علت کم شدن روغن موتور خودرو؛ کدام بخش خودرو را بررسی کنیم؟!

خودرو را می توان مجموعه‌ای از قطعات مکانیکی نامید که در کنار هم برای به حرکت درآمدن کار می کنند. به طور کلی یکی از مشخصات اصلی قطعات مکانیکی متحرک آن است که با یکدیگر اصطحکاک دارند. اصطکاک در حقیقت موجب گرم شدن قطعات شده و در طولانی مدت نیز باعث زنگ زدگی آنها می شود. بر همین اساس می‌توان از روغن به عنوان روانکار برای کاهش این اصطکاک استفاده کرد. مهم‌ترین قطعه مکانیکی خودرو موتور است که از روغن موتور نیز برای روانکاری آن استفاده می شود. با این حال گاهی اوقات شاهد کم شدن روغن موتور هستیم.

علت کم شدن روغن موتور خودرو؛ کدام بخش خودرو را بررسی کنیم؟!

این مشکل دلایل متعددی دارد، اما به عواقب و خرابی های متعددی نیز می‌تواند منجر شود. از این رو لازم است تا آن را به سرعت تعویض کنبم. دقت داشته باشید که در طی زمان روغن به صورت طبیعی مصرف شده و کم می‌شود، اما منظور ما در اینجا از کم شدن روغن موتور کاهش شدید و سریع آن است. در ادامه به بررسی دلایل اصلی کاهش روغن موتور می پردازیم. با ما همراه باشید.

وظیفه روغن موتور در خودرو

اصلی ترین و مهم‌ترین وظیفه روغن موتور در خودرو، روان کردن حرکت قطعات متحرک موتور است. روغن موتور همواره بر پایه نفت خام تشکیل می شود و پس از گذراندن فرایندهای پیچیده برای مصرف نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن اغلب به همراه موادی چون ضد جوش، ضد زنگ، ضد کف و پایین آورنده نقطه ریزش عرضه می شود.

روغن موتور به بدنه و فضای داخل خودرو نفوذ کرده و از قطعات داخلی موتور مراقبت می کند. به طور کلی قطعات موتور در اثر احتراق با برخورد با یک دیگر و حتی گذشت زمان، ذرات معلق را جذب کرده و آلوده می شود که روغن موتور می تواند آن‌ها را به راحتی تمیز کند.

روغن موتور ها را می توانیم در سه دسته‌ی مینرال، سنتیک و نیمه سنتتیک دسته‌بندی کنیم. ساده ترین نوع روغن موتور مینرال نام دارد؛ در صورتی که روغن های سنتیک پیشرفته تر هستند. روغن موتور وظایف دیگری نیز دارد که چندان مطرح نیستند اما تاثیر زیادی در سلامت موتور ایفا می کنند. این وظایف را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • ضربه‌گیری:

یکی از ویژگی‌های اصلی قطعات متحرک آن است که در حین کار ضرباتی را به یکدیگر وارد می‌کنند، حال روغن در این زمان تا حدودی می تواند این ضربات را دفع کرده و از آسیب دیدن قطعات اصلی موتور جلوگیری به عمل آورد.

  • خنک‌کاری:

هرجا که قطعه‌ای متحرک باشد، دمای آنجا افزایش خواهد یافت. این دما در موتور و هنگام کار آن به شدت بیشتری افزایش می یابد که حتی به سایر بخش‌های خودرو نیز منتقل می گردد. با این حال روغن موتور در این زمان تا حدودی به خنک کنندگی موتور نیز کمک می کند به این صورت که گرمای داخلی موتور را جذب کرده و آن را به دیواره خارجی آن انتقال میدهد.

  • جلوگیری از زنگ‌زدگی:

یکی از اصلی ترین مواد به کار رفته در مورد روغن موتورها مواد ضد اکسید هستند که تا حدود زیادی از زنگ زدگی قطعات فلزی آن جلوگیری می کنند.

  • آب‌بندی:

گاهی اوقات در صورت نشت از رادیاتور و سیستم خنک کننده، ممکن است که آب یا مایع خنک کننده به بخش های نظیر موتور منتقل شود. با این تفاوت که روغن با ایجاد یک لایه نازک بین پیستون و سیلندر باعث می شود تا نفوذ آب کاهش یافته و آسیبی به موتور نرسد.

  • تمیزکاری:

از نظر بسیاری از کارشناسان، مهمترین نقش روغن موتور را می توان اثر تمیزکاری آن عنوان کرد. در اثر تماس و برخورد قطعات با یکدیگر و حتی احتراق در موتور، ذرات معلقی به وجود می آیند که در صورت نبود روغن رسوب می‌کنند و می‌توانند موجب کثیفی و درنتیجه خوردگی و زدگی قطعات شوند. این در حالی است که روغن این ذرات را جذب کرده و به فیلتر روغن تحویل می دهد.

چرا در زمان رانندگی خوابمان می‌آید؟ عواقب خواب‌ آلودگی راننده چیست؟ چطور از آن جلوگیری کنیم؟ این مقاله را از دست ندهید و نکات آن را برای داشتن یک سفر راحت و لذت‌بخش دنبال کنید.

زمان تعویض روغن موتور

برای تعویض روغن موتور خود، همواره به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید، چرا که هر یک از سازندگان و تولیدکنندگان خودرو دستورالعمل خاص و متفاوتی را برای تعویض روغن موتور هر یک از محصولات خود و حتی محصولات یک رده ارائه می‌دهند. با این حال به طور معمول سازندگان خودرو ها پیشنهاد می‌دهند که تعویض روغن موتور را پس از هر ۱۲ هزار کیلومتر راه رفتن انجام گیرد. شما می توانید پیش از ۱۲ هزار کیلومتر نیز روغن موتور را تعویض کنید اما در صورتی که یک سال از آخرین هنگامی که روغن را تعویض کرده اید، گذشته باشد.

علاوه بر این توجه داشته باشید که این مقدار از زمان مربوط به شرایط عادی و کاملاً طبیعی است. به عنوان مثال در صورتی که خودرو شما در مکان های سخت کار می‌کند و یا مدت زمان زیادی را در حال کار کردن است، مطمئنا شرایط به نحو دیگری رقم خواهد خورد و بدون شک باید در زمان سریع‌تری اقدام به تعویض روغن موتور خودروی خود نمایید.

روغن موتور نیز به مانند تمام اقلام مصرفی تاریخ انقضا دارد و بعد از گذشت مدت زمانی، خاصیت اولیه خود را از دست داده و به مانند اوایل کار خود نمی‌تواند عملکرد مطلوبی را ارائه دهد. عدم عملکرد مطلوب روغن موتور موجب عملکرد ناقص و ضعیف موتور نیز شده و حتی ممکن است آسیب هایی را به آن وارد کند که در طی زمان قابل جبران نباشد.

یکی از موارد بسیار مهم در نگهداری از روغن خودرو کنترل منظم و روزانه آن است. شما باید هر روز یا یک روز در میان با استفاده از میله تراز روغن موتور خودروی خود را بررسی کنید. در این بررسی میزان روغن موتور و رنگ آن را چک کرده و در صورتی که رنگ روغن موتور تغییر کرده بود باید اقدام به تعویض روغن نمایید. ما در مجموعه آقای امداد دارای واحدهای امدادرسانی مختلفی در سطح شهر هستیم که متناسب با موقعیت شما خدمات امدادی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

چرا با کم شدن روغن موتور مواجه میشیم؟

کم شدن روغن موتور طبیعی است و در واقع نشان می دهد که روغن موتور مناسب بوده و عملکرد موثری داشته است. با این وجود این میزان کاهش متفاوت بوده و با توجه به نوع خودروها تغییر می کند. اما در حالت کلی در هر ۱۰۰۰ کیلومتر باید حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ سی سی کاهش روغن را ببینیم. در صورتی که این میزان بیشتر شود، به این معناست که مشکلی وجود دارد و باید سریعا رفع گردد؛ چرا که در صورت عدم کنترل صدمات جبران‌ناپذیری به موتور وارد می شود.

  • استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت

اصلی ترین و مهم‌ترین مشکلاتی که برای موتور به وجود می آید، ناشی از استفاده از روغن موتور بی کیفیت یا کیفیت پایین است. با وجود این که صاحبان خودروها می توانند با استفاده از بهترین روغن موتور های ایرانی بازده خودرو خود را افزایش دهند، با این حال به دلیل هزینه بالای آن از روغن موتورهای بی کیفیت استفاده می کنند. همین عامل باعث می‌شود تا کارکرد موتور کاهش یافته و عملکرد قبل را نداشته باشد. همین عملکرد نامطلوب به کاهش بیش از حد روغن می‌انجامد.

در زمان انتخاب روغن موتور به ویژگی‌های آن توجه کرده و روغنی را انتخاب کنید که متناسب با خودروی شما باشد. یکی از این ویژگی های اساسی، گرانروی یا ویسکوزیته روغن است و باید متناسب با میزان توصیه شده توسط شرکت سازنده مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که این میزان پایین تر از میزان حداقلی باشد، مشکلات بسیار زیادی را برای موتور به وجود خواهد آورد.

  • سوختن روغن موتور

یکی دیگر از دلایل کم شدن روغن موتور سوختن آن است. به طور معمول همواره مقداری از روغن از طریق جداره سیلندر به محفظه احتراق وارد شده و در زمان فرآیند احتراق از بین می رود. با این حال این مقدار نیز حدی طبیعی دارد و در صورتی که از آن حد بیشتر شود باید مقدارهچ کاهش یافته جبران شود. به طور کلی سوختن حدود ۱۵۰ سانتی متر مکعب روغن دارد هر ۱۰۰۰ کیلومتر طبیعی است و یکی از نشانه های اینکه خودرو دچار روغن سوزی شده خروج دودی غلیظ از اگزوز می‌باشد.

  • شرایط و عادات رانندگی

شاید بتوان گفت که یکی از اصلی ترین دلایل کم شدن روغن موتور، رانندگی غیر استاندارد به همراه عادات رانندگی غلط و غیر صحیح است. در صورتی که شما اکثر مواقع با دور موتور بالا راننده می‌کنید احتمالاً با این مشکل مواجه خواهید شد؛ چرا که این امر باعث می شود تا به بخش‌های مختلف موتور فشار زیادی وارد شود و در این بین روغن نیز افزایش یابد

  • تبخیر روغن

دمای بالای موتور و همچنین گرمای هوا می‌تواند منجر به تبخیر روغن موتور شود. این تبخیر عادی است و برای تمامی مایعات خودرو رخ می دهد. در صورتی که دمای خودرو یا موتور بیش از حد مجازات افزایش یابد میزان تبخیر نیز بیشتر خواهد شد و در نتیجه با کم شدن روغن موتور روبه‌رو خواهیم شد.

  • روغن سوزی خودرو

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که می‌تواند برای خودرو و موتور رخ دهد، روغن سوزی است که مشکلات و هزینه های بسیاری را نیز به دنبال خواهد داشت. در زمانی که مشکل روغن سوزی در خودرو داشته باشیم، سرعت حرکت قطعات موتور کم کم کاهش یافته و همین امر باعث می‌شود تا بازده موتور کاهش یابد.

  • نشتی روغن موتور

یکی از رایج ترین مشکلاتی که بسیاری از صاحبان خودرو با آن دست و پنجه نرم می کنند، نشت روغن موتور از خودرو است. این دلیل یکی از اصلی ترین دلایل کم شدن روغن موتور به شمار می رود و برای شناسایی آن کافیست علائم نشتی را دنبال کنید. مکان هایی که مدت طولانی است خودرو را در آن پاک کرده‌اید، بررسی کنید و به دنبال اثری از ریزش روغن موتور باشید. این مشکل می تواند از بخش‌هایی چون کاسه نمد عقب میل‌لنگ، واشر فیلتر روغن، کاسه نمد گلویی دلکو و… رخ دهد که باید به دقت و توسط مکانیک باتجربه بررسی شود.

  • مشکلات آب‌بندی و سوپاپ‌ها

از دیگر دلایل کاهش روغن موتور می توان به مشکلات موجود در سیستم آب بندی و سوپاپ ها اشاره کرد. این عامل می‌تواند در زمانی کوتاه میزان روغن را کاهش دهد و باید به دقت و توسط یک کارشناس حرفه ای بررسی شود.

  • چسبندگی سوپاپ‌ها و گاید

یکی دیگر از دلایل کاهش بیش از حد روغن موتور چسبندگی سوپاپ ها و گاید است که تشخیص آن نیز چندان ساده نیست و به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد. در این زمان می‌توانید روی مهارت امدادگران آقای امداد حساب کنید ما به سرعت مشکلات فنی خودرو شما را تشخیص و آن را در محل رفع می کنیم.

  • فرسودگی و خرابی رینگ پیستون

یکی دیگر از دلایل کم شدن روغن موتور را می‌توان مستهلک شدن رینگ و پیستون عنوان کرد. این عامل باعث نفوذ بیش از حد به روغن به داخل سیلندر می شود که در نتیجه روغن نیز در زمان احتراق سوخته و از بین می‌رود. در صورتی که مشکل خرابی رینگ و پیستون بود، به سرعت و در سریعترین زمان ممکن آن را رفع کنید تا دیگر هیچگاه با مشکلات کاهش روغن موتور در خودرویتان مواجه نگردید.

ادامه مطلب
چگونه سرویس گیربکس اتوماتیک را خودتان انجام دهید؟

جامع‌ترین و کاملترین خدمات امدادی در محل را از مکانیک سیار آقای امداد دریافت کنید. ساده‌ترین راه تماس با ما یک تماس تلفنی کوتاه است!

عوارض و خطرات کم شدن روغن موتور

مهم‌ترین عارضه و پیامدی که کم شدن روغن موتور برای شما به همراه خواهد داشت هزینه های گزاف تعویض روغن و یا تعمیرات وابسته به آن است. همانطور که گفتیم کاهش روغن موتور در خودرو تا یک حد طبیعی است اما این میزان آنقدر زیاد نیست. پس در صورتی که احساس کردید با کم شدن روغن موتور مواجه هستید، باید به سرعت اقدام به رفع عوامل زمینه‌ساز آن نمایید تا بتوانید مجددا با آن رانندگی کنید. از اصلی‌ترین خطرات و عوارض کم شدن روغن موتور می توان به موارد زیر اشاره دارد:

  • افزایش مصرف سوخت خودرو

یکی از عوارض کم شدن روغن موتور کاهش توانایی خودرو در حرکت می‌باشد. به عبارت دیگر خودرو نمی تواند با مقدار مشخصی گاز و فشار حرکت کند، در نتیجه مصرف سوخت افزایش یافته و راننده باید نسبت به قبل مدت بیشتری را برای سوخت رسانی و به پمپ بنزین رفتن اختصاص دهد. در نتیجه تا زمان شناسایی این مشکل و تا هنگامی که با علائم و عوارض آن دست و پنجه نرم کند هزینه‌های زیادی را نیز خواهد پرداخت.

  • به حداقل رسیدن راندمان خودرو

زمانی که روغن موتور در خودرو کاهش می یابد دیگر خودرو به مانند قبل توانایی ندارد؛ چراکه اصطحکاک موجود در موتور به حداکثر رسیده و قطعات بیش از پیش به هم ساییده می شوند. در بسیاری از موارد کم بودن روغن می تواند به روشن نشدن خودرو نیز منجر شود، به طوری که موتور را با مشکلاتی حاد برخورد کرده و توانایی حرکتی را از آن بگیرد.

  • افزایش استهلاک خودرو

همان‌طور که گفتیم روغن موتور نقش روانکاری را در بین قطعات موتور دارد و از این جهت منجر به کاهش اصطحکاک و استهلاک آن‌ها می شود. حالا زمانی که مقدار این روغن در خودرو کاهش می یابد، استهلاک نیز افزایش یافته و فرسودگی خودرو شروع می شود. رانندگی طولانی مدت با خودرویی که مشکل کم شدن روغن موتور را دارد ممکن نبوده و در طی مدتی کوتاه می‌توان به سرعت عوارض فرسودگی را در آن مشاهده کرد.

  • افزایش آلایندگی موتور خودرو

همان‌طور که می دانید موتور خودرو در حالت عادی بخار ها و گازهای سمی زیادی تولید کرده و از اگزوز خارج می‌کند، گازهایی که به شدت برای محیط زیست مضر هستند و می‌توانند منجر به مرگ موجودات زنده و درختان شوند. با این حال کم شدن روغن موتور نیز می تواند میزان و شدت ورود این آلایندگی ها را افزایش دهد. امروزه روغن موتور های مخصوصی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند تمام این آلودگی‌ها را از بین ببرند. روغن موتور های نانو با افزودنی های خاص قابلیت آن را دارند تا از مشکل تولید کاغذ ها و بخار های سمی توسط خودروها جلوگیری کنند.

یک نکته دیگر که خوب است آن را در نظر داشته باشید این است که این کاهش روغن تنها به روغن موتور محسوب نمی شود و می تواند برای روغن های دیگر خودرو همچون روغن ترمز، روغن هیدرولیک و روغن گیربکس نیز رخ دهد. در این بین روغن هیدرولیک قابلیت اشتعال بیشتری دارد و برون ریزی آن می تواند خطرات بسیار بیشتری را به دنبال داشته باشد‌. از این رو بهتر است تا در صورت مشاهده هر نوع روغن ریزی منشأ آن را سریعاً پیدا کرده و برای رفع آن به متخصصان مجرب مراجعه کنید. کارشناسان امداد خودرو آقای امداد نیز در هر جایی از کشور آمادگی آن را دارند تا سریعا شما را در این زمان کمک کنند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

افزایش آلایندگی موتور خودرو

مقدار طبیعی کم شدن روغن موتور

کم شدن روغن موتور تنها زمانی یک مشکل جدی و اساسی است که به طور مداوم رخ دهد و منجر به کاهش روغن شود، در غیر این صورت می توانید مطمئن باشید که خودرویتان سالم است. با توجه به تحقیقات انجام شده به طور طبیعی در هر هزار کیلومتر باید حدود ۲۰۰ سی سی روغن موتور کاهش یابد البته این مقدار در خودروهای مختلف ایرانی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ سی سی متغیر و کمی بیشتر است. در صورتی که از این حد مجاز فراتر رود می توان گفت که با مشکل کم شدن روغن موتور مواجه هستیم.

به طور کلی از زمان تعویض روغن موتور تا اتمام تاریخ انقضای آن در صورتی که یک لیتر کاهش را شاهد باشیم، مشکلی ندارد و کاملاً طبیعی است. دقت کنید که کاهش ناگهانی روغن موتور نشان دهنده یک نقص جدی و مهم است. میزان مصرف روغن موتور به عواملی چون نحوه رانندگی و ساختار خودرو مرتبط بوده و از این رو متفاوت می باشد. در صورت کاهش طبیعی روغن موتور کافیست تا ابتدا مشکل را ریشه یابی و سپس مقدار کاهش یافته را جایگزین کنید.

اما چرا مقدار روغن در موتور به طور طبیعی کم می‌شود؟

روغن موتور وظایف زیادی را در خودرو و موتور ایفا می کند، از این رو در طی زمان کاهش یافته و لازم است تا تعویض و جایگزین شود. از مهمترین دلایل کاهش سطح روغن به طور طبیعی می توان موارد را به عنوان کرد:

  • نوع روغن موتور

هر خودرو با توجه به نوع ساختار موتور خود به روغنی با ویژگی‌هایی به خصوص نیاز دارد. از این رو باید در زمان خرید روغن، به توصیه‌های شرکت سازنده توجه نمایید. در صورتی که این موارد را در نظر نگیرید و روغنی با ویژگی‌های متفاوت انتخاب کنید، با کاهش سطح روغن مواجه خواهید شد.

به طور مثال روغن‌های سبک‌تر، سریع‌تر تبخیر می‌شوند و کاهش می‌یابند با این وجود میزان آلایندگی کمتری نسبت به روغن‌های سنگین دارند. این ویژگی البته به طراحی‌ موتور خودرو هم مرتبط است و هر سازنده‌ای با توجه به اصول مورد نظر خود، روغن مناسب را تعیین می‌کند. این روزها بسیاری از خودروسازان از روغن موتورهای سبک استفاده می‌کنند تا مشکلات زیست محیطی را کاهش دهند و همین باعث کاهش روغن در طی زمان می‌شود.

نوع روغن موتور

برترین خدمات امدادی در سطح زنجان را از آقای امداد بخواهید. با امداد خودرو زنجان آقای امداد دیگر نگران خرابی خودرو خود توسط امدادگران غیرمجاز نباشید!

  • طراحی موتور خودرو

برای حرکت خودرو، پیستون ها درون سیلندر شروع به حرکت رفت و برگشتی می‌کنند، همین عامل باعث می‌شود تا مقداری از روغن در سطح داخلی پیستون باقی بماند و از سایش آن با بدنه سیلندر جلوگیری نماید. درنتیجه به مرور زمان سطح روغن موتور کاهش می‌یابد که طبیعی است. به طور معمول این میزان در دفترچه راهنمای خودرو عنوان میشود و با توجه به مدل خودرو متفاوت می‌باشد.

  • سبک و نحوه رانندگی

دقت کنید که سبک رانندگی شما تاثیر بسیار زیادی در میزان کم شدن روغن موتور دارد. مثلاً هر چه که دور موتور در زمان رانندگی بالاتر باشد، مصرف روغن در موتور خودرو نیز بیشتر خواهد شد. چرا که موجب فشار زیاد بر آب‌بندها و واشرها شده و مصرف روغن را بیشتر از پیش می‌کند. خودروهای امروزی نسبت به مدل‌های قدیمی خود، به دلیل نوع طراحی و عملکرد، معمولا دور موتور بالاتری دارند و سطح روغن‌شان سریع‌تر کاهش می‌یابد.

  • تبخیر طبیعی مایعات به لحاظ فیزیکی

روغن موتور از روغن پایه و افزودنی‌هایی مختلف تشکیل شده است. از این رو کاملا طبیعی است که به مانند هر مخلوط دیگری در دماهای مختلف، بخشی از آن تبخیر و از بین رود. این عامل در اثر هوای گرم و افزایش دمای موتور شدت بیشتری پیدا می‌کند.

به طور معمول روغن‌ها با توجه به تستی با نام NOACK مورد استفاده قرار می‌گیرند و ابتدا درصد تبخیر آن‌ها در دماهای مختلف با روش ASTMD5800 مشخص شود. در صورتی که این مقدار تبخیر در حد مجاز باشد، آن روغن موتور استاندارد خواهد بود.

علائم و نشانه‌های کم شدن روغن موتور

یک سوال اساسی که ذهن تمامی رانندگان را در زمان کم شدن روغن موتور درگیر می‌کند، آنست که خب از کجا و از طریق چه نشانه‌هایی می‌توانستم متوجه این مورد شوم و از آن جلوگیری کنم؟ این شما و این نشانه‌هایی که در این جا کمکتان خواهد کرد:

  • تولید صدا در موتور

اگر در مواقع ابتدایی کم شدن روغن موتور متوجه این مورد نشوید، پس از مدتی متوجه خواهید شد که صداهایی غیرمعمول از سمت موتور به گوش می‌رسد. این مشکل در اثر کاهش سطح روانکاری قطعات داخلی رخ می‌دهد و در صورتی که باز هم اقدامی در صدد رفع آن انجام نشود، آسیب‌های شدیدتری به موتور خودرو وارد می‌گردد.

  • کاهش شتاب خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های کم شدن روغن موتور خودرو، کم شدن شتاب خودرو است. در واقع زمانی که روغن مناسب و در اندازه کافی باشد، راندمان پیشرانه خودرو افزایش یافته و شتاب گیری آن بهبود می‌یابد. این در حالیست که سطح روغن کاهش بیابد، قطعات و اجزا داخلی موتور هم به خوبی روانکاری نشود.

  • محکم و سفت شدن دنده چرخ

در صورتی که با سفت و محکم شدن دنده چرخ روبرو شدید، یکی از احتمالات کم شدن روغن موتور می‌باشد. کاهش روغن در موتور منجر به افزایش اصطکاک میان رینگ ها و پیستون ها می‌شود و درنهایت لرزش پیشرانه و محکم شدن دنده چرخ ماشین را به دنبال می‌آورد.

  • یاتاقان زدن

در صورتی که روغن موتور کم باشد و روان کاری قطعات داخلی پیشرانه از جمله شاتون، یاتاقان و … به خوبی انجام نشود، یاتاقان زدن را شاهد خواهیم بود. در صورتی که مقدار روغن کمتر از حد مجاز شود و راننده نیز متوجه نشده و یا در رفع آن اقدامی نکند، با یاتاقان زدن موتور مواجه خواهیم بود. این اتفاق می‌تواند هزینه‌های سنگینی را بر دوش راننده بگذارد.

  • روشن شدن چراغ روغن

چراغ هشدار روغن موتور در زمان کم شدن روغن موتور روشن می‌شود و به راننده هشدار می‌دهد. در نهایت باید در زمان رانندگی به این چراغ توجه لازم را داشته باشید و برای رفع آن سریعا به تعمیرگاه ها و مکانیکی ها مراجعه نمایید. دقت کنید که در این زمان میتوانید از خدمات سرویس دوره‌ای و تعویض روغن در محل آقای امداد استفاده نمایید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

چرا با کم شدن روغن موتور سیکلت مواجه می‌شویم؟

با وجود اینکه موتور سیکلت پیچیدگی کمتری نسبت به خودرو دارد، اما بازهم با کم شدن روغن در این وسیله نقلیه مواجه می‌شویم. از جمله دلایلی که باعث این مشکل می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که با شناخت به موقع، می‌توان از آسیب دیدن سایر بخش‌های آن جلوگیری کرد:

  • نشتی روغن از پیچ‌های پلاستیکی کارتل
  • تبخیر روغن در انجین به سبب دمای بسیار بالای پیشرانه و استفاده از روغن‌هایی با گرانروی پایین
  • نشتی روغن موتور سیکلت در اثر شستن و خرابی واشرهای مخزن، پوشش دریچه، میل‌لنگ و سرسیلندر
  • خاموش بودن طولانی مدت موتور سیکلت و خشک شدن واشرها و قطعات پیشرانه

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو