ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟!

چطوری می‌تونیم این قطعه رو تعویض و از خرابی اون جلوگیری کنیم؟ برای اینکه دنده بتونه حرکت و عملکرد صحیحی داشته باشه، لازمه تا قطعات مختلف اون در یک محور اصلی به طور مناسب قرار بگیرند و اهرم‌ها به خوبی کار کنند. ماهک دنده یکی از اهرم‌های اصلی موجود در جعبه دنده‌ست که نقش مهمی رو در کارکرد صحیح دنده و گیربکس داره. ما در این مقاله علت‌های خراب شدن ماهک دنده و نحوه جلوگیری از این اتفاق رو باهم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

ماهک دنده چیست؟

ماهک دنده که به اسم‌ خرچنگی لیور دنده هم شناخته میشه، یک اهرم هلالی شکله که روی میل ماهک قرار می‌گیره و حرکت خطی داره؛ به طوری که با حرکت ماهک، کشویی تعویض دنده هم حرکت می‌کنه و به این ترتیب دنده مورد نظر درگیر و انتخاب میشه. این قطعه به طور فابریک و با رفتار عادی و برای راننده‌هایی که دست روی دنده نمیزارن و کمتر از اون استفاده می‌کنند، حدودا تا ۱۰۰ هزار تایی هم کار می‌کنند.

ماهک دنده چیست؟

خرابی شدن ماهک دنده خوش رو با علامت‌های مختلفی مثل جا نرفتن دنده، لق شدن دسته دنده و حرکات غیر عادی دنده نشون میده و در نحوه رانندگی تاثیر زیادی داره. برای باز کردن و بررسی این بخش لازمه که یک آچار رینگی ۱۶و ۱۷ داشته باشید و حواستون به این علائم باشه.

 

ماهک گیربکس چه طور کار می‌کنه؟

جالبه بدونید که نوع ماشین شما مشخص می‌کنه که ماهک دنده چه کاربردی داره و به چه صورتی کار می‌کنه! خب اول از همه بگویید که ماشین‌تون اتوماتیکه یا دستی؟! با توجه به این که ماشین‌تون اتوماتیکه یا دستی، تعویض ماهک به شکل‌های مختلفی انجام می‌شه. خب بیایید اینطور تصور کنیم که خودروی شما پیکانه. جالبه بدونید که پیکان سه قطعه ماهک داره و مسلما در این خودرو تعویض دنده باید توسط شما یعنی راننده محترم انجام بگیره.

حالا از بین سه ماهک موجود در ساختار گیربکس این نوع ماشین، یک‌ ماهک وظیفه داره تا کشویی رو از دنده یک به دنده دو منتقل کنه، در صورتی که ماهک دوم مسئول کشویی دنده ۳ و ۴ هستش و در نهایت یک ماهک دیگه هم داریم که به عنوان ماهک دنده عقب شناخته میشه. هر کدوم از این ماهک‌ها، میل ماهک مخصوص به خودشون رو دارند و بطور جداگانه کار می‌کنند.

در مقابل ماهک دستی، در خودروهای اتوماتیک قطعه ای به نام ماهک الکتریکی داریم که به ساختارهای هلالی شکل گیربکس کمک می کنه تا با نیروی الکتریکی ناشی از مغناطیس حرکت کنه. در این خودروها عوامل ایجاد کننده نیروی مغناطیسی در درون جعبه دنده قرار داره و تغییر دنده در این نوع خودرو که ماهکی الکتریکی داره، به کمک یک سوئیچ انجام میشه.

آیا می‌دانید چرا چراغ استاپ یا آب یا روغن یا ABS روشن میشه؟! این مقاله رو از دست ندید و از این اتفاق جلوگیری کنید.

انواع حرکت‌های میل ماهک

جالبه بدونید که میل ماهک از ۴ نوع حرکت تشکیل میشه از جمله حرکت به صورت دستی، حرکت به صورت خلائی، حرکت به صورت هیرولیکی و حرکت به صورت الکتریکی که در بخش قبل تا حدی با حرکت دستی و حرکت الکتریکی آشنا شدیم:

  • حرکت به صورت دستی

در این نوع حرکت، حرکت کنید ماهک توسط دست و از طریق شخص راننده انجام میشه. اغلب خودروهای دنده دستی، از گیربکسی ساخته شده‌اند که 3 میل ماهک دارند. وظیفه میل ماهک اول اینه که در جعبه‌ دنده، حرکت لازم برای جابجا شدن دنده یک با دنده دو رو فراهم کنه. درصورتی که کار میل ماهک دوم در خودرو، ایجاد و فراهم کردن حرکت در کشویی دنده برای جابجا شدن دنده سه با دنده چهار هستش. درنهایت میل ماهک سوم در خودرو رو داریم که وظیفه داره تا حرکت خودرو برای دنده عقب رو فراهم کنه.

  • حرکت به صورت الکتریکی

در این روش که در خودروهایی با دنده اتومات انجام میشه، حرکت در سینی دنده به مغناطیس الکتریکی وابسته‌ست. در درون جعبه دنده دکمه هایی وجود دارند که ماهک به هسته های موجود در درون آنها که از جنس آهن هستند وصل میشه. سپس تغییر هر دنده به وسیله یه شستی که در واقع یک سوئیچ مضاعف به شمار می‌ره، انجام میشه.

این سوئیچ در اصل مدار الکتریکی هر کدام از سیم پیچ های مورد نظر رو مسدود می‌کنه. به طوری که وقتی شستی به حالت تعویض دنده حرکت داده میشه، مدار یکی از سیم پیچ ها به حالت بسته درمیاد و به این ترتیب سیم پیچ انرژی لازم رو دریافت می‌کنه. درنتیجه هسته آهنی که به ماهک تعویض دنده مربوطه به وضعیتی که تغییر کرده، جذب یا دفع میشه.

ادامه مطلب
دلایل رایج خرابی خودرو و راه‌های پیشگیری از آن

در زمان خراب شدن ماهک دنده، حرکت میل ماهک هم به مشکل می‌خوره و توانایی تعویض دنده رو از دست میده که در این صورت با نشانه ها و علایمی مواجه میشه که در ادامه باهم اون هارو بررسی می‌کنیم.

نشانه‌های خراب شدن ماهک دنده

خراب شدن ماهک دنده می‌تونه به صورت جدی شما رو درگیر خودش بکنه و هزینه های زیادی رو هم براتون به همراه بیاره. خوبه بدونید که خراب شدن ماهک دنده از اون دسته مشکلاتیه که به این آسونی‌ها قابل رفع نیست. در واقع همانطور که بنی آدم اعضای یکدیگرند، با مشکل مواجه شدن یکی از قطعات گیربکس هم می‌تونه کل سیستم ماشین رو درگیر کنه و عملکردش رو تخت تأثیر قرار بده.

نشانه‌های خراب شدن ماهک دنده

حالا تصور کنید که این قطعه، یک قطعه‌ی کلیدی مثل ماهک باشه. چطور و از کجا می‌تونیم متوجه خراب شدن ماهک دنده بشیم و قبل از اون که خودرو آسیب بیشتری ببینه، رفعش کنیم؟ از نشانه های خراب شدن ماهک گیربکس میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • لق و شل شدن دسته دنده
  • درست جا نخوردن دنده
  • حرکات غیرعادی دنده
  • حرکات غیر عادی یا رها بودن بیش از حد دسته‌ی دنده در زمان رانندگی
  • گیرکردن و جا نرفتن دنده در زمان تعویض دنده
  • سفت شدن دنده
  • خلاص شدن دنده

در صورتی که به خوبی به این علامت‌ها توجه کنید می‌تونید قبل از اینکه مشکلی جدی پیش بیاد، خرابی ماهک گیربکس رو رفع کرده و از آسیب دیدن بیشتر خودرو خودتان جلوگیری کنید؛ دقت کنید که عدم توجه به این نکات می‌تونه مشکلات زیادی رو برای خودروی شما به وجود بیاره. به طور معمول ماهک تا حدود صد هزار کیلومتر هم کار می‌کنه اما بعضی از عوامل مثل عادات بد رانندگی می‌تونند این عمر رو کاهش بدهند. به طور مثال اگه به طور مدام عادت داشته باشید که به روی دنده فشار بیارید و در زمان رانندگی دوستتون همه‌ش روی دنده باشه یا حواستون نباشه و ضربه سنگینی به دنده خورده باشه، باعث میشه تا ماهک دنده خراب بشه و حتی بشکنه!

جدیدترین مطالب: مناسب‌ترین زمان تعویض تسمه تایم چه زمانیه؟!

خرابی ماهک دنده چه مشکلاتی ایجاد می‌کنه؟

یکی از مشکلات مهمی که خراب شدن ماهک گیربکس به وجود میاره اینه که از جا خوردن دنده جلوگیری می‌کنه و نمیزاره به خوبی دنده جا بخوره. همچنین باعث میشه تا ماشین هم صدا های بلند و عجیبی بده و جایی در مواقعی باعث نشتی روغن و اسکازین از گیربکس میشه و صدای وز وزی هم به دنبالش به گوش میرسه.

 

چطوری مشکل ماهک دنده رو رفع کنیم؟

رفع مشکل ماهک گیربکس و درست کردن اون کار چندان مشکلی نیست و میشه خیلی سریع و راحت انجامش داد؛ اما مشکلی که وجود داره اینه که ماهک در خودرو در جایی دور از چشم قرار داره و دسترسی بهش کمی مشکله. برای اصلاح خراب شدن ماهک دنده، لازمه تا یه آچار رینگی ۱۶ و ۱۷ در دسترس داشته باشید. در واقع سخت‌ترین کار و ۹۰ درصد ماجرا اینه که ماهک رو پیدا کنید؛ باقی کار ساده‌ست و اصلا پیچیده نیست.

همون طور که گفتیم قطعه ماهک، یه قطعه‌ای هلالیه که بر روی میل ماهک سوار میشه. این ساختار مرکب در داخل گیربکس وجود دارده و وظیفه‌ی اون، فعال کردن گروهی از چرخ دنده‌های مرتبط با یک دنده‌ی مخصوصه. در زمان تعویض دنده، میل ماهک وارد شیار بیرونی کشویی دنده میشه و با ورود میل ماهک به شیار بیرونی کشویی، چرخ دنده‌هایی که در شیار بیرونی قرار دارند، سرعتی برابر با کشویی پیدا می‌کنند.

چطوری مشکل ماهک دنده رو رفع کنیم؟

به طور کاملا دقیق می‌تونیم بگیم که ماهک چسبیده به فایروال هستش و برای تعویض اون شاید حتی لازم بشه تا باتری و گاهی اوقات حتی پایه باتری هم باز بشه. در حقیقت قسمت مشکل کار بیرون آوردن ماهک‌های‌ کارکرده‌ست که باید با انبر قفلی و یا آچار سر تخت سر ماهک گرفته بشه و بیرون بیاد. ماهک‌های ‌جدید اما خیلی ساده و راحت با فشار دست به راحتی جا میرن و محکم میشن. یه نکته دیگه هم اینکه چون دسترسی به ماهک سخته، بهتره تا بزارید اول ماشین حسابی خنک بشه و بعد شروع به کار کنید.

برای دریافت خدمات تعویض دینام و استارت چه کار می‌تونیم بکنیم؟ با آقای امداد تماس بگیرید.

2.2 5 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
28 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

سلام جناب. یه 206 تیپ 2 مدل 85دارم ک الان چند روزیه دنده 2و 4و عقب حدودا سفت جا میره اما دنده 1و3و5 نرم با انگشت جا میره مشکل چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام خسته نباشین …. ماشینم 405 مدل 97 دنده های ماشینم بعضی وقتا اصلا جا نمیرن باید ماشین رو خاموش کنم دنده بزارم حرکت کنم… حتی بعضی وقتا خاموش هم میکنم هم دنده نمیره …. این مشکل همیشگی نیست هرچند وقت یبار این مشکل سرم میاد و کلا ماشین دنده نمیخوره ….. دسیک و صحفه عوض کردم سیم کلاچ عوض کردم واسکازسن دو بار عوض کردم اصلا فایده نداشته

سلام وقت بخیر
بنده کوییک مدل ۱۴۰۲دارم خیلی هم کار نکرده ولی وقتی دنده یک میزنم حس میکنم میخواد برگرده ولی برنمیگرده.اما حس خوبی ندارم.به نظرتون خرابه؟

سلام من یه تیبا دارم دنده یک سخت جارفت و دردنده دوهم سخت تر جارفت ودردنده دوقفل شد و بازور زیاد خلاص نشد ولب کلاجم عمل میکرد مشکل از کجاست که بد از خاموش کردن ماشین دنده مجددا جارفت

سلام

با توجه به توضیحاتی که دادید، احتمال دارد که مشکل از موارد زیر باشد:

خرابی دیسک و صفحه کلاچ
خرابی کلاچ
خرابی گیربکس
اگر دیسک و صفحه کلاچ خودروی شما خراب باشند، ممکن است باعث شود که دنده ها به سختی تعویض شوند. اگر کلاچ خودروی شما خراب باشند، ممکن است باعث شود که دنده ها به سختی تعویض شوند و همچنین باعث شود که خودرو در دنده خلاص قرار نگیرد. اگر گیربکس خودروی شما خراب باشند، ممکن است باعث شود که دنده ها به سختی تعویض شوند و همچنین باعث شود که خودرو در دنده خلاص قرار نگیرد.

برای تشخیص قطعی مشکل، باید خودرو را توسط یک مکانیک ماهر بررسی کنید. مکانیک می تواند با استفاده از ابزارهای مخصوص، دیسک و صفحه، کلاچ و گیربکس را بررسی کند و در صورت نیاز، مشکل را برطرف کند.

در اینجا به برخی از نکات برای جلوگیری از بروز این مشکلات اشاره می کنیم:

از کلاچ به درستی استفاده کنید.
به طور منظم روغن گیربکس را تعویض کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

در مورد مشکل شما، احتمال دارد که مشکل از خرابی دیسک و صفحه کلاچ باشد. با توجه به اینکه شما ذکر کرده اید که دنده یک و دو به سختی جا می روند و خودرو در دنده دو قفل شده است، احتمال خرابی دیسک و صفحه کلاچ بیشتر است.

برای تشخیص قطعی مشکل، باید خودرو را توسط یک مکانیک ماهر بررسی کنید. مکانیک می تواند با استفاده از ابزارهای مخصوص، دیسک و صفحه را بررسی کند و در صورت نیاز، آن ها را تعویض کند.

در اینجا به برخی از نکات برای تعمیر مشکل شما اشاره می کنیم:

مکانیک می تواند با استفاده از یک دستگاه تست کلاچ، عملکرد کلاچ را بررسی کند.
در صورت خرابی دیسک و صفحه، مکانیک می تواند آن ها را تعویض کند.
در مورد اینکه چرا پس از خاموش کردن خودرو، دنده مجددا جا می رود، باید گفت که این امر به این دلیل است که پس از خاموش کردن خودرو، فشار روغن کلاچ از بین می رود و دیسک و صفحه به حالت اولیه خود باز می گردند.

با سلام و احترام

ببخشید بنده پژو پارس سال دارم مدل 96
دنده یک که میزنم دسته دنده خیلی جلو میره جوری که به پخش ماشین میخوره علت جلو رفتن زیادی دنده چیه و باید چکار کنم؟

سلام
علت جلو رفتن زیادی دنده ماشین می تواند یکی از موارد زیر باشد:

ساییدگی و فرسودگی چرخ دنده ها: با گذشت زمان و استفاده زیاد، چرخ دنده های گیربکس ممکن است ساییده و فرسوده شوند. این امر باعث می شود که دنده ها به درستی درگیر نشوند و ماشین به سرعت جلو برود.
خرابی سنسور سرعت: سنسور سرعت وظیفه ارسال اطلاعات سرعت خودرو به ECU را بر عهده دارد. اگر این سنسور خراب شود، ECU نمی تواند سرعت خودرو را به درستی تشخیص دهد و دنده ها را به درستی تعویض کند.
خرابی ECU: ECU یا واحد کنترل موتور، وظیفه کنترل عملکرد بسیاری از سیستم های خودرو، از جمله گیربکس را بر عهده دارد. اگر ECU خراب شود، ممکن است نتواند دنده ها را به درستی تعویض کند.
نشتی روغن گیربکس: روغن گیربکس وظیفه روانکاری و خنک کردن چرخ دنده ها را بر عهده دارد. اگر روغن گیربکس نشتی داشته باشد، چرخ دنده ها به درستی کار نخواهند کرد و ممکن است ماشین به سرعت جلو برود.
در صورت مشاهده این مشکل، باید خودرو را به یک مکانیک حرفه ای ببرید تا علت آن را تشخیص دهد و اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از جلو رفتن زیادی دنده ماشین آورده شده است:

روغن گیربکس را به طور منظم تعویض کنید.
از کلاچ به درستی استفاده کنید.
از تعویض مکرر دنده ها خودداری کنید.
در صورت مشاهده هرگونه عیب در عملکرد گیربکس، سریعاً آن را برطرف کنید.
در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم:

تعویض روغن گیربکس: روغن گیربکس وظیفه روانکاری و خنک کردن چرخ دنده ها را بر عهده دارد. اگر روغن گیربکس کثیف یا فرسوده شود، نمی تواند به درستی از چرخ دنده ها محافظت کند و ممکن است باعث ساییدگی و فرسودگی زودرس آنها شود. تعویض روغن گیربکس به طور منظم، می تواند به افزایش عمر مفید گیربکس و جلوگیری از مشکلاتی مانند جلو رفتن زیادی دنده کمک کند.
استفاده صحیح از کلاچ: کلاچ وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. اگر از کلاچ به درستی استفاده نشود، ممکن است باعث مشکلاتی مانند جلو رفتن زیادی دنده شود. هنگام تعویض دنده، باید کلاچ را به آرامی و به طور کامل رها کنید.
تعویض مکرر دنده ها: تعویض مکرر دنده ها، می تواند باعث کاهش عمر مفید گیربکس و ایجاد مشکلاتی مانند جلو رفتن زیادی دنده شود. در صورت امکان، از تعویض مکرر دنده ها خودداری کنید.
برطرف کردن هرگونه عیب در عملکرد گیربکس: در صورت مشاهده هرگونه عیب در عملکرد گیربکس، سریعاً آن را برطرف کنید. عدم توجه به این مشکلات، ممکن است منجر به آسیب جدی به گیربکس و افزایش هزینه های تعمیر شود.

سلام و عرض ادب خدمت شما استاد بزرگوار من پراید مدل ۹۰دارم الان پیچی که دسته دنده در زیر ماشین که به گریبگس وصل میشه هرز شده و من نمی تونم دنده عوض کنم یکی از دوستان میگه باید ماشین رو ببری تراشکاری جای پیچ رو دیس کنی آیا راهی به غیر از دیس کردن هست یا خیر ممنون و سپاسگزارم ❤️🌹😘

سلام وقت بخیر این مشکل از راه دور امکان برسی و جواب دادن ندارد لطفا با شرکت یا مکانیک خوب برسی کنید تا مشکل شما را به صورت کامل برسی کند.

سلام و عرض ادب خدمت شما

بله، راه حل دیگری به غیر از دیس کردن وجود دارد. اگر پیچ هرز شده است، می توان با استفاده از روش های زیر آن را سفت کرد:

استفاده از آچار ترکمتر: آچار ترکمتر ابزاری است که برای اعمال نیروی دقیق به پیچ ها استفاده می شود. با استفاده از آچار ترکمتر می توانید پیچ را با نیروی مناسب سفت کنید.
استفاده از چسب مخصوص: چسب مخصوص پیچ ها، چسبی است که می تواند پیچ ها را سفت کند. این چسب ها معمولاً حاوی موادی هستند که باعث افزایش اصطکاک بین پیچ و مهره می شوند.
استفاده از روش های سنتی: روش های سنتی مختلفی برای سفت کردن پیچ های هرز وجود دارد. یکی از این روش ها، استفاده از آچار فرانسه یا آچار دو سو است. در این روش، باید پیچ را با نیروی زیاد و با دقت سفت کنید.
در مورد مشکل خاص شما، اگر پیچ هرز شده است، می توانید از روش های فوق استفاده کنید. اگر پیچ بیش از حد هرز شده باشد، ممکن است نیاز به دیس کردن باشد.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از هرز شدن پیچ دسته دنده آورده شده است:

پیچ دسته دنده را به طور منظم بررسی کنید.
اگر پیچ هرز شده است، آن را فوراً سفت کنید.
از آچار مناسب برای سفت کردن پیچ استفاده کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

با عرض سلام ۲۰۷ صفر دنده ای تحویل گرفتم دنده هاش خیلی بسختی جا میره طوریکه معمولا توی ترافیک و پشت چراغ قرمز گیر میکنم. نمایندگی میگه اگر کار کنه درست میشه. نمیدونم که این حرفشون درسته یا نه. اگر امکان داره راهنمایی کنید ممنون.

سلام ببخشید یه پژو دارم که بعد از بارندگی دنده از دو و سه کمی به سختی عوض میشه، امکانش هست ماهک دنده خشک شده باشه؟
ممنونم

سلام
ماشین من پرشیا مدل ۸۵هست
رو دنده ۴مونده
و دنده به طور خلاص عقب و جلو میشه و هیچ تاثیری روی دنده نداره
میشه راهنمایی کنی و بگین چقدر هزینه داره

سلام گیربکس باز کردم روغن ربزی داشته الان لیور دنده کاملا رفته جلو دنده سه جا نمیوفته چگونه لیور رو راست کنم

سلام خسته نباشید من ماشینم تو سربالایی ویا وقتی فشار روشه خلاص میشه فقطم دنده 4 مشکلش چیه

سلام خسته نباشید من یه پژو مدل 83 دارم موقعی که سر پایینیه و گاز نمیدم و ماشین خودش میره از دسته دنده صدای خر خر میاد مشکل از کجا میتونه باشه؟

سلام
مشکل ریول دنده میتونه باشه

اگر میل ماهک تعویض دنده بزنه بیرون چقدر هزینه برمیدارن

سلام نوع خودروتون چی هست ؟ ولی در کل هزینه زیادی نداره

سلام و وقت بخیر امروز کلاچ از زیر پام در رفت و ماهک دنده زد بیرون و ی تعمیرکار آوردن سریع جا انداخت . حالا لازمه ببرم نمایندگی هم نگاه کنه؟ مشکلی پیش نمیاد؟

سلام دوست عزیز چقدر ازتون گرفت

عالی، مرسی از مطالب مفیدتان

ممنون از راهنمایی وتوضیح دقیق تان🙏🏼

از راهنمایی تون ممنون . انشاءالله کار پربرکتی داشته باشید

سلام وقتتان بخیر بزرگواران از راهنمایی تان متشکرم مطالب خوب و مفیدی بود انشاالله که همیشه سالم و تندرست باشید ممنونم از لطف و راهنمایی شما

به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو