خودرو های انژکتوری

خودرو های انژکتوری، خودرو هایی هستند که در آنها سوخت به صورت مستقیم به داخل سیلندرها تزریق می شود. این در حالی است که در خودرو های کاربراتوری، سوخت و هوا در یک محفظه به نام کاربراتور با یکدیگر مخلوط می شوند و سپس این مخلوط به داخل سیلندرها منتقل می شود.

خودرو های انژکتوری مزایای زیادی نسبت به خودرو های کاربراتوری دارند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راندمان بالاتر موتور: خودرو های انژکتوری راندمان بالاتری نسبت به خودرو های کاربراتوری دارند. این امر به دلیل توزیع یکنواخت تر سوخت و هوا در سیلندرها است.
  • کاهش مصرف سوخت: خودرو های انژکتوری مصرف سوخت کمتری نسبت به خودرو های کاربراتوری دارند. این امر نیز به دلیل توزیع یکنواخت تر سوخت و هوا در سیلندرها است.
  • کاهش آلایندگی: خودرو های انژکتوری آلایندگی کمتری نسبت به خودرو های کاربراتوری دارند. این امر به دلیل کنترل دقیق تر نسبت سوخت و هوا در سیلندرها است.

خودرو های انژکتوری از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • مخزن سوخت: مخزن سوخت وظیفه ذخیره سوخت را بر عهده دارد.
  • پمپ سوخت: پمپ سوخت وظیفه انتقال سوخت از مخزن به انژکتورها را بر عهده دارد.
  • فیلتر سوخت: فیلتر سوخت وظیفه حذف ناخالصی ها از سوخت را بر عهده دارد.
  • انژکتورها: انژکتورها وظیفه پاشش سوخت به داخل سیلندرها را بر عهده دارند.

خودرو های انژکتوری باید به طور منظم سرویس و نگهداری شوند تا بتوانند عملکرد صحیح خود را حفظ کنند. در صورت خرابی خودرو های انژکتوری، خودرو دچار مشکلاتی مانند کاهش قدرت، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی می شود.

در اینجا به برخی از نکات مهم در مورد خودرو های انژکتوری اشاره می کنیم:

  • از سوخت با کیفیت استفاده کنید. سوخت با کیفیت باعث می شود که سیستم سوخت رسانی خودرو به درستی کار کند.
  • به طور منظم فیلتر سوخت را تعویض کنید. فیلتر سوخت وظیفه حذف ناخالصی ها از سوخت را بر عهده دارد. ناخالصی ها می توانند باعث گرفتگی انژکتورها و سایر اجزای سیستم سوخت رسانی شوند.
  • از رانندگی با مخزن سوخت خالی خودداری کنید. رانندگی با مخزن سوخت خالی می تواند باعث آسیب به پمپ سوخت شود.
  • در صورت مشاهده هرگونه مشکل در سیستم سوخت رسانی، خودرو را به تعمیرگاه ببرید. خرابی سیستم سوخت رسانی می تواند باعث مشکلات جدی شود.

خودرو های انژکتوری امروزه به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این خودرو ها مزایای زیادی نسبت به خودرو های کاربراتوری دارند و به همین دلیل محبوبیت بیشتری دارند.

امداد خودرو درمورد ماشین های انژکتوری موضوعات مختلفی رو مطرح کرده، هم برای شناخت بیشتر ما و هم برای اینکه اگر از این نوع ماشین ها داشتیم بهتر و کارآمد تر بتونیم ازش استفاده کنیم. ماشین های انژکتوری یه سری اجزا دارن که توی این مقاله امداد خودرو چند موردشو توضیح میده.

 

خودروهای انژکتوری

 

 

 

سنسور دمای هوای ورودی به موتور

 

وقتی که این سنسور از کار میوفته، مخصوصا در ماشین هایی که سنسور اکسیژن ندارن و یا کاربراتی هستن باعث میشه که موتور از حالت عادی خودش خارج بشه و خیلی بد کار کنه. ولی توی بقیه ماشینها با وجود اینکه سنسور اکسیژن هم دارن میشه گفت تا حدودی این مشکل حل میشه. این نکته رو مد نظر داشته باشید که اگر این سنسور خراب بشه باعث میشه موتور توی دور آروم لرزش پیدا کنه و توی هوای سرد دیر روشن بشه و علاوه بر اینا مصرف سوخت هم زیاد میشه.

چطور تعمیرش کنیم؟ توی ماشین هایی که سنسور دمای هوا از سنسور مانیفولد جدا نصب شده بعد از اینکه سیم کشی ها رو چک کردیم باید عوضش کنیم ولی توی مدل هایی که سرهم هستن، اکثرا اشکالات مربوط به سیم کشیه و خیلی کم پیش میاد که سنسور خراب بشه.

 

 

سنسور دمای آب

 

خب میخواییم یاد بگیریم از کجا بفهمیم که این سنسور خراب شده ؟؟؟ چهارتا مورد هست که ما متوجه میشیم که این سنسور خراب شده اگر کنجکاوید با امداد خودرو همراه باشید.

ا) وقتی موتور خنکه یهو دود کنه یا بعد از گرم شدنش دود کنه

2) وقتی که آب و هوا سرده ماشین بد روشن بشه

3) ماشین تند تند داغ کنه یا فن  اون دیر روشن بشه

4) اینکه فن رادیاتور دائم و یکسره کار کنه

استارت اولیه و تنظیم موتور به عهده ECU است اما اولش اطلاعات از سنسور دما آب گرفته میشه. حالا کارش چیه؟

  1. به بخش کنترل یونیت انژکتورها اطلاعات میفرسته برای پاشیدن سوخت و شمع ها برای جرقه زدن
  2. ساسات اتوماتیک

اگر این سنسور خراب بشه فن رادیاتور خوب کار نمیکنه در نتیجه ماشین جوش میاره دمای آب خیلی بالاتر از اونی میره که آمپر نشون میده. حالا چیکار کنیم؟؟؟؟ اگرمطمئن شدیم که سنسور خرابه اول سیم کشی رو بررسی می کنیم بعدش قطعه رو کلا عوض می کنیم.

 

 

فیلم معرفی خودروهای انژکتوری

 

 

 

 

 

سنسور دور موتور

این سنسور بنا به نوع ماشین درجاهای مختلف قرارداره. این سنسور از نوع ntc که یعنی ضریب حرارتی منفی است و محدوده کارکردش بین 40 درجه تا 150 درجه ست. و همچنین برای اندازه گیری دمای هوای ورودی مورد استفاده قرار می گیره. همچنین اینکه ماشین روشن نمیشه به خاطر اینه که سیگنال به ECU پاشیده نمیشه. نمایش اشتباه دور موتور ماشین وقتی که روشنه. به وجود اومدن حالت  CUT OFF  قبل از اینکه دور موتور به خط قرمز برسه ثابت موندن دورسنج از یه تایم به بعد. منظورم اینه که از یه دور موتوری به بعد همچنان ثابت باشه.

 

 

روش های تعمیر

برای اینکه تعمیر بشه باید سنسور دور موتور رو بیرون بیاریم و نوکش رو از براده آهن و روغن پاک کنیم. دوم اینکه سنسور رو کلا عوض کنیم و به جاش یه سنسور جدید بزاریم.

 

 

 

 

سنسور فشار هوای ورودی

امداد سیار میگه این سنسور روی منی فولد قرار داره. این قطعه از نوع پیزو الکتریک بوده و به ولتاژ 5 ولتی دی سی نیاز داره. این سنسور میاد یه ولتاژ آنالوگ که با فشار هوای داخل منی فولد متناسبه تولید میکنه و بعدش اونو با ولتاژ مرجع مقایسه می کنه. زمانی هم که اطلاعات فشار هوای ورودی با اطلاعات دور موتور با همدیگه ترکیب بشن می تونن که بار موتور رو تعیین کنن.

این سنسور برای ولتاژ 5 ولت درست شده ، اگر که تغییری توی ولتاژ تغذیه به وجود بیاد باعث میشه که توی ولتاژ خروجی مشکل پیش بیاد. توی ماشین های انژکتوری که مجهز به سنسور اکسیژن نیستن ، اگر که این سنسور خراب بشه و از کار بیوفته خیلی واضح می تونیم متوجه بد کار کردن موتور بشیم. اما توی ماشین هایی که سنسور اکسیژن دارن باعث میشه که کار این سنسور خوب بشه.

 

سنسور سرعت از دید امداد خودرو

امداد خودرو میگه این سنسور روی گیربکس نصب شده و یک سیگنال با فرکانس مناسب تولید می کنه. اگر که این سنسور از کار بیوفته موتور ماشینمون خاموش میشه و البته بعضی اوقات که سرعتمون زیاده بد کار می کنه. این نکته رو به خاطر داشته باشیم که این سنسور باعث کات اف موتور میشه.

البته قبل از اینکه به خط قرمز برسه و به خاطر اینکه دنده مشخص نیست و سربالایی هم وضعیتش روشن نیست، مصرف سوختمون خیلی بالا میره و ماشین وقتی که میخواد شتاب بگیره، لرزش میگیره و در مواردی سرعت ماشین که از 120 کیلومتر بیشتر میشه دیگه توی دنده اوردرایو بالاتر نمیره. حالا اگر این مشکل پیش اومد احتمال داره که مربوط به دنده سنسور میتونه باشه و اگر که اون سالم باشه حتما باید عوض بشه البته که خیلی از مواقع ایراد مربوط به سوکت و سولفاته زدن اونه.

سنسور فشار روغن

جای این سنسور توی مسیر موتوره و اگر فشار روغن کم بشه توی مسیر روشن میشه و در نهایت چراغ اخطار روغن روشن میشه و ما می تونیم ببینیم . علائم خرابی این سنسور از دید امداد خودرو: روشن موندن چراغ روغن. که باید حتما روغن رو سریع بهش اضافه کنیم.

 

 

هواگیری رادیاتور

توی سیستم خنک کننده موتور چون یه مخزن کمکی برای وقتی که آب منبسط میشه وجود نداره، باید تا حدی آب بریزیم تا حبابی باقی نمونه. برای اینکه هواگیری درست انجام بشه باید موتور روشن باشه.

 

خرابی استپ موتور

زمانی که استپ موتور خرابه چه نشونه هایی داره ؟ ببینیم امداد سیار چی میگه

  1. ماشین خاموش میشه مخصوصا وقتایی که پامون رو یهویی از پدال گاز برمیداریم.
  2. وقتی که کولرو روشن می کنیم دور موتور به مقدار قابل توجهی پایین میاد.
  3. وقتی که موتور ماشین روشن میشه خیلی بی دلیل گاز میخوره!!!!
  4. دور موتور بی دلیل زیاد و کم میشه و ثابت نمی مونه

اگر این قطعه خراب باشه ما می تونیم از چراغ چک متوجهش بشیم. و وقتی که میخواییم دنده عوض کنیم گاز میخوره. حالا اگر به این مشکل برخوردیم باید استپ موتور عوض بشه.

 

 

 

کوئل دوبل

ببینیم نظر امداد سیار چیه در این مورد: این قطعه کارش اینه که ولتاژ رو زیاد کنه. اگر که کویل خراب بشه یا حتی نیم سوز بشه ما این موارد رو متوجه میشیم: مصرف بنزین زیاد میشه و راندمان موتور کم میشه. ماشین روشن نمیشه. موقع سوختن کویل دوبل  معمولا یکی از کویل میسوزه پس نتیجه اش میشه اینکه فقط به دوتا شمع از چهار شمع برق رسیده این یعنی ماشین نیمه روشنه. و موقعی که سوئیچ و رها می کنیم ماشین دوباره خاموش میشه.

یه نکته از امداد سیار رو داشته باشید: وقتی سنسور خراب باشه دور موتور فرق داره چون در این صورت موتور اصلا روشن نمیشه. اگر که این قطعه خراب باشه چراغ چک روشن میشه و به شدت مصرف بنزین بالا میره. دراین صورت ماشین شروع می کنه به لرزیدن . البته وقتی گاز میدیم خیلی خوب کار میکنه ولی وقتی دور موتور آرومه موتور لرزش خیلی زیادی داره. چیکار کنیم که درست بشه؟؟؟ خب همین اول بگیم که کوئل باید عوض بشه. گاهی اوقات سولفاته زدن سوکت یا حتی وقتی یه اتصال توی سیم کشی پیش میاد باعث میشه که موتور خراب کار کنه.

 

شیر برقی کنیستر

 

کنیستر یه قطعه است که بخارهای بنزین توی مخزن اون ذخیره میشه. و وقتی که شیر برقی باز میشه بخارات به مانیفولد وارد میشه. در نهایت این بخارات وارد موتور میشن و میسوزن. این یه ویژگی خوبه برای جلوگیری از آلودگی. چون که این بخارات وارد جو نمیشن و آلودگی به وجود نمیارن. اگر که این عملگر خراب باشه تاثیری توی کارکرد موتور نداره. ولی یه موقع هایی چراغ چک روشن میشه و صبح ها بوی بنزین اطراف ماشین رو حس می کنیم.

 

روشن نشدن ماشین

روشن نشدن ماشین ممکن دلایل مختلفی داشته باشه. امداد خودرو چندتاشو اینجا میگه. سوئیچ اینرسی: ممکنه به خاطر این باشه که ضربه خیلی شدیدی به ماشین وارد شده باشه. احتمالش هم هست که سنسور دور موتور خراب باشه یا اینکه براده به اون چسبیده باشه. ممکنه ایراد از پمپ بنزین باشه یا اینکه از رله اصلی دوبل باشه که در این صورت چراغ چک به ما نشون نمیده.  ولی اگر رله بنزین مشکل داشته باشه ما چراغ چک رو داریم و از اون می تونیم متوجه بشیم .گاهی هم ممکنه شافت استپر موتور گیر کرده باشه. با دیاگ حتما چک کنیم که دمای آب چقدره .

در خودروهای پیکان و RD سنسور MAP ممکنه خراب باشه . احتمالش هم هست که باتری مشکل داشته باشه . اینکه شاید تغذیه ECU قطع بشه. البته که توی این حالت هم چراغ چک خاموشه و چیزی رو به ما نمایش نمیده . خرابی ECU که اگر ما چراغ چک نداشتیم ممکنه که آی سی رگولاتور خراب باشه یا رله دبل .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد خودرو
خروج از نسخه موبایل