چرا چراغ استاپ یا آب یا روغن یا abs روشن شده؟

تا چه حد با چراغ‌های هشداردهنده خودروی خودتون آشنا هستید؟ آیا می‌دانید که علت روشن شدنشون چیه و چه مشکلاتی رو نشون میدن؟ برای خاموش شدن این چراغ‌ها چه کارهایی رو می‌تونیم انجام بدیم؟ در این مقاله با هم علت روشن شدن چراغ استاپ یا آب یا روغن یا abs رو بررسی و راهکار مناسب برای رفع مشکلات بوجود آمده رو معرفی می‌کنیم.

همه‌ی خودروهای امروزی تحت فرمان کامپیوتر مرکزی یا ECU هستند. ECU از طریق سنسورهایی که در بخش‌های مختلف موتور وجود داره، اطلاعات وضعیت موتور رو دریافت می‌کنه و با استفاده از نرم‌افزارهایی که داره، پارامترهای موتور رو تغییر و کل سیستم رو بررسی می‌کنه. حالا اگه سنسورهای موجود در موتور از کار بیافتند یا اطلاعاتی خاص و خارج از محدوده امن ارسال کنند، چراغ های خطر، در صفحه نمایش آمپر روشن خواهند شد. درنتیجه راننده قبل از اینکه دیر بشه و آسیب جدی به خودرو برسه، می‌تونه خیلی سریع مشکل رو رفع کنه.

 

علت روشن شدن چراغ Stop

اگه متوجه شدید که چراغ استاپ خودروتون روشن شده، احتمالا با یکی از مشکلات زیر مواجه هستید:

  • کاهش سطح روغن ترمز
  • بالا بودن ترمز دستی و یا مشکل در میکروسوئیچ آن
  • اتمام لنت ترمز
  • قرارگیری خودرو در سراشیبی
  • داغ شدن بیش از حد موتور
  • پاره شدن تسمه تایم

در زمان روشن شدن این چراغ باید حتما و خیلی سریع خودرو رو نگه دارید و تا رفع مشکل حرکت نکنید. این چراغ با چراغ‌های هشداردهنده روغن، سیستم خنک کننده، ترمز دستی، روغن ترمز و سیستم الکترونیکی ترمز در ارتباطه و به همین دلیل باید تا جای ممکن سریع و قبل از استارت رفع بشه.

 

علت روشن شدن چراغ آمپر آب

حتما شنیدید که میگن رنگ رخسار خبر می‌دهد از سِر درون! اینجا هم روشن شدن چراغ آمپر آب نشون میده که دمای آب در رادیاتور خیلی بالا رفته و به دنبالش دمای موتور هم در حال بالا رفتنه و ممکنه که رنگ رخسار ماشین شما آسیب ببینه! چون خطر جوش آوردن ماشین وجود داره پس بهتره که در سریع‌ترین زمان ممکن یه گوشه پارک کنید و برای خنک کردن خودروتون اقدام کنید.

علت روشن شدن چراغ آمپر آب

اما گاهی اوقات ممکنه که ببینید چراغ آمپر روشن شده ولی نه آب رادیاتور جوش آورده نه موتور داغ کرده که می‌تونه به دلایل دیگه‌ای رخ داده باشه. دلایل این اتفاق رو میشه موارد زیر عنوان کرد:

  • کم شدن سطح آب رادیاتور

اصلی ترین دلیل روشن شدن این چراغ کم شدن سطح آب رادیاتوره که باعث داغ شدن موتور خودرو میشه. بهترین کار اینه که بعد از خنک شدن موتور، درب رادیاتور رو باز و میزان سطح محلول خنک کننده رو بررسی کنید؛ در صورت کم شدن سطح آب، اون رو با ضدیخ یا ضدجوش مناسب پر کنید.

  • هوا گرفتن رادیاتور

در صورتی که هواگیری رادیاتور خوب انجام نشه، باعث میشه تا به جای آب، کمی هم بخار آب در لوله‌های خنک‌کننده جریان پیدا کنه. خوبه بدونید که دمای این بخار از مایع خنک‌کننده بیشتر میشه و به سنسورهای تعیین دمای آب یا فشنگی آب اخطار میده و میزان دمای بیشتری ثبت و درنتیجه چراغ هشدار روشن میشه.

  • مشکل ECU

چراغ آمپر آب به خاطر وجود خطا در ECU و کامپیوتر خودرو هم روشن میشه که در اغلب مواقع با مراجعه به مراکز دیاگ و دیاگ زدن خودرو، کاملا رفع میشه.

  • ایراد در فشنگی

گاهی اوقات هم ممکنه که واقعا مشکلی نباشه اما چراغ آپمر آب روشن بشه. چطور؟ وقتی که فشنگی آب خودرو خراب بشه یا عملکرد صحیحی نداشته باشه، گزارشات اشتباهی به ECU ارسال و به اشتباه، چراغ آمپر روش و یا به صورت چشمک زن، روشن و خاموش میشه. در این بهترین راه اینکه از یه متخصص کمک بگیرید و مطمئن بشید که ایراد اصلی از فشنگیه بعد اون رو با یه فشنگ سالم تعویض کنید.

  • خرابی فن‌های خنک کننده رادیاتور

در صورتی که فن‌های خنک کننده رادیاتور به مشکل خورده باشند، آب و مایع خنک کننده داخل رادیاتور داغ کرده و درنتیجه باعث موتور گرم میشه. خرابی فن رادیاتور باید هر چه سریعتر برطرف بشه. اگه این مشکل در زمان رانندگی رخ داد، باید خیلی سریع توقف و خودروتون رو خاموش کنید تا موتور از این بیشتر داغ نشه‌ و بخش دیگه‌ای از خودرو آسیب نبینه.

 

علت روشن شدن چراغ ABS

یکی از اصلی‌ترین امکانات خودروها رو میشه سیستم ABS معرفی کرد که به سیستم ضد بلوکه ترمز هم معروفه. این سیستم وظیفه داره تا مطمئن بشه که لاستیک در زمان ترمز به طور کامل با جاده تماس پیدا می‌کنه و خطری متوجه راننده نشه. اغلب اوقات هم این سیستم ترمز وقتی که خودرو روی سطح مرطوب یا سست ترمز می کنه، فعال میشه. اما چرا چراغ ABS روشن میشه؟

چند سنسور مختلف به ترمزهای ABS کمک می‌کنند تا عملکرد دقیق چرخ‌ها رو بسنجند و از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کنند. حالا اگه سیستم ترمز به مشکل بخوره، این سنسورها پیام وجود مشکل رو به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و درنتیجه کامپیوتر اون رو با روشن شدن چراغ ABS به راننده نشان میده. خوبه بدونید که وجود نقص در سیستم ترمز ضد قفل در زمان ترمزگیری، می‌تونه تسلط راننده روی خودرو رو کم کنه و حتی در سرعت‌های بالا منجر به خسارات غیر قابل جبرانی برای خودرو یا سرنشینان آن بشه. از جمله مهم‌ترین دلایل روشن شدن چراغ ABS میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیوز ABS سوخته باشه
  • سطح روغن ترمز کم شده باشه
  • رله ABS خراب شده باشه
  • سنسورهای چرخ به خوبی کار نکنند
  • سوکت‌های متصل به سنسورها جابجا شده‌ باشند
  • پمپ ABS به مشکل خورده باشه

 

علت روشن شدن چراغ روغن

یکی از چراغ‌هایی که بهتره همیشه خاموش باشه و روشن نشه، چراغ روغنه؛ باور کنید که به نفع همه‌‌ست! روشن شدن این چراغ نشون میده که یه اتفاق خطرناک در جریانه. البته این چراغ از آن دسته چراغ‌هاییه که در کل خیلی کم روشن میشن، اما با این حال روشن شدن اون می‌تونه به دلایل مختلفی رخ بده:

  • ایراد در فیلتر روغن

در صورتی که فیلتر روغن به خوبی بسته نشده باشه یا مشکل داشته باشه، نشتی روغن رخ میده و چراغ روغن روشن میشه. علاوه بر این در صورتی که نوع فیلتر روغنی که در خودروتون استفاده می‌کنید هم مناسب و استاندارد نباشه، امکان داره که سطح فشار روغن کاهش پیدا کنه و به خاطر اون چراغ روغن خودرو روشن بشه.

  • کاهش سطح فشار روغن در موتور

چراغ روغن خودرو به خاطر کم شدن سطح فشار روغن در موتور هم روشن میشه. در واقع این عامل اصلی ترین و رایج‌ترین دلیل روشن شدن این چراغه. اما چرا؟ ببینید وقتی سطح فشار روغن در موتور کم میشه، می‌تونه موجب افزایش فشار روی موتور بشه که درنتیجه اون حتی حتی سوختن موتور هم ممکنه اتفاق بیافته که مسلما خیلی خطرناکه! در واقع زمانی که روغن موتور کمه، اجزای موتور با اصطکاک بیشتری با هم برخورد می‌کنند و به دنبالش موتور به شدت داغ میشه.

هر کدوم از این موارد می‌تونند موجب بروز آسیب‌های جدی در موتور بشوند و برای راننده و سرنشینان خطرات زیادی به دنبال داشته باشند. دقت کنید اگه روشن شدن چراغ روغن خودرو به خاطر این علته، باید حتماً خودرو رو متوقف و خاموش کنید و به سرعت با امداد خودرو تماس بگیرید. امداد خودرو آقای امداد در این شرایط با نیروهائی کاربلد و تجهیزات و امکانات کامل آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

  • ترکیب آب و روغن یا بنزین و روغن

روغن مناسب برای موتور، روغنیه که از کیفیت بالایی برخوردار باشه و در کنارش خالص باشه. وجود ناخالصی در روغن باعث میشه که کیفیت روغن کم و درنتیجه چراغ روغن روشن بشه. در این بین وجود ناخالصی آب با روغن یا در برخی موارد بنزین با روغن از همه شایع‌تر هستند. اغلب اوقات علت اصلی اضافه شدن آب به روغن، خرابی واشر سیلندره در صورتی که اضافه شدن بنزین به روغن به طور معمول به دلیل مشکل در انژکتورها رخ میده.

  • کاهش میزان روغن

اگه مدت زیادیه که به ماشین‌تون رسیدگی نکردید و نمیدونید که وضعیت روغن اون چجوریه، به احتمال زیاد علت روشن شدن چراغ روغن شما، کاهش میزان روغنه! در چنین زمان هایی سطح روغن خودرو کم و چراغ روغن خودرو به عنوان آلارم روشن میشه. البته بعضی مواقع، علت روشن شدن چراغ روغن در دور پایین می‌تونه به دلیل نوسانات برقی هم باشه!

  • روغن موتور نامناسب

ممکنه بگید که من به تازگی روغن موتور رو عوض کردم، پس چرا باز هم این چراغ روشن شده؟ گاهی وقتا مشکل از سطح و میزان روغن نیست، بلکه کیفیت روغنه که مناسب خودرو نیست. روغن موتور نامناسب توانایی این رو نداره که اصطکاک بین اجزای موتور رو کاهش بده؛ پس به دنبالش آسیب موتور و اجرای اون رو می‌تونیم انتظار داشته باشیم. در این زمان کامپیوتر با روشن کردن چراغ روغن به ما این اخطار رو میده که هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کنیم.

جدیدترین مطالب:
چرا ماشین از سمت موتور یا چرخ دود می‌کنه؟!

  • ایراد در یاتاقان‌ها

با اینکه چندان رایج نیست و خیلی کم اتفاق می‌افته، اما گاهی به مشکل خوردن یاتاقان ها هم می‌تونه باعث روشن شدن چراغ روغن بشه. البته رفع این مشکل یکم هزینه‌بره و می‌تونه خرج زیادی روی دستتون بزاره.

 

چه زمانی روشن شدن چراغ روغن رو جدی بگیریم؟

همون طور که گفتیم این چراغ خیلی مهمه و اگه روشن شد بدون توجه به شرایط و هر چیزی باید خیلی سریع به دنبال چاره باشیم. روشن شدن چراغ روغن هم بصورت دوره‌ای و هم به صورت دائمی باید جدی گرفته و خیلی سریع علت‌یابی و رفع بشه. عدم توجه به علت روشن شدن این چراغ می‌تونه خسارات سنگینی رو روی دستتون بزاره.

اما گاهی اوقات هم پیش میاد که این چراغ‌ها با هم روشن میشن؛ مثل روشن شدن چراغ استپ با چراغ آب یا چراغ روغن با استپ و… . در این زمان با قطعیت بیشتری می‌تونیم بگیم که اشکال از کدوم بخش خودروعه و البته که خیلی سریع‌تر هم رفعشون می‌کنیم.

اگه در رشت هستید و نیاز به خدمات امدادی دارید، کافیه با ما در امداد خودرو رشت آقای امداد تماس بگیرید. امدادرسانان ما برای کمک به شما سریع حاضر میشن.

 

علت روشن شدن چراغ آمپر آب و استپ

روشن شدن همزمان این چراغ‌ها اغلب در پژو ۴۰۵، سمند، و پارس و خانواده RD رخ میده. به این صورت که با رسیدن آمپر آب به درجه وسط، چراغ آمپر آب و استپ روشن میشن و بدون اینکه دمای آب از حد معمول بالاتر بره، بعد از زمان کوتاهی خاموش می‌شوند. این اتفاق ممکنه که هر چند دقیقه یکبار تکرار بشه. اگه این اتفاق وقتی که درجه آب پایینه و فن هم یکسره و بدون مشکل کار می‌کنه روشن بشه، به احتمال قوی ایراد از سنسور دمای آب خودرو یا ECU یا سیم‌کشیه.

به همین دلیل در این زمان باید خیلی سریع به نمایندگی یا تعمیرگاه برید و برای تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ECU اقدام کنید. همچنین می‌تونید با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما در زمانی کوتاه مشکل شما رو رفع کنند.

اما اگه متوجه شدید که دمای آب بالا رفته، پس یعنی موتور به جوش آوردن نزدیک شده و به احتمال بالا یک بخش از سیستم خنک کننده با مشکل مواجه شده. یکی از شایع‌ترین آن‌ها وقتیکه که فن‌های رادیاتور به خوبی کار نکنند. در این زمان اول از همه باید فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای که داخل محفظه موتور سمت راننده و پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر قرار دارند، بررسی بشوند. داخل این جعبه، همیشه ۴ فیوز سبز رنگ وجود داره که ۲ تا از آن‌ها یدک و متمایل به سمت جلو خودرو و ۲ تا فیوز دیگه اصلی و سفت هستند. در صورتی که این دو تا معیوب بودند، می‌تونید اون‌ها رو با یدکی‌ها تعویض کنید.

بعد از اینکه از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای مطمئن شدید، حالا نوبت به هواگیری فن‌ها می‌رسه! برای این کار کافیه تا اول خودرو رو خاموش و به اون اجازه بدید تا خوب خنک شه. بعد دو پیچ هواگیری که قبل و بعد از ترموستات قرار دارند و برنجی و پلاستیکی هستند رو با احتیاط باز و از درب رادیاتور به آن آب اضافه کنید. این کار رو تا جایی ادامه بدید که آب بدون حباب از این دو پیچ بیرون بزنه. درنهایت ضد یخ رو به مقدار مناسب اضافه و پیچ ها و درب رادیاتور رو محکم ببندید.

اگه باز هم چراغ‌ها روشن موندند و خودرو باز هم جوش آورد، میشه گفت که ایراد از ترموستات، سنسورآب و فن ها، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم کشی هستش و باید توسط یه متخصص بررسی بشه.

79 دیدگاه دربارهٔ «چرا چراغ استاپ یا آب یا روغن یا abs روشن شده؟»

  1. سلام من برای همینکه چراغ روغن و استپ و چراغ امپر اب ماشین روشن بود هم ای سی یو و هم موتور ماشین را تعمیر کامل کردم ولی هنوز چراغا روشن میشن و با گاز دادن میرن و در حالت سلو روشن هستن میخواستم بپرسم مشکل از کجاس هم برق کاری برم هم میکانیک الان موتور بدون هیچ سروصدایی هست کامل تعمیر شده ولی چراغای هشدار روشن میشن و با دور موتور روی ۲ میرن و بعد سلو میان پژو ۴۰۵هست

    1. admineditoruser

      با توجه به توضیحات شما که چراغ روغن، استپ و آمپر آب در پژو ۴۰۵ شما روشن می‌شود و با افزایش دور موتور خاموش و در حالت دور آرام روشن می‌شوند، علل احتمالی مختلفی می‌توانند وجود داشته باشند:

      مشکلات مربوط به سنسورها:

      سنسور فشار روغن: ممکن است سنسور فشار روغن معیوب باشد و اطلاعات نادرستی را به ECU ارسال کند. این امر می‌تواند باعث روشن شدن چراغ روغن شود.
      سنسور دمای آب: اگر سنسور دمای آب خراب باشد، ممکن است اطلاعات نادرستی را به ECU ارسال کند و باعث روشن شدن چراغ آمپر آب شود.
      سنسور ترمز: اگر سنسور ترمز خراب باشد، ممکن است باعث روشن شدن چراغ استپ شود.
      مشکلات مربوط به سیم‌کشی:

      اتصال کوتاه: اتصال کوتاه در سیم‌کشی مربوط به سنسورها یا ECU می‌تواند باعث روشن شدن چراغ‌های هشدار شود.
      سیم‌کشی معیوب: سیم‌های آسیب‌دیده یا فرسوده نیز می‌توانند باعث ارسال اطلاعات نادرست به ECU و روشن شدن چراغ‌های هشدار شوند.
      مشکلات مربوط به ECU:

      عیب در ECU: در موارد نادر، ممکن است خود ECU معیوب باشد و باعث روشن شدن چراغ‌های هشدار شود.
      اقدامات پیشنهادی:

      بررسی مجدد سنسورها: ابتدا باید سنسورهای فشار روغن، دمای آب و ترمز را به طور کامل بررسی کنید تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید. می‌توانید با استفاده از دستگاه دیاگ یا جایگزینی سنسورها، آنها را تست کنید.
      بررسی سیم‌کشی: سیم‌کشی مربوط به سنسورها و ECU را به دقت بررسی کنید تا هیچ‌گونه اتصال کوتاه یا سیم معیوب وجود نداشته باشد.
      بررسی ECU: اگر سنسورها و سیم‌کشی سالم هستند، ممکن است مشکل از ECU باشد. برای بررسی ECU نیاز به دستگاه دیاگ و تخصص یک تکنسین برقی خودرو دارید.
      توصیه‌ها:

      به یک تکنسین برقی خودرو معتبر مراجعه کنید: اگر خودتان تخصص کافی برای عیب‌یابی و تعمیر مشکل را ندارید، بهتر است به یک تکنسین برقی خودرو معتبر مراجعه کنید.
      از قطعات یدکی اورجینال استفاده کنید: در صورت نیاز به تعویض سنسور یا قطعه دیگر، حتماً از قطعات یدکی اورجینال استفاده کنید.
      دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید: در دفترچه راهنمای خودرو شما ممکن است اطلاعات مفیدی در مورد چراغ‌های هشدار و نحوه عیب‌یابی آنها وجود داشته باشد.
      نکات اضافی:

      روشن شدن چراغ روغن در حین رانندگی یک هشدار جدی است و باید در اسرع وقت بررسی و رفع شود. ادامه رانندگی با چراغ روغن روشن می‌تواند منجر به آسیب جدی به موتور شود.
      روشن شدن چراغ استپ نیز می‌تواند نشان‌دهنده مشکل در سیستم ترمز باشد و باید در اسرع وقت بررسی شود.
      اگر علاوه بر روشن شدن چراغ‌های هشدار، مشکلات دیگری مانند کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت یا دود کردن خودرو نیز مشاهده می‌کنید، ممکن است مشکل از جای دیگر نیز باشد و نیاز به بررسی بیشتر توسط یک تکنسین برقی خودرو داشته باشد.
      امیدوارم این اطلاعات مفید بوده باشد.

  2. با سلام و وقت بخیر
    206 تیپ 5 مدل 83 دارم چراغ ترمز دستی ماشین بعد از روشن کردن ماشین خاموش نمیشه و روشن میمونه به محض حرکت هم سه تا بوق میزنه و برف پاک کنم هم مختل شده و درست کار نمیکنه بعضی مواقع بعد از چند کیلومتر رانندگی این چراغ خاموش میشه و برف پاک کن هم به درستی کار میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. admineditoruser

      با سلام و احترام

      روشن ماندن چراغ ترمز دستی، بوق زدن و مشکل برف پاک کن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

      دلایل روشن ماندن چراغ ترمز دستی:

      بالا بودن ترمز دستی: اولین و ساده‌ترین دلیل، بالا بودن ترمز دستی است. مطمئن شوید که ترمز دستی به طور کامل پایین آمده است.
      خرابی سوییچ ترمز دستی: سوییچ ترمز دستی ممکن است خراب شده باشد و به اشتباه نشان دهد که ترمز دستی بالا است. برای تست این موضوع، می‌توانید ترمز دستی را کمی تکان دهید. اگر چراغ خاموش شد، مشکل از سوییچ است و باید تعویض شود.
      کم بودن روغن ترمز: کم بودن سطح روغن ترمز می‌تواند باعث روشن شدن چراغ ترمز دستی شود. سطح روغن ترمز را چک کنید و در صورت نیاز آن را اضافه کنید.
      مشکل در سیستم ترمز: اگر مشکل از موارد بالا نیست، ممکن است ایرادی در سیستم ترمز وجود داشته باشد. برای بررسی دقیق‌تر، باید به یک مکانیک مراجعه کنید.
      دلایل بوق زدن:

      روشن بودن چراغ ترمز دستی: اگر چراغ ترمز دستی روشن باشد، بعد از حرکت، خودرو سه بار بوق می‌زند.
      مشکل در سیستم هشدار دهنده: ممکن است مشکل از سیستم هشدار دهنده باشد و به اشتباه بوق بزند. برای بررسی این موضوع، باید به یک مکانیک مراجعه کنید.
      دلایل مشکل برف پاک کن:

      خرابی موتور برف پاک کن: موتور برف پاک کن ممکن است خراب شده باشد و کار نکند.
      مشکل در سیم کشی: ممکن است ایرادی در سیم کشی برف پاک کن وجود داشته باشد.
      خرابی فیوز: فیوز برف پاک کن ممکن است سوخته باشد.
      راه حل:

      با توجه به اینکه مشکل شما شامل چند مورد مختلف می‌شود، بهترین راه حل این است که به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را به طور دقیق بررسی و عیب یابی کند.

      نکات:

      تا زمانی که مشکل به طور کامل حل نشده است، از رانندگی با خودرو خودداری کنید.
      اگر سطح روغن ترمز کم است، آن را به طور کامل پر کنید.
      به طور مرتب سیستم ترمز و برف پاک کن خودروی خود را چک کنید.
      امیدواریم این اطلاعات مفید بوده باشد.

  3. باسلام ودرود
    بنده slx tu5 مدل ۹۵دارم ،چند روز پیش چراغ استپ وروغن وآمپر آب وباطری و ترمز دستی همزمان روشن شد،الان وقتی ماشین رو در حد ۱۰ثانیه روشن میکنم به هیچ عنوان چراغ ها خاموش نمیشن ودود آبی زیادی از اگزوز بیرون میاد، فیلتر روغن هم عوض کردم کفتم شاید روغن نمیرسه ،ولی ماشین با تک استارت روشن میشه وعین ساعت کار میکنه.
    ممنون میشم علت رو بگین
    باتشکر

    1. admineditoruser

      با سلام و احترام

      روشن شدن همزمان چراغ‌های استپ، روغن، آمپر آب، باتری و ترمز دستی در خودروی شما می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک مشکل جدی در سیستم برق یا موتور خودرو باشد. دود آبی که از اگزوز خارج می‌شود نیز نشان‌دهنده مشکل در احتراق یا روغن‌سوزی است.

      با توجه به اینکه مشکل بلافاصله پس از روشن شدن خودرو ظاهر می‌شود، احتمال خرابی دینام یا سیستم شارژ خودرو وجود دارد. دینام وظیفه تولید برق و شارژ باتری را بر عهده دارد. اگر دینام خراب باشد، باتری به اندازه کافی شارژ نمی‌شود و چراغ‌های هشدار دهنده روشن می‌شوند. همچنین، خرابی دینام می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و روشن شدن چراغ آمپر آب شود.

      دود آبی که از اگزوز خارج می‌شود می‌تواند نشان‌دهنده روغن‌سوزی باشد. روغن‌سوزی می‌تواند به دلیل خرابی رینگ‌ها، پیستون‌ها یا واشر سرسیلندر رخ دهد.

      با توجه به اینکه مشکل شما پیچیده به نظر می‌رسد، توصیه می‌کنم برای عیب‌یابی و تعمیر خودرو به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید.

      در ادامه، برخی از اقداماتی که می‌توانید قبل از مراجعه به مکانیک انجام دهید، آورده شده است:

      سطح روغن و آب را بررسی کنید.
      اتصالات باتری را بررسی کنید.
      تسمه دینام را بررسی کنید.
      کدهای خطای کامپیوتر خودرو را با استفاده از دستگاه دیاگ بررسی کنید.
      همچنین، می‌توانید با جستجوی عبارت “علت روشن شدن همزمان چراغ‌های استپ، روغن، آمپر آب، باتری و ترمز دستی در slx tu5” در اینترنت، اطلاعات بیشتری در مورد این مشکل پیدا کنید.

      امیدوارم این اطلاعات مفید باشد.

  4. پارس تیوفایو مدل 95 پس از باز کردن سوییچ چراغ لنت و ترمز دستی و فشار روغن یک ثانیه روشن میشه و پس از آن تک برف پاکن کار می‌کنه لطفاً راهنمایی کنید ممنون

    1. admineditoruser

      دلایل احتمالی:

      مشکل در سیستم برق:

      ممکن است مشکل از اتصالی یا نقص در سیستم برق خودرو باشد.

      برای بررسی سیستم برق باید به یک برقکار مراجعه کنید.

      مشکل در سنسورها:

      ممکن است مشکل از سنسورهای مربوط به لنت، ترمز دستی و فشار روغن باشد.

      برای بررسی سنسورها می‌توانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

      مشکل در کامپیوتر خودرو (ECU):

      ممکن است مشکل از ECU باشد.

      برای بررسی ECU می‌توانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

      راهکارهای پیشنهادی:

      برای تشخیص دقیق علت مشکل، به یک مکانیک مجرب و متخصص مراجعه کنید.
      مکانیک می‌تواند با استفاده از دستگاه دیاگ و بررسی اجزای مختلف مربوط به چراغ‌ها و برف‌پاکن، علت مشکل را پیدا کند و آن را تعمیر کند.
      نکات:

      نادیده‌گیری مشکل روشن شدن چراغ‌ها و کار کردن برف‌پاکن می‌تواند به مرور زمان منجر به مشکلات جدی‌تر شود.
      رانندگی با ماشینی که مشکل برقی دارد می‌تواند خطرناک باشد.
      در ضمن،

      شما گفتید که چراغ‌ها و برف‌پاکن فقط برای یک ثانیه روشن می‌شوند. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکل در سیستم برق یا ECU باشد.
      امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

  5. محمود رستم نیا

    سلام خسته نباشید سمند xu7مدل ۸۴ دارم.وقتی ماشین گرم میکنه و در هر سرعتی باشی و کلاج رو بگیری یا به نوعی دورموتور پایین بیاد چراغ استپ و روغن و دما و ترمزدستی باهم روشن میشن و اگه گاز بدی رفع میشن و چشمک زنه.فشنگی روغن اویل پمپ و غیره…رو عوض کردم ولی حل نشد و کامپیوتر ماشین هم میگه فشار روغن پایین است ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. پشتیبانی آقای امداد

      سلام و عرض ادب

      با توجه به توضیحاتی که دادید، احتمال دارد مشکل خودروی شما یکی از موارد زیر باشد:

      خرابی سنسور فشار روغن: سنسور فشار روغن وظیفه اندازه‌گیری فشار روغن در موتور را بر عهده دارد. اگر سنسور فشار روغن دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که فشار روغن به درستی اندازه‌گیری نشود و چراغ فشار روغن روشن شود.
      خرابی پمپ روغن: پمپ روغن وظیفه پمپاژ روغن به داخل موتور را بر عهده دارد. اگر پمپ روغن دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که فشار روغن کاهش یابد و چراغ فشار روغن روشن شود.
      خرابی یاتاقان‌ها: یاتاقان‌ها وظیفه نگه‌داری قطعات متحرک موتور را بر عهده دارند. اگر یاتاقان‌ها دچار مشکل شوند، ممکن است باعث شوند که روغن از بین آنها نشت کند و فشار روغن کاهش یابد.
      خرابی واشر سرسیلندر: واشر سرسیلندر وظیفه آب‌بندی بین سرسیلندر و بلوکه سیلندر را بر عهده دارد. اگر واشر سرسیلندر دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که روغن به داخل موتور نفوذ کند و فشار روغن کاهش یابد.
      برای تشخیص علت دقیق مشکل، باید خودروی خود را به یک مکانیک متخصص نشان دهید. مکانیک می‌تواند با بررسی خودرو، علت مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

      در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده آورده شده است:

      از روغن موتور با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
      سیستم روغن‌کاری را به طور منظم سرویس کنید.
      از رانندگی با خودروی گرم خودداری کنید.
      امیدوارم مشکل خودروی شما هر چه زودتر برطرف شود.

      در اینجا چند نکته اضافی آورده شده است که ممکن است به شما کمک کند مشکل را برطرف کنید:

      سعی کنید زمانی که چراغ‌ها روشن می‌شوند، دور موتور را بالا ببرید. اگر چراغ‌ها خاموش شوند، احتمال دارد مشکل مربوط به سنسور فشار روغن باشد.
      اگر چراغ‌ها حتی با بالا بردن دور موتور خاموش نمی‌شوند، احتمال دارد مشکل مربوط به پمپ روغن، یاتاقان‌ها یا واشر سرسیلندر باشد.
      اگر خودتان مهارت کافی برای بررسی این موارد را ندارید، می‌توانید از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید.

  6. ممنونم از سايت خوبتون ، اگر كمك كنيد راجع به مشكلم كه خيلي بيشتر ازتون ممنون ميشم .🙏🙏

  7. سلام
    سانتافه نيو ٢٠١٤ دارم ، واشر زده بود ، بردم واشر رو عوض كردن دادن براي تست برم يك دور بزنم ، بعد از ده دقيقه رانندگي چراغ چك ، ترمزدستي ، ABS و دف ماشين همگي با هم همزمان شروع كردند به چشمك زدن و بعد از توقف و خاموش و روشن كردن همچنان اين مشكل رو داشت تازه دنده ام هم از حالت P خارج نميشه و شيفت لاك رو بايد بگيرم تا دنده ام رو عوض كنم ، باطري هم خالي ميكنه ، چند جا بردم متوجه نميشن از كجاشه و بابته چي هست …. راستي دياگ هم نميخونه متاسفانه ، ارور ميده ، ميگن برق دزديه ولي خوب از چي و كجاش رو متوجه نميشن .اگر ميدونيد مشكل چيه راهنمايي كنيد يا حتي اگر ميتونيد حلش كنيد آدرس تعميرگاه رو بفرماييد ….. ممنون ميشم يك هفته هست درگيرم….

    1. پشتیبانی آقای امداد

      سلام

      با توجه به علائمی که فرمودید، به نظر می‌رسد که مشکل از سیستم برق خودروی شما است. احتمال دارد که یکی از قطعات برقی خودرو دچار اتصال کوتاه شده باشد. اتصال کوتاه می‌تواند باعث شود که برق خودرو دچار نوسان شود و این نوسانات می‌تواند باعث روشن شدن چراغ‌های هشدار، قفل شدن دنده و تخلیه باتری شود.

      البته احتمال دارد که مشکل از جای دیگری هم باشد. برای تشخیص دقیق مشکل، باید خودروی شما توسط یک متخصص برق خودرو بررسی شود.

      در اینجا چند احتمال برای علت مشکل شما آورده شده است:

      اتصال کوتاه در سیم‌کشی خودرو
      خرابی یکی از قطعات برقی خودرو، مانند رله، فیوز، یا ECU
      مشکل در سیستم شارژ خودرو
      اگر دیاگ خودرو نمی‌تواند مشکل را تشخیص دهد، احتمالاً مشکل از قطعه‌ای است که دیاگ نمی‌تواند آن را شناسایی کند. در این صورت، ممکن است لازم باشد که قطعات برقی خودرو یکی یکی بررسی شوند تا قطعه معیوب شناسایی شود.

      اگر در تهران هستید، می‌توانید خودروی خود را به یکی از تعمیرگاه‌های زیر ببرید:

      تعمیرگاه تخصصی هیوندای و کیا
      تعمیرگاه تخصصی برق خودرو
      تعمیرگاه تخصصی هیوندای سانتافه
      این تعمیرگاه‌ها از تجهیزات و دانش لازم برای تشخیص و رفع مشکل برق خودروی شما برخوردار هستند.

      امیدوارم که مشکل خودروی شما هر چه زودتر برطرف شود.

  8. سلام پارس۹۴دارم وقتی ماشین گرم میشه چراغ روغن واستپ روشن میشه فشنگی روغن واویل پمپ راعوض کردم درست نشدلطفا راهنمایی کنید

    1. پشتیبانی آقای امداد

      سلام وقت بخیر این مشکل از راه دور امکان برسی و جواب دادن ندارد لطفا با شرکت یا مکانیک خوب برسی کنید تا مشکل شما را به صورت کامل برسی کند.

  9. سلام علیکم
    سمند ای اف سون دارم وقتی ماشین گرم می شد و کولر روشن کنیم در سربالایی چراغ چک روشن و بعدش ماشین ریپ می زنه و سه کار می کنه
    الان یک مدتی است بعد از اینکه چراغ چک روشن می شه چراغ روغن و استوپش هم چشمک می زنه ماشبن گاز می خوره چراغ روغن خاموش می شه
    ماشبن که سرد می شه مشکل کلا حل می شود
    و مجددا بعد از گرم شدن. مشکل بر می گیردد
    علت چیست؟

    1. پشتیبانی آقای امداد

      سلام وقت بخیر این مشکل از راه دور امکان برسی و جواب دادن ندارد لطفا با شرکت یا مکانیک خوب برسی کنید تا مشکل شما را به صورت کامل برسی کند.

  10. مهدی درویش

    سلام پرشیا دارم چراغ روغن و اس توپ باهم روشن میشه روغن هم فول داره فشنگی هم عوض کردم درست نشد تعمیرکار میگه پمپ روغن عوض کن نمیدونم بکنم یا نکنم اما سوار میشم چندروزه مشکلی نداره تعمیرکار خیلی ت شوند که یاتاقان میزنه به نظر شما چیکار کنم

    1. پشتیبانی آقای امداد

      سلام وقت بخیر این مشکل از راه دور امکان برسی و جواب دادن ندارد لطفا با شرکت یا مکانیک خوب برسی کنید تا مشکل شما را به صورت کامل برسی کند.

    2. پشتیبانی آقای امداد

      سلام

      با توجه به علائمی که ذکر کردید، احتمال اینکه مشکل از یکی از موارد زیر باشد، زیاد است:

      خرابی پمپ روغن: اگر پمپ روغن خراب باشد، ممکن است فشار روغن موتور کاهش یابد. این امر باعث روشن شدن چراغ روغن و اس توپ می شود.
      خرابی یاتاقان ها: اگر یاتاقان ها خراب باشند، ممکن است باعث کاهش فشار روغن موتور شوند. این امر نیز باعث روشن شدن چراغ روغن و اس توپ می شود.
      روغن ریزی: اگر روغن موتور از موتور یا سیستم روغن کاری نشت کند، ممکن است باعث کاهش فشار روغن موتور شوند. این امر نیز باعث روشن شدن چراغ روغن و اس توپ می شود.
      برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، بهتر است ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

      در مورد مشکل خاص شما، با توجه به اینکه فشنگی روغن عوض شده است و مشکل برطرف نشده است، به نظر می رسد که مشکل از خرابی پمپ روغن یا یاتاقان ها باشد. تعمیرکار باید با بررسی دقیق تر ماشین، مشکل را تشخیص دهد.

      در اینجا چند مورد خاص که مکانیک باید بررسی کند آورده شده است:

      پمپ روغن را بررسی کند تا مطمئن شود که سالم است.
      یاتاقان ها را بررسی کند تا مطمئن شود که سالم هستند.
      سیستم روغن کاری را بررسی کند تا مطمئن شود که روغن ریزی ندارد.
      اگر مشکل از خرابی پمپ روغن باشد، باید پمپ روغن تعویض شود. اگر مشکل از خرابی یاتاقان ها باشد، باید یاتاقان ها تعویض شوند.

      اگر مشکل از روغن ریزی باشد، باید محل روغن ریزی پیدا شود و تعمیر شود.

      اگر مشکل را برطرف نکنید، ممکن است باعث آسیب جدی به موتور شود. بنابراین، بهتر است هر چه زودتر مشکل را برطرف کنید.

      در مورد اینکه آیا باید پمپ روغن را عوض کنید یا نه، این تصمیم با شماست. اگر نگران هستید که یاتاقان ها خراب باشند، بهتر است پمپ روغن را عوض کنید.

  11. سلام سمند ۸۴دارم .موقع هایی ک کولر میگیرم بعضی وقتا چراغ دمای اب با استپ با هم پشت سر هم تیک تیک میکنه و خاموش و روشن میشه.ممنون میشم علت را بگین .کولر هم بعضی مواقع از مدار خارج میشه و خود به خود وصل میشه

    1. پشتیبانی آقای امداد

      سلام

      با توجه به علائمی که ذکر کردید، احتمال اینکه مشکل از یکی از موارد زیر باشد، زیاد است:

      خرابی رله کولر: رله کولر وظیفه تامین برق کولر را بر عهده دارد. اگر رله کولر خراب باشد، ممکن است کولر از مدار خارج شود.
      خرابی سیم کشی کولر: سیم کشی کولر وظیفه انتقال برق از رله کولر به کولر را بر عهده دارد. اگر سیم کشی کولر دچار مشکل شده باشد، ممکن است کولر از مدار خارج شود.
      خرابی آمپر کولر: آمپر کولر وظیفه محافظت از کولر در برابر افزایش جریان برق را بر عهده دارد. اگر آمپر کولر خراب باشد، ممکن است کولر از مدار خارج شود.
      با توجه به اینکه شما می گویید مشکل با روشن و خاموش کردن ماشین برطرف نمی شود، احتمال اینکه مشکل از خرابی رله کولر یا سیم کشی باشد، زیاد است.

      برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، بهتر است ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

      در اینجا چند مورد خاص که مکانیک باید بررسی کند آورده شده است:

      رله کولر را بررسی کند تا مطمئن شود که سالم است.
      سیم کشی کولر را بررسی کند تا در صورت وجود مشکل، آن را تعمیر یا تعویض کند.
      آمپر کولر را بررسی کند تا در صورت وجود مشکل، آن را تعویض کند.
      اگر مشکل از خرابی رله کولر باشد، باید رله کولر تعویض شود. اگر مشکل از خرابی سیم کشی باشد، باید سیم کشی تعمیر یا تعویض شود. اگر مشکل از خرابی آمپر کولر باشد، باید آمپر کولر تعویض شود.

      امیدوارم مشکل ماشین شما هر چه زودتر برطرف شود.

      در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل آورده شده است:

      به طور منظم سرویس خودرو را انجام دهید.
      از قطعات با کیفیت استفاده کنید.
      امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

      در مورد تیک تیک کردن چراغ دمای آب و استپ، احتمال اینکه مشکل از خرابی سیم کشی باشد، زیاد است. سیم کشی چراغ دمای آب و استپ به یکدیگر متصل هستند و اگر مشکلی در سیم کشی وجود داشته باشد، ممکن است هر دو چراغ تیک تیک کنند.

      برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، می توانید از یک چراغ قوه برای بررسی سیم کشی استفاده کنید. اگر سیم کشی دچار مشکل شده باشد، ممکن است قطع و وصل شود.

      اگر مشکل از خرابی سیم کشی باشد، باید سیم کشی تعمیر یا تعویض شود.

    2. پشتیبانی آقای امداد

      با توجه به علائمی که ذکر کردید، احتمال اینکه یکی از موارد زیر باشد، زیاد است:

      خرابی سنسور آب: سنسور را می‌توان آب وظیفه ارسال اطلاعات آب به ECU را بر عهده گرفت. اگر سنسور آب خراب باشد، ممکن است ECU اطلاعات اشتباهی دریافت کند و باعث شود که نور آب روشن شود.
      خرابی ECU: وظیفه ECU کنترل بسیاری از سیستم های خودرو را بر عهده دارد. اگر ECU خراب شود، ممکن است باعث شود که نور آب روشن شود.
      خرابی سیم کشی: وظیفه انتقال اطلاعات از سنسور دمای آب به ECU را بر عهده دارد. اگر سیم کشی دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که نور آب روشن شود.
      با توجه به اینکه شما می گویید مشکلی وجود دارد که می توانید اتفاق بیفتد که شما را روشن کنید، احتمال اینکه یکی از موارد زیر باشد، بیشتر است:

      خرابی ترموستات: وظیفه کنترل جریان آب در سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. اگر ترموستات خراب باشد، ممکن است باعث شود که آب افزایش یابد و باعث روشن شدن نور شود.
      خرابی واتر پمپ: واتر پمپ وظیفه گردش آب در سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. اگر واتر پمپ خراب شود، ممکن است باعث شود که آب افزایش یابد و باعث روشن شدن چراغ روشن شود.
      خرابی کمپرسور کولر: کمپرسور کولر وظیفه فشرده کردن گاز کولر را بر عهده دارد. اگر کمی کولر باشد، ممکن است باعث خرابی شود که آب افزایش یابد و باعث روشن شدن روشن شود.
      با توجه به اینکه شما می گویید کولر هم در مواقعی از مدار خارج می توانید و خود را به خود وصل می کنید، ممکن است که مشکل از یکی از موارد زیر باشد، زیاد است:

      خرابی رله کولر: رله کولر وظیفه تامین برق کمپرسور کولر را بر عهده دارد. اگر رله کولر خراب باشد، ممکن است باعث شود که کولر از مدار خارج شود.
      خرابی سیم کشی کولر: سیم کشی کولر وظیفه انتقال برق از رله کولر به کمپرسور کولر را بر عهده دارد. اگر سیم کشی کولر دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود کولر از مدار خارج شود.
      برای اینکه بتوانید تشخیص دقیق تر انجام دهید، بهتر است ماشین را با یک مکانیک مجرب انجام دهید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را کند کند.

      در اینجا چند مورد خاص که مکانیک باید بررسی شود این است:

      سنسور آب را بررسی کند تا مطمئن شود که سالم است.
      ECU را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سالم است.
      سیم کشی را بررسی کند تا در صورت وجود مشکل، آن را تعمیر یا تعویض کند.
      ترموستات را بررسی کند تا در صورت وجود مشکل، آن را تعویض کند.
      واترپمپ را بررسی کند تا در صورت وجود مشکل، آن را تعویض کند.
      کمپرسور کولر را بررسی کند تا در صورت وجود مشکل، آن را تعویض کند.
      رله کولر را بررسی کند تا در صورت وجود مشکل، آن را تعویض کند.
      سیم کشی کولر را بررسی کند تا در صورت وجود مشکل، آن را تعمیر یا تعویض کند.
      امیدوارم مشکل ماشین شما هر چه زودتر شود.

      در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل ارائه شده است:

      به طور منظم سرویس خودرو را انجام دهید.
      از قطعات با کیفیت استفاده کنید.
      امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

  12. سلام علت روشن شدن چراغ استپ ودوثانیه خاموش میشه چیه سمندای اف سون

  13. حسین اسدی

    سلام خسته نباشيد من ۴۰۵ دارم درحال حرکت کولر میگیرم درجه حرارت نرسیده به وسط چراغ استپ بادما روشن میشه خاموش میکنم برمیگرده سرجاش ولی جوش نمیاره نمیدونم ابرادش چیه پیش هرکی بردم نتونسته دردشوپیدا کنه

    1. ناصرعبادی

      دوست عزیز براش از بدنه ماشین به باتری آرت بزار درست میشه ماشین من پژو پارس بود این کارو کردم دیگه به اپر به نسف نمیرسه

    2. سلام.
      مشکل ماشین منم همینه.
      هیچکس هم نتونسته مشکل رو برطرف کنه.
      همه کارم انجام دادم : رادیات رو سیخ زدم_ترموستات رو حذف کردم- واتر پمپ رو چک کردم_ سنسور آب رو تعویض کردم _ دیاگ زدم – گاز کولر زو فول کردم- رادیات بخاری رو تمیز کردم- بازم درست نشد
      موندم چکار کنم
      پژو ۴۰۵ مدل ۸۵

    3. یادم رفت بگم یه کابل به اتصال منفی اضاف کردم
      بازم درست نشد

  14. سلام خسته نباشید من۲۰۶ تیپ۵ دارم در حال رانندگی ناگهان چراغ روغن و استپ یه چشمک ریز میزنن(خیلی سریع) و خاموش میشه دلیلش چی میتونه باشه

  15. امین امانی

    سلام خسته نباشین ماشین من سمندمدل ۹۰چراغ روغن واستپ بعدگرم شدن درزمان ایستادن چشمک میزندولی درحالت حرکت قطع میشودفشنگی روغن فیلترروغن وماشین تعمیرکردم بازم رفع نشد

  16. ایرج قادرب

    سلام ماشین پژو ۴۰۵ دارم در دور پایین در هنگام توقف و گرم شدن ماشین چراغ روغن اب استپ و ترمز حالت چشمک زدن روشن میشه لطفا راهنمایی کنید ممنونم.

    1. ایرج قادرب

      در دور کم موتور کلیه نمایشگرهای اب روغن استپ و ترمز روشن میشوند و درحین گرم شدن ترمز سمت چپ سبز نمایش داده میشود.

    2. علی محمدی

      سلام من هم همین مشکل رو دارم لطفا جواب گرفتی اطلاع بدید ‌؟؟؟؟؟؟

    3. یزدان چراغی

      سلام عزیزم زغال دینام داره تمام میشه زغال تعویض کن درست

  17. سلام من تمام جواب سوالاتم را گرفتم خیلی ممنون از شما واینکه کاش تو نوشهر نمایندگی داشتید

  18. سلیمانی

    باسلام من پژو پارس دارم سر پیچ ها چه چپ بپیچم چه راست چراغ روغن و استپ ماشین روشن میشه اما راه مستقیم که میرم اصلا همچنین مشکلی وجود نداره لطفا بفرماید عیب از کجاست ممنونم

    1. داداش روغن ماشین کمه منم همین مشکلو داشتم و اخرم سره همین یاتاقان زدم

    2. پشتیبانی آقای امداد

      سلام

      با توجه به توضیحاتی که دادید، به نظر می‌رسد مشکل شما مربوط به یکی از موارد زیر است:

      خرابی سنسور دور موتور
      خرابی سنسور دریچه گاز
      خرابی پمپ بنزین
      خرابی رله پمپ بنزین
      خرابی دریچه گاز
      برای تشخیص دقیق مشکل، نیاز به بررسی دقیق خودرو توسط یک مکانیک ماهر است. مکانیک می‌تواند با بررسی خودرو، مشکل را شناسایی کند و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب اقدام کند.

      در ادامه، به بررسی هر یک از دلایل احتمالی مشکل شما می‌پردازیم:

      خرابی سنسور دور موتور

      سنسور دور موتور وظیفه ارسال اطلاعات دور موتور به ECU را بر عهده دارد. اگر سنسور دور موتور دچار خرابی شود، ممکن است ECU اطلاعات نادرستی دریافت کند و در نتیجه، موتور به درستی کار نکند.

      برای تشخیص خرابی سنسور دور موتور، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

      از یک مکانیک ماهر بخواهید که سنسور دور موتور را تست کند.
      خرابی سنسور دریچه گاز

      سنسور دریچه گاز وظیفه ارسال اطلاعات وضعیت دریچه گاز به ECU را بر عهده دارد. اگر سنسور دریچه گاز دچار خرابی شود، ممکن است ECU اطلاعات نادرستی دریافت کند و در نتیجه، موتور به درستی کار نکند.

      برای تشخیص خرابی سنسور دریچه گاز، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

      از یک مکانیک ماهر بخواهید که سنسور دریچه گاز را تست کند.
      خرابی پمپ بنزین

      پمپ بنزین وظیفه تامین سوخت مورد نیاز موتور را بر عهده دارد. اگر پمپ بنزین دچار خرابی شود، ممکن است موتور به درستی کار نکند.

      برای تشخیص خرابی پمپ بنزین، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

      به صدای پمپ بنزین گوش دهید. اگر صدای پمپ بنزین شنیده نمی‌شود، احتمال خرابی پمپ بنزین بیشتر است.
      روغن پمپ بنزین را بررسی کنید. اگر روغن پمپ بنزین کم باشد، احتمال خرابی پمپ بنزین بیشتر است.
      خرابی رله پمپ بنزین

      رله پمپ بنزین وظیفه تامین برق مورد نیاز پمپ بنزین را بر عهده دارد. اگر رله پمپ بنزین دچار خرابی شود، ممکن است پمپ بنزین به درستی کار نکند.

      برای تشخیص خرابی رله پمپ بنزین، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

      از یک مکانیک ماهر بخواهید که رله پمپ بنزین را تست کند.
      خرابی دریچه گاز

      دریچه گاز وظیفه کنترل جریان هوا ورودی به موتور را بر عهده دارد. اگر دریچه گاز دچار خرابی شود، ممکن است موتور به درستی کار نکند.

      برای تشخیص خرابی دریچه گاز، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

      به عملکرد دریچه گاز گوش دهید. اگر صدای غیرعادی از دریچه گاز شنیده می‌شود، احتمال خرابی دریچه گاز بیشتر است.
      دریچه گاز را بررسی کنید. اگر دریچه گاز کثیف یا مسدود شده باشد، احتمال خرابی دریچه گاز بیشتر است.
      راه حل

      برای حل مشکل روشن شدن چراغ روغن و استپ در سر پیچ ها، باید مشکل اصلی را شناسایی و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب اقدام کرد.

      در مورد مشکل شما، با توجه به اینکه شما گفته‌اید مشکل فقط در سر پیچ ها وجود دارد، احتمال خرابی سنسور دور موتور، سنسور دریچه گاز یا دریچه گاز بیشتر است. بنابراین، توصیه می‌کنم خودروی خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا مشکل را تشخیص دهد و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب اقدام کند.

      در مورد سنسور دور موتور و سنسور دریچه گاز، می‌توانید از یک مکانیک ماهر بخواهید که این قطعات را تست کند.

      در مورد دریچه گاز، می‌توانید آن را تمیز یا تعویض کنید.

  19. سلام تشکر از مقاله خوبتون
    بنده ماشینم پژوپارسه امروز آمپر روغن-استپ-ترمز و آب همزمان شروع به چشمک زدن کردند.حدود ۱۰کیلومتر رانندگی کردم خودمو رسوندم مکانیک و روغن موتور٬فیلتر روغن و فشنکی روغن و سوکتش رو تعویض کردم ولی مشکلش حل نشد.بنظرتون اویل پمپو عوض کنم یا مشکل از چیز دیگه ایه؟؟

  20. شیرینعلی

    سمند مدل ۸۴ همه چراغهای پشت امپر در دور پائین روشن میشه ودر دور بالا خموش میشه میشه راهنمائ کنید

  21. دردورپایین چراغهای پشت امپر سمند روشن میشه ودردور بالا خاموش لطفا راهنمائی کنید

  22. سلام ماشین من بعد از گرم شدن چراغ ترمز دستی و چراغ روغن روشن میشه
    البته در حالت درجا با گاز دادن خاموش میشه
    فشنگی روغن اوئیل پمپ
    فیلتر روغن روغن موتور دوبار دریک روز عوض کردم
    ولی باز هم همزمان جفت چراغ بعد از گرم شدن ماشین روشنه
    علت چیست؟؟؟؟؟

    1. سلام مشکلتون حل شد
      ممنون اگر حل شده به من هم بگویید. همین مشکل رو دارم

  23. سلام من سمند مدل 86 دارم وقتی یک ساعت مسافت رانندگی میکنم چراغ روغن و استپ چشمک میزنند ولی وقتی چند دقیقه خاموشش میکنم و دوباره روشن میکنم چشمک قطع میشه

  24. سلام من سمند مدل 86 دارم وقتی یک ساعت مسافت باهاش رانندگی میکنم چراغ استپ و روغن چشمک میزنند و وقتی چند دقیقه خاموش میکنم و دوباره روشنش میکنم چشمک قطع میشه

  25. سلام.من‌کوییک اتومات تازه تحویل گرفتم از در نمایندگی اومدم بیرون یکم که ماشین حرکت می‌کنه چراغ استپ و چراغ دمای آب روشن میشه و فن یکسره حالت تند کار می‌کنه و دمای آب هم پایینه.
    همچنین این اتفاق یه زمان دیگه هم میفته وقتی که کولر را روشن کردم هم سریع این اتفاق افتاد
    مشکل کجاس خواهشاً راهنمایی کنین

  26. محمدرضا

    سلام پزو206 تازه تعمیر موتور کردم فیلترها وروغن هم تعویض ولی موتور گرم میشه چراغ چک روغن وچراغ استپ در حالت درجا باهم روشن میشه یکم گاز میدهم خاموش میشن توحرکت هیچ مشکلی نیست دیروز تهران بودم توترافیک مدام روشن میشد تشکرمیکنم راهنمایی کنید

    1. سلام
      اول باید فشنگی روغن رو تعویض کنید اگر درست نشد اویل پمپ باید تست بشه

    2. شیرینعلی

      سمند ۸۴ در دورپائین چراغ روغن اب واستوپ روشن میشن گاز که میدم خاموش میشن لطفا راهنمائی بفرمائید

  27. علیرضا

    سلام
    علت چشمک زدن چراغ استپ به تنهایی در سورن پلاس هیچ چراغ دیگه ایی روشن نمیشود نشانه چیه؟دو با نمایندگی دستگاه زدم خطایی نداشته
    ممنون میشم اگه پاسخ بدین

    1. پشتیبانی آقای امداد

      سلام

      با توجه به اطلاعاتی که ارائه دادید، احتمال اینکه مشکل از یکی از موارد زیر باشد، زیاد است:

      خرابی سنسور استپ: سنسور استپ وظیفه ارسال سیگنال به ECU برای روشن شدن چراغ استپ را بر عهده دارد. اگر سنسور استپ خراب باشد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند چشمک زدن چراغ استپ شود.
      خرابی ECU: ECU وظیفه کنترل سیستم های مختلف خودرو را بر عهده دارد. اگر ECU خراب باشد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند چشمک زدن چراغ استپ شود.
      خرابی سیم کشی: سیم کشی خودرو ممکن است در اثر ضربه، فرسایش یا عوامل دیگر دچار مشکل شود. اگر سیم کشی خودرو دچار مشکل شود، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند چشمک زدن چراغ استپ شود.
      با توجه به اینکه شما می گویید دو بار نمایندگی دستگاه زدم خطایی نداشته، احتمال اینکه مشکل از سنسور استپ یا ECU باشد، زیاد است.

      برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، بهتر است ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

      در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل آورده شده است:

      به طور منظم سرویس خودرو را انجام دهید.
      از قطعات با کیفیت استفاده کنید.
      امیدوارم مشکل ماشین شما هر چه زودتر برطرف شود.

      در ادامه به بررسی هر یک از موارد احتمالی به طور مفصل می پردازیم:

      خرابی سنسور استپ

      سنسور استپ قطعاتی هستند که در معرض سایش و فرسایش قرار دارند و باید به طور منظم تعویض شوند.

      برای تشخیص اینکه سنسور استپ خراب شده است، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

      ابتدا، مطمئن شوید که ECU سالم است.
      سپس، سنسور استپ را با یک مولتی متر تست کنید.
      اگر مقاومت سنسور استپ خارج از محدوده استاندارد است، یعنی سنسور استپ خراب است.
      اگر سنسور استپ خراب است، باید آن را تعویض کنید.

      خرابی ECU

      ECU ها قطعاتی هستند که در معرض آسیب های الکتریکی قرار دارند و ممکن است در اثر ضربه، فرسایش یا عوامل دیگر دچار مشکل شوند.

      برای تشخیص اینکه ECU خراب شده است، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

      ابتدا، مطمئن شوید که سنسور استپ سالم است.
      سپس، ECU را با یک دیاگ تست کنید.
      اگر ECU خطایی دارد، یعنی ECU خراب است.
      اگر ECU خراب است، باید آن را تعویض کنید.

      خرابی سیم کشی

      سیم کشی خودرو ممکن است در اثر ضربه، فرسایش یا عوامل دیگر دچار مشکل شود.

      برای تشخیص اینکه سیم کشی خودرو دچار مشکل شده است، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

      ابتدا، مطمئن شوید که سنسور استپ و ECU سالم هستند.
      سپس، سیم کشی مربوط به سنسور استپ و ECU را بررسی کنید.
      اگر سیم کشی دچار مشکل شده است، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
      در مورد خاص شما، با توجه به اینکه شما می گویید دو بار نمایندگی دستگاه زدم خطایی نداشته، احتمال اینکه مشکل از سنسور استپ یا ECU باشد، زیاد است.

      برای تشخیص اینکه مشکل از سنسور استپ یا ECU است، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

      ابتدا، سنسور استپ را با یک مولتی متر تست کنید.
      اگر مقاومت سنسور استپ خارج از محدوده استاندارد است، یعنی سنسور استپ خراب است.
      اگر مقاومت سنسور استپ در محدوده استاندارد است، یعنی سنسور استپ سالم است.
      سپس، ECU را با یک دیاگ تست کنید.
      اگر ECU خطایی دارد، یعنی ECU خراب است.
      اگر سنسور استپ خراب باشد، باید آن را تعویض کنید.

      اگر ECU خراب باشد، باید آن را تعویض کنید.

  28. سلام میشه بگین علت روشن شدن چراغ روغن واستپ وترمز واب باهم چیست؟

    1. سلام
      باید توضیح بدید چه مواقعی روشن میشه
      هشدار توقف کامل و خاموش کردن موتور هست وقتی فشار روغن کم میشه روشن میشن
      گاهی هم میتونه فشنگی روغن مشکل داشته باشه

    2. پشتیبانی آقای امداد

      روشن شدن چراغ روغن، استپ و ترمز آب با هم، نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در خودرو است. این مشکل می تواند به یکی از موارد زیر مربوط باشد:

      کاهش سطح روغن موتور: اگر سطح روغن موتور کاهش یابد، فشار روغن کاهش می یابد و این امر می تواند باعث روشن شدن چراغ روغن شود. کاهش سطح روغن موتور می تواند به دلیل روغن سوزی، نشتی روغن یا تعویض نکردن به موقع روغن موتور باشد.
      خرابی پمپ روغن: پمپ روغن وظیفه پمپاژ روغن به تمام قسمت های موتور را بر عهده دارد. اگر پمپ روغن خراب شود، روغن کافی به موتور نمی رسد و این امر می تواند باعث روشن شدن چراغ روغن شود.
      خرابی سنسور روغن: سنسور روغن وظیفه ارسال اطلاعات مربوط به سطح روغن موتور به ECU را بر عهده دارد. اگر سنسور روغن خراب شود، ممکن است اطلاعات نادرستی به ECU ارسال کند و این امر می تواند باعث روشن شدن چراغ روغن شود.
      روشن شدن چراغ استپ نیز نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در سیستم ترمز است. این مشکل می تواند به یکی از موارد زیر مربوط باشد:

      کاهش سطح روغن ترمز: روغن ترمز وظیفه انتقال فشار از پدال ترمز به لنت های ترمز را بر عهده دارد. اگر سطح روغن ترمز کاهش یابد، فشار در سیستم ترمز کاهش می یابد و این امر می تواند باعث روشن شدن چراغ استپ شود. کاهش سطح روغن ترمز می تواند به دلیل نشتی روغن ترمز یا تعویض نکردن به موقع روغن ترمز باشد.
      خرابی سیلندر اصلی ترمز: سیلندر اصلی ترمز وظیفه ایجاد فشار در سیستم ترمز را بر عهده دارد. اگر سیلندر اصلی ترمز خراب شود، فشار در سیستم ترمز کاهش می یابد و این امر می تواند باعث روشن شدن چراغ استپ شود.
      خرابی سیلندرهای چرخ: سیلندرهای چرخ وظیفه انتقال فشار از سیلندر اصلی ترمز به لنت های ترمز را بر عهده دارند. اگر سیلندرهای چرخ خراب شوند، فشار در سیستم ترمز کاهش می یابد و این امر می تواند باعث روشن شدن چراغ استپ شود.
      روشن شدن چراغ ترمز آب نیز نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در سیستم خنک کننده خودرو است. این مشکل می تواند به یکی از موارد زیر مربوط باشد:

      کاهش سطح آب رادیاتور: آب رادیاتور وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارد. اگر سطح آب رادیاتور کاهش یابد، موتور به درستی خنک نمی شود و این امر می تواند باعث روشن شدن چراغ ترمز آب شود. کاهش سطح آب رادیاتور می تواند به دلیل نشتی آب رادیاتور، تبخیر آب رادیاتور یا تعویض نکردن به موقع آب رادیاتور باشد.
      خرابی ترموستات: ترموستات وظیفه تنظیم دمای آب رادیاتور را بر عهده دارد. اگر ترموستات خراب شود، ممکن است آب رادیاتور در دمای مناسب خنک نشود و این امر می تواند باعث روشن شدن چراغ ترمز آب شود.
      خرابی پمپ آب: پمپ آب وظیفه گردش آب در سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. اگر پمپ آب خراب شود، آب رادیاتور به درستی گردش نمی کند و این امر می تواند باعث روشن شدن چراغ ترمز آب شود.
      در صورتی که چراغ روغن، استپ و ترمز آب با هم روشن شوند، باید سریعاً خودرو را متوقف کنید و از آن خارج شوید. سپس، باید خودرو را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. ادامه رانندگی با خودرو در این شرایط می تواند باعث آسیب جدی به موتور و سایر قسمت های خودرو شود.

      در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده آورده شده است:

      به طور منظم سطح روغن موتور، روغن ترمز و آب رادیاتور را بررسی کنید.
      روغن موتور، روغن ترمز و آب رادیاتور را به موقع تعویض کنید.
      از قطعات اصلی و با کیفیت استفاده کنید.
      خودروی خود را در شرایط مناسب رانندگی کنید.

  29. محمد بوکان

    سلام من ماشین سمند دارم الاسخنگوی ماشین هشدار میدا که دمای آب بالاست و چراغ استپ روشن شده آمپر هم بالانیست مشکل از کجاست دسترسی به مکانیک هم ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

  30. محمدخوشنما

    ۲۰۶اس دی دوگانه کارخانه مدل۹۱بعضی موقع‌هابصورت کاذب چراغ چک روشن میشه آمپرآب میره بالا سوییچو برمیگردونم درست میشه موتور جوش نیاورده خطای مهره آب ثبت می‌کنه عوض کردیم نشدمقاومت فن عوض کردیم نشد

  31. اطلاعات خوبی دادین
    همین امروز به دردم خورد،چراغ استپ روشن شده و خاموش نمیشد.

  32. سلام خسته نباشید ممنون میشم راهنمایی کنید. خودم مکانیک هستم قبل از کمپلت تعمیر موتور 405 چراغ های روغن موتور چراغ دستی با چراغ اب با استپ روشن میشد بعد از تعمیر کلی باز هم تمامی چراغ ها روشن میشن ماشین درحال حرکت چراغ ها اصلا روشن نمیشه وقتی سرعت ماشین رو به 130 میرسونیم بعد موقع سرعت گیر که سرعت کم میشه دوباره تمامی چراغ های روغن با چراغ اب با چراغ دستی با استوپ چشمک میزنه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. غلام باطری ساز

      دینام ماشین خرابه یاتسمه ان موتوربرای چی تعمیرکردی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد خودرو
خروج از نسخه موبایل