عمر مفید باتری ماشین؛ کی باتری رو تعویض‌ کنیم؟

حتما برای شما هم این سوال پیش اومده که چطوری متوجه بشیم که عمر مفید باتری ماشین به سر اومده و وقتشه که اون رو عوض کنیم؟ باتری به عنوان یکی از بخش‌های مهم خودرو وقتی که مصرف انرژی خیلی بیشتر از توان تولیدی دینام خودرو میشه، کمک می‌کنه تا تو عملکرد خودرو مشکلی به وجود نیاد. مثلا زمانی که خودرو خاموشه، با استفاده از نیروی ذخیره شده در باتری، میشه خودرو رو استارت زد و همه‌ی عملکردهای کامپیوتر ماشین رو به درستی انجام داد.

عمر باتری به عوامل مختلفی بستگی داره که از آن‌ها میشه به کیفیت باتری، میزان ظرفیت باتری، نوع خودرو و شکل استفاده از خودرو اشاره کرد. مثلا ماشینی که تو تاکسیرانی و برای حمل مسافر در جاده به صورت شبانه کار میکنه، مسلما در مدت زمان کوتاه‌تری به تعویض باتری احتیاج پیدا می‌کنه. باتری ماشین یکی از بخش‌های بسیار مهم آن است. باتری ماشین‌ در راه‌اندازی خودرو، شارژ گوشی، روشن‌کردن لامپ‌ها، تجهیزات تهویه هوا، رادیو و سیستم صوتی تصویری، شیشه‌بالابر برقی، برف‌پاک‌کن و… نقش مهمی داره.

به همین علت مهمه که حتما عمر مفید باتری ماشین خودتون رو بدونید و در وقت مناسب اون رو تعویض کنید. ما در این مطلب به عمر استاندارد باتری ماشین، دلایلی که عمر آن را کوتاه می‌کنند، راهکارهای افزایش عمر مفید باتری ماشین و مشکلاتی که درصورت تعویض‌ نکردن باتری پیش میاد، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تلفن تماس آقای امداد: 02148287

 

عمر مفید باتری ماشین چه قدره؟

به طور معمول وقتی که باتری رو می‌خرید، در قسمت مشخصات، عمر اون هم ذکر میشه. با این وجود خودروهایی که به صورت معمولی و عادی در شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمرشون تقریبا بین ۴ تا ۵ سال متغیره. اگه شرایط متفاوتی وجود داشته باشه، مثل مدت استفاده، آب و هوا و … این زمان کوتاه‌تر میشه.

با این حال به طور کلی طول عمر مفید باتری ماشین‌ که تولیدی ایران باشه، با کیفیت متوسط و معمولا بین ۲ تا ۳ سال قابل استفاده هست.

 

در صورتی که به خوبی از باتری نگهداری کنید و سرویس‌های به‌موقع رو انجام بدید، می‌تونید باتری خودتون رو حتی تا ۵ سال هم استفاده کنید. اما حقیقتا عمر مفید باتری ماشین به موارد مختلفی مثل جنس بدنه، برند و ساختار داخلی باتری بستگی داره. هر چه که باتری که می‌خرید از برندهای معتبری مثل سپاهان باتری، صبا باتری، برنا باتری و وایا باتری و… باشه، می‌تونید مطمئن باشید که باتری شما تا مدت زیادی بدون مشکل کار کنه و در صورت مشکل از ضمانت‌نامه های معتبری هم برخوردار باشه.

عمر مفید باتری ماشین چه قدره؟

دقت کنید که باتری از هر برندی که باشه، چه ایرانی و چه خارجی و حتی گران‌ قیمت‌ترین باتری‌ها بعد از ۲ تا ۳ سال باید عوض بشوند. با این وجود خیلی از باتری‌ها با ضمانت ۵ سال و بیشتر به فروش می‌رسند. در زمان خرید باتری به این نکته دقت کنید که باتری ضمانت‌نامه معتبر داشته و تاریخ تولیدش جدید باشه.

 

باتری چه نقشی در خودرو داره؟

باتری در واقع وظیفه داره تا نیروی لازم برای جرقه زدن و روشن شدن موتور رو با انرژی الکتریکی لازم تامین کنه. به کمک باتری خودرو علاوه بر موتور، بقیه قسمت های برقی خودرو هم روشن و آماده به کار میشن در واقع انرژی مورد نیاز این بخش‌ها در باتری ذخیره و در مواقع نیاز مصرف میشه. مثلا وقتی که موتور ماشین خاموشه، به واسطه باتری ماشینه که بخش هایی مثل، ضبط ماشین، کولر و … کار می کنند.

به عبارتی دیگه باتری ماشین توان الکتریکی این سیستم ها رو در زمانی که سیستم شارژ فعال نیست، فراهم می‌کنه و این انرژی رو از برق تولیدی دینام زخیره می‌کنه و کلا میشه گفت که سر منشاء سیستم برقی خودروها محسوب میشه. از وظایف اصلی باتری خودرو میشه به تامین انرژی لازم برای استارت خودرو، روشن کردن کلیه چراغ‌های خودرو، تولید انرژی الکتریکی برای سیستم پخش و مولتی مدیای خودرو، روشن کردن سیستم تهویه مطبوع که شامل کولر و بخاریه و ذخیره‌ انرژی برای روشن شدن موتورو کار کردن برف پاک کن و آبپاش اشاره کرد.

 

عوامل موثر در محاسبه عمر مفید باتری ماشین

در محاسبه عمر مفید باتری ماشین و تعیین زمان تعویض آن، باید برخی از عوامل و فاکتورها رو در نظر بگیریم و بررسی کنیم. به طور کلی ۵ عامل مهم در تعیین عمر مفید باتری اهمیت زیادی دارند که در ادامه هر کدوم از آن‌ها رو با هم بررسی می‌کنیم:

۱- نوع باتری (اتمی یا اسیدی)

همون طور که می‌دونید باتری‌های خودرو در دو نوع اسی دی و اتمی تولید و استفاده میشن. در این بین باتری هایی که با تکنولوژی AGM ( باتری اسیدی) تولید شده‌اند؛ طول عمرشون بیشتر و به طور میانگین از ۵ تا ۱۰ ساله. البته دقت داشته باشید که هر چه از باتری بیشتر استفاده بشه و شارژ و دشارژ بیشتری بر باتری انجام بشه، طول عمر اون هم به همون مقدار کاهش پیدا می‌کنه. به همین دلیل نباید فقط با توجه به این اعداد از باتری استفاده کنید.

در کنار باتری‌های اسیدی، باتری‌های اتمی هم به طور تقریبی بین ۳ الی ۵ سال عمر می‌کنند که این عدد با توجه به شرایط نرمال سنجیده شده و بسته به نحوه نگهداری و مصرف، می‌تونه کم یا زیاد بشه. با توجه به این موضوع شاید طول عمر باتری‌ اسیدی نسبت به نوع اتمی، بیشتر باشه، اما خیلی دقت کنید که باتری‌های اسیدی نحوه نگهداری خاصی دارند و باید خیلی مراقب باشید که به ‌طور کامل شارژ خالی نکنند. چون در صورت دشارژ شدن، متریال و مواد موجود در اون‌ها معیوب میشن و خاصیت خودشون رو کاملا از دست می‌‌دهند. قیمت باتری خودرو با توجه به اسیدی یا اتمی بودن هم تفاوت داره.

 

۲- برند باتری

یکی دیگه از فاکتورهایی که روی طول عمر باتری ماشین تاثیر داره، برند باتریه. این روزا شما می‌تونید باتری مورد نظرتون رو با آمپراژ مشخص از انواع برند‌های خارجی و داخلی پیدا و خریداری کنید. مسلما یه برتر شناخته شده و محبوب و معتبر نسبت به یه برند ناشناخته هم کیفیت بهتری داره و هم خدمات پس از فروش معتبری رو در اختیارتون می‌زاره و از همه مهم‌تر، روی طول عمر باتری ماشین هم تاثیرگذاره.

در بین برندهای ایرانی، مدل ‌هایی مثل واریان، ورسک و آرمو، جز تولیدات شرکت بزرگ صبا باتری هستند و از نظر کیفیت در حد عالی هستند. به طور کلی تولیدات شرکت‌های باتری‌سازی صبا باتری، سپاهان باتری و برنا باتری که جز برندهای نام آشنا و معتبر صنعت باتری سازی ایران هستند، می‌تونن با انواع باتری های خارجی خودرو از برندهای پوما، فالکون و دلکور رقابت کنند. به طوری که به جرات می‌تونیم بگیم باتری هایی ساخته شده در ایران؛ از لحاظ کیفیت و کارایی اگه بالاتر از تجهیزات خارجی نباشند، قطعا پایین ‌تر هم نیستند.

 

۳- نحوه مراقبت و نگهداری از باتری ماشین

اگه می‌خواهید عمر مفید باتری ماشین تون زیاد بشه، کافیه تا مراقبش باشید. باتری هم مثل خیلی از دستگاه‌ها و قطعات دیگه ماشین نیاز به نگهداری و بررسی دوره‌ای داره. اما خب چطوری؟ چجوری می‌تونیم مراقب باتری باشیم؟ برای این کار کافیه تا نکته‌های زیر رو رعایت کنید:

■ اگه باتری خودروتون از نوع باتری اسیدیه، باید حتما به صورت دوره ای که بهترین حالتش هفته ای یه باره، سطح الکترولیت رو چک کنید. دقت داشته باشید که سطح الکترولیت باطری خودروتون هیچ وقت کمتر از اندازه مورد نیاز یعنی ۰.۴ تا ۰.۴۵ نشه.

■ سعی نکنید تا تند تند باتری رو شارژ کنید چون که این کار نه تنها به عمر باطری اضافه نمیکنه، بلکه عمر اون رو کاهش هم میده.

■ مواظب باشید تا هیچ ضربه‌ای به باتری یا سر باتری ها وارد نشه.

■باتری ماشین و مخصوصا سر اون رو به صورت دوره ای تمیز کنید. برای تمیز کردن و رفع سولفاته باتری می‌تونید از محلول جوش شیرین استفاده کنید و بعد از تمیز شدن سطح باتری، برای جلوگیری از خوردگی، کمی گریس یا وازلین بهش بزنید. این کار رو بهتره که هر دو ماه یه بار انجام بدید.

■ برای پارک ماشین، بهترین کار اینه که اون رو زیر سایه و در صورتی که امکانش بود، خودرو رو تو پارکینگ قرار بدید. چون که بارش‌های مختلف، سرمای بیش از حد و حتی گرمای شدید هم قطعا می‌تونه آسیب جدی به باتری ماشین وارد و طول عمر باتری رو کم کنه.

■ به صورت هفتگی شل بودن سر باتری ها رو مورد بررسی و کنترل قرار بدید. همچنین سوراخ درپوش باتری خودرو رو هم چک کنید که روزنه‌اش باز باشه.

■ هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی، مواد شیمیایی یا قرص به داخل باطری اضافه نکنید.

■ نزارید زنگ زدگی روی باتری بمونه‌. برای این کار می‌تونید سولفات منیزیم رو تو آب گرم حل کنید و اون رو به هر کدوم از سلول های باطری اضافه کنید. با این کار عمر مفید باتری ماشین تون رو هم بالا می‌برید.

■تمیز نگه داشتن پایه های باتری یکی دیگه از روش های افزایش طول عمر باتریه. مسواک و محلول جوش شیرین تو این کار بهتون کمک می‌کنند. اما یادتون باشه که بعد از شستشو، اونو کامل خشک کنید و نزارید مرطوب بمونه.

■اگه قراره که برای مدت طولانی از خودروتون استفاده نکنید و جایی پارک باشه، پیشنهاد ما به شما اینه که باتری رو از روی خودرو باز کنید و اون رو تو جایی کنترل شده‌تر به صورت جداگانه نگهداری کنید.

■از بین بردن شوره اتصالات باتری هم راه دیگه‌ایه که می‌تونید ازش کمک بگیرید. چون که این شوره از ایجاد ارتباط بین باتری و موتور جلوگیری میکنه و باعث میشه تا خودرو به سختی استارت بخوره‌. این عامل هم به باتری ماشین و هم موتور فشار زیادی وارد می‌کنه و در نهایت طول عمر مفید باتری کم میشه. یکی از ترفندهای خوب برای خلاص از این شوره‌ها، نوشابه گازداره.

■به موقع و نه خیلی زود، باتری اتمی و اسیدی رو شارژ کنید. شارژ شدن به موقع باتری های اتمی و اسیدی باعث بالا رفتن عملکرد باتری میشه و طول عمر مفید اون‌ها رو افزایش میده.

■هر از چندگاهی جعبه محافظ باتری خودرو رو هم بررسی کنید و اگه شل بود، تو جای خودش محکم کنی. چون که در صورت شل بودن، طول عمر مفید باتری هم به شدت کاهش پیدا می‌کنه.

همون طور که نگهداری از باتری خیلی مهمه، نگهداری از خودرو و بقیه قسمت های اون هم اهمیت داره.

 

۴- چگونگی رانندگی

چه بخواهید و چه نخواهید، نحوه رانندگی و شرایطی که توش رانندگی می‌کنید هم روی طول عمر مفید باتری ماشین تاثیر دارند. اگه از اون دسته راننده‌های بی‌دقت هستید، خوابیدن و خراب شدن باتری نباید سورپرایزتون کنه. به همین دلیل توصیه ما به شما اینه که به شکل اصولی و با سرعت مطمئن رانندگی کنید تا به مشکل نخورید. در کنارش هم می‌تونید این نکته‌های طلایی رو رعایت کنید:

  • کمتر از سیستم‌های صوتی، تصویری، ویدیو و کولر در خودرو استفاده کنید.
  • تعداد استارت زدن در روز رو تا حداقل ممکن کاهش بدید.
  • تا حد ممکن از سفر های زیر بیست دقیقه خودداری کنید یا به طور مداوم حرکت و توقف نداشته باشید. چون که این کار فرصت مناسب رو به باتری برای شارژ مجدد نمیده و باعث میشه تا باتری آسیب دیده و در نهایت طول عمرش کاهش پیدا کنه.
  • یادتون نره که چراغ های خودرو رو بعد از توقف خاموش کنید. چرا که روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل به مدت طولانی باعث دشارژ زیاد باتری خودرو میشن و طول عمر مفید باتری رو کاهش میدن.
  • آروم و اصولی رانندگی کنید. از روی پستی و بلندی های سطح شهر به آرامی عبور کنید و دست انداز ها رو با سرعت رد نکنید.
  • اگه تو ترافیک سنگین موندین، ماشین خودتون رو خاموش کنید. چون که با این کار کمتر به باتری ماشین شما آسیب وارد میشه.
  • درنتیجه کلا برای افزایش طول عمر مفید باتری ماشین، بهترین کار اینه که از استفاده ‌های غیرضروری از سیستم های برقی خودرو مخصوصا وقتی که خودرو خاموشه، خودداری کنید.

 

۵- سلامت تجهیزات برقی خودرو

یکی دیگه از مسائلی که می‌تونه در حفظ طول عمر مفید باتری خودرو کمک کنه، رسیدگی به مشکلات ساده خودرو و چک کردن تجهیزات خودروعه. مثلا اگه در زمان روشن شدن موتور، استارت زدن یا روشن شدن سیستم های برقی و … به مشکلی خوردید، باید خیلی سریع توجهتون رو به سیستم برق رسانی بدید و بررسی کنید ببینید کدوم بخش اون دچار آسیب شده. بررسی سریع‌تر این موارد روی طول عمر باتری هم تاثیرگذار خواهد داشت. رعایت موارد زیر میتونه کمک‌ساز باشه:

  • شمع و وایر رو چک کنید و اگه لازم بود اون‌ها رو عوض کنید چرا که کارکرد نامناسب شمع ها به باتری ماشین آسیب وارد می‌کنه و باعث کاهش طول عمر مفید آن میشه.
  • تسمه دینام خودرو رو بررسی کنید.
  • سیستم روشنای خودرو، تمامی اتصالات و کابل های انتقال دهنده برق باتری به چراغ ها رو به طور کامل و دقیق بررسی کنید.
  • وضعیت کویل رو چک و به دنبال علائم خرابی آن باشید.
  • دینام موتور رو همیشه طبق برنامه و به صورت دوره ای چک کنید.

 

چه فاکتورهایی باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شوند؟

عوامل و فاکتورهای زیادی هستند که می‌تونند عمر باتری رو از اون چیزی هم که هست، کمتر کنند. خیلی از راننده‌ها این طور تصور می‌کنند که بل خرید یه باتری گران قیمت، دیگه لازم نیست تا نگران چیزی باشند و این باتری این قابلیت رو خواهد داشت تا به مدت طولانی عملکرد قابل قبولی داشته باشه. در صورتی که این طور نیست و تاثیر نگهداری خیلی مهم‌تره. باتری خودرو هم مثل بخش‌های دیگه ماشین نیاز به شرایطی استانداردی داره که فراهم آوردن این شرایط و توجه به سلامت باتری باعث میشه تا عمر و کیفیت مناسب رو ازش شاهد باشید.

جالبه بدونید اشتباهات رایجی وجود داره که خیلی از ماها در زمان نگهداری از باتری ماشین به اشتباه مرتکب می‌شیم. در ادامه با هم برخی از فاکتورهایی که باعث کاهش عمر مفید باتری ماشین می‌شوند رو بررسی می‌کنیم:

  • معیوب‌ بودن دینام

شاید بشه گفت که اصلی‌ترین علت خرابی باتری ماشین، ایراد در دینامه. دینام و باتری ماشین دو بخش مهمی در خودرو هستند و کار همدیگه رو کامل می‌کنند. دینام بخشیه که باعث شارژ شدن باتری میشه و به همین دلیل وقتی خودرو روشن نمیشه، علاوه بر اینکه احتمال خرابی رو به باتری نسبت بدید بهتره تا سلامت دینام رو هم بررسی کنید. مثلا اگه دیود دینام مشکل داشته باشه، باتری ضعیف میشه. دیود معیوب می‌تونه حتی وقتی موتور خاموشه، شارژ رو به جریان بیاندازه و باتری رو به طور کامل تخلیه کنه.

وقتی که دینام خودرو دچار اختلال میشه، باعث نارسایی برق شده و در نهایت دینام نمی‌تونه به طور کامل باتری ماشین رو شارژ کنه. دینام خراب یا دینامی که اختلال عملکرد داره، به طور مستقیم بر کاهش عمر مفید باتری تاثیرگذاره‌.

  • روشن موندن سیستم‌های الکتریکی

شاید شما هم این تجربه رو داشته باشید که بدون خاموش‌کردن سیستم‌های الکتریکی ماشین، موتور رو خاموش کنید و به خونه برید. بعد از آمدن از سرکار و پشت سر گذاشتن یه روز پرمشغله، احتمال اینکه یادتون بره چراغ‌های ماشین، سیستم تهویه هوا و سیستم صوتی رو خاموش کنید یا صندوق‌عقب رو کامل ببندید، زیاده. در این زمان باتری تا صبح تخلیه میشه و از قبل ضعیف تر عمل می‌کنه و درنتیجه عمر باتری کاهش پیدا می‌کنه.

  • شرایط محیطی و عادات بد رانندگی

خب مسلما ماشینی که یه خانم دکتر باهاش میره مطب و برمی‌گرده با ماشینی که به عنوان تاکسی استفاده میشه، خیلی فرق می‌کنه. نه در قیمت و کیفیت؛ بلکه در سلامت قطعات و تجهیزات. خودروهایی که خیلی بیشتر از حد معمول تو جاده‌ها در رفت و آمد هستند، نسبت به سایر خودروها در زمان کمتری نیاز به تعویض باتری دارند. علاوه بر این شرایط آب‌وهوایی مختلف، بارش باران، عبور از خاکی، دست‌انداز، انواع آسفالت، گرما و سرما و… همه و همه روی عمر مفید باتری ماشین تاثیر میذارن و در نگهداری از باتری اهمیت دارند.

در کنار این عوامل، عادت‌های بد رانندگی هم در سرعت فرسوده شدن باتری تاثیر خیلی زیادی دارند. مثلا خاموش و روشن کردن خودرو در بازه زمانی کوتاه و به طور مداوم یکی از این عادت‌ها به حساب میاد. هر چی که تعداد دفعات روشن و خاموش کردن ماشین کوتاه و پشت سر هم باشه، احتمال خراب شدن باتری ماشین هم بیشتر میشه. در کنارش سفرهای کوتاه یا توقف‌های زیاد در مسیر طولانی هم از عواملی هستند که می‌تونند به باتری آسیب بزنند.

دلیل این امر هم اینه که باتری در زمان روشن ‌کردن ماشین بیشترین انرژی رو تأمین می‌کنه و وقتی مدت کوتاهی بعد دوباره خاموش میشه، باتری خودرو نمی‌تونه فرصت شارژ شدن کامل پیدا کنه و به خاطر همین پدیده‌ی لایه لایه شدن اسید در اون اتفاق میافته که می‌تونه باعث آسیب دیدن صفحه‌ها و در نهایت کاهش طول عمر باتری بشه.

با این وجود باتری‌هایی هم وجود دارند که برای چنین راننده‌هایی طراحی شدن و می‌تونن در مقابل توقف‌ها کوتاه و استارت‌زدن‌های پی در پی در طول روز دوام بیارند. از نمونه ایرانی این نوع باتری‌ها میشه به باتری اوربیتال پریمیوم اشاره کرد که کلا برای راننده‌های تاکسی که دائما در حال توقف و استارت زدن های مجدد هستند، مناسب‌اند.

علاوه بر این استفاده از ابزارهایی مثل فندک خودرو یا استفاده از یخچال داخل خودرو، استفاده از خودرو در دمای هوای بالا و یا وجود مشکل در تهویه‌ی محفظه‌ی موتور خودرو هم همین اثر رو روی باتری به جا میزارن.

  • دمای هوا

یکی دیگه از عواملی که روی سلامت و طول عمر مفید باتری ماشین تاثیرگذاره و کنترلش هم برخلاف موارد دیگه سخت‌تره، دمای هواست. مطمئنا می‌دونید که عملکرد همه باتری‌ها در برابر دمای بسیار گرم یا بسیار سرد، تحت تاثیر قرار می‌گیره و کارایی اول خودشو نداره. به طور کلی عمر باتری ماشین در دمای خیلی گرم، خیلی سرد یا هوایی با رطوبت بالا تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنه.

مثلا خودروهایی که تو مناطق گرمسیری هستند، در زمان کوتاه‌تری نیاز به تعویض پیدا می‌کنند و زودتر خراب میشن چون که خود موتور هم گرمای زیادی تولید می‌کنه و این درجه حرارت شدید باعث تبخیر مایعات در باتری خودرو میشه و به ساختار داخلی اون آسیب میزنه. حرارت بیش از اندازه در تابستان و همچنین کاهش دمای محسوس در زمستان می‌تونند واکنش‌های شیمیایی که منجر به کاهش عمر باتری میشن رو به طور چشمگیری سرعت ببخشند.

در مقابل هوا بیش‌ از حد سرد هم می‌تونه عمر مفید باتری ماشین رو کم کنه؛ چرا که همه‌ی باتری‌‌ها در دمای صفر سانتی‌گراد و کمتر از اون ۳۵ درصد از توانشون رو از دست میدن و برای این‌که عملکرد خوبی داشته باشند، خیلی سخت‌تر کار می‌کنند. همین باعث میشه تا باتری در طی زمان ضعیف‌تر بشه.

  • استفاده از باتری نامناسب

در قدم اول باید بدونید که کدوم باتری برای خودروی شما مناسبه و می‌تونه نیاز به برق اون رو تامین کنه. در این باره بهترین کار اینه که دفترچه راهنمای خودروتون رو بررسی کنید و متوجه میشید که باتری با چه آمپر برای خودروی شما مناسب‌تره. البته اگه غیر از سیستم‌های خود ماشین از چراغ‌ها یا سیستم صوتی‌ و تصویری دیگه ای هم استفاده می‌کنید، یا در تابستان از کولر ماشین رو زیاد روشن و تردد زیادی در مسیرهای پرتردد دارید، بهتره تا باتری با آمپر بالاتری بگیرید‌.

مثلا اگه باتری خودروی پراید به صورت فابریک یه باتری ۵۵ آمپره و شما سیستم صوتی قوی نصب کردید، باید از باتری با توان بالاتر مثل باتری ۶۰ آمپر یا باتری ۶۶ آمپر استفاده کنید. چرا که باتری ۵۵ آمپر زود شارژش تموم میشه و باید دوباره اقدام به خرید باتری جدید کنید.

  • اختلال در کابل اتصال باتری و دینام

یکی از عواملی که می‌تونه روی طول عمر مفید باتری ماشین تاثیر بذاره، قطع و وصل شدن جریان الکتریکیه که در طولانی مدت سبب ضعیف شدن و استهلاک باتری میشه. دینام همون طور که گفتیم یه منبع شارژ برای باتریه و با یه کابل به باتری متصل میشه. این کابل در واقع یه رابط انرژیه و اگه مشکلی داشته باشه، در فرآیند عملکرد این ارسال انرژی قطعی یا اتصال به وجود میاد و جریان تو باتری نوسان پیدا می‌کنه.

اگه اتصالات باتری پوسیده یا شل شده باشند، سیستم شارژ نمی‌تونه در زمان رانندگی باتری رو شارژ کنه. به همین دلیل اون‌ها رو به طور مرتب تمیز کنید و بررسی کنید که شل نباشند یا پوسیده نشده باشند. کابل‌های شل‌شده نمی‌تونند به خوبی جریان الکتریکی رو انتقال بدهند و همین باعث نوسانات برق میشه. این نوسانات در نتیجه باعث میشن تا باتری به‌سختی موتور رو راه‌اندازی کنه و خیلی زودتر از حد معمول از کار بیافته.

آقای امداد با تیم خودروبر تهران و کرج ۲۴ ساعته خود آماده‌ست تا خودروهای شما رو با ضمانت معتبر جابه‌جا کنید.

تلفن تماس: 02148287

  • مشکل در سیستم شارژ باتری

یکی دیگه از عواملی که طول عمر مفید باتری ماشین رو تحت تاثیر قرار میده، سیستم شارژ باتری خودروعه که اگه آسیب دیده باشه، باعث میشه تا باتری خیلی زود تخلیه بشه. خیلی از خودروها، انرژی مورد نیاز برای رادیو، چراغ و سایر سیستم‌ها رو از طریق دینام تأمین می‌کنند. حالا اگه دینام به مشکل بخوره و به عنوان مثال تسمه‌های اون کشش خودشون رو از دست بدهند، یا تنسیونر اون فرسوده و خراب شده باشه، به احتمال زیاد باتری تخلیه میشه.

  • برق دزدی ماشین

برق دزدی یکی از مشکلاتیه که باعث میشه تا وقتی که موتور و همه‌ی دستگاه‌های الکتریکی ماشین خاموش هستند، باتری مصرف بشه. توی بعضی از ماشین‌ها سیستم‌های الکترونیکی به علت‌های مختلفی برق‌دزدی می‌کنند. حالا شما باید بیایید و این مشکل رو رفع کنید و ببینید مشکل از کجاست و زودی اون رو رفع کنید. چون هر چی که بیشتر این اتفاق طول بکشه، عمر باتری‌تون هم زودتر تموم میشه.

  • خوردگی پایانه‌های باتری

خوردگی و پوسیدگی پایانه‌های باتری هم یکی دیگه از علت‌هاییه که باعث میشه تا باتری زودتر از موعد خراب بشه. چرا؟ چون در اثر پوسیدگی، اسید باتری در کانکتورها نشت می‌کنه و بعد سپس سفت میشه. همین عامل باعث میشه تا بین پایانه‌ها و نقاط اتصال تماس مؤثری برقرار نشه و ارتباطشون قطع بشه. این امر قابلیت باتری رو برای شارژ مجدد از طریق دینام خودرو کاهش میده. یادتون باشه که خوردگی و پوسیدگی پایانه‌ها رو به‌ سادگی و راحتی می‌تونید روی باتری ببینید.

 

از کجا بفهمیم عمر مفید باتری ماشین در حال اتمامه؟

خب حالا که متوجه شدیم چه عواملی روی عمر مفید باتری ماشین تاثیرگذارند و اون رو کم یا زیاد می‌کنند، سوالی که پیش میاد اینه که از کجا بفهمیم باتری فرسوده شده و دیگه آخرای عمرشه؟ راه‌های شناخت این موضوع خیلی ساده هستند و شما حتی با دانش کم مکانیکی هم می‌تونید تشخیص‌شون بدین. اما قبل از هر چیزی یادتون باشه که زیادی حساس نباشید. اول ببینید باتری تون چند سال از عمرش میگذره؛ اگه چند ساله که باتری رو دارید و اون رو تعویض نکردید، دیگه وقتشه تا گوش به زنگ باشید.

اگه مشکلی تو باتری و عملکردش دیدید، زود اون رو برطرف کنید تا در مواقع حساس و مهم این باتری نباشه که حالتون رو بگیره. دقت کنید که باتری ماشین هیچ وقت با یکباره از کار نمی‌افته و معمولا همیشه قبل از خرابی کامل، با نشانه‌‌هایی به شما میگه که فرسوده شده و وقتشه که کار رو به جوونا بسپارید. با جدی گرفتن این نشانه‌ها و برطرف کردن اختلال در بهترین زمان، می‌تونید از خاموش شدن کامل باتری و خرابی اون جلوگیری کنید. در ادامه با این نشانه‌ها آشنا می‌شیم:

•ضعف شدن و روشن نشدن موتور

یکی از نشانه‌های اینکه باتری روزهای آخرشو میگذرونه، اینه که موتور به مشکل بخوره. در این حالت موتور ممکنه بعد از استارت زدن بلافاصله روشن نشه و لازم باشه تا چندبار استارت بزنید شروع به کار کنه. در این زمان مشکل اغلب از باتریه و در مواردی به دینام هم مربوط میشه. در کنار این مورد ممکنه که موتور اصلا روشن نشه و این نشون میده که باتری به میزان بسیار کمی برق‌رسانی داره و حتی ممکنه مرده باشه.

•مشکل در استارت خوردن ماشین

مشکل در باتری می‌تونه باعث اختلال در فرآیند استارت زدن ماشین بشه و روشن شدن اون رو به تعویق بیاندازه. مثلا ممکنه که ماشین استارت بخوره اما بعد از خاموش شدن ماشین، دیگه نشه ماشین رو روشن کرد. یا در هوای سرد استارت زدن دشوار بشه و یا موتور استارت بزنه، اما خودرو روشن نشه.

•روشن نشدن چراغ و برق پشت آمپر

یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که در زمان پایان رسیدن عمر مفید باتری ماشین می‌تونید شاهدش باشید، اینه که چراغ پشت آمپر روشن نشه. در این موقعیت، با اینکه ماشین استارت می‌خوره اما چراغ پشت آمپر روشن نمیشه. البته این اختلال در ابتدای تمام شدن باتری رخ میده و با چند بار استارت زدن برطرف میشه. در صورتی که مشکل باتری هنوز رفع نشده و شما باید تا جایی که می‌تونید سریع‌تر اقدام به رفع آن بکنید.

•روشن شدن چراغ چک موتور

با این که چراغ چک موتور به دلایل مختلفی روشن میشه و به مشکلات زیادی در خودرو ارتباط داره، اما به دلیل ضعف باتری هم می‌تونه روشن بشه. به طور معمول وقتی چراغ چک روشن میشه، اولین چیزی که بهش شک می‌کنن، باتری ماشینه. در این مواقع اگه بقیه نشانه‌ها رو هم دیدید، با اطمینان می‌تونید بگید که مشکل از باتریه و وقتشه وقته که تعویض‌ش کنید. اما اگه مورد دیگه‌ای رو مشاهده نکردید، بهترین کار اینه که ماشین‌تون رو به یه تعمیرکار ماهر نشون بدید تا بتونه مشکلات احتمالی رو بررسی و ایرادش رو پیدا کنه.

•استشمام بوی بد در اطراف ماشین

جالبه بدونید که یکی دیگه از علائم خرابی باتری خودرو، بوی بدی هستش که می‌تونید از اون احساس کنید. اگه ماشین‌تون رو روشن کردید و متوجه بویی شبیه بع تخم‌مرغ گندیده یا گوگرد شدید، به احتمال زیاد باتری نشتی کرده. این اتفاق ممکنه که به علت قدیمی‌شدن باتری، آسیب خارجی به پایانه‌ها یا محفظه آن و یا اتصال کوتاه داخلی به وجود بیاد.

•تغییر ظاهر باتری

اگه مشکل باتری جدی باشه، دیگه مشکل از استارت نزدن و روشن نشدن چراغ‌ها هم فراتر میره و خود باتری تغییر می‌کنه. به همین دلیل بهتره تا هر چند وقت یه بار، بدنه باتری رو هم خوب بررسی کنید و فرورفتگی‌ها یا برآمدگی‌های روی اون رو خوب چک کنید. دقت کنید که وجود این نشانه‌ها به این معناست که عمر مفید باتری ماشین به آخر رسیده و باید به دنبال رفع مشکل و یا جایگزین کردن اون باشید.

•کم‌نور شدن چراغ‌های جلو

یکی دیگه از اصلی‌ترین نشانه‌هایی که نشون میده باتری به پایان عمرش نزدیک شده، کم‌نور شدن چراغ‌های جلوعه. در این حالت باتری قدرت این رو نداره تا به‌اندازه کافی به چراغ‌های جلو برق‌رسانی کنه. این موضوع رو شما می‌تونید وقتی که تو جاده چراغ‌های پرنور ماشین‌های دیگر رو می‌بینید، متوجه بشید و یا اینکه خودتان حس کنید که در تاریکی شب‌‌ها جاده براتون قابل مشاهده نیست.

•مشکلات الکتریکی عمومی

با توجه به اینکه باتری وظیفه تامین برق لوازم الکتریکی داخل ماشین رو داره، وقتی ضعیف بشه، این لوازم که شامل رادیو، چراغ‌های داشبورد، برف‌پاک‌کن، شیشه‌بالابر برقی، سیستم تهویه، چراغ‌ها و بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی ماشین، میشن نمیتونن خوب کار کنند و خیلی زود از کار می‌افتند. علت روشن نشدن ماشین در زمستان و هوای سرد رو میشه در کنار موارد دیگه، یه باتری ضعیف و آسیب دیده هم دونست.

 

نحوه نگهداری صحیح از باتری

نوبتی هم باشه، وقتشه تا یاد بگیریم که چطوری و با چه راهکارهایی می‌تونیم عمر مفید باتری ماشین رو بیشتر کنیم. برای اینکه عمر باتری‌تون افزایش پیدا کنه باید به‌خوبی ازش نگهداری و شرایط مناسبی رو براش فراهم کنید. از این راهکارها میشه موارد زیر عنوان کرد:

▪هر وقت ماشین را خاموش می‌کنید قبل از آن مطمئن شوید که چراغ‌ها، رادیو و سیستم صوتی را خاموش کرده‌اید.

▪اگر باتری خودرو از نوع سیلد اسید باشد، هر چند وقت یک بار باید آن را بازدید کنید تا میزان اسید موجود در آن از روی سلول‌های باتری پایین‌تر نرفته باشد و در صورت لزوم آن را شارژ کنید. تبخیر اسید از داخل باتری، باعث افزایش اسیدیته‌ی داخل باتری و کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی و کاهش عمر مفید آن می‌شود.

▪پایانه‌های باتری رو به طور منظم و دوره‌ای بررسی کنید که محکم باشند.

▪در صورتی که فضای داخلی موتور از تهویه مناسبی برخوردار نباشه، محیط گرم میشه و این گرما باعث میشه تا عمر مفید باتری ماشین کم بشه. پس در صورت وجود این شرایط، برای رفع آن اقدامات لازمه رو انجام بدید و از تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید.

▪باتری رو بررسی کنید و مطمئن بشید که باتری تو جای خودش ثابت مونده باشه. اگه مسیر رانندگی‌تون اغلب جاده‌های پردست‌انداز هستند، بعد از مدتی باتری به علت شل‌شدن اتصالات و پایانه‌ها تو جای خودش لق می‌زنه. این شرایط باعث میشه تا باتری خیلی زودتر از معمول ضعیف بشه و آسیب ببینه. به همین دلیل به‌طور منظم پایانه‌ها رو بررسی کنید که محکم باشند.

▪همون طور که گفتیم توقف های زیاد می‌تونن به باتری آسیب برسونن، به همین دلیل در صورت توقف کمتر از ۲ دقیقه دیگه لازم نیست تا خودروی خودتون رو خاموش کنید.

▪هر از چندگاهی ماشین خودتون رو برای سرویس و نگهداری به یه مکانیک معتبر نشون بدید. حتی می‌تونید از خدمات مکانیک سیار آقای امداد هم استفاده کنید.

▪گاهی اوقات ممکنه که باتری سولفاته بشه. در این موقعیت معمولا اطراف قطب‌ها و روی بست سیم باتری خوردگی‌های به رنگ سفید یا سبز به وجود میاد که با اصطلاح شوره زدن هم شناخته میشه. اگه چنین چیزی رو روی باتری دیدید، خیلی سریع به وسیله یه برس سیمی یا سمباده نرم اون رو تمیز کنید تا بیشتر آسیب نبینه.

▪هر چند وقت یکبار باتری رو آزمایش کنید. بهترین دوره تست باتری ۶ ماهه‌ست، با استفاده از روش‌های مختلفی انجام میشه و ولتاژ خروجی اون مورد بررسی قرار می‌گیره.

▪تا حد امکان سعی کنید تا خاموش ‌کردن ماشین رو در فواصل کوتاه‌مدت کم کنید.

▪اگه زیاد از ماشین‌تون استفاده نمی‌کنید، بهتره تا حداقل یک بار در هفته با اون رانندگی کنید. همچنین اگه قراره تا از خودروتون برای چند ماه استفاده نکنید، بهترین کار اینه که اتصالات باتری رو ازش جدا کنید.

▪باتری و پایانه‌های اون رو همیشه بررسی و تمیز نگه دارید. با مسواک آغشته به مخلوط آب و جوش‌شیرین، گردوغبار و کثیفی‌ها رو از روش پاک کنید. در مرحله بعد با آب سرد روی آن اسپری کنید و در نهایت خشکش کنید.

▪وقتی ماشین درجا کار میکنه، لوازم الکتریکی مثل رادیو، کولر و … رو بهتره که خاموش کنید.

 

روش‌های تشخیص خراب شدن باتری خودرو

در کنار نشانه‌هایی که باتری خراب و آسیب دیده از خودش نشون میده، یه سری روش ساده وجود دارند که می‌تونید از روی اون‌ها متوجه بشید که چقدر از عمر مفید باتری ماشین مونده. با اینکه روش های زیادی برای این کار وجود دارند، اما یکی از ساده‌ترین و راحت ترین روش‌ها که برای شناسایی خرابی باتری، اینه که خود باتری رو چک کنیم‌. مثلا برای تشخیص خرابی باتری های اتمی کافیه تا به چشمی یا نشانگر اون‌ها توجه کنید.

این نشانگر یا چشمی غلظت اسید داخل باتری رو اندازه می‌گیره. اگه رنگ چشمی سبز باشه، به این معناست که باتری سالمه و شارژ کافی هم داره. اما اگه رنگ چشمی، سیاه یا قرمز باشه، این معنا رو میده که میزان شارژ باتری پایینه. و درنهایت اگه رنگ اون کاملا سفید باشه، می‌تونید مطمئن باشید که باتری به طور کامل تخلیه شده و وقتشه که باتری خودروتون رو عوض کنید.

در کنار باتری‌های اتمی، باتری های اسیدی رو داریم که بررسی کردن اونا هم کار ساده‌ایه. برای این کار کافیه تا با احتیاط در پوش محفظه های باتری رو بردارید و سطح آب باتری رو کنترل کنید. به طور کلی باتری های اسیدی، دارای صفحات سربی هستند که آب داخل اون‌ها باید حدود ۱۵ میلیمتر بالاتر از صفحات سربی باشه.

در کنار این روش‌ها، یه راه دیگه‌ای هم برای تشخیص پایان یافتن طول عمر مفید باتری ها وجود داره که می‌تونید ازش استفاده کنید. به این صورت که دو قطب باتری رو با یه سیم ضخیم به همدیگه متصل کنید و بعد به حالتی که داخل آب اتفاق می افته دقت کنید. اگه آب باتری توی هر کدوم از محفظه ها به جوش افتاد، این اتفاق به این معناست که عمر مفید باتری ماشین در حال اتمامه و باید اقدام به تعویض باتری خودروتون کنید.

 

راهنمای خرید باتری ماشین

عوامل مختلفی در طول عمر مفید باتری ماشین و خراب شدن اون تاثیرگذار هستند. حالا که با این عوامل آشنا شدید، بهترین کار اینه که برای خرید باتری ماشین به دنبال یک مرکز معتبر باشید و باتری‌هایی سالم و با گارانتی و ضمانت نامه معتبر تهیه کنید. شما می‌تونید باتری خودروی خودتون رو با آمپراژ مناسب از فروشگاه آنلاین باتری آقای امداد تهیه کنید. تمامی باتری‌های موجود در فروشگاه، به روز هستند و از ضمانت‌نامه معتبر هم برخوردار می‌باشند.

شما می‌تونید برای دریافت مشاوره جهت خرید و یا تعمیر باتری ماشین خودتون با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. ما همیشه همراه شما هستیم و کارشناسان آقای امداد به صورت شبامه روزی به شما کمک می‌کنند تا بهترین و مناسب ترین باتری را برای خودروی خودتون انتخاب کنید. امیدواریم که بتوانید سفر ایمن و راحتی رو در کنار خانواده خود تجربه کنید.

در زمان خرید باتری ماشین ممکنه که سوالات زیادی براتون پیش بیاد. یکی از این سوالات اینه که کدوم نوع باتری اسیدی یا اتمی برای خودرو مناسبه؟ هر نوع باتری اسیدی و اتمی برای کاربردهای مختلفی طراحی میشن، هر کدوم مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن و برای راننده‌هایی متفاوت طراحی شدن. مثلا باتری های اتمی یا خشک، نیاز چندانی به مراقبت دائمی ندارند. اما یکی از مشکل‌های اصلی این باتری ها اینه که ممکنه خیلی ناگهانی از کار بیافتند و شما رو در جاده و مواقع حساس سورپرایز کنند.

در صورتی که باتری های اسیدی این طوری نیستند و خیلی آروم و به تدریج ضعیف میشن. به همین دلیل راننده می‌تونه از روی ضعیف شدن استارت خودرو و نشانه‌های دیگه، بفهمه که عمر مفید باتری ماشین به آخرش رسیده. باتری‌های اسیدی، معمولا از تعدادی صفحه‌ی سربی که به صورت لایه لایه در کنار هم قرار گرفته اند تشکیل میشه که در مجموع در داخل محلول آب و اسید سولفوریک قرار می‌گیرند. به دلیل این ساختار، وضعیت شیمیایی این نوع باتری در اثر لرزش و سرما و گرما تغییر می‌کنه و عمر مفید اون کم میشه.

به همین دلیل با وجود اینکه باتری‌های اسیدی کمتر راننده‌ها رو شوکه می‌کنند و قیمت مناسب‌تری هم دارند، اما نگهداری از اون‌ها کمی سخت‌تره و نسبت به باتری‌های اتمی باید بیشتر حواستون بهشون باشه و هر چند هفته یه بار میزان آب اون‌ها رو چک و نسبت به تنظیم آن‌ها به وسیله آب مقطر اقدام کنید. اما این نکته رو در زمان خرید باتری جدید در ذهن داشته باشید که اگه اهل سفر و گذر به مناطق دور افتاده هستید و ممکنه که در راه بمونید، بهتره که از باتری‌های اسیدی استفاده کنید و یا باتری اتمی یا خشک خودتون رو زود به زود تعویض کنید.

 

استفاده از باتری مستهلک چه مشکلاتی رو به وجود میاره؟

وقتی باتری به آخر عمر مفید خودش میرسه، مشکلات متعددی رو ایجاد می‌کنه که این مشکلات اغلب موقع روشن شدن خودرو خودشون رو نشون میدن. همچنین باتری اگه به موقع تعویض نشه، هم از نظر ایمنی و هم از نظر فنی مشکلات بیشتری رو برای خودرو و راننده ایجاد می‌کنه. در کنار آن، وقتی که باتری توان کافی برای ذخیره‌سازی انرژی رو نداشته باشه، برخی از عملکردهای برقی خودرو مخصوصا تو دور پایین با اختلال مواجه میشن. به عنوان مثال دریچه‌های برقی موتور خودرو ممکنه که کارایی لازم رو نداشته باشند یا به سرعت مورد نیاز نسبت به دستورات کامپیوتر واکنش نشون ندهند.

علاوه بر این به علت جریان ناکافی امکانش هست که عملکرد جرقه‌زنی شمع‌های موتور با اختلال مواجه بشن و در نهایت شتاب و توان موتور و میزان مصرف سوخت کاهش پیدا کنه. عدم تعویض به موقع باتری ممکنه باعث اتصال کوتاه داخلی در پایانه‌های باتری بشه که خیلی خطرناکه؛ همچنین امکانش هست که باتری نشت کنه و به بقیه اجزای ماشین هم آسیب برسونه. در نهایت میتونه توی یه روز کاری پرمشغله یهویی خاموش بشه و شما رو تا خد زیادی علاف کنه. به همین دلیل بهترین کار اینه که اگه عمر مفید باتری ماشین به آخراش رسیده، بدون وقت تلف کردن، تعویض بشه.

 

سخن پایانی

باتری جزئی خیلی مهم تو خودرو به شمار میره و وظایف خیلی از بخش‌های دیگه خودرو به باتری وابسته هستش. به همین دلیل بهتره وقتی که عمر مفید باتری ماشین به اتمام می‌رسه و باتری کهنه یا فرسوده میشه، زودتر تعویض بشه تا بقیه اجزای خودرو آسیب نبینند. شما همچنین می‌تونید با نگهداری صحیح و اصولی از باتری متناسب با نوع باتری و خودروتون، عمر باتری رو طولانی‌تر کنید و برای مدت بیشتری ازش استفاده کنید. تعویض به‌موقع باتری می‌تونه از خیلی از مشکلات جلوگیری کنه. پس به صورت دوره‌ای و منظم باتری رو بررسی و چک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد خودرو
خروج از نسخه موبایل