استریو را خاموش کنید. تست باتری بالا را با استفاده از مولتی متر تکرار کنید. یک دینام سالم باید ولتاژی بین 13.1 ولت و 14.6 ولت زمانی که موتور در دور آرام معمولی کار می کند تولید کند. هر چیزی خارج از این محدوده به این معنی است که دینام شما باتری شما را کم یا بیش از حد شارژ می کند، که هر دو باعث کاهش طول عمر باتری می شوند. 
  • برای آزمایش ولتاژ بار دینام برای اینکه ببینید آیا در شرایط استفاده زیاد به درستی کار می کند یا خیر: به دستیارتان اجازه دهید موتور را با سرعت 2000 دور در دقیقه کار کند. تمام لوازم برقی را روشن کنید و مولتی متر را دوباره وصل کنید. یک دینام سالم و قوی باید ولتاژ 13.0 و بالاتر را نشان دهد. هر چیزی کمتر از 13.0 ولت سیگنال دینام ضعیف است که باید توسط یک متخصص بررسی شود. 

4. کشش انگلی روی باتری

در حالی که موتور شما کار می کند، دینام روشن می شود و باتری را شارژ می کند. با این حال، وقتی ماشین شما خاموش است، دینام نمی تواند باتری را شارژ کند، در حالی که باتری شما هنوز لوازم جانبی مختلفی از جمله چراغ های داخلی، ساعت و رادیو را تامین می کند. 

اکثر این موارد معمولاً باتری ماشین شما را خالی نمی‌کنند، اما مشکلات الکتریکی کوچکی ممکن است اتفاق بیفتد و باتری شما را خالی کند. چراغ های داخلی (از جمله چراغ های درب) و فیوزهای بد ممکن است منابع بالقوه استرس اضافی باشند. برای جلوگیری از چنین حوادث ناگواری، که اغلب به عنوان کشش انگلی روی باتری از آن یاد می‌شود، باید عادت کنید که همه چراغ‌ها را خاموش کنید و مطمئن شوید که همه درها، از جمله صندوق عقب و جعبه دستکش، قبل از ترک ماشین کاملاً بسته و بسته شده‌اند.

5. شرایط آب و هوایی شدید

باتری وسیله نقلیه شما به دماهای شدید نیز حساس است، به همین دلیل است که رانندگان در صبح های یخبندان زمستانی و روزهای بسیار گرم تابستان، بیشتر با مشکلات استارت کردن مواجه می شوند. باتری‌های «جوان» با سال‌های کمتر در پشت می‌توانند سرما یا گرمای شدید را بهتر تحمل کنند، اما باتری‌های قدیمی‌تر با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شوند و بنابراین مقاومت کمتری در برابر دماهای شدید دارند و حتی می‌توانند کاملاً بمیرند.

طبق گزارش مرکز تحقیقات خودرو AAA، باتری خودرو در دمای 0 درجه فارنهایت حدود 60 درصد ضعیف می شود و در دمای 32 درجه فارنهایت، 35 درصد از قدرت خود را از دست می دهد. دماهای شدید می تواند آسیب جبران ناپذیری به باتری شما وارد کند و آنچه در ادامه می آید جایگزین گران قیمت خواهد بود. 

اول از همه، گرمای شدید می تواند مایعات حیاتی باتری شما را تبخیر کند و در نتیجه شارژ آن را ضعیف کند. همچنین می تواند فرآیند خوردگی را تسریع کند که به ساختار داخلی باتری آسیب می رساند و طول عمر آن را کاهش می دهد.

در همین حال، هوای سرد شدید می تواند باتری را منجمد کند. این باعث می شود که طرفین محفظه برآمده شوند، صفحات را کوتاه کرده و باتری دیگر شارژ نمی شود. باتری‌های اسید سرب و باتری‌های لیتیوم یونی به ویژه در هوای سرد بسیار ضعیف هستند. 

یک باتری با 100 درصد شارژ، مقاومت کافی در برابر دماهای سرد دارد، اما با فرسودگی، این قدرت ضعیف می‌شود. با 50 درصد شارژ، باتری شما می‌تواند یک شبه در دمای -10 فارنهایت یخ کند. در طول ماه‌های زمستان، راه‌اندازی موتور بیش از آنچه در آب‌وهوای معمولی نیاز است، تا دو برابر جریان برق مصرف می‌کند. به همین دلیل است که احتمالاً در صبح‌های یخ‌زده زمستانی با مشکل شروع سخت مواجه خواهید شد. 

از آنجایی که دما تأثیر قابل توجهی بر باتری خودروی شما دارد، باید باتری مناسب با شرایط آب و هوایی محلی خود انتخاب کنید. بهتر است با دفترچه راهنمای مالک و همچنین یک مکانیک معتبر مشورت کنید. باتری هایی که به طور خاص برای مقاومت در برابر گرمای شدید ساخته شده اند اغلب دارای برچسب “S” یا “South” هستند در حالی که باتری های هوای سرد اغلب دارای برچسب “N” یا “North” هستند. در برخی موارد، اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، می توانید باتری AGM خود را با یک نوع سیل سنتی جایگزین کنید تا طول عمر آن را به حداکثر برسانید. 

5. سفرهای کوتاه مکرر با باتری قدیمی

شاید می دانستید که رانندگی بیشتر در بزرگراه ها با سرعت دائمی بالا برای خودروی شما به طور کلی بهتر است، در حالی که رانندگی زیاد در ترافیک توقف و حرکت باعث فرسودگی زودهنگام بسیاری از قطعات خودرو می شود. این موضوع در مورد باتری ماشین شما نیز صادق است.

وقتی اغلب به سفرهای کوتاه می‌روید، اتفاقی که می‌افتد این است که در حالی که با میل لنگ موتور، انرژی زیادی از باتری شما می‌گیرد، دینام ممکن است زمان کافی برای شارژ مجدد باتری شما بین درایوها نداشته باشد. با گذشت زمان، این به طور قابل توجهی باتری را ضعیف می کند و طول عمر آن را کوتاه می کند، به خصوص اگر باتری شما از قبل قدیمی شده باشد. 

نکات: چگونه از سالم بودن باتری خود اطمینان حاصل کنیم

نوع باتری مناسب برای وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید

اول، برای اطمینان از عملکرد و طول عمر بهینه، باید باتری مناسب ماشین خود را تهیه کنید. هر وسیله نقلیه به مقدار متفاوتی انرژی و باتری با اندازه متفاوت نیاز دارد، بنابراین هر وسیله نقلیه به نوع خاصی از باتری نیاز دارد. بنابراین، باید با دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید تا بدانید چه نوع باتری برای خودروی شما مناسب است یا از یک مکانیک بپرسید که چه چیزی برای خودروی شما بهتر است.

به عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه خود را اغلب به سفرهای خارج از جاده می برید، به باتری نیاز دارید که بتواند لرزش های مداوم را در زمین های ناهموار تحمل کند. بسیاری از خودروها دارای AGM برای پشتیبانی از مجموعه فزاینده ای از قطعات الکتریکی هستند و سیستم شارژ ممکن است به طور خاص برای باتری AGM پیکربندی شده باشد. در برخی موارد، می‌توانید باتری AGM خود را با یک باتری پر آب سنتی جایگزین کنید تا طول عمر را در آب و هوای گرم افزایش دهید (اگرچه نوع سیل‌آلود به تعمیر و نگهداری بیشتری مانند زیر نیاز دارد). 

باتری با تعمیر و نگهداری آسان تر انتخاب کنید

باتری خودرو برای سالم ماندن نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. راهی برای صرفه جویی در زمان و اطمینان بهتر از سالم بودن باتری شما علیرغم اینکه اهل کار نیستید، در وهله اول خرید یک باتری بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است. اگر مجاز است، نوع ژل یا باتری AGM تهیه کنید. به لطف فناوری پیشرفته، این باتری‌ها بدون نشتی هستند و مانند باتری‌های اسیدی سرب نیازی به توجه خاصی ندارند.

باتری های سرب اسیدی غرق شده نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. آنها در طول چرخه شارژ، آب خود را از دست می دهند، بنابراین برای عملکرد صحیح و سالم ماندن، فقط هر 2 تا 4 هفته یک بار باید با آب مقطر پر شوند. علاوه بر این، آنها باید گاهی اوقات یکسان شوند تا مطمئن شوند که هر سلول به یک اندازه شارژ می شود. شما می توانید این کار را با اعمال یک اضافه شارژ کنترل شده هر 30 تا 90 روز یک بار انجام دهید. 

آزمایش های بار را به طور منظم انجام دهید

در حالی که گفته می شود تقریباً تمام باتری های خودروهای امروزی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند، بازرسی و نگهداری منظم هنوز برای هر ماشینی حیاتی است. توصیه می شود باتری خود را همراه با دینام خود (هم تست بدون بار و هم تست بار) آزمایش کنید، ترجیحاً حداقل سالی یک بار یک بار در آب و هوای معتدل یا سرد، زمانی که عمر آن به 3 سال می رسد، یا اگر در این کشور زندگی می کنید، یک بار 2 ساله است. آب و هوای گرم انجام این کار توانایی باتری را برای نگه داشتن ولتاژ در حین استفاده آزمایش می کند و نتایج به شما اطلاع می دهد که زمان تعویض آن فرا رسیده است. 

ادامه مطلب
یدک کش کرج شمانه روزی با ضمانت و لیست قیمت

لوازم جانبی مفید: شارژر شناور/چکه ای

همه انواع باتری ها مستعد مشکلی به نام تخلیه طبیعی یا خود تخلیه هستند. این یک فرآیند اجتناب ناپذیر است که در آن واکنش های شیمیایی داخلی، شارژ ذخیره شده باتری را بدون هیچ گونه ارتباطی بین الکترودها یا مدار خارجی کاهش می دهد. بنابراین، اگر لازم است وسیله نقلیه خود را در زمستان یا سایر شرایطی که برای مدت طولانی بیکار می ماند، در انبار قرار دهید، باید برای حفظ شارژ کامل باتری خود، روی یک شارژر شناور سرمایه گذاری کنید. 

این شارژرهای شناور که به عنوان شارژرهای قطره ای، شارژرهای ذخیره سازی یا شارژرهای نگهداری نیز شناخته می شوند، از تخلیه بیش از حد خود در زمانی که باتری شما برای مدت طولانی استفاده نمی شود، جلوگیری می کند. برای جلوگیری از این امر، نرخ شارژ یک شارژ شناور برابر با نرخ خود تخلیه طبیعی باتری است.

اکثر شارژرهای قطره ای دارای مدار داخلی برای جلوگیری از شارژ بیش از حد هستند، بنابراین می توانید شارژر را 24/7 بدون نگرانی در مورد شارژ بیش از حد باتری ترک کنید، اگرچه برخی از مدل ها این کار را ندارند و می توانند با شارژ بیش از حد باتری به آن آسیب برسانند. حتی اگر یک شارژر شناور به طور خودکار باتری را کنترل و شارژ می کند، همیشه توصیه می شود که به طور دوره ای نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که همه چیز هنوز در شرایط خوبی کار می کند.

در حالی که در حال انجام آن هستید، بهتر است یک باتری قابل حمل نیز تهیه کنید و آن را همیشه به عنوان یک ابزار اضطراری در وسیله نقلیه خود ذخیره کنید. این لوازم جانبی جمع و جور به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی وسیله نقلیه خود را بدون نیاز به تکیه بر خودروی دیگری راه‌اندازی کنید. 

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو