ایمنی خودرو در پارکینگ با چند نکته کنکوری ساده!!

پارکینگ همواره به عنوان بخشی امن و مطمئن برای نگهداری خودروها به شمار می‌رود اما حتی در پارکینگ هم لازم است تا برخی از نکات ایمنی رعایت شود تا بتوان خودرو را بدون مشکل و دردسر نگهداری کرد. عاملی که باید به آن توجه کنید این است که خودرو وسیله‌ای متحرک است و توسط انسان کنترل می شود از این رو امکان بروز حادثه برای آن هرجایی از جمله پارکینگ در زمان پارک کردن نیز ممکن می‌باشد. با ما در این مقاله همراه باشید چرا که قرار است تا با هم به بررسی ایمنی خودرو در پارکینگ بپردازیم و راهکارهای لازم برای افزایش ایمنی و جلوگیری از آسیب دیدن خودروها در پارکینگ را با هم بررسی کنیم.

جالب است بدانید که تصادفات پارکینگ یکی از شایع‌ترین عوامل خرابی وسایل نقلیه به شمار می روند و باعث دردسر بسیاری از رانندگان می شوند. شاید نسبت به تصادفات جاده‌ای، این نوع برخورد ها بسیار خفیف و حتی پیش پا افتاده به نظر برسند، اما کم نیستند و دربین رانندگانی که از پارکینگ های عمومی استفاده می کنند، بسیار شایع نیز به شمار می روند و البته که می توانند هزینه های بالایی را نیز برایشان به وجود آورند. همچنین احتمال سرقت وسایل نیز از دیگر موارد نگرانی بین رانندگان است.

ایمنی خودرو در پارکینگ با چند نکته کنکوری ساده!!

از این رو ایجاد یک شرایط ایمن برای خودرو در تمامی مکان ها، یک نیاز اساسی است، حتی اگر این مکان به دور از خیابان جاده و در یک پارکینگ اتومبیل شخصی یا عمومی باشد.

اهمیت ایمنی خودرو در پارکینگ

عوامل مختلفی را می توان نام برد که در ایمنی خودرو در پارکینگ تاثیر گذار هستند. از این عوامل می توان به نوع طراحی و ساخت پارکینگ های امروزی اشاره کرد. به طور معمول امروزه پارکینگ ها در زیر ساختمان بوده و در فضایی محدود ساخته می شوند، درنتیجه این موارد باعث می‌شوند تا تمرکز راننده کمتر شود و در هنگام پارک کردن با مشکل مواجه گردد.

علاوه بر این می توان به چند طبقه بودن پارکینگ ها نیز اشاره کرد. در ساخت و طراحی اغلب پارکینگ های چند طبقه می توانیم مشاهده کنیم که شیب استاندارد نسبت به طول در رمپ پارکینگ ها برای اتصال طبقات به یکدیگر به خوبی رعایت نشده و همین باعث شده تا رانندگان در زمان جابجایی بین طبقات با مشکل مواجه و حتی برخورد هایی داشته باشند.

از طرفی دیگر بسیاری از رانندگان پس از طی رانندگی طولانی خسته شده و تمرکز چندانی در زمان پارک کردن ندارند و تنها به این مورد فکر میکنند که سریع تر خودرو خود را پارک کرده و استراحت نمایند. در نتیجه همین عامل نیز باعث می شود تا ایمنی خودرو در زمان پارک کردن در پارکینگ کاهش یابد.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه PHH Arval در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۰ درصد از تصادفات رانندگی در آمریکای شمالی زمانی رخ داده اند که خودرو در حال پارک شدن بوده و یا پارک شده است. به طور کلی رانندگی با احتیاط و مناسب می تواند از این گونه تصادفات جلوگیری کند. از طرفی دیگر ایمنی خودرو در پارکینگ تنها معطوف به تصادف و یا آسیب دیدن به خودرو نمی شود، بلکه جلوگیری از دزدیده شدن آن و سرقت از آن را نیز شامل می‌شود.

حتی گاهی ممکن است در زمان پارک کردن برخورد بسیار کوچکی با خودروهای دیگر داشته باشید و یا هیچ گونه خسارت فیزیکی مواجه نشوید اما این کار در نهایت می تواند وقت زیادی را از شما برای پر کردن فرم بیمه و سایر پیگیری‌ها بگیرد، به طوری که گاهی بسیاری از رانندگان به دلیل شرایط بد پارکینگ های منازل و یا پارکینگ های عمومی ترجیح می دهند تا خودروی خود را در مکانی دورتر و حتی جلوی در یک خانه پارک کنند تا آسیب کمتری به آن وارد شود.

امروزه سیستم های هوشمند و خودکار پارک کردن به کمک راننده ها آمده‌اند که به وسیله آن بسیاری از رانندگان می توانند ایمن و بدون دردسرهای قبلی خودرو خود را پارک نمایند. با این حال وجود تابلوهای هشدار و راهنما در پارکینگ ها بسیار لازم است چرا که باعث می شود تا میزان خسارات تا حد ممکن کاهش یابد. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم:

مهم‌ترین نکات برای ایمنی خودرو در پارکینگ

با رعایت این نکات می‌توانید ایمنی خودرو در پارکینگ را تأمین و ریسک خطرات را به حداقل برسانید. این موارد امنیت شما را افزایش خواهند داد:

  • پارک خودرو در محلی مناسب

ابتدا یک محل مناسب برای پارک خودروی خود انتخاب کنید. در این زمان می‌توانید از کمک پارکبان و یا سیستم‌های موجود در پارکینگ استفاده نمایید. هر چه که محل انتخابی روشنایی بیشتری داشته باشد، از نظر ایمنی بهتر بوده و می‌تواند وقوع جرم و فرصت وقوع برخی اعمال را کاهش دهد.

  • بررسی نقاط حساس در حین پارک کردن

در هنگام پارک کردن شرایط جوی و محیط اطراف را به خوبی بررسی کنید. مثلاً ممکن است که هوا بارانی باشد و درنتیجه کف پارکینگ خیس و لغزنده باشد پس با احتیاط برانید و پدال گاز را زیاد فشار ندهید. همچنین در شرایط جوّی همراه با باد شدید نیز مراقب برخورد درها با اتومبیل‌های کناری در هنگام پیاده شدن باشید.

نقاط کور خودروی خود را شناسایی کنید و در زمان رانندگی تمرکز خود را معطوف به آن‌ها نمایید تا در پارکینگ و جاده، با ایمنی بیشتری حرکت و پارک کنید. از آینه‌های بغل و یا دوربین‌هایی برای نمای عقب و دید راننده (اگر در خودرویتان موجود است)، به کار بگیرید و اطمینان یابید که هیچ شی یا فردی در پشت‌سر وجود نداشته باشد. در این مواقع بهترین راهکار تجهیزات و محصولات ایمنی است.

  • از ایمنی پارکینگ اطمینان یابید

در صورتی که میخواهید تا در زمانی که از خودرویتان دور هستید، احساس آرامش خاطر داشته باشید و مدام به فکر ایمنی خودرو خود در پارکینگ نباشید، سعی کنید تا جای پارکی را انتخاب کنید که در آن نقطه دوربین مداربسته و یا نگهبان وجود داشته باشد. این تکنیک مخصوصاً در زمانهایی که در محلی ناآشنا پارک می‌کنید بسیار عالی و مناسب خواهد بود.

  • اشیای داخل خودرو را از دید دور کنید

اصلی‌ترین عاملی که دزدان را به سوی خودروی شما جذب می‌کند، وجود اشیای گران قیمت شما در دیدرس و در معرض دید افراد است. از این رو بهترین راهکار آن است که اشیای گران‌قیمت خود را در صندوق‌عقب بگذارید و تا حد ممکن صندلی‌ها و داشبورد را خالی نگه دارید چرا که حتی یک کت قدیمی هم می‌تواند نگاه فرصت‌طلبان و مجرمان را به خود جلب می‌کند.

  • محیط اطراف را به یاد بسپارید

در هنگام خروج از پارکینگ، همه‌ی خروجی‌ها و ورودی‌ها را بررسی کنید و با طراحی‌ آنجا آشنا شوید؛ علاوه بر این عابران پیاده و عبور و مرور خودروها و زمان بسته شدن پارکینگ را نیز به خاطر بسپارید. در این زمان می‌توانید سریع‌تر متوجه افراد و فعالیت‌های مشکوک شوید. حواس خود را با گوش دادن به موزیک و فرستادن پیامک و… پرت نکنید و از هر چه که در اطرافتان اتفاق می‌افتد آگاه باشید.

  • کلید را در محل استارت و خودرو جا نگذارید

بسیاری از مواقع رانندگانی را می‌بینیم که به علت مشغله کاری و یا حواس پرتی سوییچ خود را در خودرو جای می‌گذارند. با آنکه ما در امداد خودرو آقای امداد، خدمت قفل و سوئیچ را در محل در کمترین زمان در اختیارتان قرار می‌دهیم، اما بازهم ممکن است تا زمانی که شما متوجه این موضوع شوید و به ما اطلاع دهید، خودرویتان به سرقت رفته باشد. در واقع برای ایمنی خودرو در پارکینگ هیچ گاه خودروی خود را حتی برای چند دقیقه هم که شده مثلا برای گرم شدن ترک نکنید.

بهترین و تخصصی ترین خدمات را برای خودروی برلیانس خود از امداد خودرو برلیانس آقای امداد دریافت کنید. ما در همه حال آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

کلید را در محل استارت و خودرو جا نگذارید

  • در صورت احساس نگرانی‌، آن را گزارش دهید

اگر متوجه هر. گونه حرکت مشکوک و ضعف ایمنی و امنیتی در پارکینگ شدید و حتی دیدید که تغییری در خودرو صورت گرفته، سریعا مدیر پارکینگ و پلیس را خبر کنید. دقت کنید که همیشه چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد و اغلب اوقات پارکینگ‌ها مکان‌هایی امن و آرام هستند. با این حال به قول قدیمی‌ها احتیاط شرط عقله!

شما می‌توانید با مدیر پارکینگ و یا مجتمع خود صحبت کنید تا از محصولات و تجهیزات ایمنی استفاده کند و خطرات احتمالی برای خودرو را تا حد ممکن کاهش دهد.

انواع محصولات ایمنی پارکینگ

محصولات ایمنی خودرو در پارکینگ، انواع مختلفی دارند و با کاربردهای متفاوتی تولید شده‌اند. شما می‌توانید این تجهیزات را در کف، سقف، دیوارها و ستون های پارکینگ خود به کار بگیرید. پارکینگ ها و گاراژها را میتوان جزو مناطق شلوغ دانست. استفاده از تجهیزات ایمنی ترافیکی و پارکینگی مناسب می تواند از آسیب رساندن وسایل نقلیه به تاسیسات، اموال یا دیگر وسایل نقلیه جلوگیری کند. این تجهیزات همچنین می‌توانند با علامت گذاری مناسب، از به خطر افتادن عابران پیاده در گاراژها و محوطه های پارکینگ نیز جلوگیری کنند.

این محصولات را می‌توان مواردی چون جدا کننده پارکینگ، راهبند پارکینگ، سرعت گیر پارکینگ، آینه محدب پارکینگ، خط کشی پارکینگ، محافظ ستون و ضربه گیر دیوار و گوشه پارکینگ، سیستم هوشمند پارکینگ، تابلوها و علائم پارکینگ و متوقف کننده خودرو پارکینگ عنوان کرد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • متوقف کننده خودرو یا Car stopper

این قطعه در واقع مانع کوچکی است که در جلوی یک پارکینگ قرار می‌گیرد تا فضاهای پارک را از یکدیگر مشخص کند درنتیجه باعث جلوگیری از برخورد خودرو با دیوار می شود. با استفاده از این وسیله، وسایل نقلیه از خطوط مشخص شده در مناطق مختلف پارکینگ عبور و مرور می‌کنند و به وسایل نقلیه در محل های مجاور آسیب نمی‌رسانند.

متوقف کننده خودرو یا کار استاپر اغلب در انتهای پارکینگ ( محل پارک خودرو ) بر روی کف پارکینگ نصب می شود و نمی‌گذارد تا خودرو با دیوار برخوردی داشته باشد. این محصول در انواع مختلفی از جمله لاستیک فشرده ( PVC ) و فلزی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

  • جدا کننده پارکینگ

در صورتی که رانندها در پارکینگ بر میزان محل پارک اختلاف دارند، می‌توانید از جدا کننده پارکینگ یا Parking Devider استفاده کنید‌. به این ترتیب هم فضای هر پارکینگ هم به صورت بصری(خط کشی) و هم به صورت فیزیکی(لوله ای) شده را تعیین می‌کنید و هم از تجاوز خودروهای کناری به فضای پارک همدیگر جلوگیری به عمل می‌آورید.

عدم تعیین محدوده پارک ماشین‌ها در جای خاص خود چه در پارکینگ های عمومی و چه مجتمع‌های بزرگ، می‌تواند برای ساکنین ایجاد مزاحمت نماید. با این حال روش‌های مختلفی از شماره‌بندی، خط کشی، جانمایی و… از سال‌ها قبل با هدف این منظور مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما چندان کارساز نبودند. چراکه شاید این خطوط مرزی را مشخص می‌کنند اما بسیاری از رانندگان آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند و روی خطوط و خارج از شرایط اعلامی، پارک می‌کنند.

از این رو لازم است تا یک راهکار جدیدتر و کاربردی تر را برای اجرای قانون اعمال کنیم تا این اتفاقات جلوگیری کرده باشیم. طراحی محدوده پارکینگ باید به نحوی باشد که حتی در زمان نبود جای پارک هیچ شخص دیگری نتواند از محدوده مشخص شده استفاده کند. جدا کننده های پارکینگی بهترین انتخاب‌ برای این مواقع به شمار می‌روند چراکه دارای ارتفاعی خاص هستند و به هیچ وجه نمی توان آن‌ها را نادیده گرفت. با استفاده از آن می‌توانید به جدا سازی فضای پارکینگها پرداخته و حریم فضای پارک هر یک از خودروها را مشخص کنید. این محصول در انواع فلزی، لاستیک فشرده ( PVC )، بتنی و …تولید و به کار میرود.

  • قفل پارکینگ

یکی دیگر از محصولات ایمنی خودرو در پارکینگ را می‌توان قفل پارکینگ عنوان کرد که اغلب در پارکینگ های خصوصی و عمومی برای نگه داشتن جای پارک افراد مورد استفاده قرار می گیرد. در این صورت دیگر راننده ها با مشکل استفاده اشخاص دیگر از جای پارک خودرو مواجه نمی شوند. قفل پارکینگ یا پارک نگهدار وسیله ای است که اجازه استفاده از پارکینگ خصوصی را به دیگران نمی دهد و به دو صورت دستی و اتوماتیک قابل استفاده است. با استفاده از این محصول می‌توانید تنش را در بین ساکنین ساختمان به حداقل رسانده و همچنین در هنگام قطع برق از آن به وسیله باتری نیز استفاده کنید.

  • صفحه ضد لغزندگی رمپ فیکس ترد

صفحه ضد لغزندگی رمپ یا Fix Tread در پارکینگ از لیز خوردن خودروها در سربالایی های پارکینگ جلوگیری می کند و مخصوصاً در فصول برفی و بارانی که سطح پلاستیک ها لغزنده است و باعث می شود تا زمین نیز خیس شود، از سر خوردن خودروها جلوگیری به عمل می آورد.

  • استوانه ترافیکی

استوانه و مخروط ترافیکی یکی از محصولات ایمنی خودرو در پارکینگ است که با هدف مدیریت و کنترل ترافیک در پارکینگ استفاده می شود.

  • راهبند پارکینگ

در صورتی که نگران ورود وسایل نقلیه از خارج هستید که به صورت های مختلف با سرعت زیاد وارد پارکینگ شوند، می توانید از بازوی راهبند استفاده کنید. این محصول ورود و خروج خودروها به پارکینگ را کنترل کرده و از حرکت وسایل نقلیه و حضور غیرمجاز آن‌ها در پارکینگ جلوگیری می کند. با نگه داشتن بازوهای آن در ابتدای ورود می توان از ورود غیرمجاز افراد جلوگیری کرد. علاوه بر این می توان از این راهبند برای عابران پیاده در برابر وسایل نقلیه نیز کمک گرفت.

  • گارد کرنر یا محافظ ستون

ضربه گیر ستون یا Parking Column Guard که با نام گارد ستون یا محافظ ستون هم شناخته می شود، یکی از محصولات ایمنی خودرو در پارکینگ است که می توان آن را بر روی ستون پارکینگ نصب و از ایجاد خسارت در زمان برخورد خودرو با گوشه های ستون پیشگیری کرد. این محصول دارای برچسب شبرنگی است که به راننده کمک می کند تا در تاریکی پارکینگ به راحتی و بسیار آسان پارک نماید. ضربه گیر را می توان در گوشه پارکینگ بر روی دیوار نیز به کار برد.

گارد کرنر اغلب از پلیمر لاستیکی نرم یا لاستیک دوجداره انعطاف پذیر ( PVC ) تولید می شود که در زمان برخورد یا ضربه با آن جمع شده و از آسیب دیدن بدنه خودرو و البته خود ستون جلوگیری می‌کند. در قدم اول راننده با مشاهده این محصول فاصله خودرو با دیوار را تشخیص داده و تا حد ممکن به ستون نزدیک نمی شود، اما اگر حتی نزدیک هم شود و به آن برخورد کند، آسیب چندان زیادی نمی بیند البته این عامل به قدرت شدت برخورد نیز بستگی دارد.

  • سرعت گیر پارکینگ

یکی دیگر از محصولات ایمنی برای خودرو در پارکینگ را میتوان سرعت‌گیرها عنوان کرد سرعت گیر پارکینگ با هدف کاهش سرعت وسایل نقلیه تا رسیدن به سرعت مطمئن طراحی شده است و اغلب از جنس بتن تولید می شود. این سرعت گیرها را می توان در دو نوع دائمی و نیمه دائمی از جنس پلی اتیلن با چگالی بالا به کار گرفت و در صورت نیاز آنها را جدا کرد. علاوه بر این دقت کنید که سرعت گیر ها اغلب رنگی هستند تا که راننده ها بتوانند از حضور آن‌ها مطلع شوند.

  • بولارد پارکینگ

ستون بولارد پارکینگ با هدف محافظت از ضربه و ایمنی خودرو در پارکینگ به کار می‌رود. این محصول یک ستون عمودی و کوتاه است که به عنوان یک نشانگر و بستری برای وسایل نقلیه و عابران پیاده عمل می کند. از جنس بتن یا فولاد ساخته شده و دارای درجه ضربه نیز می باشد.

  • آینه های محدب

برای مشاهده بهتر اطراف، گوشه های پارکینگ و مناطقی که به سختی قابل دیدن توسط راننده هستند، می توانید از آینه های محدب یا گنبدی شکل کمک بگیرید. این آینه ها به عابران پیاده و رانندگان کمک می‌کنند تا بخش‌های مختلف را بدون مشکل مشاهده کنند و تا حد ممکن به خودروهای دیگر و یا دیواره ستون ها برخورد نکنند. از این آیینه ها مخصوصاً برای پیشگیری از تصادف دو خودرو از روبرو یا شاخ به شاخ شدن آن‌ها می‌توان مورد استفاده قرار داد.

  • تابلوها و علائم و خط کشی پارکینگ

در نهایت ساده ترین محصولات ایمنی خودرو در پارکینگ، استفاده از تابلوها و علائم و خط کشی پارکینگ است. استفاده از خطوط رنگ شده برای مشخص کردن فضاهای پارکینگ و نقاط عبور و مرور علاوه بر رفع سردرگمی رانندگان و عابران پیاده باعث می‌شود تا از تصادفات نیز تا حد زیادی جلوگیری به عمل آید. در این زمان نگهداری مناسب از عرشه پارکینگ به طوری که تابلوهای کف به خوبی قابل مشاهده باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

ادامه مطلب
برترین مجموعه ارائه دهنده خدمات امداد خودرو یزد؛ خدمات جامع با ضمانت معتبر

تابلوها و علائم و خط کشی پارکینگ

 

انواع ریسک های خودرو ها در پارکینگ و نحوه رفع آن‌ها

در ادامه به بررسی انواع مشکلات و ریسک هایی که ممکن است برای خودروها در پارکینگ ها رخ دهد می پردازیم و راهکار مناسب برای هر یک را بیان می کنیم:

  • سقوط علائم یا وسایل آویزان شده از سقف پارکینگ

یکی از ریسک های جدیدی که برای ایمنی خودرو در پارکینگ وجود دارد، سقوط و یا فروریختن علائم راهنما سقف پارکینگ است. این علائم معمولاً در مکان هایی که امکان نصب میله در زمین وجود ندارد به کار می‌روند و با بست و پیچ به صورت محکم به سقف پارکینگ متصل می شوند.

با این حال امکان آویزان شدن و یا سقوط و برخورد این وسایل و همچنین وسایل روشنایی نیز بر روی عابرین یا خودروها وجود دارد که می توانند خسارات زیادی را به بار آورده و حتی منجر به آسیب دیدگی و یا فوت عابران شوند. از این رو بهتر است تا همواره مدیریت پارکینگ به بررسی آویزها و بست‌های به کار رفته شده در سقف پارکینگ بپردازد و به طور دوره ای آنها را سرویس کرده و از سلامت آنها اطمینان حاصل کند.

  • برق گرفتگی و مشکلات الکتریکی

انفجار الکتریکی و یا شوک الکتریکی نیز از دیگر خطراتی هستند که ممکن است در پارکینگ برای خودروها و راننده ها رخ دهند که در نتیجه معیوب بودن تجهیزات الکتریکی و یا عدم اطلاع از نحوه به کارگیری صحیح آنها رخ می دهد. با توجه به خطر بالای این اتفاق بهتر است اقدامات کنترلی زیر را به طور دوره‌ای انجام دهید.

  • تست الکتریکی تجهیز و سرویس و نگهداری توسط تکنسین تعمیرکار به صورت دوره ای
  • برگزاری آموزش عمومی ایمنی برق برای کارکنان پارکینگ
  • گزارش هر گونه خرابی کابل ها و اتصالات برقی به مدیر پارکینگ
  • تعیین افرادی که به جعبه فیوزهای فروشگاه دسترسی دارند
  • اطلاع محل جعبه فیوز و نحوه خاموش و روشن کردن در شرایط اضطراری به کارکنان پارکینگ

خدمات آقای امداد تنها محدودی به تهران و کرج نیست. در طی سفر نیز کنار شما هستیم. با امداد خودرو شهرکرد آقای امداد دیگر نگرانی از بابت امدادگران جاده‌ای غیرمجاز نداشته باشید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و یا با عابران

با وجود اینکه پارکینگ یک محل کنترل شده است اما بازم امکان ایجاد حوادث ناشی از برخورد خودروها با یکدیگر وجود دارد که می تواند علاوه بر خسارت مالی به خودرو ها سبب به شکستگی و یا مصدوم شدن عابران پیاده نیز شود. از این رو بهتر است تا برای ایمنی خودرو در پارکینگ اقداماتی نظیر نصب چراغ راهنما در مسیر های تردد عابرین، حضور پارکبان در محل های مشخص شده در پارکینگ جهت راهنمایی و هدایت راننده خودرو ها به محل های پارک یا خروج، نصب سیستم PMS جهت مدیریت خودروها به محل پارک های خالی و نصب تابلو وعلائم راهنمایی در پارکینگ را در جهت رفع و یا کاهش این ریسک انجام دهید.

  • خیس و یا لغزنده بودن زمین

همان مقدار که پارکینگ باید برای خودروها ایمن باشد همانقدر نیز باید برای عابران پیاده مناسب باشد. به طور مثال در فصل زمستان به علت برفی یا بارانی بودن ممکن است که سطح پارکینگ لغزنده باشد. این امر منجر به بروز حوادثی از جمله سقوط افراد و پیچ خوردگی و شکستگی و کوفتگی اعضای آنها شده و دردسرهای زیادی را به دنبال خواهد داشت. از این رو بهتر است یخ زدگی سطح پارکینگ را کنترل کرده و بلافاصله پس از آب شدن برف ها یا یخ زدگی ها به سرعت تمیز شوند.

همچنین استفاده از تابلوهای ایمنی جهت مشخص کردن راه های خاص برای عبور و مرور و یا حتی جهت کاهش سرعت نیز در محوطه پارکینگ می‌توانند کمک رسان باشند. البته گاهی این لغزندگی ممکن است به علت نشتی داشتن خودروها و مخصوصاً نشتی روغن آنها رخ دهد که این موارد نیز بهتر است تا به صورت منظم و دوره ای برطرف شده و تمیز شوند تا مشکلی برای دیگران خودروها به وجود نیاید.

  • استنشاق گردو غبار یا دود

این مورد مخصوصاً برای کارکنان پارکینگ رخ می دهد؛ چرا که اغلب در پارکینگ های سرپوشیده این افراد به طور مستمر در معرض استنشاق دود خودرو هستند که در طولانی مدت می تواند منجر به آسیب ریه آنها شده با سرفه و درد همراه باشد. از این رو لازم است تا برای ایجاد پارکینگ خود از سیستم های تهویه هوای مناسب نیز استفاده کنید و به طور منظم و دوره آن‌ها را سرویس و نگهداری نمایید. علاوه بر این جلوگیری از ورود خودرو های دارای آلاینده و تعیین های مجزا برای هر یک از کارکنان نیز مخصوصاً در زمان های دیگر رفت و آمد در پارکینگ می تواند کمک ساز باشد.

  • درگیری رانندگان، عابرین یا پارکبان با یا رانندگان خودروها

حتی در صورت رعایت ۹۹ درصدی موارد ایمنی خودرو در پارکینگ این احتمال وجود دارد که بین افراد جر و بحث رخ داده و حتی درگیری و مشاجره لفظی رخ دهد. از این رو لازم است تا پیش از از رخ دادن اتفاقی غیر قابل پیش بینی خود را برای آن آماده کنید‌. مخصوصاً در پارکینگ های عمومی که رفت آمد زیادی دارند، بهترین اقدامات کنترلی را می توان مواردی همچون نصب دوربین مدار بسته، ایجاد شیفت کاری مشخص برای هر یک از کارکنان و دریافت گزارش دقیق جهت تصمیم گیری و اقدام عنوان کرد.

  • آتش‌سوزی

اغلب پارکینگ های سرپوشیده نسبت به تهویه هوا و آتش سوزی حساس هستند و به سختی می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. آتش سوزی در پارکینگ ها اغلب به علت سیستم برق معیوب و یا سیگار کشیدن کارکنان یا حتی رانندگان رخ می دهد که می توان از آن‌ها با استفاده از اقدامات کنترلی چون تست سیستم اعلام و اطفاء حریق در پارکینگ به صورت دوره ای، نصب تابلو ها و علائم عدم استعمال دخانیات و بازدید منظم سیستم برق پارکینگ تا حد زیادی جلوگیری کرد.

نکات مراقبت از خودرو برای طولانی مدت

در صورتی که تصمیم دارید تا خودرو خود را برای مدت زمان طولانی در پارکینگ نگهداری کنید لازم است تا برخی نکات را رعایت کرده و اقداماتی را انجام دهید تا از آسیب دیدن خودرو در این مدت زمان جلوگیری به عمل آورید. ایمنی خودرو در پارکینگ در زمان طولانی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است؛ چرا که در صورت کار نکردن با خودرو ابتدا باتری از کار افتاده و سپس موتورها و تایر های آن از بین می‌رود. حتی ممکن است با فرسودگی خوردگی زیر کاپوت هم روبرو شویم. این شما و این مهمترین نکات ایمنی خود را در پارکینگ برای مدت طولانی:

  • شناسایی مکان مناسب برای پارک خودرو

بهترین مکان برای نگهداری خودرو در طولانی مدت یک پارکینگ است. مخصوصاً اگر پارکینگ و گاراژ شما شخصی بوده و عبور و مرور زیادی نیز در آن نباشد، شرایط ایده آل تر خواهد بود. به این ترتیب خودرو شما در تمامی نسبتاً ثابت نگهداری خواهد شد که نقطه مثبتی برای آن به شمار می رود.

در صورتی که آپارتمان‌تان فاقد پارکینگ است و در منزل خود نیز گاراژ ندارید، می توانید با صرف مقداری هزینه خودرو خود را در این مدت در پارکینگ عمومی نگهداری کنید. برای این کار ابتدا یک روکش ضد آب تهیه کرده و روی خودرو بکشید تا همواره هم تمیز و خشک بماند و هم از آلودگی و برف و باران و تابش نور در امان باشد. در نتیجه رنگ بدنه آن سالم مانده و و دیرتر نیز فرسوده می شود.

  • عدم کشیدن ترمز دستی

یک تکنیک دیگر برای حفظ ایمنی خودرو در پارکینگ برای طولانی مدت آن است که ترمز دستی را نکشید. در صورتی که ترمز دستی و لنت ها و روترها مدت زمان طولانی با هم در تماس باشند، فرسوده می شوند و حتی ممکن است اتصال اتفاق افتاده و آسیب بزرگی به خودروها وارد شود. از این رو در صورتی که تصمیم دارید تا مدت ها از خودرو تان استفاده کنید، بهتر است به جای کشیدن ترمز دستی در پشت تایر ها، یک مانع یا سنگ بزرگ قرار دهید تا ماشین حرکت نکند و آسیبی نیز به اجزای داخلی سیستم ترمز وارد نگردد.

  • پر کردن باک بنزین خودرو

جالب است بدانید پر کردن باک بنزین خودرو نیز می تواند تاثیر زیادی در حفظ سلامتی و عدم آسیب دیدن خودرو در مدت زمان حضور آن در پارکینگ داشته باشد. اگر تصمیم ندارید تا به مدت یک ماه و بیشتر از خودرو خود استفاده کنید، بهتر است تا باک آن را پر نمایید. به این ترتیب از انباشت رطوبت داخل باک و خشک شدن محفظه آن جلوگیری کرده‌اید.

همچنین می توانید با خرید یک ثابت کننده سوخت از زنگ زدگی موتور و در کنار آن انباشت آن جلوگیری کرده و از خرابی موتور و سیستم سوخت رسانی نیز تا حد ممکن دوری کنید و ایمنی خودرو در پارکینگ را ممکن سازید.

ثابت کننده سوخت توانایی آن را دارد تا ۱۲ ماه از بین رفتن بنزین جلوگیری کند. البته این نکته در رابطه با خودروهای دوگانه سوز یا گازسوز کاملاً برعکس می باشد و بهتر است تا با توجه به نوع خودرو تان مخزن گاز را برای آن تهیه نمایید. در نهایت بهترین راهکار آن از یک از کپسول آتش نشانی نزدیک به خودرو داشته باشید تا در صورت به مشکل خوردن به سرعت از آن کمک بگیرید.

  • شارژ کامل باتری

مهمترین و اصلی ترین آسیب توقف طولانی مدت خودرو و عدم استفاده از آن به باتری وارد می شود. در صورتی که به باتری ماشین رسیدگی نشود، به سرعت خالی خواهد شد. بهتر است تا در صورت عدم استفاده از خودرو برای طولانی مدت آن را هر دو هفته یک بار استارت زده و حداقل تا ۱۵ دقیقه با آن برانید. به این ترتیب پاتری خودروی شما شارژ را به خوبی نگه می‌دارد و موتور و دیگر قطعات خودرو روان و لغزان شده و خشک نمی‌شوند.

همچنین می توانید در این زمان کولر یا بخاری خودرو را نیز روشن کنید تا قطعات به خوبی کار کنند و هوای داخل اتاق نیز تهویه شود. به این ترتیب هیچ آسیبی به خودرویتان در این مدت زمان طولانی نخواهد رسید.

  • تعویض روغن خودرو

اگر مطمئن هستید که بیش از یک ماه و بیشتر به خودرو دست نزده و به آن نیازی پیدا نخواهید کرد، بهتر است تا روغن موتور آن را سریعاً تعویض نمایید؛ چرا که روغن موتور آلودگی را از آلاینده های موجود در هوا گرفته و در صورتی که در مدت زمان طولانی ثابت بماند، می تواند به موتور آسیب برساند. در حقیقت آلودگی های موجود در روغن به مرور زمان ته نشین شده و سبب ایجاد خوردگی و پوسیدگی در موتور می شوند و می توانند خسارات جبران ناپذیری را به خودرو وارد نمایند. با این حال در صورتی که خودروی شما صفر است و زیاد کار نکرده است لازم به انجام این کار نیست.

  • بررسی و کنترل تایرها

با توجه به این که وزن خودرو بر روی تایرها قرار دارد، در صورت توقف طولانی مدت، فشار وزن خودرو به تایر ها باعث می شود تا کم کم سطح آن ها صاف شود و فشار شان کمتر گردد. هر چقدر که تایرها نامرغوب تر بوده و دمای هوا نیز سردتر باشد این پروسه سریعتر رخ می دهد. در این زمان نیز بهتر است و هر چند وقت یکبار خودرو خود را بیرون ببرید و یک دوری با آن بزنید تا دمای خودرو به حالت عادی بازگشته و تایر ها نیز خالی نشوند.

البته با توجه به اینکه در موارد حاد این توقف طولانی می تواند باعث شود تا سطح تایر به صورت دائمی مسطح گردد، از این رو می توانید از یک تکنیک دیگر نیز کمک بگیرید این روش ممکن است کمی وقت شما را بگیرد اما خیالتان را راحت میکند. برای این کار چرخ های ماشین را در آورده و هر چهار طرف خودرو را جک بگذارید، به این ترتیب به تایرها آسیبی نخواهد رسید.

از شمال تا جنوب! آقای امداد با شماست! امداد خودرو خرم آباد آقای امداد آماده ارائه خدمات امدادی در سریع‌ترین زمان در اختیارتان است.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • شست و شوی خودرو

یک نکته مهم قبل از انتقال خودرو به پارکینگ و نگهداری طولانی مدت آن اینست که یک تمیزکاری اساسی انجام دهید. این نکته ایمنی خودرو در پارکینگ به ظاهر و بدنه خودرو اهمیت می دهد. توجه داشته باشید که قطرات باران، دوده‌ی ماشین ها و حتی فضله پرندگان می توانند به راحتی رنگ خودرو را کدر کرده و خراب کنند. حالا در صورتیکه این موارد تا مدت طولانی بر روی خودرو بمانند، دیگر از بین بردن آن‌ها ممکن نخواهد بود.

از این رو قبل از نگهداری خودرو آن را به خوبی شستشو دهید و حتماً چرخ ها و داخل سپر ها را نیز از آلودگی هایی چون روغن، گل‌ولای و … پاک کنید. این تمیزکاری علاوه بر اینکه برای ظاهر خودرو مفید خواهد بود در وضعیت سلامت موتور نیز تأثیر گذار است.

نکات مورد توجه در زمان استفاده از خودرو

ایمنی خودرو در پارکینگ تنها معطوف به زمان نگهداری از آن نمی‌شود و در زمان استفاده نیز باید نکاتی را در نظر داشته باشید. مخصوصاً اگر این زمان طولانی مدت بوده و خودرو تا مدت زیادی بی حرکت بوده باشد. این نکات عبارتند از:

  • بررسی فشار تایر ها و تنظیم باد دوباره تا درجه توصیه شده
  • اطمینان از تمیز بودن ترمینال باتری و وصل مجدد کابل باتری در صورت قطع کردن آن
  • چک کردن ترمز و زنگ زدگی روی روتر ها
  • بررسی میزان و سطح مایعات خودرو و اطمینان از عدم نشتی آن‌ها
  • بررسی برف پاک کن ها و اطمینان از محکم بودن و ترک نخوردن آن‌ها
  • بررسی سلامت شلنگ ها و سیم ها و عدم آسیب دیدگی آن‌ها
  • بررسی زیر کاپوت و بیرون آوردن برگ‌ها و آشغال‌ها و جانوران مرده

3 1 نظر
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو