زمان تعویض روغن موتور را از کجا بفهمیم؟

هنگامی که صحبت از مراقبت از ماشین شما می شود، تعویض منظم روغن برای سالم نگه داشتن موتور یک کار واجب و حیاتی است. اگر از این سرویس صرف نظر کنید، کل موتور خودرو را در معرض خطر قرار می دهید. مشکل این است که تا زمانی که یک چیزی غیرعادی را نبینید، نشنوید یا نبویید، متوجه نیاز به تعویض روغن نمی شوید.

مهم است که به طور منظم سطح روغن خود را بررسی کنید تا ماشین شما به خوبی کار کند. روغن موتور قسمت های متحرک موتور شما را روغن کاری می کند. و همچنین این قطعات را تمیز، خنک و محافظت می کند و از گرفتگی موتور شما جلوگیری می کند. با این حال، روغن موتور به طور منظم نیاز به تعویض دارد. زیرا خاصیت روان کنندگی آن برای همیشه باقی نمی ماند. با گذشت زمان، روغن کثیف می‌شود. و ترکیب شیمیایی آن تغییر می‌کند و باعث می‌شود اثربخشی آن به مراتب کمتر شود.

 

چه زمانی روغن رو عوض کنم؟

چرا باید روغن خودرو را بررسی و عوض کنید؟

موتور ماشین شما پیچیده است و شامل قطعات متحرک متعددی است. روغن این قطعات متحرک را روان می کند و همه چیز را روان نگه می دارد. با گذشت زمان مقداری از روغن موتور می سوزد و لجن غلیظی را به وجود می آورد. این لجن باعث کاهش توانایی روغن در روانکاری صحیح قطعات می شود که می تواند منجر به سایش موتور شود. بررسی روغن می تواند به تعیین اینکه آیا روغن نیاز به تعویض دارد و آیا به اندازه کافی در ماشین وجود دارد یا خیر، کمک می کند.

در اینجا برخی از دلایلی که چرا باید روغن خودرو خود را تعویض کنید، آورده شده است:

  • روغن قسمت های متحرک را خنک، روان و تمیز می کند. بدون روغن موتور شما از کار می افتد.
  • روغن ممکن است کثیف شده و خراب شود و احتمالاً کارایی و طول عمر موتور را کاهش می دهد.
  • تعویض منظم روغن می تواند به جلوگیری از آسیب طولانی مدت موتور کمک کند. که ممکن است به شما کمک کند از پرداخت هزینه های تعمیرات جلوگیری کنید.

 

چگونه سطح روغن خود را بررسی کنیم

برای بررسی سطح روغن در خانه ، کاپوت خودرو را باز کرده و میله اندازه گیری را پیدا کنید (شکل آن مانند حلقه ای خواهد بود که از موتور بیرون زده است). میله را تا انتها بیرون بیاورید و آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا خوانش واضحی داشته باشید. آن را مجدداً داخل موتور قرار دهید و یک بار دیگر آن را خارج کنید تا سطح روغن دقیق به دست آید. بیشتر میله های اندازه گیری در دو مکان برای شناسایی حداقل و حداکثر سطح روغن علامت گذاری می شوند، اما برای اطلاعات بیشتر دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید. مهم است که اجازه ندهید سطح روغن موتور شما کمتر از حداقل علامت باشد، اما به همان اندازه مهم است که برای حفظ عملکرد بهینه، موتور را بیش از حد پر از روغن نکنید.

هنگامی که ماشین شما روی زمین صاف پارک شده و موتور خاموش است، این مراحل را برای بررسی روغن انجام دهید:

کاپوت را باز کنید میله روغن را پیدا کنید و آن را بردارید. عکس یک قوطی روغن معمولاً محل آن را مشخص می کند.
میله را پاک کنید و دوباره داخل آن قرار دهید. روغن را با دستمال از روی میله اندازه گیری پاک کنید، دوباره داخل آن بریزید و دوباره آن را بردارید.
سطح روغن را تعیین کنید. نشانگر نشان می دهد روغن در چه سطحی پر شده است. اگر سطح روغن در سطوحی قرار دارد که نشان دهنده مینیمم یا کمتر است، هر بار کمی روغن (نیم لیتر) اضافه کنید. سپس آن را پاک کنید، دوباره داخل آن قرار دهید و دوباره برای بررسی مجدد، میله را بردارید.
رنگ روغن را بررسی کنید. به دنبال رنگ قهوه ای یا سیاه باشید. اگر رنگ روغن روشن و شیری است یا اگر متوجه ذرات ریز فلزی شدید، وسیله نقلیه خود را برای تشخیص بیشتر با مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیرید.

اگر تمایل دارید خودتان روغن ماشینتان را عوض کنید و نیاز به خرید روغن موتور مناسب و با قیمت عالی دارید حتما به فروشگاه روغن موتور خودرو آقای امداد سر بزنید.

 

ده علامت رایج که نشان می دهد نیاز به تعویض روغن است

بنابراین، ما ده راه آسان برای تشخیص اینکه آیا ماشین شما نیاز به تعویض روغن دارد گردآوری کرده ایم. یکی از این ده نشانه می تواند به این معنی باشد که زمان تعویض روغن در اسرع وقت فرا رسیده است.

 

1. صدای تق تق از موتور

روغن به کارکرد نرم موتور کمک می کند. هنگامی که روغن کهنه یا لجن می شود، موتور در حین حرکت خودرو صدای تق تق می دهد.

روغن موتور قطعات موتور شما را روغن کاری می کند تا کل موتور به‌آرامی و کارآمد کار کند. اگر روغن شما قدیمی است، احتمالاً برخی از خواص روان کنندگی خود را از دست داده است – به این معنی که از قطعات موتور شما به خوبی محافظت نمی کند و این قطعات در حالی که نباید به هم ساییده می شوند.

صدای غیرمعمول در موتور، مانند ضربه زدن یا ساییدن، یکی از نشانه هایی است که ممکن است برای تعویض روغن دیر شده باشد. در موارد شدید، ممکن است صدای غرش موتور خود را بشنوید.

نادیده گرفتن صداهای غیر معمول می تواند باعث آسیب طولانی مدت به موتور شما شود. برای کمک به کاهش خطر خرابی یا سایش زودهنگام قطعات موتور، حتما روغن خود را در اسرع وقت تعویض کنید.

 

2. تغییر رنگ روغن

همانطور که روغن در موتور حرکت می کند، ذرات کثیفی را جمع می کند و تیره تر می شود. بنابراین اگر روغن کثیفی را روی میله اندازه گیری مشاهده کردید، زمان تعویض روغن فرا رسیده است.

 

3. سطح روغن پایین آمده است

یکی از مزایای تعویض روغن این است که موتور را از آسیب نجات می دهد. به محض اینکه متوجه کاهش سطح روغن شدید، حتما نسبت به تعویض روغن اقدام کنید.

فاصله زیاد بین تعویض روغن می تواند سطح روغن شما را به طور خطرناکی پایین بیاورد. رانندگی با روغن کم یا بدون روغن می تواند خطر خرابی را افزایش دهد و منجر به آسیب دائمی موتور شود – به خصوص در هوای گرم.

در حالی که در حال بررسی قوام روغن خود هستید، به سطح آن نیز توجه کنید.

سطح روغن را در دو طرف میله اندازه گیری بررسی کنید. نشانگرهایی به سمت پایین میله به شما اطلاع می دهند که روغن کم، خوب یا زیاد است. اگر روغن شما پایین است، هر چه سریعتر روغن را تعویض کنید.

 

4. روشن شدن چراغ های هشدار

اگر چراغ «چک موتور» را روی نمایشگر اطلاعات خود می بینید، ممکن است نشانه تعویض روغن باشد زیرا ممکن است روغن خودرو در وضعیت خوبی نباشد.

برخی از خودروها دارای چراغ داشبورد خاصی هستند که زمان تعویض روغن را نشان می دهد. در مواقع دیگر، چراغ «نیاز به تعمیر و نگهداری» یا «بررسی موتور» زمانی که زمان تعویض روغن است روشن می‌شود، اما این چراغ‌ها می‌توانند مشکلات دیگری را نیز نشان دهند.

اما، چگونه متوجه شوید که آیا نیاز به تعویض روغن دارید یا مشکلی زیر کاپوت در حال رخ دادن است؟ می توانید با امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا در محل خودتان مشکل را تشخیص دهید.

ما یک سرویس کامل از خودرو شما به عمل می آوریم و به شما اطلاع می‌دهیم که ماشین شما به چه چیزی نیاز دارد، خواه تعویض روغن ساده باشد یا چیز دیگری. حتی اگر ماشین شما نیاز به خدمات اضافی دارد، به یاد داشته باشید تکنسین های ما اینجا هستند تا به شما مشاوره بدهند.

 

5. دود اگزوز

اگر متوجه دود از لوله اگزوز خودرو شدید، به این معنی است که روغن برای موتور نامناسب شده است. تعویض معمولی روغن می تواند مشکل را حل کند.

 

6. ارتعاش در زمان حرکت

زمانی که زمان تعویض روغن فرا می رسد، متوجه ارتعاشات غیرعادی خواهید شد، به خصوص زمانی که خودرو در حال حرکت است.

 

۷- بیشتر از حد معمول سفر کرده اید.

اگر اخیراً بیش از حد معمول یعنی بیشتر از 5000 کیلومتر سفر کرده یا خودرو خود را رانده اید، روغن باید زودتر از زمان مورد نیاز تعویض شود.

 

8. مسائل مربوط به تعویض دنده

اگر در تعویض دنده با مشکل مواجه شدید، زمان تعویض روغن فرا رسیده است.

 

 

9. بویی می آید مثل این که در داخل کابین ماشین شما چیزی می سوزد.

برخی از بوها در ماشین شما کاملاً عادی هستند. اما بوی چیزی که می سوزد اصلا معمولی نیست. روغن موتور دو کار را انجام می دهد: روغن کاری قطعات موتور، همچنین تنظیم دمای موتور، یعنی خنک نگه داشتن مواد.

وقتی روغن کهنه و کثیف می شود، نمی تواند موتور شما را خنک نگه دارد. نتیجه؟ بوی تند سوختن در کابین می پیچد. در برخی موارد، بو همچنین می تواند نشان دهنده نشتی روغن باشد که در صورت عدم توجه می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه شود.

اگر بوی نامعمولی را در داخل کابین خودرو حس کردید، ممکن است زمان تعویض روغن فرا رسیده باشد.

 

10. تغییرات در قوام روغن

اگر قوام روغن مانند ماست شده است، باید آن را تغییر دهید. خوشبختانه، شما به راحتی می توانید وضعیت روغن خود را به راحتی مشاهده کنید.

برای بررسی روغن ابتدا صبر کنید تا موتور خنک شود و سپس کاپوت را باز کنید.
میله اندازه گیری را از مخزن روغن بیرون بیاورید. (اگر مطمئن نیستید که نشانگر در کجا قرار دارد، به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید.)
میله را با دستمال کاغذی پاک کنید، سپس آن را دوباره داخل آن قرار دهید و بیرون بکشید تا قوام و رنگ روغن روی میله را مشاهده کنید.
آیا رنگ روغن شفاف و مایل به زرد است؟ عالیه! روغن شما هنوز روان و مناسب است. اگر تاریک است، معمولاً هم اشکالی ندارد. روغن با عبور از موتور شما تیره‌تر می‌شود، بنابراین رنگ همیشه بهترین نشانه نیاز به تعویض روغن نیست.

قوام چگونه است؟ روغن در حین انجام کار خود ذرات کوچک کثیفی و زباله را جمع می کند و طبیعتاً بیشتر و بیشتر کثیف می شود. اگر روغن شما صاف و مایع به نظر می رسد، احتمالاً هنوز نیاز به تغییر روغن ندارید. اما اگر روغن غلیظ و دانه‌دار باشد، این نشانه‌ای است که ممکن است نیاز به تعویض روغن داشته باشید.

برای تعویض روغن آنلاین به تعویض روغن در محل آقای امداد تماس بگیرید.

شماره تلفن 02148287

از چه نوع روغنی باید استفاده کرد؟

نوع روغنی که در وسیله نقلیه خود استفاده می کنید بستگی به نیاز موتور شما و توصیه های سازنده در کتابچه راهنمای خودرو دارد. بسته به نیاز موتور و عمر مورد انتظار روغن، می‌توانید روغن مصنوعی، روغن معمولی یا روغن با مسافت پیموده شده را انتخاب کنید. همچنین، باید ویسکوزیته مناسب را برای موتور خود انتخاب کنید – این اطلاعات معمولاً در درپوش روغن موتور یا در دفترچه راهنمای خودرو یافت می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد خودرو
خروج از نسخه موبایل