انواع مشکلات باتری خودرو

باتری رو میشه قلب خودرو معرفی کرد؛ اگه این قلب آسیب ببینه، خودرو هم به مشکل می‌خوره! روزانه راننده‌های زیادی هستند که با انواع مشکلات باتری خودرو دست و پنجه نرم می‌کنند و هیچ ایده‌ای هم ندارند که این مشکلات چجوری به وجود اومدند و چه کارهایی برای از بین بردنشون میشه کرد. نگران نباشید ما در این مقاله به طور کامل و جامع انواع مشکلات باتری خودرو رو بررسی می‌کنیم و بهتون می‌گیم که چجوری این مشکلات رو رفع و حتی از آن‌ها جلوگیری کنید. با ما همراه باشید.

 

۱۳ مشکل اساسی باتری خودرو

در ادامه با هم مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تونه برای باتری خودرو رخ بده رو با هم بررسی می‌کنیم:

 

۱) خرابی پایه‌های نگدارنده باتری

یکی از انواع مشکلات باتری رو میشه وجود خرابی یا ایراد در پایه‌های نگهدارنده باتری عنوان کرد. پایه‌ها وظیفه دارند تا باتری رو در جای خودش ثابت و بدون حرکت نگهداری کنند تا از فشار و ضربه دور باشه و به هیچ مشکلی نخوره. گاهی اما ممکنه که این پایه‌ها شکسته باشند که درنتیجه اون باتری جابه‌جا میشه و می‌تونه آسیب ببینه. پس همیشه وضعیت باتری رو در خودرو بررسی کنید و اگه متوجه شدید که پایه‌ها ایراد دارند یا خراب شده‌اند، برای تعویض آن‌ها با یک تعمیرکار ماهر مشورت کنید.

 

۲)اتصال کوتاه، اصلی‌ترین دلیل خرابی باتری خودرو

شاید بشه گفت که یکی از مهم‌ترین مشکلات باتری خودرو، بوجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطب‌های آنست. گاهی اوقات این کار توسط خود تعمیرکاران و برای تست قدرت باتری به صورت دستی انجام میشه که کاری فوق‌العاده خطرناکه و به سلامت باتری‌ هم آسیب می‌زنه. اما به طور معمول اتصال کوتاه توسط سیستم استارت و به دلیل معیوب و یا کثیف بودن کلکتور سیم پیچ اون رخ میده. البته با تمیز کردن ذغال‌های بین کلکتورها و سرویس کردن استارت میشه این مشکل رو تا حد زیادی رفع کرد.

 

۳)شارژ بیش از حد مجاز باتری

یکی دیگه از انواع مشکلات باتری ماشین، شارژ بیش از حد مجاز آن توسط دینام یا شارژره. وقتی که باتری بیش از حد لازم شارژ میشه، باعث میشه تا اسید باتری به جوش بیاد و همین تصاعد بخار اسید شده قابل انفجاره و تجمع اون در باتری خطر انفجار رو تا حد زیادی افزایش میده. به همین دلیل باید سطح ولتاژ شارژ باتری رو بررسی کنید. البته اغلب شارژرها یه سیستمی جهت تنظیم سطح ولتاژ دارند که جریان شارژ باتری رو با توجه به مشخصات باتری کنترل می‌کنند.

ولتاژ شارژر باتری ماشین اهمیت زیادی داره و در حالت عادی که جریان خود باتری ۱۲ ولت هستش، باید شارژ اون با ولتاژ بالاتری انجام بگیره؛ به طوری که حداقل‌ باید جریان شارژ ۱۲.۹ ولت باشه. اما شارژ کردن باتری با این ولتاژ وقت زیادی می‌بره؛ به همین علت اغلب با جریان ۱۵ ولت، شارژ باتری ماشین انجام میشه. نکته مهم اینه که باید در زمان استفاده از این ولتاژهای بالا مطمئن بشید که باتری زیاد شارژ نشه و جریان شارژ خیلی بالا نباشه؛ چون باتری شاید با ولتاژهای بالا خیلی سریع‌تر شارژ بشه، اما در صورت عدم مراقبت کافی می‌تونه آسیب زیادی ببینه.

شارژ بیش از حد مجاز باتری

بهترین ترفند شارژ باتری اینه که بعد از روشن کردن شارژر، اون رو در حالت اتوماتیک قرار بدید تا به طور خودکار بعد از شارژ کامل، خاموش بشه. اغلب متخصصان باور دارند که بهترین ولتاژ شارژر باتری خودرو از ۱۳.۸ تا ۱۴.۵ ولت است.

بااین حال اگه دیدید که باتری در داخل خودرو بیش از حد شارژ میشه، بهتره تا دینام و آفتامات رو به خوبی بررسی کنید. به احتمال بالا یکی از این دو بخش به مشکل خورده باشند. به طور مثال آفتامات وظیفه داره تا جریان تولید شده دینام و ولتاژ خروجی دینام رو کنترل کنه، به باتری سالمی که خالی شده اجازه شارژ بده، عمل شارژ رو بعد از پر شدن باتری قطع و از تخلیه جریان باتری در دینام در زمان خاموش بودن موتور مطمئن بشه. اما وقتی به مشکل بخوره این سیستم‌ها هم به خوبی کار نمی‌کنند.

 

۴)مسدود شدن دریچه‌ها و بخار اسید در داخل باتری

یکی از ویژگی‌های باتری‌های اسیدی اینه که دریچه هایی برای خروج بخارات اسیدی دارند و با این کار از از ایجاد انفجار جلوگیری می‌کنند. یکی دیگر از مشکلات باتری خودرو در صورتی پیش میاد که این دریچه‌ها مسدود شده باشند‌. در این زمان بخار اسیدی داخل باتری جمع میشه و شرایطی رو برای انفجار باتری مهیا میکنه که فوق‌العاده خطرناکه. پیشنهاد ما اینه که در زمان نصب باتری مراقب باشید که این دریچه‌ها مسدود نشده باشند.

 

۵)نشت اسید از محل درپوش‌های باتری

سرریز شدن آب باتری یا نشت اسید از اون، یکی دیگر از انواع مشکلات باتری ماشین است که در اثر این اتفاق باتری به سرعت خراب میشه و دیگه قابل استفاده نیست. در بهترین حالت اما عمر باتری کاهش پیدا می‌کنه و کارایی لازم رو دیگه نداره. اما چه عواملی باعث این اتفاق میشن؟

  • پر شدن بیش از حد باتری

همون طور که می‌دونید داخل باتری مایعی وجود داره که الکترولیت نامیده میشه. الکترولیت مخلوطی‌ از آب و اسیده که در اثر انجام یکسری واکنش‌های شیمیایی شارژ لازم برای راه اندازی ماشین یا بقیه وسایل نقلیه‌ای رو تامین می‌کنه. بعضی از باتری‌ها اما برای کار کردن و شارژ شدن باید به طور دوره‌ای آب دریافت کنند که اگه این میزان بیش از حد مجازی باشه که در دستورالعمل باتری نوشته شده، می‌تونه باعث سرریز شدن آب باتری و آسیب دیدن اون بشه‌.

در واقع آبیاری بیش از حد باتری می‌تونه باعث رقیق شدن الکترولیت و در نتیجه کاهش عملکرد باتری بشه. به طور معمول سطح مایعات طبیعی باتری باید تقریبا ½ اینچ بالاتر از صفحات باتری باشه یا دقیقاً زیر پایین دریچه قرار بگیره. اگه سطح آب باتری رو بررسی کردید و دیدید که اندازه بود، دیگه آبی بهش اضافه نکنید.

  • شارژ بیش از حد باتری

یکی دیگه از علت‌های نشت اسید از باتری، دینامی که بیش از حد باتری رو شارژ میکنه و درنتیجه باعث گرم شدن بیش از حد باتری میشه. به طور مرتب در زمان رانندگی دینام باتری رو شارژ می­کنه و آماده کار نگه می‌داره. حالا اگه ولتاژ شارژ باتری توسط دینام زیاد بشه از محدودی ۱۴ تا ۱۴.۵ بیشتر بشه، باتری بیش از حد گرم می­شه، می‌­جوشه و نشت و سرریز پیش میاد که آسیب زیادی به باتری میزنه.

  • شارژر خراب

در صورتی که تصمیم گرفتید تا باتری رو شارژ کنید،‌ بهتره تا اول از سلامت شارژر مطمئن بشید. یه شارژر خراب می‌تونه باعث شه تا باتری یا خیلی سریع یا در زمان بیش از حد طولانی شارژ بشه و جریان بی رویه برق داشته باشه که درنتیجه اون گرم و سرریز بشه.

نکته مهم:

اگه باتری در حال جوشیدن بود، هیچ وقت به این فکر نیافتید که آن را دستکاری یا کنترل کنید. بهترین کار اینه که خیلی سریع برای تعویضش اقدام کنید و اون رو در معرض اسید قرار ندید تا حادثه‌ای رخ نده‌.

اما همیشه بهتره که به فکر پیشگیری باشیم تا درمان؛ پس همیشه چک کنید که الکترولیت باتری اندازه باشه، بیش از حد پر نشه و شارژ همیشه با شارژرهای باتری که جریان تنظیم شده­‌ای دارند و با سرعت زیاد شارژ نمیشن، انجام بشه. همچنین روند شارژ باتری رو کنترل کنید و مطمئن بشید که به محض شارژ کامل باتری، شارژر جدا بشه.

تا حالا ماشین‌تون نشتی آب داشته؟ مطلب دیگه ما رو با عنوان “چرا ماشینم نشتی آب داره؟” رو از دست ندید!

 

۶)پایین بودن سطح الکترولیت در باتری

در مقابل افزایش الکترولیت باتری، کاهش اون هم می‌تونه دردسرساز باشه. وقتی سطح الکترولیت باتری ماشین کم میشه، سطح مایعات در یک یا چند سلول باتری پایین‌تر میاد‌. در واقع باتری ماشین از چند صفحه سربی تشکیل‌شده که در محفظه‌ای پر از آب و اسیدسولفوریک یا همون الکترولیت، قرار گرفته‌اند. همیشه هم باید سطح مایع بالاتر از ارتفاع این صفحات قرار بگیره.

حالا اگه تحت شرایطی مایع الکترولیت پایین‌تر از صفحات باتری باشه، طوری که آن‌ها در معرض هوا قرار بگیرند، یک فرآیند شیمیایی به نام سولفاتاسیون انجام میشه که می‌تونه عمر باتری رو تا حد زیادی کم کنه. اما چرا سطح الکترولیت باتری کاهش پیدا می‌کنه؟

  • نشتی الکترولیت از باتری

وقتی که به هر دلیلی الکترولیت از باتری نشت کنه و خارج بشه، یکی از مهم‌ترین مشکلات باتری خودرو یعنی ایجاد سولفات در باتری بشه که غیرقابل جبرانه! به طور معمول در زمان شارژ باتری، آب آن از بین میره و سطح الکترولیت به زیر صفحات کاهش پیدا میکنه که اگه آبی بهش اضافه نشه، آسیب بدی می‌بینه.

  • خروج گاز از باتری به دلیل اورشارژ شدن

شارژ بیش از حد باتری می‌تونه باعث گرم شدن اون بشه که درنتیجه آب اون به جوش اومده و بخار میشه. همین خروج بخار باعث کاهش سطح الکترولیت باتری میشه و مشکلات زیادی رو به وجود میاره. پس بهترین راه پرهیز از شارژ بیش از حد و بررسی سطح آب باتری‌ست.

درنتیجه این امر، اسید سولفوریک در زمان تخلیه باتری در صفحات سربی جذب و بعد از شارژ مجدد دوباره به مایع باتری برمیگرده. این اتفاق هیچوقت نباید اتفاق بیافته؛ چون می‌تونه به صفحات سربی باتری آسیب شدیدی بزنه. برای رفع این مشکل هم اگه در مراحل ابتدایی هستش، دینام رو بررسی و کنترل کنید تا با جریان مناسبی باتری رو شارژ کنه. اما در موارد جدی باید باتری رو تعویض کنید.

 

■ نحوه بررسی سطح الکترولیت باتری ماشین

حتی به طور عادی و در طی زمان هم وقتی باتری کار میکنه، به تدریج حجم الکترولیت اون کم میشه. به همین علت لازمه که حتما در فاصله‌های زمانی معین سطح الکترولیت داخل خانه های باتری رو چک کنیم تا مجبور نشیم در آخر هم هزینه زیادی برای تعمیر بپردازیم. برای کنترل و بررسی سطح الکترولیت باتری به صورت زیر عمل کنید:

  • اول درب خانه‌های باتری رو باز و به بررسی حجم مایع هر خانه بپردازید.
  • حجم مایع داخل هر خانه باید با خانه‌های دیگه برابر باشه.
  • اگه حجم مایع باتری یه خانه درمقابل خانه‌های دیگه کم بود، بهترین کار اینه که به اونا آب مقطر اضافه کنید.
  • اما قبل از اضافه کردن آب مقطر اول ببینید علت کم شدن آب باتری چیه؛ نشتی یا دینام معیوب، میتونه زحماتتون رو هدر بده.
  • آب مقطر رو تا ۱۰ میلی‌متر بالاتر از صفحات باتری بریزید.
  • اگه کناره‌های باتری‌های اسیدی رو ببینید، دوتا نوشته min و max رو نی‌تونید تشخیص بدید که حداقل و حداکثر میزان الکترولیت باتری ماشین رو مشخص کرده.
  • اگر سطح مایع باتری پایین‌تر از min بود باید به آن آب مقطر اضافه و اگه بیشتر از max بود، باید کمش کنید‌.
  • ممکنه که نتونید که خوب میزان الکترولیت باتری رو تشخیص بدید، برای این کار می‌تونید از چراغ سیار استفاده کنید یا یکم ماشین رو تکون بدید.
  • بعد از بررسی مطمئن بشید که حتما منفذ روی درب باتری ماشین باز باشه. چون درصورت بسته بودن، واکنش‌های شیمیایی داخل باتری گاز هیدروژن تولید میکنه که درنتیجه اون باتری ورم و احتمال ترکیدن اون تا حد زیادی بالا میره.
  • در زمان چک کردن باتری، هیچ ماده آتش‌زایی رو نزدیکش نبرید، چون کار هیدروژن آزاد شده از باتری قدرت اشتغال بالایی داره و می‌تونه خطرناک باشه.
  • اگر مقدار آب باتری کم بود، چون اسید سولفوریک قابلیت تبخیر نداره، فقط بهش آب مقطر اضافه کنید.

شما همچنین می تونید با تماس با امداد خودرو آقای امداد از امدادرسانان ما بخواهید تا سطح الکترولیت باتری را برای شما بررسی کنند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

۷)کاهش سرعت استارت و ضعیف شدن باتری

یکی دیگه از مشکلات باتری خودرو، ضعیف شدن استارت باتری و مشکل در زمان استارت راه انداز اونه که نشون میده باتری به پایان عمر مفید خودش نزدیک شده. در این زمان موقع استارت زدن سرعت چرخش موتور کم میشه و هر روز نسبت به روز قبل، سرعت استارت زنی خودرو کاهش پیدا می‌کنه. در این زمان متاسفانه باید یه باتری جدید تهیه و اون رو تعویض کنید.

  • خرابی صفحات داخلی باتری خودرو

هر باتری مثل یه جعبه‌ست که به صورت خانه خانه ساخته شده و در هر خانه، سه صفحه یا پلیت قرار داره که به صورت مثبت و منفی قرار می‌گیرند. روی هر باتری نوشته شده که چقدر صفحه دارند. بااین حال جنس این صفحات باهم متفاوته. حالا كف هر خانه، حوضچه‌هایی طراحی شده‌اند که ذرات و رسوبات جدا شده از این صفحات را نگه می‌دارند و ته‌نشین میکنند. اما اگه سطح رسوبات یا این ذرات بیشتر بشه، بین صفحات باتری اتصال كوتاه رخ میده که در نتیجه اون قدرتش کاهش و نمی‌تونه به خوبی کار کنه. راه‌حل این مشکل هم اینه که باتری تعویض بشه.

  • ایراد در یک یا چند سل باتری

سل باتری چیه؟ سل به واحدی گفته میشه که مجموعه‌ای از الکترودها، الکتروليت، جلد، قطب‌ها و جداکننده ها رو در خودش جا داده و به عنوان یه منبع انرژی الکتريکی به وجود آمده از تبديل مستقيم انرژی شيميايی به شمار میره. وقتی که سل خراب میشه، عایق بین صفحات مثبت و منفی آسیب می‌بینه و اتصال کوتاه رخ میده که درنتیجه عملکرد باتری تا حد زیادی کاهش پیدا میکنه.

  • ظرفیت باتری کمتر از مقدار مورد نیاز

خب ظرفیت باتری دیگه چیه؟ به میزان شارژی که توسط ‌باتری ذخیره میشه، ظرفیت باتری میگن که واحدش آمپر بر ساعته و با جرم فعال ماده تعيين میشه. این ظرفیت حداکثر مقدار انرژی رو ارائه میده و تحت شرایط خاصی استخراج میشه و به طور کلی به نحوه مصرف، دمای محیط، عمر باتری، میزان شارژ یا دشارژ باتری بستگی داره. کلا هم باتری از ظرفیت ۵۰ به بالا تا ۲۳۰ موجوده که باتوجه به نوع خودرو این ظرفیت هم تغییر میکنه.

ادامه مطلب
آموزش رانندگی به نوجوانان و پارک دوبل

اگه ظرفیت باتری شما کمتر از مقدار مناسبش باشه، نمی‌تونه خودرو رو روشن کنه و کارایی لازم رو داشته باشه. بهترین کار تعویض باتری و جایگزینی اون با یه باتری مناسبه.

آیا می‌دونید که چجوری میشه از باتری مراقبت کرد؟ مطلب “عمر مفید باتری ماشین” رو از دست ندید!

۸) سولفاته شدن باتری

اگه حواستون به باتری خودروتون نباشه، از واکنش شیمیایی گاز هیدروژن آزاد شده از باتری با آلاینده های خارجی مثل گردوغبار و مواد زائد، رسوباتی در اطراف سرهای باتری جمع میشن‌. به این رسوبات که به وجود اومده، به اصطلاح «سولفاته شدن» میگن. هر چه که مقدار این جرم‌ها بیشتر باشه(سولفاته شدن عمقی)، دیگه از بین نمیرن و قابلیت ذخیره الکتریسیته رو از باتری می‌گیرن.

سولفاته شدن باتری

در این زمان شما مجبور هستید که باتری رو تعویض کنید چون دیگه کارایی براتون نداره. البته می‌تونید شارژ مجدد باتری رو قبل از آن انجام بدید، شاید تاحدودی کارساز باشه.

 

۹) دشارژ شدن یا تخلیه سریع باتری

یکی دیگه از انواع مشکلات باتری خودرو، تخلیه شدن یا دشارژ سریع باتریه که می‌تونه خیلی اعصاب‌ خوردکن باشه! اما چرا شارژ باتری خیلی زود تموم میشه؟

  • سیستم شارژ ناقص یا معیوب

باتری و کلا اجزای الکتریکی خودرو، انرژی مورد نیاز خودشون رو از دینام یا آلترناتور می‌گیرند. پس کاملا واضح و مبرهنه که اگه این سیستم ایرادی داشته باشه، خودرو با مشکل شارژ نشدن باتری مواجه بشه و تو کار کردن گیر کنه. مثلا یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث میشه تا دینام به درستی کار نکنه، خرابی یا ایراد در تسمه پروانه‌ست که درصورت کهنه یا فرسوده شدن جلوی عملکرد بهینه دینام رو می‌گیره. نشونه اصلیش هم اینه که باتری ماشین مدام از کار می‌افته، حتی وقتی که در حال رانندگی هستید.

در این موقعیت اول میزان شارژ باتری و بعد دینام رو بررسی کنید تا راهکار مناسب رو انجام بدید.

  • اتصال کوتاه

یکی دیگه از دلایل دشارژ سریع باتری ماشین، اتصال کوتاه بین قطب‌های باتری‌ست. همون‌طور که گفتیم اتصال کوتاه اغلب توسط سیستم استارت و به علت کثیف یا معیوب بودن کلکتور سیم پیچ‌ها رخ میده. این مشکل با تمیز کردن ذغال‌های بین کلکتورها و سرویس کردن استارت تا حدی حل میشه اما در موارد جدی‌تر باید باتری تعویض بشه.

 

۱۰) ترکیدن باتری‌ خودرو

یکی از جدی‌ترین و خطرناک‌ترین مشکلات باتری خودرو، ترکیدن باتریه. این مورد خیلی جدیه و موقعی پیش میاد که باتری به معنای واقعی کلمه آخرای عمرش‌ باشه و با بی‌توجهی زیادی مواجه شده باشه. در صورت ترکیدن باتری ماشین، نه فقط خود ماشین، بلکه هر کسی که در نزدیکی آن ایستاده باشه هم آسیب وارد میشه. اما چرا باتری خودرو می‌ترکه؟

  • سیستم‌های معیوب و شارژ بیش‌ازحد

اگه سیستم شارژ خودرو معیوب باشه، باعث میشه تا باتری بیش‌ازحد شارژ بشه. شارژ بیش از حد همانا و افزایش تولید گاز هیدروژن هم همانا! این طور میشه که گاز در محفظه باتری جمع و احتمال خطر انفجار بالا میره. همچنین شبکه توری در صفحه داخلی باتری و جداکننده‌ها، وقتی باتری بیش‌ازحد شارژ میشه با سرعت بیشتری خراب میشن که همین امر باعث اتصال کوتاه و یکی دیگر از دلایل اصلی انفجار باتری هستش.

  • وجود شعله بیرون از ماشین

در کنار مراقبت از خودرو اما گاهی هم پیش میاد که شعله یا جرقه‌ای در اطراف ماشین با برخورد به گاز هیدروژن تولیدشده توسط باتری موجب این اتفاق بشه. برخورد شعله آتش، اجزای فلزی، جرقه‌های استاتیک و حتی سیگار روشن به پایانه‌های باتری، می‌تونند باعث بشن تا اتصالات یا کابل‌ها خورده شده و اتصال کوتاه ایجاد و درنهایت گازهای قابل‌اشتعال جمع‌شده در باتری منفجر شوند.

ترکیدن باتری خودرو

  • محیط و هوای گرم

جالبه بدونید که هوای گرم هم این وسط بی‌تقصیر نیست! چون هوای گرم می‌تونه تولید هیدروژن ناشی از شارژ باتری رو تا حد زیادی بالا ببره. البته این مورد تا وقتی که جرقه‌ای در نزدیکی باتری وجود نداشته باشه، مشکلی ایجاد نمیکنه. اما خب خود باتری یکی از منابع جرقه‌ست و ممکنه که هر لحظه خدایی نکرده شرایط مناسب برای انفجار باتری رو مهیا کنه.

  • پایان عمر باتری

از طرفی دیگه چرا باید در فواصل زمانی معین باتری رو عوض کنیم؟! چون وقتی عمر باتری به پایان خودش نزدیک میشه، خوردگی بیشتری در شبکه متخلخل باتری به وجود میاد به طوری که مواد فعال در صفحات آن‌ها خراب میشن. درنتیجه رسوبات این مواد در جداکننده‌های صفحات جمع و در بین صفحات باتری باعث اتصال کوتاه می‌شوند که درنتیجه جرقه لازم برای انفجار رو فراهم میکنه.

همچنین باتری کهنه، آب کمتری داره که نشون میده قسمت بالای صفحات سربی در معرض هوای داخل محفظه باتری قرار می‌گیرند. به همین علت با گذشت زمان، این صفحات تغییر شکل میدن و تاب برمی‌دارند که درنتیجه اون ممکنه صفحات با هم برخورد و جرقه لازم برای انفجار رو تولید کنند.

  • ایراد پایه‌ای از کارخانه

گاهی اما علت این نوع مشکلات باتری خودرو، می‌تونه پایه‌ای و از خود کارخانه در باتری وجود داشته باشه. مثلا ممکنه که پست ترمینال داخلی به خوبی به سرب ترمینال خارجی وصل نشده باشه که درنتیجه باعث جرقه‌زدن و انفحار بشه. این مشکل رو میشه با تغییرات ولتاژ تشخیص داد، اینطوری که ولتاژ به‌شکل متناوب کاملا صفر و بعد بالا و بعد به سطح عادی بره و دوباره همین‌طور تکرار بشه. یادتون باشه که این وضعیت خطرناکه چون فقط یه جابه‌جایی فیزیکی کوچیک در باتری منجر اتصال کوتاه و ترکیدن میشه. پس قبل از خرید باتری ابتدا سلامت اون رو تست کنید.

  • خارج ‌نشدن گاز هیدروژن از دریچه‌ها

سیستم باتری‌های اسید-سرب اینطوریه که از طریق الکترولیز آب موجود در باتری، گاز هیدروژن تولید میشه. در کنارش هر سلول باتری یه دریچه‌ داره که هیدروژن رو خارج میکنه تا داخل محفظه باتری جمع نشه. همین مسدود بودن دریچه‌های سلول باعث میشه تا گاز هیدروژن خارج نشه، سلول باتری تحت فشار منبسط بشه و با یه اتصال یا جرقه کوچیک منفجر بشه.

 

نحوه جلوگیری از ترکیدن باتری ماشین

یکی از بهترین کارهایی که برای جلوگیری از ترکیدن باتری ماشین میشه انجام داد، اینه که هر از چندگاهی به سرویس و نگهداری دوره‌ای اون بپردازید. در واقع عواملی مثل نگهداری نامناسب، تمیز نبودن باتری، سطح الکترولیت نامناسب و مرتب نبودن کابل‌ها و پست‌های باتری احتمال انفجار باتری رو بالا می‌برند. برای این کار شما می‌تونید با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما سرویس دوره‌ای را به خوبی برای شما انجام دهند.

 

۱۱) بالا یا پائین بودن دانسیته اسید باتری

گاهی اوقات شارژ نامناسب باتری، اتصال کوتاه و در مدار بودن بعضی از مصرف کننده‌های الکتریکی باعث میشه تا میزان دانسیته اسید باتری کمتر از میزان نرمال 1/240 Kg/dm³ باشه؛ درنتیجه این امر استارت زنی باتری به مشکل می‌خوره و خودرو به خوبی حرکت نمی‌کنه. این مشکل اغلب به خاطر ایراد در دینام و افزایش الکترولیت باتری رخ میده که با راهکارهایی مثل کاهش سطح الکترولیت باتری، تعویض الکترولیت، بررسی دینام و آفتامات سیستم برق خودرو قابل کنترله.

در مقابل بالا بودن بیش از حد دانسیته اسید باتری یعنی از 1/240 Kg/dm³ بالاتر رو داریم که اغلب درنتیجه اضافه کردن اسید به جای آب مقطر در سل‌های باتری اتفاق می‌افته. دقت کنید که هیچ گاه نباید به باتری اسید اضافه بشه، چون فقط آبه که بخار میشه اما اسید تغییر نمی‌کنه و میزانش استاندارده. اما اگه چنین کاری کردید، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مثل ترکیدن باتری باید میزان اسید باتری رو کاهش بدید و به جای اون از آب مقطر استفاده کنید.

 

۱۲) ذوب شدن قطب‌های باتری

یکی دیگه از مشکلات باتری خودرو، ذوب شدن قطب‌های اونه که اغلب هم به دلیل ضعیف بودن اتصالات یا حتی اتصال اشتباه قطب‌های باتری رخ میده. برای رفع این مشکل اولین اقدام محکم کردن پیچ سر باتری‌ها و در صورت نیاز تعویض اون‌هاست.

بهترین قیمت باتری خودرو، به‌روز!

۱۳) مصرف بیش از حد آب در باتری

از دیگر مشکلات باتری خودرو می‌تونیم به گرم شدن باتری و مصرف بیش از حد آب آن اشاره کنیم. در این حالت سطح مایع الکترولیت پایین‌تر از صفحات و صفحات هم در معرض هوا قرار می‌گیرند. در اینجاست که فرآیند شیمیایی به نام سولفاتاسیون آغاز میشه. عمر باتری با این فرآیند تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنه، چون سلول‌ها نمی‌تونند عملکرد طبیعی که انتظار میره انجام بدهند، درنتیجه این اسیدسولفوریک در الکترولیت هنگام تخلیه باتری، جذب صفحات سربی و مجددا هنگام شارژ باتری وارد الکترولیت میشه. این اتفاق اغلب در اثر زیاد شارژ شدن باتری رخ میده که از علت‌های زیر ناشی میشه:

  • خراب بودن تنظیم کننده­‌ ولتاژ

میزان برق مصرفی باتری توسط تنظیم کننده ولتاژ تنظیم میشه. تنظیم کننده ولتاژ مطمئن میشه که ولتاژ وارد شده به باتری با سرعت ثابت و اندازه‌ی کافی وارد بشه. حالا وقتی که یک تنظیم کننده ولتاژ خراب میشه، مقدار الکتریسیته ‌ای که به باتری می­ره غیرقابل کنترله و این معنی رو میده که انرژی کم یا زیاد به آن وارد شده. اغلب اوقات، اگه تنظیم کننده ولتاژ خراب باشه، دینام هم در کنارش مشکل داره.

  • شکستن دینام خودرو

دینام با تولید انرژی الکتریکی و ارسال اون به باتری مطمئن میشه که باتری ماشین همیشه انرژی کافی برای فعالیت اجزای الکتریکی خودرو مثل چراغ‌ها، رایانه داخلی و… رو داره. اما وقتی که دینام خراب میشه، بیشتر اوقات برق خیلی بیشتری تولید می‌کنه که باعث شارژ بیش از حد باتری ماشین میشه. یه دینام خراب می‌تونه صفحات باتری رو از بین ببره و سبب کار نکردن باتری و خرابی اون بشه.

  • استفاده نامناسب از شارژر باتری

قبل از شارژ باتری باید به خوبی از نحوه کار کردن با اون مطلع بشوید. خیلی از راننده‌های خودروهای جدید به دلیل عدم آگاهی کافی بعد از شارژ، با یه باتری کم بار یا بیش از حد شارژ شده مواجه میشن که البته بیشتر اوقات­، حالت دوم رایج‌تره. خیلی از دارندگان خودروهای تازه، شارژر رو در طول شب روشن می‌بارند که کاری اشتباهه. بنابراین برای جلوگیری از خرابی باتری، اول دستورالعمل شارژ رو بادقت بخونید و بعد اقدام کنید.

 

5 1 نظر
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
Call Now Buttonتماس با امداد خودرو