سیستم اتو هلد چیست؟ علائم خرابی و نحوه رفع

آیا تا به حال سفرهای طولانی مدت داشته اید، به طوری که چند سال ساعت به طور مداوم پشت فرمان بنشینید در این زمان چه چیزی بیشتر از همه شما را سخت کلافه کرده است؟ مسلما کلاچ و ترمز!! این روزها خودروسازان رقابت شدیدی با هم دارند، در نتیجه همواره به دنبال ارائه خودروهایی با آپشن های بیشتر به روز تر و تجهیزات برتر هستند. یکی از این آپشن ها سیستم اتوهلد است که به راننده کمک می کند تا خیلی راحت تر از قبل رانندگی کرده و خستگی اش کاهش یابد.

سیستم اتو هلد چیست؟ علائم خرابی و نحوه رفع

امروز یکی از پرکاربرد ترین آپشن های خودرو ها را می‌توان سیستم اتوهلد عنوان کرد. در واقع این سیستم به شما کمک می‌کند تا در ترافیک های سنگین و یا عبور از سربالایی ها و یا سرازیری ها و یا حتی در یک رانندگی و سفر طولانی از ترمز گیری و کلاچ گیری های پی در پی خلاص شوید و راحتی رانندگان و افزایش ایمنی آن‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. به طوری که باعث می‌شود تا رانندگان دیگر لازم نباشد که به طور متوالی پا روی پدال ترمز بگذارند.

جالب است بدانید که سیستم اتوهلد در حقیقت توسعه یافته سیستم ترمز پارک الکترونیکی است و بیشتر نیز در خودروهای دنده اتومات بکار می رود. با این حال می توان آن را بر روی خودروهایی با ترمز دستی نیز فعال کرد. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه تمامی خودروسازان در پی آن هستند تا با خلاقیت و نوآوری خودروهای پر آپشن تر و به روز تری نسخه به رقبا ارائه دهند و بازار هدف را در دست بگیرند. البته که تاثیر این پیشرفت ها بیهوده نبوده و باعث می شود تا راننده سفری راحت و ایمن را تجربه کند.

با وجود اینکه سفر رفتن با خودروهای دنده اتوماتیک نسبت به دستی آسان تر است به صورتی که دیگر لازم نیست تا همراه با ترمز کلاچی نیز گرفته شود. به طور کلی خودروهای دنده اتومات روی N (خلاص) و یا D (حرکت) هستند و با گاز و ترمز می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. با این حال گاز و ترمز گیری های متوالی می تواند بسیار کلافه کننده باشد و باعث شود تا ما از این کار روتین و تکراری راحت شویم. این سیستم چگونه کار می‌کند و نحوه عملکرد آن در سراشیبی ها و ترافیک ها چگونه است؟ در زمان خرابی چه علائمی را از خود بروز می‌دهد؟ با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات پاسخ دهیم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

نحوه عملکرد سیستم اتوهلد

سیستم Auto Hold، همان‌ طور که از نامش می توان تشخیص داد، سیستم نگهدارنده خودکار می‌باشد. به طور مثال در صورتی که شما در مسیر پر ترافیکی باشید، با فعال کردن این سیستم دیگر لازم نیست تا پدال ترمز را فشرده و یا آن را نگه دارید. با فعال کردن این سیستم زمانی که پای خود را بر روی پدال گاز بردارید، ترمز دستی به صورت خودکار فعال می‌شود و خودرو متوقف می گردد. در زمان شروع به حرکت تنها کافیست که پدال گاز را فشار دهید.

در واقع با فعال سازی این سیستم دیگر نیازی نیست تا در زمان توقف پای خود را بر روی پدال ترمز نگه دارید و یا حتی دنده دستی را بکشید. کافیست یک بار ترمز را فشار دهید، خودرو خود به صورت اتوماتیک ایستاده و توقف می کند. به طورکلی چنین می توان گفت که سیستم اتوهلد از حرکات اضافی خودرو جلوگیری می کند. همچنین در صورتی که پس از عبور از مسیرهای پر ترافیک و سراشیبی یادتان رفت که سیستم اتوهلد را فعال کنید، دیگر نگران نباشید؛ چرا که این سیستم خود به صورت خودکار اغلب غیر فعال می شود. با این حال همواره باید این مسئله را چک کرده و هیچ گاه خودرو خود را در حالت فعال بودن اتوهلد ترک نکنید.

این سیستم بر پایه تشخیص شیب استوار است به این معنا که شیب را اندازه گیری کرده و با توجه به آن واحد هیدرولیکی ABS/ESC کنترل خودرو را ممکن می سازد. به طوری که در زمان توقف خودرو اتومات فشار ترمز را به چرخ ها اعمال کرده و از حرکت خودرو جلوگیری می کند. در صورتی که پیش از از فشردن پدال گاز پدال های ABS حرکتی را شناسایی کنند، نیروی ترمز در پشت چرخ ها افزایش می یابد تا از‌ حرکت خودرو ممانعت به عمل آورد. در صورتی که راننده در این زمان پدال گاز را فشار دهد، نیروی ترمز به آرامی کم شده و خودرو شروع به حرکت می نماید.

در کنار این موارد خودروهایی که به سیستم Auto Hold مجهز هستند، دارای سیستم ترمز دستی الکتریکی نیز می باشند. این سیستم با حرف پی در خودرو شناسایی شده و باز در زمان فعال کردن اتوهلد نیز به رنگ سبز در می آید. پس از زمانی که راننده پدال گاز را فشار می‌دهد، ابتدا ترمز دستی الکتریکی و سپس اتوهلد غیر فعال و خاموش می‌شوند و خودرو به آرامی شروع به حرکت می کند. توجه داشته باشید که این سیستم در جاده های یخ زده و شیب های تند نمی تواند به خوبی عمل کند.

دکمه اتوهلد در کنار دسته‌ی دنده و اغلب در سمت چپ فرمان کنار دکمه اتوپارک قرار دارد و با نشانه‌هایی همچون Auto Hold، Auto H و A می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. این سیستم اغلب با سیستم EPB یا همان ترمز برقی کار می‌کند و در سایر مواقع با سنسور ورودی و خروجی گیربکس اتوماتیک یا سنسورهای ABS فعال شده و کار می کند.

اگر خودرو برلیانس دارید، تعمیر و تعویض سیستم اتوهلد آن را در محل با کیفیت عالی، از برترین قطعات یدکی و بدون نگرانی به تیم امداد خودرو برلیانس آقای امداد بسپارید.

سیستم اتوهلد در ترافیک‌های سنگین چگونه عمل می‌کند؟

اگر تا به حال در ترافیک های سنگین قرار گرفته باشید، حتما می دانید که باید علاوه بر تمرکز بر روی ترمز و کلاچ در خودروهای دنده دستی حواسمان به خوبی به سایر خودروها نیز باشد. در کنار حرکت به موقع، مراقب باشیم که با دیگران برخورد نکنیم. در این زمان باید با انجام نیم کلاچ و سپس رها کردن ترمز حرکت کرده و دوباره جهت توقف پدال ترمز را فشار دهید. این کار را باید به طور مداوم تکرار کنیم تا زمانی که از ترافیک خلاص شویم. این چرخه بسیار خسته کننده کلاچ و ترمز، مخصوصاً در صورتی که مدت زیادی در ترافیک باشیم، می تواند واقعاً کلافه کننده باشد.

خودروهای دنده اتوماتیک به علت حذف کلاچ، وضعیت بهتری دارند و راحت تر می‌توان با آن‌ها در ترافیک حرکت کرد. زمانی که دنده در حالت خلاص (N) یا حرکت (D) قرار داشته داشته باشد، راننده تنها لازم است تا با ترمز خودرو را کنترل کند. با این حال با مجهز شدن خودرو به سیستم اتوهلد کار شما راحت می‌شود؛ چراکه کافیست تا دکمه آن را فشار دهید. در این زمان دیگر نیازی به نگه داشتن پدال ترمز نخواهید داشت و خودرو ثابت خواهد ماند. برای حرکت افتادن کافیست تا مجدداً پدال گاز را فشار دهید تا ترمزها به آرامی آزاد شده و خودرو شروع به حرکت نماید.

نحوه عملکرد اتوهلد در جاده های سربالایی یا سرپایینی

یکی از مشکلات رانندگی در سراشیبی ها و سربالایی ها، کنترل خودرو است به خصوص در صورتی که خودرو از نوع دنده دستی باشد؛ چرا که راننده باید تمرکز و تسلط کاملی بر روی ترمز و کلاچ به طور همزمان داشته باشد. چنین تصور کنید که در یک جاده سراشیبی هستند و البته که شلوغ بوده و ترافیک است. در این زمان که در پشت خودروها ایستاده اید و می خواهید با حرکت آن‌ها به جلو بروید، باید مراقب باشید که رها کردن ترمز و گاز دادن شما به طور دقیق و اصولی انجام گیرد؛ چرا که در غیر این صورت احتمال برخورد با خودروهای جلویتان به وجود می آید.

هر چه که رانندگی طولانی تر شده و مجبور شوید تا از پدال ها استفاده بگیرید، بیشتر خسته خواهید شد و تمرکزتان کاهش خواهد یافت. در این زمان بهترین تکنیک استفاده از آپشن اتو هلد است که می تواند رانندگی را برای تان تا حد زیادی راحت تر سازد. با استفاده از این سیستم دیگر لازم نیست و به صورت مرتب از کلاچ و ترمز استفاده کنید؛ چرا که اینکار خودکار به وسیله آن انجام می گیرد. در این زمان تنها حواس ما باید جمع کنترل فرمان و عدم برخورد با دیگر خودروها باشد. دیگر نیازی نیست نگران چیزی باشیم.

نحوه فعالسازی دکمه‌ی اتوهلد

برای فعال سازی سیستم اتوهلد کافیست تا دکمه آن را فشار دهیم. این دکمه اغلب در سمت چپ در دنده دستی سمت چپ فرمان و یا در کنار دکمه اتو پارک قرار می گیرد. به طوری که راننده بتواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. برای فعال سازی این سیستم کافیست دکمه اتوهلد را فشار دهیم و پای خود را از روی پدال گاز برداریم تا به صورت خودکار این سیستم این کار را برایتان انجام دهد.

برای استفاده از سیستم اتوهلد چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

پیش از استفاده از سیستم اتوهلد لازم است تا برخی از نکات مهم را به ذهن سپرده و آن‌ها را رعایت کنید تا در حین رانندگی با مشکل مواجه نگردید. این نکات را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • هیچ وقت در زمان هایی که این سیستم فعال می باشد خودروی خود را ترک نکنید.
  • در صورتی که برای دفعات اول است که از این سیستم استفاده می کنید بهتر است در خیابان های خلوت آن را امتحان کنید تا با نحوه عملکرد آن آشنا شوید و سپس در ترافیک های واقعی به صورت استفاده از آن بروید.
  • همچون هر فناوری دیگری در زمان استفاده از این سیستم نباید به صورت کامل به آن اطمینان کنید، پیشنهاد ما این است که بخش از حواس خود را به عدم حرکت خودرو بدهید تا در صورت نیاز کنترل بهتری بر روی آن داشته باشید.
  • با وجود اینکه با فشردن دکمه مخصوص این سیستم، می‌توان آن را فعال و یا غیر فعال کرد، اما در برخی از خودرو ها این امکان وجود دارد که به صورت خودکار این آپشن فعال شود. به این نحو که اگر قبل از آن که ماشین را خاموش کنیم، این دکمه را زده باشیم، در سری بعد که خودرو را روشن می‌کنیم، این سیستم خودکار فعال شده و کارایی خود را انجام می دهد.
  • با این وجود اگر نمی خواهید این سیستم به صورت خودکار فعال شود، باید حواستان باشد تا در زمان های خاموش کردن خودرو این دکمه را خاموش کرده و زمان هایی که قصد استفاده از آن را داشتید، مجدد آن را روشن نمایید.
  • پس از توقف کامل پای خود را از روی ترمز بردارید زیرا ممکن است سیستم اتوهلد به درستی عمل نکند.
  • توجه داشته باشید که اگر شما در حال حرکت در سراشیبی های شدید باشید و یا جاده به صورت لغزنده و یخ زده باشد این سیستم نمی تواند به خوبی عمل کند و لازم است که خودتان به توقف خودرو توجه کنید.
  • این سیستم پس از طی مسافت مشخصی که خودرو توقف ندارد خاموش می‌شود اما در ترافیک که خودرو در مدت زمان‌های کوتاهی توقف دارد این سیستم فعال است و با برداشتن پا از روی پدال ترمز خودرو حرکت نخواهد کرد.
  • قبل از اینکه از سیستم اتوهلد استفاده کنید، خوب است بدانید که رعایت برخی از موارد الزامی هستند:
  • ماشین روشن باشد.
  • درب خودرو در سمت راست راننده باید بسته باشد.
  • راننده باید حتما از کمربند ایمنی استفاده کرده باشد.
ادامه مطلب
امداد خودرو میتسوبیشی آقای امداد؛ تنها ارائه دهنده خدمات امدادی تخصصی خودروسواران میتسوبیشی

در صورتی که شما هر یک از موارد بالا را رعایت نکرده باشید، این سیستم هرگز عمل نخواهد کرد، علاوه بر این در صورتی که در زمان استفاده هر یک از موارد بالا را نقض کنید‌، سیستم به صورت خودکار غیر فعال می شود و دکمه آن به رنگ زرد در می آید که به این معناست که اتو هلد در حال کار کردن نمی باشد!

این سیستم از آن دسته بخش‌هایی است که ممکن است پس از تصادف آسیب ببیند و نیاز به تعمیر داشته باشد و یکی از اقدامات صحیح پس از تصادف یا نقص فنی خودرو، بررسی این قطعه است. برای اینکار به خوبی میدانید که می‌توانید با ما در تیم آقای امداد تماس بگیرید.

سیستم اتوهلد Auto Hold چه مزایایی دارد؟

چرا از سیستم اتوهلد استفاده کنیم؟ این سیستم چه مزیت‌هایی‌ دارد و چه کمکی به ما می‌کند؟!

نخستین مزیت سیستم اتوهلد آن است که از ترمز و کلاچ گرفتن اضافی راحت می‌شوید. در نتیجه گیربکس نیز دیرتر مستهلک شده و آسیب نمی بیند. مخصوصاً در خودروهای اتومات که مجهز به این سیستم نمی باشند، اهرم دنده به دفعات جابجا شده و از حالت D به حالت N مدام در حال تغییر می باشد که همین عامل باعث می‌شود تا خیلی زودتر از معمول کارایی خود را از دست داده و آسیب ببیند. در صورتی که با استفاده از سیستم اتوهلد دیگر لازم نیست این اتفاق بیافتد؛ در نتیجه قطعات گیربکس نیز استهلاک کمتری داشته و کارایی بیشتری خواهند داشت.

در کنار این مورد رانندگی نیز برای راننده از همیشه ساده تر می باشد؛ چرا که دیگر لازم نیست تا مدام پای خود را بر روی ترمز و کلاچ قرار دهید و تنها کافی است تمرکزتان بر روی کنترل فرمان و خودرو و فشردن پدال گاز باشد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم اتوهلد آن است که دیگر لازم نیست تا در زمان حرکت در مسیر های شیب دار نگران حرکات اضافی خودروها رو به جلو یا عقب باشیم؛ چون کنترل خودرو راحت تر و دقیق تر انجام می گیرد.

توجه داشته باشید که با وجود تمامی این مزایا باز هم ممکن است که این سیستم به مشکل خورده و خراب شود. در نتیجه در ترافیک و یا حتی در مسیرهای شیب‌دار حرکت کرده و حادثه‌ای ایجاد کند. از این رو به طور کامل به این سیستم اعتماد نکنید و از نحوه ایستادن خودرو غافل نشوید. در صورت استفاده از این سیستم حواس خود را به خوبی به آن معطوف کرده و در حین رانندگی به طور کنترل شده به بررسی کیفی آن بپردازید. برای این کار پای خود را به آرامی از روی ترمز بردارید تا مطمئن شوید که اتوهلد به خوبی عمل می‌کند.

نشانه ها و علایم خرابی سیستم اتوهلد

سیستم اتوهلد خود نیز به مانند دیگر سیستم ها و بخش های خودرو ممکن است که به مشکل خورده، خراب شده و نتواند عملکرد مورد انتظار را از خود نشان دهد. در این زمان نشانه هایی وجود دارد که می‌توانید با بررسی آن‌ها مطمئن شوید که این سیستم کارکرد مناسبی دارد یا نه!! اما به چه نشانه هایی توجه کنیم؟!

نخستین و سریع ترین راهکاری که می‌توانید از آن برای بررسی سلامت سیستم اتوهلد استفاده کنید، رنگ چراغ آن است. به طور کلی چراغ سیستم اتوهلد به سه رنگ سبز سفید و زرد در پشت آمپر نمایش داده می‌شود.

نشانه ها و علایم خرابی سیستم اتوهلد

رنگ سبز اتوهلد به این معناست که این سیستم فعال می‌باشد و کافیست تا با فشردن پدال گاز خودرو حرکت کنیم. همچنین دقت داشته باشید که زمانی که این سیستم فعال باشد، چراغ خطر عقب چراغ های ترمز نیز روشن می‌شود. البته در این زمان می‌توانید با یک اشاره به پدال گاز این آپشن را غیرفعال نمایید.

رنگ سفید این چراغ اما نشان می دهد که سیستم اتوهلد روشن است و تنها کافی است تا با یک بار ترمز گرفتن فعال شود. برای فعال شدن این سیستم کافیست پای خود را روی ترمز بردارید تا به صورت اتومات فعال شود و از آن به راحتی استفاده کنید.

رنگ زرد چراغ اما نشان دهنده وجود خطا در سیستم می باشد که همراه با چراغ esp نیز روشن می گردد.

همچنین همان طور که گفته شد، برای فعال کردن سیستم اتوهلد اول باید درب خودرو بسته باشد. حالا اگر شما درب‌های خودروی تان را بستید و این سیستم عمل نکرد، به معنای خرابی و آسیب دیدگی آن می باشد. از اصلی ترین دلایل خرابی این سیستم می توان به مشکل در میکرو سوئیچ و کلید فعال کننده ترمز اشاره کرد. همچنین روشن کردن این آپشن نیز باعث می شود تا به آن فشار زیادی وارد شود و آسیب ببیند و نیاز به تعمیر پیدا کند.

یکی از مواردی که باعث خرابی این سیستم می‌شود، فشار دادن همزمان پدال گاز و ترمز است. در نهایت لازم است تا حتما خودرو خود را به تعمیرگاه برده و یا با امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید. امدادگران ما سریعاً در محل حاضر شده و به بررسی یونیت و سیم کشی اتو هلد پرداخته و آن را برایتان در زمانی کوتاه تعمیر می کنند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

تفاوت اتو هلد با سیستم شروع حرکت در شیب (HAC)

سیستم HAC یا سیستم شروع حرکت در شیب، از مخفف کلمه HILL Start Assist Control گرفته شده است و به معنای کنترل و کمک خودرو در سربالایی ها می باشد. به طور کلی این سیستم در سربالایی ها و شیب های تند استفاده قرار می گیرد. به طور مثال در صورتی که خودروی شما فاقد سیستم شروع حرکت در شیب باشد، ممکن است که در زمان حرکت در سربالایی هایی با شیب تند کمی به عقب بروید که همین عقب رفتن و خودرو منجر به تصادف شما می‌گردد. با این حال این سیستم تنها برای چند ثانیه هم که شده از حرکت خودرو به عقب جلوگیری می‌کند و از ایجاد هرگونه حادثه خودداری می نماید.

اما وجه تفاوت سیستم اتوهلد و HAC در مورد مدت زمان انجام این وظیفه است. در واقع هر دوی این سیستم یک کار را انجام می دهند اما HAC تنها برای چند دقیقه می تواند از حرکت خودرو در ترافیک جلوگیری نماید. در صورتی که سیستم اتوهلد خودرو تا هر زمانی که شما بخواهید و تمایل داشته باشید، می تواند به این کار ادامه دهد. از این رو اگر در انتخاب بین این دو سیستم دو به شک هستید، پیشنهاد ما به شما قطعاً سیستم اتوهلد خواهد بود.

تفاوت اتو هلد با سیستم شروع حرکت در شیب (HAC)

تفاوت ترمز دستی برقی (EPB) با سیستم اتوهلد

با وجود این که این دو با یکدیگر تفاوت دارند، اما برای استفاده از سیستم اتوهلد حتما باید ترمز دستی برقی بر روی خودرو نصب شده و خودرو مجهز به این سیستم باشد. به طورکلی چنین می توان گفت که ترمز برقی نسخه ارتقا یافته از ترمز دستی معمولی است و کاربردی کاملا شبیه به آن دارد و می‌تواند از حرکت کردن خودرو در زمان‌های توقف به طور کامل جلوگیری کند.

با این حال روشن کردن ترمز دستی برقی یا EPB در خودرو باعث می‌شود تا خودرو در حالتی پایدار قرار بگیرد. اما برای فعالیت بهتر باید یکی از دو گزینه‌ی اتو هلد یا هیل هلد انتخاب شود. با این وجود مهم‌ترین تفاوت این دو بخش را می توان در این مورد عنوان کرد که سیستم ترمز دستی برقی تنها بر روی دو چرخ عقب خودرو اعمال می شود، در صورتی که سیستم اتوهلد می‌تواند فشار را بر روی هر چهار چرخ خودرو به طور کامل حفظ نماید.

سیستم اتوهلد در چه خودروهایی به‌کار رفته است؟

با وجود این که این آپشن در گذشته تنها منحصر به خودروهای لوکس بود اما در حال حاضر استفاده از آن گسترش یافته و بسیاری از خودروهای معمولی و متوسط نیز این آپشن را دارند. این ویژگی در دسته آپشن های ایمنی خودرو قرار دارد و بسیاری از افرادی که نسبت به آن اطلاعات کافی ندارند ممکن است که هیچگاه از آن استفاده نکنند‌.

در واقع امروزه محبوب ترین آپشن‌های خودرو را می توان کروز کنترل تطبیقی، GPS، سامانه‌های دید در شب، اتوپارک، استارت بدون کلید و… عنوان کرد که خیلی از رانندگان با کاربردهای آن‌ها آشنایی دارند. در گذشته آپشن اتو هلد بیشتر در خودروهایی چون مرسدس بنز، بی ام دبلیو، نیسان، ولوو و… مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر خودروهای نه‌چندان گران‌قیمت چینی هم به این آپشن مجهز هستند.

نتیجه گیری

سیستم اتو هولدر حقیقت سیستم ارتقایافته از سیستم اتوپارک است که به عنوان آپشن جدید برای راحتی راننده در حین سفر جلوگیری از فرسودگی شدن موتور و صرفه جویی در مصرف سوخت به کار می‌رود. این سیستم راننده را از گرفتن و رها کردن مداوم ترمز در زمان ترافیک و از سراشیبی ها سربالایی ها راحت می کند و همچنین از حرکت ناگهانی خودرو نیز در مواقع حساس جلوگیری به عمل می آورد.

این ویژگی خاص قبلاً بر روی خودروهای گرانقیمت به کار می رفت، اما هم اکنون می‌توان آن را در خودروهای رده پایین و متوسط نیز استفاده نمود و در ترافیک های طولانی مدت، دیگر خسته و اذیت نشد. در صورتی که خودرو اتوماتیک و یا دنده دستی دارید، در هر دو حال می توانید از سیستم اتوهلد استفاده نمایید و بدون فشردن پدال ترمز رانندگی نمایید.

اگر به هر دلیلی این سیستم دچار خرابی شود، کافیست تا برای رفع آن با ما در مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیرید. امدادگران ما در زمان کوتاهی در کنار شما حاضر شده و مشکلات فنی خودروی تان را به راحتی و در زمانی کوتاه رفع می‌کنند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
Call Now Buttonتماس با امداد خودرو