چرا لرزش دنده داریم؟ علت‌ها و نحوه رفع آن

یکی از متداول ترین مشکلاتی که اغلب رانندگان با آن مواجه هستند، لرزش دنده خودرو می باشد. با این حال تمامی لرزش های خودرو یا قطعات آن خطرناک و جدی نیستند و حتی طبیعی می باشند. تمامی خودرو ها به طور طبیعی لرزش هایی دارند که آن هم به علت تحرک بخش های متحرک موتور، چرخش چرخ دنده های گیربکس و میل گاردان و… رخ می‌دهد.

با این حال این لرزش ها نباید آنقدر شدید باشند که خودرو را تکان دهند. در صورتی که این اتفاق افتاد دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در زمان رانندگی متوجه لرزش دنده خودروی خود شوید. این احتمال وجود دارد که در ابتدا این لرزش ها نامحسوس و بسیار جزئی بوده باشند، اما پس از گذشت زمان افزایش یافته و آزاردهنده شوند. مطمئنا در این زمان دیگر نمی توان این مشکل را نادیده گرفت؛ چرا که می تواند مشکلات متعدد دیگری را نیز برای ما ایجاد کند. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی علت لرزش دنده خودرو و چگونگی رفع آن بپردازیم.

چرا لرزش دنده داریم؟ علت‌ها و نحوه رفع آن

دسته دنده و نحوه عملکرد آن در تعویض دنده خودرو

اهرم دنده برای تعویض دنده خودرو در ارتباط مستقیم با جعبه دنده یا گیربکس می باشد. این دسته در واقع اهرمی است که داخل کابین خودرو قرار می گیرد و در زمان مورد نیاز تعویض دنده را با آن میتوان انجام داد. در خودروهای قدیمی در کنار فرمان و در خودروهای امروزی در سمت راست راننده می توان این دنده را دیده و مورد استفاده قرار داد. خودروهایی با گیربکس اتوماتیک دارای ۴ حالت دنده P، N، R و D می‌باشند، در حالی که خودروهای گیربکس دستی در کنار دنده عقب و دنده خلاص، دارای پنج دنده (5 سرعت) نیز هستند.

در زمان تعویض دنده و با فشار دادن اهرم دنده ها در درون جعبه دنده با یکدیگر درگیر می شوند و تغییر سرعت مورد نیاز خودرو انجام می گیرد. با این حال این بخش نیز به مانند دیگر بخش‌های خودرو در طی زمان و استفاده طولانی مدت دچار خرابی و فرسودگی می‌شود، در نتیجه عملکرد آن مختل شده و رانندگی را سخت تر می کند.

یکی از شایع ترین مشکلات در خودروها لرزش دنده خودرو است که اغلب نیز موجب نگرانی رانندگان می شود. این اتفاق به علت های مختلفی همچون آسیب دیدگی و خرابی سیستم گیربکس، ماهک و … رخ می دهد و می توان آن را با شناسایی دقیق مشکل به سرعت رفع کرد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که گاهی اوقات لرزش دنده خودرو طبیعی است و هیچ پیامدی برای خودرو ندارد تا حدی که شدید نباشد و اختلالی در رانندگی ایجاد نکند.

چه عواملی باعث لرزش دنده خودرو می‌شوند؟

در صورتی که مشاهده کردید اهرم دنده خودرو در زمان رانندگی لرزش شدید و غیرقابل کنترلی را دارد، بهتر است تا عوامل و موارد زیر را بررسی کنید و با بررسی شواهد بخش مشکل خورده را سرعت شناسایی و در زمانی کوتاه رفع کنید:

  • دسته موتور

یکی از بخش هایی که در لرزش دنده خودرو اهمیت دارد، دسته موتور می باشد. این بخش وظیفه حفظ تعادل ماشین را برعهده دارد و وزن بدنه را نیز تا حدودی تحمل می‌کند. از این جهت خرابی‌ها شکستن این دسته باعث لرزش دنده خودرو و همچنین لرزش کلی موتور می گردد.

به طور کلی تعداد دسته های موتور را با توجه به نوع محور محرک خودرو یعنی محور محرک جلو یا عقب بودن خودرو تعیین می‌کنند. حالا در صورتی که هر یک از این دسته ها خراب شده و یا بشکند، می تواند به لرزش موتور با لرزش دنده ماشین بیانجامد. دقت داشته باشید که شکستن این قطعه باعث می‌شود تا در زمان عبور از دست اندازها صدای تلق تلق به گوش برسد.

با توجه به اینکه گیربکس نیز به این بخش متصل است، در زمان آسیب دیدگی آن گیربکس دچار لرزش می شود و آن را به دنده خودرو منتقل می کند. برای پیشگیری از این اتفاق کافی است تا به طور منظم به سرویس دوره ای خودرو پرداخته و دسته موتورها را بازدید و بررسی نمایید تا از شکستگی آن‌ها و هزینه های بالا جلوگیری کرده باشید.

  • خرابی صفحه کلاچ و دیسک

یکی دیگر از عواملی که منجر به لرزش دنده خودرو می گردد، خرابی دیسک و صفحه کلاچ است. برای تشخیص این موضوع کافیست ابتدا خودرو خود را روی دنده یک قرار دهید و سپس کلاچ را رها کنید. در صورتی که در این هنگام اتاق ماشین و موتور شروع به لرزش کردند، به احتمال زیاد دیسک و صفحه کلاچ خراب شده و عمر مفیدشان به سر رسیده. در این زمان لازم است تا به سرعت تعویض شوند.

به طور منظم به بررسی صفحه کلاچ و دیسک بپردازید. این کار باعث می شود تا بتوانید هر چه سریع‌تر مشکلات شان را تشخیص داده و آن‌ها را رفع کنید. در کنار این موضوع این قطعات نیز دارای عمر مفیدی هستند و پس از طی مدت زمانی کارکرد باید تعویض شوند. از این رو تعویض به موقع آن ها را نیز پشت گوش نیاندازید و با این راهکار از لرزش دنده خودرو پیشگیری نمایید.

  • معیوب شدن ماهک و میل ماهک

میل ماهک و ماهک دو قطعه مهم در گیربکس هستند که در صورت معیوب شدن و خرابی منجر به لق شدن دسته دنده و لرزش و جا نرفتن آن میشوند. این دو وظیفه دارند تا تعویض دنده را امکان‌پذیر کنند و در صورتی که به مشکل بخورند، از این امر جلوگیری خواهند کرد.

با این وجود ماهک ظاهری هلالی شکل دارد که با حرکت خود کشویی تعویض دنده را به حرکت در می آورد و در نتیجه آن تعویض دنده انجام می گیرد. البته خرابی ماهک بیشتر باعث جا نرفتن دنده می‌شود و کمتر لرزش دسته دنده را به همراه دارد.

  • خرابی پلوس

پلوس از آن دسته بخش های مهمی در چرخ خودرو است که نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می‌کند. حالا در صورتی که این قطعه خراب شده و دچار شکستگی یا خوردگی شود، دنده خودرو در سرعت های پایین با لرزش مواجه می گردد. مهم‌ترین دلایل خرابی پلوس را می‌توان عدم استفاده صحیح از دنده خودرو در زمان رانندگی، پارگی گردگیر پلوس، سفت نبودن پیچ‌های سرپلوس و… عنوان کرد که در نتیجه باعث شکستن فنر های داخل پولیش شده و لرزش دنده را در سرعت های خاصی به همراه می آورد.

در صورتی که در زمان رانندگی با صدای تق تق از سوی چرخ ها مواجه شدید، به احتمال زیاد پلوس خودرویتان آسیب دیده است. همچنین با توجه به اینکه این قطعه در دو سمت خودرو وجود دارد، با چرخاندن فرمان به هر سمت و شنیدن صدای تق تق از آن می توان گفت که پلوس آن سمت از خودرو آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد.

  • کیفیت پایین واسکازین یا روغن گیربکس

شاید روغن گیربکس به مانند روغن موتور نیاز به تعویض در فواصل زمانی کوتاه را نداشته باشد، اما تعویض آن و استفاده از یک جنس با کیفیت اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چراکه روغن گیربکس یا همان واسکازین با هدف کاهش سر و صدا، کاهش درجه حرارت و روان سازی قطعات گیربکس بکار می رود. حالا در صورتی که این روغن کیفیت مناسبی نداشته و یا میزان آن در خودرو کم باشد، دیگر نمی تواند آن طور که باید وظیفه خود را انجام دهد، در نتیجه به مرور زمان قطعات گیربکس دچار خوردگی و آسیب دیدگی می شوند. درنتیجه همین باعث می‌شود تا لرزش دنده خودرو را نیز پس از مدتی شاهد باشیم.

برای پیشگیری از بروز این مشکل تنها کافیست تا روغن واسکازین را از جنس عالی و متناسب با خودرو در فواصل زمانی معین تعویض نمایید. به طور کلی در صورت تعویض دیسک و صفحه کلاچ خوب است که واسکازین نیز تعویض شود. با این حال شناسایی بهترین نوع روغن گیربکس به عوامل مختلفی همچون نوع خودرو شرایط آب و هوایی و حتی خود گیربکس بستگی دارد.

در نتیجه شما می‌توانید این انتخاب را به کارشناسان ماهر و مجرب آقای امداد بسپارید؛ چراکه کارشناسان ما تجربه بالایی در این زمینه دارند و می‌توانند با بررسی نوع خودروی شما، مدت زمان کارکرد آن و سایر عوامل بهترین نوع واسکازین را در اختیارتان قرار دهند و تعویض آن را نیز در زمانی کوتاه و با کیفیت عالی برایتان به انجام رسانند.

ایمنی خودرو در پارکینگ یکی از نگرانی‌هایی است که همواره ذهن رانندگان را درگیر میکند، در حالی که با چند تکنیک ساده می‌توان به راحتی از ایمنی خودرو مطمئن شد.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • خرابی سیستم ترمز

گاهی اوقات ممکن است که شما در زمان فشردن پدال ترمز احساس کنید که دنده خودرو می لرزد. این اتفاق با وجود اینکه رایج نیست اما به دلیل خرابی سیستم ترمز و مخصوصاً دیسک آن رخ می دهد. به طور کلی پس از گذشت زمان و در اثر ترمز های زیاد و تجربه حرارت بالا، دیسک ترمز تغییر شکل داده و همان حالت قبلی را ندارد. همچنین گاهی نیز سطح آن از حالت ساکن و یکنواخت خارج شده و دچار خوردگی می گردد. این موارد همگی باعث می شوند تا لنت ترمز نتواند آن طور که باید بر روی دیسک قرار بگیرد، درنتیجه لرزش خودرو و مخصوصاً دنده را شاهد خواهیم بود.

  • وجود مشکل در اکسل خودرو

اکسل بخشی از خودرو است که پلوس ها بر روی آن سوار می شوند، در نتیجه بخشی است که حرکت پس و پیش و دورانی دارد و باید به طور درست و مناسب در جای خود قرار بگیرد. به طوری که در صورت عدم نصب صحیح این بخش، لرزش و تکان‌هایی را در خودرو شاهد خواهیم بود. در صورتی که اکسل خودرو با مشکل مواجه گردد، در سرعت های بالا لرزش دنده را می توانیم مشاهده کنیم. این قطعه اما اغلب در اثر تصادفات شدید کج می‌شود و حرکت خودرو را با لرزش همراه می سازد.

در کنار اکسل گاهی خرابی میل گاردان نیز سبب لرزش دنده خودرو میشود؛ این قطعه به عنوان انتقال دهنده نیرو به چرخ های عقب در خودروهای دیفرانسیل عقب شناخته می شود و در صورت نشت روغن و خراب شدن توپی چرخ آن، خودرو با لرزش مواجه می گردد. بر همین اساس سرویس و بررسی دوره این قطعه نیز یکی از موارد ضروری است که باید در ذهن داشته باشید.

  • عدم تنظیم ارتفاع ماشین و لرزش دنده

در صورتی که ارتفاع خودرو به خوبی تنظیم نشده باشد، ممکن است که شاهد لرزش دنده نیز باشیم. برای رفع مشکل کافیست خودرو خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا آن را به راحتی برایتان برطرف کند. با این حال اگر از آن دسته رانندگانی هستید که دوست دارید تا ارتفاع خودرویتان کاهش یابد، خوب است بدانید که برخی از مشکلات را نیز در زمان استفاده خواهید داشت.

  • کیفیت پایین ساخت و مونتاژ خودرو

یکی دیگر از دلایل لرزش دنده خودرو را می توان کیفیت پایین ساخت و مونتاژ خودرو دانست. در واقع این علت از زمان ساخت بر روی آن بوده و اغلب نیز بر روی خودروهای ساخت داخل دیده می‌شود و در گذشت زمان وضع بدتر هم می گردد و لرزش ها شدت می یابد.

  • لق بودن چرخ‌ها

همان طور که می‌دانید چرخ‌ها بخش‌های اصلی خودرو هستند که در ارتباط مستقیم با زمین می باشند. در نتیجه در صورت عدم تنظیم صحیح آن‌ها خودرو و دنده دچار لرزش شدید می‌شوند. این عامل می تواند به علت های مختلفی همچون محکم نبودن مهره های چرخ‌ها، خرابی و آسیب دیدگی بلبرینگ چرخ ها و حتی ناصافی رینگ ها رخ دهد. از این رو به طور مرتب به بررسی این بخش ها بپردازید تا دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نگردید. توجه داشته باشید که سیبک ها نیز از دیگر قطعاتی هستند که نقش بسیار مهمی در روان حرکت کردن خودرو ایفا می کنند؛ پس در صورتی که نیاز به تعویض دارند، بهتر است آن‌ها را پیش از آسیب رساندن به دیگر بخش ها جایگزین نمایید.

لق بودن چرخ‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث ساییدگی لاستیک و درنتیجه پنچری آن می‌شود. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، با پنچرگیری در محل آقای امداد آن را به راحتی و در زمانی کوتاه رفع کنید.

علت لرزش دنده خودرو در نیم کلاچ دنده یک چیست؟

یکی از معدود مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه هستند، لرزش دنده خودرو در حالت نیم کلاچ است. در واقع وقتی که در حالت نیم کلاچ برای رفتن به دنده یک آماده می شوند، با لرزش دنده مواجه می گردند. در صورتی که این لرزش خفیف بود نگران نباشید؛ چرا که کاملاً طبیعی است. اما اگر شدید بود احتمالا از موارد زیر باعث این اتفاق شده اند:

  • فرسودگی یا ساییدگی فلایویل
  • تمام شدن صفحه کلاچ
  • مشکل در فنرهای سیستم کلاچ
  • تمام شدن دیسک

برای رفع این مشکل کافیست تا با مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیرید تا امدادگران ما در زمانی کوتاه درکنارتان حاضر شوند و به بررسی این قطعات پرداخته و آن‌ها را در زمان کوتاه برایتان تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض کنند. با ما تماس بگیرید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

رفع مشکل لرزش دنده خودرو

با اینکه لرزش دنده خودرو در اغلب اوقات طبیعی است و چندان مشکلی جدی به شمار نمی آید، اما گاهی اوقات نیاز به تعمیر دارد. به طور معمول خودروهای دنده دستی ساخت داخل در زمان حرکت و شتاب گیری اولیه همواره با کمی لرزش دنده مواجه می شوند. البته گاهی اوقات نیز در دورهای پایین و به علت ارتعاش طبیعی خودرو، دنده نیز دچار لرزش های خفیفی می‌شود که با بالا رفتن دور موتور و تعویض دنده این لرزش از بین می‌رود و در این صورت مشکلی نخواهیم داشت.

با این حال با استفاده از ترفند ها و روش‌هایی می توان اقدام به رفع این مشکلات کرد و لرزش های موجود در دنده را کاهش داد و یا به طور کامل از بین برد. تمامی موارد ذکر شده از دلایل لرزش دنده خودرو همچون شکستگی دسته موتور، خرابی پلوس کیفیت پایین، روغن واسکازین و استاندارد نبودن ارتفاع خودرو، ماهک و … در صورتی که به موقع شناسایی و رفع شوند، به راحتی می توان این مشکل را برطرف نمود.

آیا می‌دانستید که ایربگ ها همان اندازه برای ایمنی لازم هستند، می‌توانند خطرناک هم باشند؟! ایمنی کیسه‌های هوا در خودروها از مواردی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

 

اهمیت لرزش دنده خودرو در گیربکس اتومات

برخلاف خودروهای دنده دستی، تعویض دنده در خودروهای با گیربکس اتوماتیک بسیار روان و راحت انجام می گیرد. در نتیجه وجود هر نوع لرزش و ضربه در زمان تعویض دنده در این خودروها نشان دهنده یک مشکل جدی می باشد. شاید این مورد در ابتدا کم و قابل چشم پوشی باشد، اما نباید از آن‌ها غافل شد؛ چرا که با گذشت زمان این مشکل بزرگ تر و شدیدتر شده و نیاز به تعمیر جدیدی پیدا می کند. در نتیجه در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعاً خودروی اتومات خود را برای شناسایی و رفع ایراد به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

سخن پایانی

دست دنده و اهرم دنده به طور مستقیم با گیربکس در ارتباط هستند و در زمان تعویض دنده با دیگر دنده ها درگیر شده و تغییر سرعت را انجام می‌دهند. این قطعه نیز به مانند دیگر قطعات خودرو در طی زمان دچار اختلال، فرسودگی و یا خرابی می‌شود و می تواند مشکلات جدی را برای راننده و کنترل آن به همراه آورد. برای تشخیص این لرزش ها کافیست تا با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا در زمانی کوتاه برای عیب یابی و رفع اشکال دنده خودرو در کنارتان حاضر شویم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد خودرو
خروج از نسخه موبایل