چگونه یک استارت را بدون تعویض آن تعمیر کنیم؟

اگر ماشین شما نمی تواند روشن شود و صدای تق تق در داخل آن شنیده می شود، دلیل آن سیستم استارت معیوب است . و تعویض استارت توصیه ای است که برخی از مکانیک سیار در این شرایط به شما خواهند داد. با این حال، آیا می توانیم استارت را بدون جایگزینی به زندگی برگردانیم؟ در این تاپیک به این سوال پاسخ داده خواهد شد. بیایید دریابیم که چگونه یک استارت را بدون تعویض آن تعمیر کنیم. امداد خودروی آقای امداد تمامی خدمات را به صورت شبانه روزی به شما ارائه می دهد.

چه چیزی باعث می شود استارتر بد شود؟

همانطور که همه ما می دانیم، موتور احتراق داخلی نمی تواند به طور مستقل کار کند. بنابراین، استارت توسعه یافته است و نقشی حیاتی در کمک به راه اندازی و کارکرد خودرو شما ایفا می کند. این سیستم بر اساس اصل تبدیل انرژی شیمیایی ذخیره شده در باتری به برق و سپس به انرژی مکانیکی در موتور عمل می کند. ساختار استارت از 6 قسمت باطری/باتری خودرو، سوئیچ جرقه زنی، رله استارت، کلید ایمنی استارت، موتور استارت و کابل باتری تشکیل شده است. هر یک از این قسمت ها وظیفه متفاوتی را انجام می دهند و وقتی با هم ترکیب شوند یک سیستم کامل را تشکیل می دهند.

جایگزینی استارت
جایگزین کردن استارت یک روش توصیه شده برای شروع بد است 

داشتن یک عملکرد کلیدی در خودرو، بنابراین هنگامی که استارت مشکل دارد، برخی از علائم استارت بد را در زیر مشاهده خواهید کرد:

  • موتور ماشین روشن نمی شود
  • هنگامی که کلید ماشین خود را می چرخانید، صدای غیرمعمول (صداهای کلیک، ساییدن یا چرخیدن…)
  • چراغ های هشدار برای روشن شدن داشبورد خودرو
  • بوی سوختگی یا دود زیر کاپوت
  • صدای ناله از موتور بدون لنگ زدن

برخی از علائم معمولی از شروع بد وجود دارد که می توانید به راحتی آنها را تشخیص دهید، بنابراین مقصر این مشکل چیست:

علت خرابی مکانیکی استارت:

  • تماس مثبت باتری ماشین اکسید شده است
  • خرابی دندانه های فلایویل یا کلاچ چرخ آزاد یا سایر قطعات دستگاه در خودرو.
  • سوئیچ احتراق بد

علل خرابی برق در استارت :

دلایل مختلفی برای خرابی استارت وجود دارد که می تواند ناشی از سیستم الکتریکی خودرو شما باشد:

  • باطری خراب
  • نقص در سیستم ضد سرقت به خصوص ایموبلایزر.
  • فیوز سوخته
  • مدار باز یا اتصال کوتاه بین دور
  • خرابی سیستم استارت بدون کلید

توجه: اگر دیدید که ایموبلایزر و/یا چراغ چک موتور روشن می شوند، برای عیب یابی و تعمیر با گاراژ تماس بگیرید.

پس از مرتب‌سازی و تشخیص دلایل، راهی پیدا می‌کنیم تا بدانیم چگونه استارت را در خودرو بدون تعویض آن تعمیر کنیم:

چگونه یک استارت را بدون تعویض آن تعمیر کنیم؟ 

قبل از شروع این فرآیند باید چند ابزار را آماده کنید:

  • یک کابل برق
  • چکش
  • یک مولتی متر

رله استارت 

هنگامی که ماشین شروع به کار کرد، اولین چیزی که باید بررسی کنید یک رله استارت است. هدف این قطعه تامین نیروی موتور الکتریکی است. هنگامی که رله استارت خراب می شود، علائم واضحی از جمله صدای ناله موتور کند و صدای کلیک همراه با عدم پاسخ از موتور شما خواهد داشت. برای رفع این مشکل می توانید ترمینال رله استارت را تمیز کنید. اگر این روش مشکل را به طور کامل حل نکرد، باید یک رله جدید داشته باشید.

تعمیر فیوز و سیم کشی

فیوز استارت همیشه در جعبه فیوز اصلی یافت می شود، می توانید موقعیت دقیق آن را در راهنمای دستی پیدا کنید. اگر علائم ذوب را مشاهده کردید نشان دهنده معیوب بودن فیوز استارت است. در این شرایط باید فیوز را با فیوز جدید تعویض کنید.

روش دیگری که می توانید برای تست فیوز استفاده کنید استفاده از مولتی متر برای بررسی فیوز است. برای انجام این کار، دستگاه را به حالت ولت متر تغییر دهید. کاوشگر منفی را به فلز روی بدنه خودرو وصل کنید و اول یک به یک و سپس دومین تماس را با فیوز کنید. اگر فقط یک کنتاکت ولتاژ را نشان دهد به این معنی است که قطعه معیوب است.

فیوز را بردارید و در حالت مقاومت تست کنید. اگر متوجه شدید که مقاومت در سطح بالایی است، نشانه آن است که فیوز استارت شما منفجر شده است و باید آن را تغییر دهید.

با گذشت زمان، سیم‌کشی یا کنتاکت‌ها ممکن است به دلیل اکسیداسیون آسیب ببینند، بنابراین هنگامی که هرگونه علامت خوردگی یا آسیب مکانیکی روی سیستم سیم‌کشی پیدا کردید، باید آن را با کاغذ سنباده یا برس نرم تمیز کنید. در برخی موارد، سیم غیر قابل تعمیر است، بنابراین برای اتصال سیم جدید باید آنها را قطع کرده و از بین ببرید.

سوئیچ جرقه زنی را تعمیر کنید

آیا می توانید خودتان یک استارتر را جایگزین کنید 

سوئیچ احتراق به عنوان بخشی از سیستم استارت و “دروازه” برای تمام مدارها در نظر گرفته می شود، وظیفه توزیع جریان را به مکان های ضروری در سیستم استارت خودرو دارد. اگر کلید خود را بچرخانید اما هیچ اتفاقی نیفتاد، مقصر می‌تواند سوئیچ معیوب باشد. سوئیچ معیوب می تواند جریان برق را از ورود به ماژول های کنترل قطع کند. بهترین راه برای تست سوئیچ احتراق این است که وقتی ماشین در پارک است، کلید را به جلو و عقب تکان دهید. اگر موتور شما روشن نمی شود، مشکل از سوئیچ خواهد بود. تعویض سوئیچ بهترین روشی است که می توانید در این شرایط انجام دهید. هزینه تعویض این قطعه حدود یک میلیون تومان و بیشتر (شامل هزینه قطعه و هزینه کار) خواهد بود.

علاوه بر این روش‌هایی که در قسمت‌های بالا به اشتراک گذاشتیم، اگر موتور شما به دلیل سیستم استارت هنگام استارت زدن خودرو روشن نمی‌شود، می‌توانید به آرامی با چکش به محفظه استارت معیوب ضربه بزنید. لرزش تولید شده ممکن است به بازگرداندن تماس از دست رفته بین شیر برقی استارت و برس موتور الکتریکی کمک کند.

بسته بندی

استارت یکی از مهم ترین و ضروری ترین قطعات خودرو است. با این حال، هنگامی که این قسمت معیوب است، به دلایلی نیازی به حذف یا تعویض آن ندارید، می توانید روش هایی را که ما به اشتراک گذاشتیم اعمال کنید. این روش ها چندان پیچیده نیستند، بنابراین اگر دانش اولیه مکانیک دارید، می توانید آن را به تنهایی انجام دهید. اگر نه، توصیه می کنیم برای تشخیص به موقع خودرو خود را به گاراژ ببرید. امیدواریم این موضوع برای شما مفید واقع شود. اگر نگرانی دارید، دریغ نکنید که در کادر زیر نظر دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد خودرو
خروج از نسخه موبایل